Terug
Gepubliceerd op 02/08/2021

2021_CBS_06188 - Omgevingsvergunning - OMV_2021055813. Bredabaan 372, Terlindenhofstraat 25 - 25A. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06188 - Omgevingsvergunning - OMV_2021055813. Bredabaan 372, Terlindenhofstraat 25 - 25A. District Merksem - Goedkeuring 2021_CBS_06188 - Omgevingsvergunning - OMV_2021055813. Bredabaan 372, Terlindenhofstraat 25 - 25A. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021055813

Gegevens van de aanvrager:

Azat Baybasin met als adres Kerkstraat 66 te 2910 Essen

Ligging van het project:

Bredabaan 372, Terlindenhofstraat 25 - 25A te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40 sectie C nrs. 0 en 97K15

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

voorzien van een extra bouwlaag met bijkomend appartement bij een meergezinswoning met handelsruimte

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/02/2014: vergunning (3582#3134) voor het regulariseren van een wijziging aan de voorgevel van een appartementsgebouw;

-          16/05/2008: vergunning (2008649) voor het bouwen van vier appartementen boven een magazijn;

-          17/08/2007: vergunning (3184#248) voor het regulariseren van een verbouwing van een winkel met appartementen;

-          13/06/1967: toelating (1974#5652) voor verbouwingswerken;

-          23/12/1949: toelating (1974#8044) voor het oprichten van een garage.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          meergezinswoning met 4 appartementen aan de Bredabaan;

-          3 bouwlagen met plat dak in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloers bestaat uit detailhandel;

-          eerste en tweede verdieping bestaan elk uit 2 een-slaapkamerappartementen;

-          voorgevel is afgewerkt met roodbruine gevelsteen en wit buitenschrijnwerk in aluminium;

-          achterbouw bestaat uit 3 bouwlagen met plat dak en is ingericht als kantoorruimte op elk niveau;

-          perceel is volledig bebouwd tot aan de Terlindenhofstraat.

Huidige toestand

-          meergezinswoning met 4 appartementen aan de Bredabaan;

-          3 bouwlagen met plat dak in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloers bestaat uit detailhandel;

-          eerste en tweede verdieping bestaan elk uit 2 een-slaapkamerappartementen;

-          voorgevel is afgewerkt met grijze beplating als gelijkvloerse plint, rode gevelsteen in combinatie met witte bepleistering op de verdiepingen en grijs buitenschrijnwerk in aluminium;

-          achterbouw bestaat uit 3 bouwlagen met plat dak en is ingericht als kantoorruimte op elk niveau;

-          perceel is volledig bebouwd tot aan de Terlindenhofstraat.

Gewenste toestand

-          meergezinswoning met 5 appartementen aan de Bredabaan;

-          4 bouwlagen met plat dak in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloers bestaat uit detailhandel;

-          eerste en tweede verdieping bestaan elk uit 2 een-slaapkamerappartementen;

-          derde verdieping bestaat uit 1 een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 66 m²;

-          voorgevel is afgewerkt met grijze beplating als gelijkvloerse plint, rode gevelsteen in combinatie met witte bepleistering op de eerste en tweede verdieping, witte leien in combinatie met witte bepleistering op de derde verdieping en grijs buitenschrijnwerk in aluminium;

-          achterbouw bestaat uit 3 bouwlagen met plat dak en is ingericht als kantoorruimte op elk niveau;

-          perceel is volledig bebouwd tot aan de Terlindenhofstraat.

Inhoud van de aanvraag

-          voorzien van een vierde bouwlaag op de meergezinswoning aan de Bredabaan;

-          inrichten van een vijfde appartement in de nieuwe bouwlaag;

-          voorzien van een dakterras bij het nieuwe appartement.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen

9 juni 2021

29 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

9 juni 2021

6 juli 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

9 juni 2021

18 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

9 juni 2021

12 juli 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

9 juni 2021

14 juni 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: het gebouw wordt hoger en dieper uitgebouwd dan de rechterbuur;
  • Artikel 26 Afvalverzameling: er wordt geen aparte afvalberging voorzien;
  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: er wordt geen autostalplaats voor het nieuwe appartement voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat het bouwen van een extra bouwlaag voor een bijkomende wooneenheid bij een meergezinswoning. De aanvraag is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de Bredabaan.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De afwijking op artikel 10 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

De aanvraag maakt deel uit van een aaneengesloten bebouwing op de Bredabaan, bestaande uit 3 à 4 bouwlagen met een plat dak. De linkeraanpalende bebouwing bestaat uit 3 bouwlagen met een plat dak maar heeft visueel een vierde bouwlaag. De rechter aanpalende was oorspronkelijk een inventarispand bestaande uit 2 bouwlagen met een kopse gevel.

 

Het ontwerp maakt een overgang van de linker naar de rechter aanpalende. Het bijkomend volme sluit aan bij de linker aanpalende, en springt tegenover de linker aanpalende terug. Dit wordt visueel versterkt door de oorspronkelijke kroonlijst te bewaren. Hierdoor past het ontwerp in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande gevel blijft behouden. Het nieuwe dakvolume wordt afgewerkt met witte leien, witte bepleistering en alu grijs buitenschrijnwerk. Deze materialen passen binnen de omgeving waarop de aanvraag betrekking heeft en zijn dus aanvaardbaar.

 

De voorgevel van het dakvolume vormt een eerlijke vertaling van de achtergelegen functie.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Naar voorwaarden wordt meegenomen dat een aparte afvalberging moet worden voorzien, conform artikel 26 van bouwcode.

Vanuit het oogpunt van comfort en hygiëne voor bewoners en gebruikers van een gebouw waar meerdere gezinnen en/of functies samen gebruik van maken, is het belangrijk dat men over een eigen, afgescheiden en voldoende verluchte afvalberging beschikt.

 

Om het ruimtecomfort van een appartement te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor de bijkomende woongelegenheid voldoende wooncomfort biedt.

 

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar het Agentschap Wegen en Verkeer. Het agentschap adviseert met volgende beoordeling:

“Besluit:

Om deze redenen adviseert het Agentschap Wegen en Verkeer VOORWAARDELIJK GUNSTIG.

De volgende voorwaarden dienen te worden opgelegd:

-          Er wordt onvoldoende en makkelijk bereikbare fietsenstalling voorzien op eigen terrein. Het stallen van fietsen mag niet afgewenteld worden op het openbaar domein.

-          Voor een inname van het openbaar domein door bijvoorbeeld werfinrichting of een container moet een domeinvergunning aangevraagd worden bij het Agentschap. De aanvraag wordt gericht aan vergunningen.wegendistrictantwerpen@wegenenverkeer.be en bestaat uit een inplantingsplan met afmetingen, de duurtijd van de inname en de gegevens van de vergunninghouder.”

 

Voorwaarde 1 wordt niet meegenomen naar de voorwaarden bij de omgevingsvergunning. Voor de bijkomende wooneenheid worden 2 fietsstalplaatsen in de hal voorzien. De aanvraag voldoet hiermee aan artikel 29 van de bouwcode.

 

De als tweede geformuleerde voorwaarde zal als voorwaarde aan de omgevingsvergunning worden gekoppeld.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

Er wordt 1 wooneenheid toegevoegd. De parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 0 = 1 .

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

Fietsvoorzieningen

Er wordt 1 slaapkamer voorzien in het appartement, dus de fietsparkeerbehoefte is 2. Deze worden voorzien op het gelijkvloers in de gang naast het handelspand.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een afvalberging voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode.

3.      Voor een inname van het openbaar domein door bijvoorbeeld werfinrichting of een container moet een domeinvergunning aangevraagd worden bij het Agentschap. De aanvraag wordt gericht aan vergunningen.wegendistrictantwerpen@wegenenverkeer.be en bestaat uit een inplantingsplan met afmetingen, de duurtijd van de inname en de gegevens van de vergunninghouder.

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 mei 2021

Volledig en ontvankelijk

9 juni 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 augustus 2021

Verslag GOA

22 juli 2021

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een afvalberging voorzien, conform artikel 26 van de bouwcode.

3.      Voor een inname van het openbaar domein door bijvoorbeeld werfinrichting of een container moet een domeinvergunning aangevraagd worden bij het Agentschap. De aanvraag wordt gericht aan vergunningen.wegendistrictantwerpen@wegenenverkeer.be en bestaat uit een inplantingsplan met afmetingen, de duurtijd van de inname en de gegevens van de vergunninghouder.

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.