Terug
Gepubliceerd op 02/08/2021

2021_CBS_06196 - Omgevingsvergunning - OMV_2021082162. Weversstraat 22. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06196 - Omgevingsvergunning - OMV_2021082162. Weversstraat 22. District Wilrijk - Goedkeuring 2021_CBS_06196 - Omgevingsvergunning - OMV_2021082162. Weversstraat 22. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021082162

Gegevens van de aanvrager:

BVBA SOKRATES met als adres Roerdomplaan 5 te 2960 Brecht

Ligging van het project:

Weversstraat 22 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 43 sectie A nrs. 0 en 10S5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van een garagebox en bouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          26/02/2021: weigering (20204346) voor het bouwen van een meergezinswoning met 2 appartementen;

-          13/12/2019: voorwaardelijk stedenbouwkundig attest (201918) voor het bouwen van een eengezinswoning in een gesloten bebouwing.

Vergunde toestand/huidige toestand

-          Een perceel met 1 garagebox van 1 bouwlaag met plat dak.

Gewenste toestand

-          een meergezinswoning met twee wooneenheden;

-          een volume van twee bouwlagen met zadeldak, dakkapel en inpandig terras in gesloten bebouwing;

-          het gelijkvloers heeft een bouwdiepte van circa 13 m;

-          de eerste verdieping en dakverdieping hebben een bouwdiepte van circa 9 m;

-          het gelijkvloers en een deel van de eerste verdieping bestaan uit 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 75 m²;

-          een deel van de eerste verdieping en de dakverdieping bestaan uit 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 60 m²;

-          de voorgevel is afgewerkt met een lichtgrijze gevelsteen met een grijs/beige afsluiting in aluminium op het gelijkvloers, antracietkleurige dakpannen, grijs/beige dakgoot in aluminium en grijs/beige buitenschrijnwerk in aluminium.

Inhoud van de aanvraag

-          het slopen van een garagebox;

-          het bouwen van een meergezinswoning met twee appartementen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

8 juni 2021

2 juli 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

8 juni 2021

18 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

8 juni 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

8 juni 2021

28 juni 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

8 juni 2021

9 juni 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 15 In- en uitsprongen aan daken: de dakkapel aan de voorgevel en het inpandig terras aan de achtergevel onderbreken de kroonlijsten;
  • Artikel 34: Stabiliteit en scheidingsmuren:
    • de voorziene funderingsdiepte is minder dan de minimale vereiste van 1,75 meter;
    • het plat dak ter hoogte van de scheidingsmuren van de gelijkvloerse uitbouw heeft geen opstand van 0,30 meter ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

In de aanvraag wordt er een afwijking gevraagd op artikel 15 van de bouwcode dat stelt dat in- en uitsprongen de kroonlijst niet mogen onderbreken, tenzij de harmonie van het straatbeeld dit toelaat. De motivering luidt als volgt:

“Door het aanhouden van het gewenste gabarit (aansluitend aan huisnummer 26) zoals beschreven in het stedenbouwkundig attest bedraagt de kroonlijsthoogte in de voorgevel 7,57meter. Hierdoor is het niet mogelijk om op verdieping +02 raamopeningen te voorzien zonder de kroonlijst hiervoor te onderbreken. Dit gezien de kroonlijst zich op een hoogte van 1,60 meter ten opzichte van de afgewerkte vloerpas van verdieping +02 bevindt (= ooghoogte). Om kwalitatieve lichten en zichten te garanderen in de leefruimte van de woning wordt hiervoor een beperkte afwijking gevraagd van artikel 15 van de bouwcode. Dit gezien de leef kwaliteit zou verminderen wanneer er enkel raamopening worden voorzien op een hoogte van 1,80 meter en meer of onder een hoogte van 1,50 meter. Eveneens om het uitkragend terras aan de achtergevel bereikbaar te maken. De breedte van de dakkapellen is beperkt waardoor links en rechts de kroonlijst duidelijk zichtbaar blijft. Hierdoor kan in alle redelijkheid gesteld worden dat er geen afbreuk gedaan wordt aan het nog steeds duidelijk zichtbaar hellende dak.”

Omwille van bovenstaande motivatie en het feit dat de visuele impact in de straat niet storend is, kan er met behulp van artikel 3 van de bouwcode een afwijking worden toegestaan.

 

De aanvraag wijkt af op artikel 34 van de bouwcode. Vanuit het aspect ‘hinder – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen’ kan er van dit artikel niet worden afgeweken. Dit wordt in voorwaarde bij deze vergunning opgenomen.

 

Functionele inpasbaarheid

De Weversstraat kenmerkt zich door een mix van voornamelijk eengezinswoningen en enkele

meergezinswoningen. De functie van meergezinswoning is bijgevolg functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag omvat een nieuwbouwvolume op een perceel waar momenteel een garagebox staat. Deze zal gesloopt worden. Het volume zal bestaan uit twee bouwlagen onder hellend dak. Er zullen twee duplex appartementen worden ingericht met een afzonderlijke inkom. De bouwdiepte op het gelijkvloers bedraagt 13 meter, op de verdiepingen 9 meter. Het gewenste volume past zich in binnen de context die gekenmerkt wordt door woningen in gesloten bebouwing met voornamelijk drie bouwlagen, hetzij onder hellend of plat dak. Het profiel van het hoofdvolume sluit hiermee aan bij Weversstraat 26. Bovendien blijft er een ruime tuinzone gevrijwaard. Zowel schaal- en ruimtegebruik worden gerespecteerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevelopbouw, geleding alsook de gebruikte materialen zijn visueel inpasbaar in het straatbeeld. De gevel wordt afgewerkt in een licht grijze baksteen en antraciet kleurige dakpannen. Het schrijnwerk alsook de afsluiting in de gelijkvloerse pui bestaat uit grijs/beige aluminium.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De afsluiting in de voorgevel wordt voorzien in spijlenwerk en biedt voldoende transparantie om het contact tussen de leefruimte op het gelijkvloers en de straat te verzekeren. In huidig ontwerp wordt het raam van de keuken op het gelijkvloers (appartement 0.1) groter voorzien waardoor er meer zicht en licht wordt gegarandeerd. Om meer lucht te voorzien wordt er in voorwaarde opgenomen om het raam van de keuken te voorzien van een opengaand deel.

 

Er werd advies gevraagd aan Fluvius. Het advies is gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.

Op een vrij perceel worden twee appartementen gebouwd. De huidige vergunde toestand van het perceel is een vrij perceel met een garagebox op.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

Er worden in het project 2 één-slaapkamerappartementen voorzien, dus is de parkeerbehoefte van dit project 2 x 1 = 2 parkeerplaatsen.

Er verdwijnt door de verbouwing 1 vergunde parkeerplaats. Deze wordt bijgeteld bij de parkeerbehoefte. Bestaande parkeerplaatsen moeten maximaal behouden worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is (2 + 1 =) 3 parkeerplaatsen.

De plannen voorzien in 0  nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3 – 0 = 3.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3 - 0 =3

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.

Fietsvoorzieningen:

Er is een fietsparkeerbehoefte van 2 x (1+1) = 4 fietsstalplaatsen.

Er wordt een overdekte inkomzone met fietsenberging voorzien grenzend aan de straatzijde.

 

Woninggrootte

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Met een oppervlakte van 75 m² en 60 m² voldoen de 2 één-slaapkamerappartementen in het project hieraan. Het voorzien van ruime appartementen draagt er aldus mee toe bij dat de draagkracht op het perceel niet wordt overschreden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het nieuw plat dak van het gelijkvloers dat ter hoogte van de scheidingsmu(u)r(en) geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, moet worden voorzien van:

-          een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

3.      de funderingsdiepte moet minstens 1,75 meter bedragen conform artikel 34 van de bouwcode;

4.      het raam van de keuken op het gelijkvloers (appartement 0.1) moet worden voorzien van een opengaand deel;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

6.      De aandacht van de initiatiefnemer wordt er best op gevestigd dat bemalingswerken noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).

Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten.

In de bemalingsstudie worden naast de zettingsberekeningen, debieten, fasen tenminste ook volgende aspecten beschreven en gemotiveerd:

 

-          een beschrijving van de milderende ingrepen om het bemalingsdebiet zo laag mogelijk te houden (bv. berlinerwand,  bentonietwand, secanspalen, …)

-          grondwaterstanden voor en tijdens bemaling

-          invloedstraal van de bemaling (op plan)

-          een risico-inschatting van het oppompen van verontreinigd grondwater

-          een beschrijving van de mogelijkheden van de retourbemaling (of alternatieven 1.lozen in oppervlakte water 2. Hemelwaterafvoer,…)

-          indien geen retourbemaling mogelijk: grondige motivatie,  een aanduiding van het lozingspunt, toelating van Aquafin bij lozing op riolering van > 10m³/u.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

10 mei 2021

Volledig en ontvankelijk

8 juni 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 augustus 2021

Verslag GOA

22 juli 2021

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het nieuw plat dak van het gelijkvloers dat ter hoogte van de scheidingsmu(u)r(en) geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, moet worden voorzien van:

-          een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

3.      de funderingsdiepte moet minstens 1,75 meter bedragen conform artikel 34 van de bouwcode;

4.      het raam van de keuken op het gelijkvloers (appartement 0.1) moet worden voorzien van een opengaand deel;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

6.      De aandacht van de initiatiefnemer wordt er best op gevestigd dat bemalingswerken noodzakelijk voor de realisatie van bouwkundige werken vergunningsplichtig zijn krachtens de Vlarem indelingslijst (rubriek 53.2).

Deze omgevingsvergunning moet worden bekomen alvorens de werf kan worden gestart. Indien het gaat om een bemaling van meer dan 30.000m³ op jaarbasis of een bemaling dieper dan 4m –mv moet de vergunningsaanvraag een bemalingsstudie bevatten.

In de bemalingsstudie worden naast de zettingsberekeningen, debieten, fasen tenminste ook volgende aspecten beschreven en gemotiveerd:

 

-          een beschrijving van de milderende ingrepen om het bemalingsdebiet zo laag mogelijk te houden (bv. berlinerwand,  bentonietwand, secanspalen, …)

-          grondwaterstanden voor en tijdens bemaling

-          invloedstraal van de bemaling (op plan)

-          een risico-inschatting van het oppompen van verontreinigd grondwater

-          een beschrijving van de mogelijkheden van de retourbemaling (of alternatieven 1.lozen in oppervlakte water 2. Hemelwaterafvoer,…)

-          indien geen retourbemaling mogelijk: grondige motivatie,  een aanduiding van het lozingspunt, toelating van Aquafin bij lozing op riolering van > 10m³/u.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.