Terug
Gepubliceerd op 28/06/2021

2021_CBS_05143 - Omgevingsvergunning - OMV_2021019120. Schomstraat 49. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 25/06/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05143 - Omgevingsvergunning - OMV_2021019120. Schomstraat 49. District Berchem - Goedkeuring 2021_CBS_05143 - Omgevingsvergunning - OMV_2021019120. Schomstraat 49. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021019120

Gegevens van de aanvrager:

de heer Maurice Verbaet met als adres Schomstraat 49 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Schomstraat 49 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 23 sectie C nrs. 0 en 264F20

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren en verbouwen van een pand met 5 woonentiteiten en een handel gelijkvloers naar een reca gelijkvloers met 3 woonentiteiten op de verdiepingen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          03/05/2019: proces-verbaal (11002_2019_9296_VPV) voor het wijzigen van de functie, wijzigen van het aantal woongelegenheden en werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning van het college van burgemeester en schepenen;

-          15/07/1938: toelating (Felixarchief inventarisnummer 1275#5071) voor “huis bouwen”.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping:

-          een woonentiteit (woonruimtes circa 38 m²) met een nevenfunctie winkelruimte (detailhandel circa 36,5 m²) op de gelijkvloerse verdieping langs de kant van de Ryshuevelstraat;

-          rechts op de gelijkvloerse verdieping bevindt zich een magazijn met nevenfunctie kantoor;

  • verdieping 1: 2 een-slaapkamerappartementen:

-          appartement 1.1 met een bruto-vloeroppervlakte van 85,51 m²

-          appartement 1.2 met een bruto-vloeroppervlakte van 83,21 m²;

  • verdieping 2: 2 een-slaapkamerappartementen:

-          appartement 1.1 met een bruto-vloeroppervlakte van 85,51 m²

-          appartement 1.2 met een bruto-vloeroppervlakte van 83,21 m²;

  • deze functies worden bevestigd door het advies vermoeden van vergunning;

-          bouwvolume:

  • besloten hoekpand van 3 bovengrondse bouwlagen onder een plat dak en 1 kelderverdieping;
  • een kroonlijsthoogte van circa 10,4 m;
  • ter hoogte van de hoek achteraan een open koer, met in de hoek uiterst achteraan een overdekte koer.

-          gevelafwerking:

  • grijze klampsteen met stalen buitenschrijnwerkprofielen als algemene voorgevelafwerking;
  • een kroonlijstdikte van circa 0,3 m;
  • verglaasde steen voor de raamdorpels en horizontale geleding.

-          inrichting:

  • het rechthoekige perceel op de hoek van Schomstraat en Rysheuvelstraat met een totale oppervlakte van circa 229,08 m²;
  • een volledig bebouwd perceel uitgezonderd van een 3,96 m diepe “voorhof” in de Rysheuvelstraat en een open koer van circa 13,3 m² links achteraan het perceel;
  • de voortuinzone in de Rysheuvelstraat als (met tuinmuren afgesloten) tuin ingericht, uitgezonderd van een circa 4,1 m breed toegangspad.

Huidige toestand

-          functie idem vergunde toestand uitgezonderd van:

  • gelijkvloerse verdieping: een reca-functie (dareca) met een bruto-vloeroppervlakte van circa 173,75 m²;
  • verdieping 2: 1 twee-slaapkamerappartement (wonen) met een bruto-vloeroppervlakte van 171 m².

-          bouwvolume idem vergunde toestand uitgezonderd van:

  • gelijkvloerse uitbouw ter hoogte van de hoek achteraan;

-          gevelafwerking:

  • roodbruine klampsteen met antracietkleurig stalen buitenschrijnwerkprofielen als algemene voorgevelafwerking;
  • een donkergrijs verniste, houten kroonlijst met loden slabben en met een dikte van circa 0,49 m;
  • centraal de voorgevels een doorlopende, witgeschilderde betonnen luifel als verbinding van de inkomzones van de appartementen op de verdiepingen en de inkom van de recafunctie;
  • zwartkleurig verglaasde steen voor de raamdorpels en horizontale geleding.

-          inrichting idem vergunde toestand uitgezonderd van:

  • een volledig bebouwd perceel uitgezonderd van een 3,96 m diepe “voorhof” in de Rysheuvelstraat;
  • de voortuinzone in de Rysheuvelstraat als met tuinmuren afgesloten, verhard recaterras ingericht.

Gewenste toestand

-          functie: idem bestaande toestand;

-          bouwvolume idem bestaande toestand met:

  • een bovendaks bouwvolume als dak toegang naar het dakterras.

-          gevelafwerking idem bestaande toestand met:

  • antracietkleurig Thermowood als afwerking van het bovendaks bouwvolume;
  • zwart gelakte stalen hekwerk als borstwering van het dakterras.

-          inrichting idem bestaande toestand met:

  • de voortuinzone in de Rysheuvelstraat deels met waterdoorlatende verharding, deels onverhard met 3 bomen en 4 fietsstalplaatsen ingericht;
  • een dakterras op het dak van het hoofdvolume.

Inhoud van de aanvraag

-          het wijzigen van het totaal aantal woonentiteiten van 5 naar 3 door:

  • supprimeren van de magazijn-functie;
  • het wijzigen van de functie van wonen (wonen) met complementaire winkelruimte (detailhandel) naar reca (reca) voor de gelijkvloerse verdieping;
  • het wijzigen van het aantal woonentiteiten op de 2de verdieping van 2 naar 1;

-          het wijzigen van de voorgevels door:

  • het vervangen van een garagepoort door een raampartij;
  • het wijzigen van de kroonlijst;

-          het uitbreiden van het bouwvolume door:

  • de gelijkvloerse koer te betrekken bij het bouwvolume;
  • de terrassen op de verdiepingen langs deze oorspronkelijke koer te betrekken bij het bouwvolume;
  • het bouwen van een bovendaks bouwvolume als dak toegang tot het dakterras.

-          het wijzigen van de scheidingsmuur door:

  • ophogen van de scheidingsmuur ter hoogte van de volume uitbreiding;
  • ophogen van de scheidingsmuren door het ophogen van de kroonlijst of dikker maken van de dakconstructie.

-          het wijzigen van de gemeenschappelijke delen;

-          het regulariseren van intern structurele wijzigingen;

-          het inrichten van een terras en fietsenstalling in en grotendeels verharden van de voortuin in de Rysheuvelstraat;

-          het inrichten van een dakterras.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

10 mei 2021

3 juni 2021

Gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

10 mei 2021

9 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

Lokale Politie/ Verkeerspolitie

10 mei 2021

9 juni 2021

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

10 mei 2021

21 mei 2021

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

10 mei 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

10 mei 2021

21 juni 2021

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

10 mei 2021

17 mei 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • artikel 18 Algemene bepalingen (niveauverschillen):

-          niveauverschillen tot en met 18 cm moeten, zowel binnen als buiten, minstens met een helling overbrugd worden, met uitzondering van niveauverschillen tot twee cm in buitenruimtes of niveauverschillen tot twee cm bij een overgang tussen binnen- en buitenruimtes. Na de werken (wijzigen buitenaanleg) is het pasverschil ter hoogte van de toegangsdeur van de recafunctie meer dan twee cm. Dit pasverschil wordt niet overbrugd;

  • artikel 22 Algemene bepalingen (Toegangen en deuropeningen):

-          §2. De ruwbouwmaten van toegangen of deuropeningen moeten minstens 105 cm breed zijn, zodat na afwerking een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90 cm gegarandeerd wordt. Er is geen vlakke doorgang naar de toegangsdeur en naar de tafels op het terras. Na de werken (buitenaanleg) wordt eventueel een oneffen ondergrond voorzien van grotendeels tegels met daartussen delen onverhard (niet duidelijk wat als voegmateriaal wordt gebruikt). De toegang van het buitenterras is onverhard met enkele stapstenen.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 16 Technische uitsprongen:
    de afvoerkanalen van de technische installaties werden voorzien tegen de perceelgrens;
  • artikel 25 Toegankelijkheid van de functie:

-          §3. De bovenliggende verdiepingen van percelen met een gemengde functie moeten voorzien worden van een aparte toegang. Behalve indien het een perceel betreft met een bebouwde grondoppervlakte kleiner dan 80 vierkante meter of een gevelbreedte kleiner dan 5 meter. De inkomzone voor de appartementen op de verdiepingen kan ook gebruikt worden als inkomzone voor gelijkvloerse reca-functie;

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

-          §1. Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. De keuken van appartement 1.1 heeft door het betrekken van het terras tot het bouwvolume geen rechtstreeks zicht- en lichttoetreding meer;

  • artikel 26 Afvalberging

-          de afvalberging wordt niet van verluchting voorzien;

  • artikel 27 Open ruimte:

-          §1. Bij nieuwbouw, herbouw, bij functiewijziging of bij toename van de bebouwde grondoppervlakte moet minimaal 20% van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. De (reeds te) kleine links achteraan wordt volledig opgenomen bij het bouwvolume;

-          §3. Er worden vier fietsstalplaatsen en een verhard terras aangelegd in de voortuinstrook;

  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:

-          §4. Bestaande buitenruimten bij woningen mogen niet verkleind worden (tot onder de in §1 genoemde minimale oppervlakte). De buitenruimte van de appartementen van de eerste verdieping werd gesupprimeerd;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

-          er worden geen afsluitbare fietsparkeerplaatsen voorzien;

  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

-          er worden geen autostalplaatsen voorzien;

  • artikel 35 Afvoerkanalen en uitlaten van alle gassen

-          §2. De uitlaat moet zo geplaatst worden dat de hinder voor de omwonenden maximaal beperkt wordt. Er is een voor de afvalberging links vooraan een kelderopening. Indien deze gebruikt wordt als verluchting voor de afvalberging, mondt deze kelderopening/uitlaat uit op het reca-terras en onder het raam van de reca-ruimte in het gebouw.

-          §4. De uitlaat van kanalen voor de afvoer van schadelijke gassen moet zich situeren minstens boven de kroonlijst van het eigen gebouw (gemeten vanaf de uitlaat), en in ieder geval twee meter boven de bovenrand van alle deur-, venster en ventilatieopeningen, die zich binnen een straal van 4 meter bevinden, horizontaal gemeten vanaf de uitlaat van het afvoerkanaal. Het extractiekanaal van de recafunctie voldoet niet aan de bepalingen van dit artikel;

  • artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders:

-          Horeca-inrichtingen en andere bedrijven en instellingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen. Volgens de aangeleverde plannen worden er geen werken gepland aan de vergunde riolering (riolering op bestaande en nieuwe toestand ontbreekt).

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
De vergunning wordt geweigerd.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het gelijkvloers wordt omgevormd tot een reca-functie met een netto-vloeroppervlakte van circa 163 m². Dit sluit op vlak van functie en schaal voldoende aan bij de stedenbouwkundige context van dit woongebied en heeft een gunstige invloed op de functionele verwevenheid van de woonwijk.

 

De appartementen op de tweede verdieping werden samengevoegd tot 1 groot twee-slaapkamerappartement. Het aantal woongelegenheden in het gebouw wordt hierdoor gewijzigd van 5 naar 3.

Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het bouwvolume van de appartementen op de verdiepingen werden uitgebreid richting de voormalige terrassen. Hierdoor beschikken beide appartementen op de eerste verdieping niet meer over een eigen voldoende grote buitenruimte en wordt de daglichttoetreding van de keuken van appartement 1.1 beperkt. Dit heeft een grote ongunstige impact op de leefkwaliteit van deze appartementen. Deze uitbreiding is niet aanvaardbaar en wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

De trap tot het dakterras bevindt zich gedeeltelijk binnen deze niet-vergunde uitbreiding. Het supprimeren van de buitenruimte op deze bouwlaag is aanvaardbaar daar een nieuwe buitenruimte wordt voorzien op het dak.

De toegang tot het dakterras is beperkt tot het minimale in functie van een steektrap en bijgevolg aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De poort rechts wordt vervangen door een raampartij.

Deze wordt voorzien in een zelfde vormentaal als de bestaande architectuur van het gebouw. Dit is aanvaardbaar.

 

Het trapvolume naar het dakterras wordt voorzien in houten bekleding. Op vlak van visuele inpasbaarheid hiertegen geen bezwaar.

 

De kroonlijst wordt vernieuw in donkerbruin hout met loden slabben. Dit is inpasbaar binnen het gevelbeeld.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft ter hoogte van het gelijkvloers het verwijderen van een magazijnfunctie en het voorzien van een nieuwe gelijkvloerse reca-functie. Deze reca is afgestemd op de schaal van de buurt, dus veroorzaakt geen bijkomende parkeerbehoefte.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsstalplaatsen

Er worden 4 fietsstalplaatsen voorzien, dit voldoet aan de fietsstalingsbehoefte. Deze werden echter in de voortuin voorzien, waar deze niet volwaardig afgesloten kunnen worden.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Bouwcode artikel 25

De verbinding tussen de gelijkvloerse functie en de inkom van de bovenliggende verdiepingen betreft niet de hoofdtoegang van de reca-zaak. Gelet op het feit dat het hier om een bijkomende verbinding gaat, kan deze afwijking gunstig geadviseerd worden.

 

Bouwcode artikel 27

De vergunde kleine koer was omsloten door zeer hoge muren en betrof, omwille van het beperkte oppervlakte en beperkte bezonning, onvoldoende leefkwaliteit. Gelet op het feit dat het gaat om een hoekperceel, en gelet op het feit dat het gelijkvloers tot 1 commerciële functie omgevormd wordt (reca) en gelet op het feit dat de koer een beperkte kwaliteit betrof, is het dichtbouwen van de gelijkvloerse koer aanvaardbaar in strijd met §1 van dit artikel aanvaardbaar.

Daar een gesloten horecaconstructie in de voortuinstrook mogelijk is conform de bepalingen van artikel 13 van de bouwcode is ook een afwijking op §3 van dit artikel aanvaardbaar.

 

Bouwcode artikel 29

Gelet op de beperkte mogelijkheden van een hoekperceel en de mogelijkheden van de voortuin, afgestemd op de architectuur, is een afwijking aanvaardbaar.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het niveauverschil te overbruggen conform de bepalingen van artikel 18 van de verordening toegankelijkheid;

3.      de toegangen en deuropeningen te voorzien conform de bepalingen van artikel 22 van de verordening toegankelijkheid;

4.      alle technische installaties en afvoerleidingen te voorzien conform de bepalingen van artikel 16 van de bouwcode;

5.      de afvalberging te voorzien van verluchting conform de bepalingen van artikel 26 van de bouwcode;

6.      geen afvoerkanalen te voorzien tegen de perceelgrenzen en alle afvoerkanalen te voorzien conform de bepalingen van artikel 35 van de bouwcode;

7.      vet- en olieafscheiders te voorzien, conform artikel 44 van de bouwcode;

8.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

Alle wijzigingen, handelingen en werken op de eerste verdieping.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 april 2021

Volledig en ontvankelijk

10 mei 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 juli 2021

Verslag GOA

21 juni 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

1. Reeds uitgevoerde wijzigingen en PV: Het bezwaar de functie reeds in bestaande toestand gewijzigd werd en hiervoor reeds een PV werd opgemaakt;

Beoordeling: Bij de beoordeling van de Omgevingsvergunning wordt rekening gehouden met de aangevraagde wijzigingen ten opzichte van de vergunde toestand. Het feit dat een deel van de wijzigingen (de functiewijziging) reeds uitgevoerd werden is geen stedenbouwkundig argument om een vergunning te verlenen of om de aanvraag weigeren. Met betrekking tot de laatst vergunde toestand werd een advies vermoeden van vergunning gevraagd. Het gelijkvloers werd vergund als een woonfunctie met nevenfunctie (langs kant Rysheuvelstraat) en een gelijkvloers magazijn (links). Voorliggend bezwaar is niet van die aard dat deze mee in afweging moeten genomen bij de beoordeling van voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning.

Het bezwaar is ongegrond;

 

2. Functie in woongebied: Het bezwaar dat de reca-functie niet inpasbaar is in woongebied;

Beoordeling: De stelling dat reca-functies moeilijk verantwoord zijn in woongebied, met als argument dat dit gestimuleerd moet worden in wijken met detailhandel is niet correct.

Het gelijkvloers wordt omgevormd tot een reca-functie met een netto-vloeroppervlakte van circa 163 m². Dit sluit op vlak van functie en schaal voldoende aan bij de stedenbouwkundige context van dit woongebied en heeft een gunstige invloed op de functionele verwevenheid van de woonwijk.

Het bezwaar is ongegrond;

 

3. Schaalvergroting functie: Het bezwaar dat de reca-functie een schaalvergroting van de gelijkvloerse functie betreft ;

Beoordeling: Het is inderdaad zo dat de aanvraag een schaalvergroting betreft ten opzichte van de in de jaren ’30 vergunde gelijkvloerse functies. Dit betekend echter niet dat de huidige aanvraag niet inpasbaar zou zijn in de bestaande omgeving. Het bezwaar is ongegrond;

 

4. Hinder: Het bezwaar dat de bestaande reca-zaak overlast veroorzaakt (o.a. geluidsoverlast) en dat dit door de regularisatie bestendigd wordt;

Beoordeling: Vanuit een goed nabuurschap is het evident dat overlast, van welke aard dan ook, steeds beperkt wordt. Het veroorzaken van geluidsoverlast ressorteert onder de milieuwetgeving die voldoende waarborgen bezit om geluidsoverlast te beteugelen. Vanuit milieuoogpunt zijn er geen bezwaren om de beoogde functiewijziging te vergunnen. Het bezwaar is ongegrond;

 

5. Parkeerdruk: Het bezwaar dat de functie-wijziging een verhoogde parkeerdruk veroorzaakt;

Beoordeling: In voorliggende aanvraag worden geen parkeerplaatsen voorzien. Volgens het advies van de dienst mobiliteit zijn voor de functiewijziging geen parkeerplaatsen nodig. Het bezwaar is ongegrond.

 

6. Economische schade: het bezwaar tegen economische schade voor de aangrenzende eigendommen door de reca-zaak;

Beoordeling: Het bezwaar met betrekking tot economische schade is gebaseerd op vermoedens die losstaan van de beoordeling van voorliggende aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Het bezwaar is ongegrond;

 

7. Alternatieve invullingen: het bezwaar binnen de aangevraagde hoofdfunctie ook ‘dancing, restaurant en café’ vallen;

Beoordeling: Het is correct dat een grote variatie aan reca-zaken binnen de definitie van een reca-functie vallen. Dit kan dus zonder stedenbouwkundige vergunning verwisseld worden, maar enkel op voorwaarde dat er geen andere vergunningsplichtige werken uitgevoerd worden. Bij de beoordeling van het project wordt de hoofdfunctie beoordeeld. Eventuele latere wijzigingen maken geen onderdeel uit van de huidige aanvraag. Het bezwaar is ongegrond;

 

8. Precedent: het bezwaar dat de functiewijziging een precedent schept voor toekomstige functiewijzingen in de omgeving;

Beoordeling: Eventuele toekomstige aanvragen op andere percelen maken geen onderdeel uit van de stedenbouwkundige beoordeling van het project. Het bezwaar is ongegrond;

 

9. Bouwcode artikel 16 (niet op plan): het bezwaar dat niet alle technische installaties voorzien worden op plan;

Beoordeling: Enkel de technische installaties die weergegeven zijn op de aangeleverde plannen maken onderdeel uit van de aanvraag. Eventuele installaties die niet weergegeven worden op de plannen worden dus uiteraard ook niet via deze aanvraag vergund. Het bezwaar is ongegrond;

 

10. Bouwcode artikel 16 (afwijkingen): het bezwaar dat niet alle technische installaties voorzien worden conform artikel 16;

Beoordeling: Het is correct dat de afvoer voorzien wordt tot tegen de perceelgrens. Dit is niet aanvaardbaar. Volgens de bezwaarindiener overschrijdt de technische installatie de geluidsnormen. Het bezwaar is deels gegrond. In voorwaarden wordt opgelegd dat alle technische installaties voorzien moeten worden conform artikel 16 van de bouwcode;

 

11. Verankering technische installaties: het bezwaar dat de interne technische installaties verankerd worden tegen de scheimuur;

Beoordeling: Het bezwaar betreft een bouwtechnisch aspect. Vanuit een goed nabuurschap is het evident dat overlast, van welke aard dan ook, steeds beperkt wordt. Het bezwaar is ongegrond;

 

12. Keukenwand: het bezwaar dat in de bestaande toestand een wand aanwezig is in de gelijkvloerse keuken;

Beoordeling: De bezwaarindiener levert hieromtrent geen bewijsmateriaal. Deze wand staat niet op de plannen van de bestaande en nieuwe toestand. Een wand in de keuken maakt dus geen onderdeel uit van de aanvraag. Het bezwaar is ongegrond;

 

13. Bouwcode artikel 24 (reca-keuken): het bezwaar de keuken van de reca-zaak niet over een eigen raam beschikt;

Beoordeling: Dit is niet correct, de keuken wordt voorzien van een te openen koepel achteraan en een volwaardig gevelraam langs de straatkant. Bovendien valt de keuken van een restaurant niet onder de definitie (artikel 4 van de bouwcode) van een verblijfsruimte en moet deze niet voldoen aan artikel 24 van de bouwcode. Het bezwaar is ongegrond;

 

14. Bouwcode artikel 26 (afvalberging): het bezwaar de afvalberging niet van verluchting voorzien wordt;

Beoordeling: De afvalberging moet voorzien worden conform artikel 26 van de bouwcode. Het bezwaar is gegrond;

 

15. Bouwcode artikel 34 (scheidingsmuren): het bezwaar het plaatsen van het extractiekanaal tegen de scheimuur in strijd is met artikel 34.3.2 van de bouwcode;

Beoordeling: Dit is niet correct. Het inwerken van dergelijke kanalen in de scheidingsmuur wordt door dit artikel verboden. Het betreft hier afvoerleidingen die bevestigd worden tegen de scheidingsmuren. Dit is echter wel in strijd met artikel 16 en 35 van de bouwcode. Het bezwaar is deels gegrond;

 

16. Bouwcode artikel 35 (afvoerkanalen): het bezwaar het plaatsen van het extractiekanaal tegen de scheimuur in strijd is met artikel 35 van de bouwcode;

Beoordeling: De afvoerkanalen worden niet voorzien conform de voorschriften. Het bezwaar is gegrond;

 

17. Bouwcode artikel 44 (vetafscheiders): het bezwaar dat de vetafscheiders en olieafscheiders niet voorzien worden op de plannen;

Beoordeling: Deze dienen inderdaad voorzien te worden. Het bezwaar is gegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het niveauverschil te overbruggen conform de bepalingen van artikel 18 van de verordening toegankelijkheid;

3.      de toegangen en deuropeningen te voorzien conform de bepalingen van artikel 22 van de verordening toegankelijkheid;

4.      alle technische installaties en afvoerleidingen te voorzien conform de bepalingen van artikel 16 van de bouwcode;

5.      de afvalberging te voorzien van verluchting conform de bepalingen van artikel 26 van de bouwcode;

6.      geen afvoerkanalen te voorzien tegen de perceelgrenzen en alle afvoerkanalen te voorzien conform de bepalingen van artikel 35 van de bouwcode;

7.      vet- en olieafscheiders te voorzien, conform artikel 44 van de bouwcode;

8.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

Alle wijzigingen, handelingen en werken op de eerste verdieping.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.