Terug
Gepubliceerd op 02/08/2021

2021_CBS_06005 - Omgevingsvergunning - OMV_2021082545. Lange Kievitstraat 142. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06005 - Omgevingsvergunning - OMV_2021082545. Lange Kievitstraat 142. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_06005 - Omgevingsvergunning - OMV_2021082545. Lange Kievitstraat 142. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021082545

Gegevens van de aanvrager:

de heer Gert Embrechts met als contactadres Reuzenstraat 16 te 2140 Antwerpen en mevrouw Nadia Denys met als adres Reuzenstraat 16 te 2140 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Kievitstraat 142 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 8 sectie H nrs. 0 en 1133W

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een commerciële ruimte tot winkelruimte en appartement

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          31/01/2014: vergunning (3562#6065) voor het verbouwen van appartement 1;

-          22/08/1969: vergunning (18#52302) voor een verbouwing;

-          24/10/1905: vergunning (1905#2141) voor een verdieping op een magazijn.

Vergunde toestand

-          gelijkvloerse winkel- en bergruimten en 2 bovenliggende appartementen.

-          pand van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing met een achterhuis van 2 bouwlagen onder zadeldak tegen de achterste perceelgrens;

-          volledig bebouwd perceel;

Huidige toestand

-          overeenkomstig vergunde toestand met uitzondering van:

  • 2 gelijkvloerse winkelruimten met elk een eigen inkom aan de straatkant;
  • achterhuis volledig ingericht als berging.

Gewenste toestand

-          ontpitte ruimte tussen het hoofdvolume en het achterhuis;

-          gelijkvloers ingericht met handelsruimte (links) en een eenslaapkamerappartement (rechts) met een netto-vloeroppervlakte van circa 85 m²;

-          op het plat dak achteraan wordt een dakterras ingericht voor het appartement op de eerste verdieping;

-          atelierfunctie in het achterhuis;

-          het zadeldak van de achterhuis gedeeltelijk omgevormd tot een plat, groendak met lichtkoepels;

-          aangepaste gelijkvloerse gevel: aparte inkom voor het gelijkvloerse appartement, gevelplint in blauwe hardsteen en aluminium buitenschrijnwerk in antracietkleur en een haakse zaakgebonden publiciteit met een grootte van 44 cm x 40 cm.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van functie van handel naar wonen en van berging naar atelier;

-          slopen van een deel van de achterbouw;

-          wijzigen van het volume van de achterbouw;

-          wijzigen van voorgevel;

-          inrichten van een dakterras op de 1ste verdieping;

-          voor het overige maken beide appartementen op de verdiepingen en hun gemeenschappelijke inkom geen deel uit van de aanvraag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

8 juni 2021

9 juli 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

8 juni 2021

18 juni 2021

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

8 juni 2021

28 juni 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

8 juni 2021

11 juni 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.  

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Betreffende de gedeeltelijke functiewijziging van het commercieel gelijkvloers naar een woonfunctie werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Business en Innovatie. Dit advies is gunstig. De aanvraag is immers gelegen in de zone voor verspreide bewinkeling. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud van het commercieel gelijkvloers niet opgelegd moet worden. Omvorming naar wonen is mogelijk.
Bovenstaand advies wordt bijgetreden. Het achterhuis wordt ingericht als atelier. Omwille van de beperkte hinder van deze functie voor de omgeving is dit een kwalitatieve invulling voor het bestaande, vergunde gebouw. Wonen (onder andere) zou dat, gezien de bestaande gebouw- en woondensiteit niet zijn.

De functiewijzigingen kunnen gunstig geadviseerd worden.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet een gedeeltelijke ontpitting van het maaiveld waarbij de ruimte tussen het hoofdgebouw en het achterliggende magazijn wordt omgevormd naar een tuinzone. Achter het hoofgebouw wordt een nieuw volume van 2 m diep voorzien dat de gelijkvloerse commerciële functie aan de linkerzijde en de woonfunctie aan de rechterzijde verbindt.

Het dak van het achterste volume wordt deels verwijderd wat een positieve impact heeft op de lichttoetreding op het eigen perceel en de omliggende percelen.
Het voorzien van nieuwe open ruimte en een reductie van het achterliggende volume wordt bijgevolg gunstig geadviseerd.

 

De aanvraag voorziet 1 bijkomende woonentiteit in de vorm van een eenslaapkamerappartement van ruim 85 m². De gereduceerde commerciële ruimte heeft nog een oppervlakte van 35 m².
Er kan geoordeeld worden dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening van de plaats en dat de bijkomende woonentiteit geen verhoging van de draagkracht met zich meebrengt. De aanvraag kan positief geadviseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

In navolging van de functiewijziging wordt de voorgevel ter hoogte van het gelijkvloers aangepast. Over de volledige breedte wordt de breuksteen verwijderd en wordt het nieuwe schrijnwerk tot op maaiveldniveau gebracht. Er wordt zowel een toegangsdeur voorzien voor de handelsruimte als voor de nieuwe woning. Het nieuwe schrijnwerk wordt voorzien in antracietkleurig aluminium, overeenkomstig de bestaande voordeur. De op te vullen gevelvlakken, als gevolg van de gewijzigde gevelopeningen, gebeurt in blauwe hardsteen, overeenkomstig de bestaande plint. Dit draagt bij tot een coherent gevelbeeld. Het valt dan ook te betreuren dat de goudkleurige gevelbekleding aan beide zijden van de bestaande inkom behouden blijft. Dit is een laatste restant van het eerder verwijderde schrijnwerk. Daarom wordt in voorwaarde opgelegd om deze vlakken ofwel te voorzien in antraciet aluminium plaatmateriaal (cf. schrijnwerk) ofwel in blauwe hardsteen. Dit wordt als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld.

 

Het schrijnwerk in de achtergevel en in het bijgebouw wordt voorzien in geanodiseerd aluminium. Ook de achtergevel zelf wordt ter hoogte van het gelijkvloers voorzien van plooiwerk in hetzelfde materiaal. Bovenaan de uitbouw wordt een balustrade voorzien in spijlenwerk in dezelfde kleur. Deze materialen zijn duurzaam en hedendaags en passen zich harmonieus in de omgeving in.

De aanvraag kan op visueel vlak, mits rekening houdend met de gestelde voorwaarde, positief geadviseerd worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Ter hoogte van de 1ste verdieping wordt het platte dak van het hoofdgebouw ingericht als terras voor het aangrenzende appartement. Dit terras verhoogt de woonkwaliteit van het bestaande appartement.

 

Door de ontpitting van de tuinzone wordt er voldoende lichttoetreding voorzien in de gelijkvloerse woonentiteit. De tentoonstellingsruimte biedt daarnaast een levendige functie aan de straatkant.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Het commercieel gelijkvloers wordt verbouwd tot een kleinere commerciële ruimte en een appartement. De 2  appartementen op de bovenliggende verdiepingen blijven ongewijzigd.

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. De bijkomende wooneenheid genereert een parkeerbehoefte van 1.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er kan geen bijstelling gebeuren op basis van de verkleinde commerciële ruimte. Voor commerciële ruimtes in het centrum van de stad moeten immers geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor het bijkomend appartement met 1 slaapkamer moeten 2 fietsenstallingen voorzien worden.

Deze worden ingericht in de inkomhal op het gelijkvloers.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de gevelvlakken naast de centrale toegangsdeur te voorzien in antracietkleurig plaatmateriaal, overeenkomstig het nieuwe schrijnwerk, of te voorzien in blauwe hardsteen;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 mei 2021

Volledig en ontvankelijk

8 juni 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 augustus 2021

Verslag GOA

19 juli 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de gevelvlakken naast de centrale toegangsdeur te voorzien in antracietkleurig plaatmateriaal, overeenkomstig het nieuwe schrijnwerk, of te voorzien in blauwe hardsteen;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.