Terug
Gepubliceerd op 02/08/2021

2021_CBS_06183 - Omgevingsvergunning - OMV_2021086391. Boerendijk 26-28. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06183 - Omgevingsvergunning - OMV_2021086391. Boerendijk 26-28. District Ekeren - Goedkeuring 2021_CBS_06183 - Omgevingsvergunning - OMV_2021086391. Boerendijk 26-28. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021086391

Gegevens van de aanvrager:

VZW Partena en OZ Kinderopvang met als contactadres Boomsesteenweg_WI 5 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Boerendijk 26-28 te 2180 Ekeren (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 35 sectie F nrs. 0, 68K5, 68R5 en 68P5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van de bestaande bebouwing en het oprichten van een meergezinswoning met kinderdagverblijf

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28: 11/08/1980: vergunning (871#3131) voor het bouwen van een landhuis;

-          26 – 28: 12/02/1979: vergunning (803#4954) voor het bouwen van een bergplaats;

-          26: 19/04/1971: vergunning (803#7384) voor verbouwingswerken;

-          26: 31/01/1968: vergunning (803#2768) voor verbouwingswerken en het bouwen van autobergplaatsen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          26:

  • eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak, in gesloten bebouwing, met een handelsfunctie op het gelijkvloers;

-          28:

  • eengezinswoning van 2 bouwlagen onder zadeldak, in gesloten bebouwing, met gelijkvloers hoofdzakelijk een doorgang naar het achtergelegen terrein, met vooraan onder andere de traphal naar de bovenliggende eengezinswoning;

-          inrichting:

  • bergplaats, achteraan beide percelen, met een diepte van 32 m en een breedte van 19,90 m.

Huidige toestand

-          niet relevant, gezien de aanvraag handelt over sloop en nieuwbouw.

Gewenste toestand

-          nieuw kinderdagverblijf op het gelijkvloers, over de volledige diepte van beide percelen, voorzien van een zijdelingse tuin met een oppervlakte van 240 m², met een meergezinswoning op de verdiepingen:

  • met betrekking tot de nieuwe wooneenheden zijn volgende gegevens beschikbaar:
    • 1 vier-slaapkamer-duplexappartement met een netto vloeroppervlakte van 131,62 m²;
    • 1 vier-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 130,44 m²;
    • 1 één-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 60,04 m²;

-          ondergrondse verdieping met 10 autoparkeerplaatsen en een fietsenberging, laatstgenoemde met een netto oppervlakte van 27,11 m²;

-          voorgevel afgewerkt met rode baksteen, dorpels in blauwe hardsteen, dakgoot in lichtgrijs sierbeton, zwarte dakpannen, buitenschrijnwerk in lichtgrijs aluminium en dakkapellen bekleed met zinkgrijs gecoat aluminium.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van de bestaande bebouwing;

-          oprichten van een meergezinswoning met gelijkvloers kinderdagverblijf.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

9 juni 2021

6 juli 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

9 juni 2021

11 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

PROXIMUS/ Proximus

9 juni 2021

15 juli 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

9 juni 2021

14 juni 2021

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

9 juni 2021

12 juli 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

9 juni 2021

22 juli 2021

Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Jeugd/ Regie Kinderopvang

9 juni 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend(e) punt(en):

  • de infiltratie dient een volume te hebben van minimaal 14.750 l ((650 – 60) * 25) en een oppervlakte van minimaal 23,6 m² ((650 – 60)/25) waar momenteel wordt voorzien in een volume van slechts 8.300 l en een oppervlakte van slechts 14 m².

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 10 – Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte, 1: Het talrijkst is een perceel brede open ruimte na de hoofdbebouwing aan de straatzijde. Een bebouwing tot achteraan het perceel is bijgevolg niet kenmerkend.
  • artikel 27 – Open ruimte, 1: Gezien de totale oppervlakte van het project 1.244 m² bedraagt, moet er voorzien worden in minimaal 248,80 m² open ruimte, waar dat momenteel slechts 240 m² is.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag is strijdig met het voorschrift inzake inplanting (of volumetrie) en een gebrek aan open ruimte op het perceel. Wat laatstgenoemde betreft, kan echter eenvoudigweg gesteld worden dat van het vermeld minimum kan worden afgeweken aangezien het op deze bouwlaag essentieel geen woonfunctie betreft en dat, zelfs met deze afwijking, voor deze bestemming meer dan voldoende en gebruiksvriendelijke open ruimte op het perceel aanwezig is, dewelke een degelijke verblijfskwaliteit garandeert.

Inzake de afwijkende volumetrie en typologie, een nagenoeg volgebouwd gelijkvloers met een maatvoering tot ± 60 m diepte, is dezelfde argumentatie als hierboven hanteerbaar: gelet op de niet-woonbestemming kan een groot deel van het gelijkvloers worden aangewend voor betreffende functie, gesteld dat alsnog voldoende open ruimte wordt voorzien, dewelke via verticale gevelvlakken voldoende lichtinval garandeert.

Dit laatste is in deze specifieke situatie zonder meer het geval waardoor aan het College eenduidig wordt geadviseerd betreffende afwijkingen als dusdanig te bekrachtigen.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt het optrekken van een meergezinswoning met gelijkvloerse kinderopvang en gelet op de ligging van het geheel in een meer dan voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De geplande volumetrie past zich geheel in in de gebouwde context: zo is voor de verdieping en het hellende dak een maatvoering gehanteerd, 13 en 9 m, die enerzijds algemeen gehanteerd wordt voor dit soort van gebouwen en anderzijds aansluit bij de bestaande aanpalende bebouwing. Ook de in het dak aangebrachte dakkapellen zijn in verhouding tot de rest van de bebouwing.

Gelijkvloers wordt een ruimere bouwdiepte aangewend dan doorgaans wordt aanvaard. Gelet echter op het feit dat hier geen woonbestemming wordt voorzien, kan in deze een ruimer deel worden aangewend, gesteld dat alsnog voldoende open ruimte wordt voorzien, dewelke via verticale gevelvlakken voldoende lichtinval garandeert.

Dit laatste is in deze specifieke situatie zonder meer het geval waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik eenduidig gunstig is.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde materialen, rode gevelsteen, blauwe hardsteen, een kroonlijst in sierbeton, zwarte dakpannen en lichtgrijs aluminium schrijnwerk, zijn enerzijds aanvaardbaar voor dit type van bebouwing en anderzijds reeds voorkomend in de onmiddellijke omgeving, waardoor er zonder meer sprake is van een correcte visuele inpassing.

Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is bijgevolg eenduidig gunstig.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 10 parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft het slopen van de bestaande bebouwing en het oprichten van een meergezinswoning met kinderdagverblijf.

 

Er worden 3 appartementen gebouwd en ± 890 m² kinderdagverblijf. De norm voor woningen is 1 parkeerplaats per woning bij projecten tot 5 wooneenheden. De parkeerbehoefte voor de woongelegenheden is bijgevolg 3.

 

De parkeerbehoefte voor het kinderdagverblijf in centrumschil is 0,7 plaats per 100 m² BVO. Dit is 9 x 0,7 = 6,3 parkeerplaatsen.

 

De totale parkeerbehoefte is 9 parkeerplaatsen.

 

De plannen voorzien in 9 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 9.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een infiltratievolume van minimaal 14.750 liter te voorzien (mits een infiltratieoppervlakte van minimaal 23,60 m²);

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 mei 2021

Volledig en ontvankelijk

9 juni 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

8 augustus 2021

Verslag GOA

22 juli 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een infiltratievolume van minimaal 14.750 liter te voorzien (mits een infiltratieoppervlakte van minimaal 23,60 m²);

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.