De bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing oordeelde dat dit dossier in aanmerking komt om in te dienen, vermits het voldoende voldoet aan de vooropgestelde beoordelingscriteria volgens artikel 9 van het reglement.
In lijn met het reglement, heeft de aanvrager het volledige dossier opgemaakt teneinde dit voor de toelage door het college te laten goedkeuren.
return voor de stad Antwerpen: vermits de film mikt op een jong publiek wordt ook het ‘jonge’ Antwerpen in beeld gebracht wat voor bezoekers wel een aansporing kan zijn om de nieuwe sites van onze stad (Nieuw Zuid, Belvédère) te ontdekken. De jonge acteurs & productie zullen op social media de stad Antwerpen opnemen in hun posts en verhalen. Ook in andere communicatie over de film wordt de stad Antwerpen vermeld. De rechten zijn verkocht aan Netflix, wat een groot potentieel aan kijkers betekent. Vermits de opnames in de stad Antwerpen plaatsvinden, zal de crew hier ook uitgaven doen;
vernieuwing: Bittersweet is een tienerfilm, een genre waar niet veel aandacht aan wordt besteed in België;
samenwerking: voor deze productie wordt er met verschillende bedrijven samengewerkt. De films van Jan Verheyen die in Antwerpen werden gedraaid voldeden aan de verwachtingen en de samenwerking met de stad Antwerpen verliep voor elk project zeer goed;
haalbaarheid: Jan Verheyen is een naam in Vlaanderen, hij heeft al verschillende successen geboekt en zijn films slaan altijd zeer goed aan bij zijn doelpubliek. Screen Flanders stapt mee in het project wat een goede maatstaf is voor de sterkte van het project.
Op basis van het reglement wordt een eerste schijf van 25.000,00 EUR uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring door het college. De overige 25.000,00 EUR wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag.
Als voorwaarde voor de toelage vraagt de stad Antwerpen het engagement om in persberichten, interviews, … de samenwerking met de stad Antwerpen en de toelage van het stadsmarketingfonds expliciet te vermelden en maximaal aan bod te laten komen. Bovendien wordt gevraagd dat cast en crew in social media-posts de stad Antwerpen op een natuurlijke manier in beeld brengen, zij het door foto's/video's, hashtags of locatie tags.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.
Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad het nieuwe toelagereglement van het stadsmarketingfonds goed, dat in werking trad vanaf 1 januari 2020.
De stad Antwerpen heeft de ambitie om door middel van een relevante en onderscheidende marketing en communicatie het streven te versterken om van de stad Antwerpen de best mogelijke leef-, leer-, werk- en beleefstad te maken. Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede merkstrategie, bijdragen aan deze doelstelling.
Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad het 'Reglement Stadsmarketingfonds' en de 'Financiële richtlijnen Stadsmarketingfonds' goed.
Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad het nieuwe toelagereglement van het stadsmarketingfonds goed, dat in werking trad vanaf 1 januari 2020. Artikel 7 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college oordeelt of de kandidaat-aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen en kan deze bevoegdheid delegeren aan algemeen directeur.
Op 28 januari 2020 (jaarnummer 178) keurde de algemeen directeur goed dat deze bevoegdheid gedelegeerd wordt aan de bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing.
Bittersweet sixteen
'Bittersweet sixteen' is een langspeelfilm die zich afspeelt in de stad Antwerpen. Het is een project van Jan Verheyen, die voor andere producties ook al constructief samenwerkte met de stad Antwerpen. Line producer van de film is Yves Van de Paer ('Patser'). De stad Antwerpen is de hoofdlocatie van de film wat betekent dat verschillende Antwerpse 'landmarks' in de film te zien zullen zijn, en de productie grotendeels vanuit de stad Antwerpen zal gebeuren.
'Bittersweet sixteen' gaat over jongeren die in de stad Antwerpen wonen en studeren, de stad Antwerpen laten leven en vibreren. Zij gedijen in een frisse, dynamische, diverse, creatieve stad. Visueel wordt de nadruk gelegd op de geslaagde stadsvernieuwing (de Scheldekaaien, de fantastische campus-Zuid van de KDG Hogeschool,...) maar ook op een aantal 'landmarks' (het Vlinderpaleis, het Stadspark, 'Sint-Anneke plage',....) en en passant wordt de reputatie van de stad Antwerpen als modestad benadrukt (de styling van de film wordt verzorgd door styliste Farah El Bastani).
Voor de realisatie van Bittersweet sixteen kent het stadsmarketingfonds een toelage van 50.000,00 EUR toe.
Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.
Het college beslist om een toelage van 50.000,00 EUR toe te kennen aan Max Rockatansky publishing nv, Hollebeek 125, 9140 Temse, ondernemingsnummer 0435.536.334 voor de realisatie van de langspeelfilm Bittersweet Sixteen.
Het college keurt de uitbetaling van de toelage van 50.000,00 EUR aan Max Rockatansky publishing nv, Hollebeek 125, 9140 Temse, ondernemingsnummer 0435.536.334 voor de realisatie van de langspeelfilm Bittersweet Sixteen goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiƫle aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Uitbetaling toelage aan Max Rockatansky publishing nv |
50.000,00 EUR | budgetplaats: 5317600000 |
4505125451 |