Terug
Gepubliceerd op 28/06/2021

2021_CBS_05217 - Coronacrisis - Versneld aanwenden van toegekende subsidies in kader van de coronacrisis - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05217 - Coronacrisis - Versneld aanwenden van toegekende subsidies in kader van de coronacrisis - Goedkeuring 2021_CBS_05217 - Coronacrisis - Versneld aanwenden van toegekende subsidies in kader van de coronacrisis - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

Om de gevolgen van de coronacrisis aan te pakken, is het van belang dat deze onvoorziene exploitatie-ontvangsten snel en efficiënt kunnen worden ingezet. In de beleids- en beheerscyclus die van toepassing was in vorige legislatuur (2013-2018), bestond de mogelijkheid om een interne kredietaanpassing toe te passen (artikel 28 BVR 25 juni 2010). Hierbij konden ontvangsten en uitgaven budgettair verhoogd worden, zonder een budgetwijziging uit te voeren. Op die manier konden middelen snel worden ingezet. In de huidige beleids- en beheerscyclus (BVR 26 juni 2018) is deze mogelijkheid niet meer expliciet vermeld.  

Bij de decretale grenzen voor kredietbewaking wordt er gekeken naar de totale geraamde exploitatie-uitgaven of investeringsuitgaven als uiterste grens voor de som van de aanrekeningen op exploitatie of investeringen. De diepere inhoudelijke onderverdeling (zoals doelstelling, budgetpositie,...) werkt niet beperkend, in tegenstelling tot de beperking die er vroeger was op niveau van het beleidsdomein. Hierdoor wordt het mogelijk om een bijkomend uitgavenkrediet in het meerjarenplan op exploitatie of investeringen op te nemen en onmiddellijk te besteden. 

Voor de uitgaven verbonden aan de onvoorziene ontvangsten opgesomd onder 'aanleiding en context' wordt voorgesteld om, in afwijking van het organisatiebeheersingssysteem, uitzonderlijk de voorgestelde methode aan te wenden in afwachting van de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025. Aangezien er in dit geval ontvangsten toegekend zijn en deze nog kunnen worden verwerkt bij de vierde aanpassing van het meerjarenplan, is er geen risico op een blijvende impact op de financiële evenwichten. 

Financiën/meerjarenplan zal erop toezien dat de totale aanrekeningen op exploitatie-uitgaven het initieel geraamd bedrag van de exploitatie-uitgaven na de derde aanpassing van het meerjarenplan, niet overschrijden. Er zal in afwachting van de vierde aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 een negatieve exploitatie-uitgave worden opgenomen voor het totaal van de toegevoegde bedragen.

Deze uitgaven zullen in het meerjarenplan worden verwerkt zoals aangegeven in bijlage.

Voor het besteden van deze middelen zijn de gewone bestelprocedures van kracht.

Juridische grond

Artikel 13 van het Besluit van de Vlaamse regering betreffende de beleids- en beheerscyclus van 26 juni 2018:
"De uitgavenkredieten zijn limitatief op het niveau van het totaal van de exploitatie en het totaal van de investeringen.
De kredieten mogen alleen gebruikt worden voor de bestemming die in het meerjarenplan wordt vooropgesteld."

Aanleiding en context

Voor het exploiteren en uitrollen van de vaccinatiestrategie werden er een aantal subsidies toegekend aan stad Antwerpen als penhoudende gemeente. Het vaccinatiecentrum en de mobiele teams worden niet enkel ingezet op stedelijk grondgebied. Dit zijn ook de aangewezen vaccinatiecentra voor de gemeenten Schoten, Stabroek, Wommelgem en Borsbeek. Als penhoudende gemeente is stad Antwerpen verantwoordelijk voor de correcte toewijzing aan eventuele partners. 

Voor de vaccinatiestrategie kent de Vlaamse overheid volgende subsidies toe:

  • Subsidie voor infrastructuur en uitbating van een vaccinatiecentrum (BVR 4 juni 2021): 2.600.250,00 EUR
  • Subsidie voor het programmamanagement en de bestaffing van vaccinatieteams in de vaccinatiecentra (BVR 4 juni 2021): 1.119.257,08 EUR

Om de vaccinatiecampagne al te kunnen opstarten werd, in afwachting van de duidelijkheid over subsidies, door het college op 15 januari 2021 (jaarnummer 440) reeds 1.500.000,00 EUR toegewezen vanuit het compensatiefonds coronavirus. Daarnaast werden er op het college van 12 maart 2021 (jaarnummer 2004) al middelen versneld ingeschreven voor het realiseren van de vaccinatiecentra.

Naast de subsidies voor het vaccinatiecentrum kent de Vlaamse Overheid ook een subsidie toe voor de ondersteuning van de bijkomende inzet in preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantainecoaching en contactonderzoek.

  • Subsidie lokale bronopsporing en lokaal contactonderzoek (BVR 7 mei 2021): 333.279,38 euro


Algemene financiële opmerkingen

De uitgaven worden in afwachting van de vierde aanpassing van het meerjarenplan in 2021 opgenomen zoals vermeld in bijlage.

De ontvangsten zullen bij vierde aanpassing van het meerjarenplan in 2021 worden ingeschreven als volgt:

Vanuit de Vlaamse overheid:

DoelBedragBudgetadres
Subsidie voor infrastructuur en uitbating van een vaccinatiecentrum (BVR 4 juni 2021)
2.600.250,00 EUR5402500000/2HMS090107A00000/7405/SBT11225
Subsidie voor het programmamanagement en de bestaffing van vaccinatieteams in de vaccinatiecentra (BVR 4 juni 2021)
 1.119.257,08 EUR
5402500000/2HMS090107A00000/7405/SBT11231
Subsidie lokale bronopsporing en lokaal contactonderzoek (BVR 7 mei 2021)333.279,38 EUR5402500000/2HMS090109A00000/7405/SBT11224


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om de kredieten vermeld in bijlage in uitgaven op te nemen in het meerjarenplan in 2021, zonder dat het totaal van de aanrekeningen op exploitatie-uitgaven het initieel voorziene totaal op exploitatie na de derde aanpassing van het meerjarenplan mag overschrijden. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

AfdelingOpdracht
Fi/meerjarenplante bewaken dat  het totaal van de aanrekeningen op exploitatie-uitgaven het initieel voorziene totaal op exploitatie na de derde aanpassing van het meerjarenplan niet overschrijdt.
FI/meerjarenplande genoemde uitgaven te verwerken in het meerjarenplan in 2021 en SAP
FI/meerjarenplande genoemde effecten te verwerken in het meerjarenplan in 2021 bij vierde aanpassing meerjarenplan