Terug
Gepubliceerd op 02/08/2021

2021_CBS_06179 - Omgevingsvergunning - OMV_2021057397. Van der Keilenstraat 21. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Jinnih Beels, schepen; Claude Marinower, schepen; Tom Meeuws, schepen; Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, Waarnemend algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_06179 - Omgevingsvergunning - OMV_2021057397. Van der Keilenstraat 21. District Borgerhout - Goedkeuring 2021_CBS_06179 - Omgevingsvergunning - OMV_2021057397. Van der Keilenstraat 21. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021057397

Gegevens van de aanvrager:

de heer Bert Huls met als adres Frankrijklei 111 te 2000 Antwerpen en NV TLS BELGIUM met als adres Frankrijklei 111 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Van der Keilenstraat 21 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 25 sectie A nrs. 0 en 908A2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een woongebouw met 3 wooneenheden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/01/2021: opname in het vergunningenregister (2020241) voor de constructie van het gebouw en de functie van wonen en drie woonentiteiten;

-          05/01/1937: toelating (1399#16040) voor het vergrotings- en veranderingswerken;

-          15/06/1926: toelating (1399#9168) voor het vergrotings- en veranderingswerken;

-          09/02/1926: toelating (1399#8900) voor het vergrotings- en veranderingswerken.

Geacht vergunde en huidige toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 3 wooneenheden:
    • een studio met een netto vloeroppervlakte verblijfsruimten van 44,38m²;
    • een studio met een netto vloeroppervlakte verblijfsruimten van 50,31m²;
    • een één-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 60,97m²;

-          bouwvolume:

  • het gebouw heeft 3 bouwlagen onder een zadeldak in een gesloten bebouwing;

-          gevelafwerking:

  • de gevel is bepleisterd in een grijze kleur;
  • onderaan is de gevel afgewerkt met een plint in blauwe hardsteen;
  • het buitenschrijnwerk is uitgevoerd in wit geschilder hout:

Gewenste toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 3 wooneenheden:
    • een één-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 53,61m²;
    • een één-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van 59,55m²;
    • een duplex twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 96,42m².

-          bouwvolume:

  • het gebouw heeft 4 bouwlagen onder een plat dak in een gesloten bebouwing.

-          gevelafwerking:

  • de gevels van de bijkomende verdieping worden bekleed met antracietkleurig aluminium beplating;
  • de achtergevel wordt geïsoleerd en afgewerkt met antracietkleurig aluminium beplating;
  • het buitenschrijnwerk van het gehele gebouw worden in antracietkeurige aluminium uitgevoerd.

Inhoud van de aanvraag

-          herinrichten van de woongelegenheden;

-          uitbreiden van het bestaande dakvolume en uitbreiden van de bovenste woongelegenheid;

-          plaatsen van een uitpandig terras op niveau 01 achteraan;

-          isoleren en pleisteren van de volledige achtergevel;

-          vervangen van alle buitenschrijnwerk.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

5 mei 2021

27 mei 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

5 mei 2021

17 mei 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

5 mei 2021

25 mei 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op het volgend punt:

-          artikel 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: de antracietkleurige aluminium beplating als gevelmateriaal is niet kenmerkend voor de betreffende omgeving als gevelmateriaal voor een daklaag.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op voorliggende aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voldoet aan de goede ruimtelijke ordening op vlak van de schaal, het ruimtegebruik en de bouwdichtheid. Het gebouw past in de bestaande straatwand en het gabarit van de woningen uit zijn omgeving. De schaal van de aanvraag is overeenstemmend met deze van de omgeving.

 

De aanvraag maakt deel uit van een aaneengesloten bebouwing, bestaande uit 2 à 3 bouwlagen met een zadeldak. De linker aanpalende bestaat uit 4 bouwlagen met een plat dak. De bouwdiepte op de gelijkvloerse en eerste bedraagt circa 15 m en op de hogere verdiepingen is de bouwdiepte circa 10,4 m. De rechter aanpalende bestaat uit 2 bouwlagen met een zadeldak en de bouwdiepte aan deze zijde bedraagt circa 13 m.

 

De aanvraag omvat het bijbouwen van een extra daklaag. Het totale aantal bouwlagen bedraagt 4 bouwlagen met een plat dak. De bouwdiepte van de bijkomende verdieping bedraagt circa 10,4 m. Door het behoud van de kroonlijst en het materiaalgebruik, leest de bijkomende laag als een daklaag. Dit is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

Door het behoud van de kroonlijst en het donkerkleurig plaatmateriaal kan de bijkomende laag als een daklaag worden beschouwd. Deze uitwerking is stedenbouwkundig aanvaardbaar en hierdoor is een afwijking op het ruimtelijk uitvoeringsplan aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in het voorliggend project, waardoor een aantal woongelegenheden onvoldoende wooncomfort bieden.

Op een oppervlakte kleiner dan 60 m² wordt namelijk onvoldoende woonkwaliteit gerealiseerd voor een één-slaapkamerappartement. Deze oppervlakte (vanaf 35 m² netto vloeroopervlakte verblijfsruimte) kan hoogstens een studio herbergen.

Bijgevolg zal worden opgelegd de opening tussen de keuken en de slaapruimte op het gelijkvloers en de eerste verdieping niet te verkleinen en niet te voorzien van een deur.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de scheimuur op te hogen met eenzelfde dikte en enkel ‘te verbreden’ in functie van de afwerking in samenspraak met de aanpalenden;

3.      de opening tussen de keuken en de slaapruimte op het gelijkvloers en de eerste verdieping niet te verkleinen en niet te voorzien van een deur;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 april 2021

Volledig en ontvankelijk

5 mei 2021

Start openbaar onderzoek

14 mei 2021

Einde openbaar onderzoek

12 juni 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 augustus 2021

Verslag GOA

26 juli 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

14 mei 2021

12 juni 2021

1

1

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Scheidingsmuur: De bezwaarindiener merkt op dat de scheidingsmuur aan de voorzijde van het pand van circa 18 cm naar 36 cm wordt verbreed. Hierdoor wordt zijn terras aan de voorzijde verkleind. Het verbreden van de scheidingsmuur zorgt tevens voor een slechte aansluiting – niet esthetische aansluiting – met de raamopening in zijn voorgevel.

Beoordeling: Het klopt dat het verbreden van de scheimuur ter hoogte van de opgehoogde delen een onlogische aansluiting kan genereren. De aanvraag is hier niet geheel eenduidig in.

De plannen kunnen ook doen laten vermoeden dat de verbreding slechts over een afwerking van de scheidingsmuur van circa 8cm handelt aan de zijde van de bezwaarindiener.

Het is dan niet uitgesloten dat dit een goede en esthetische aansluiting kan genereren met de raamopening in de gevel van de bezwaarindiener.

De opgesomde elementen betreffen dan geen stedenbouwkundige aangelegenheid, maar handelen over burgerrechtelijke en/of uitvoeringstechnische zaken die losstaan van de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend dossier

Het bezwaarschrift is deels gegrond.

 

  1. Ophogen scheidingsmuur, schaduwhinder: Doordat het huidige schuine dak vervangen wordt door een plat dak wordt de scheidingsmuur aan de straatkant met circa 3 m verhoogd. Dit heeft een grote impact op de lichtinval en uren zon op het terras en de slaapkamer.

Beoordeling: Het verhogen van de scheidsmuur zorgt inderdaad voor een vermindering van lichtinval en uren zon op het terras. Deze vermindering is echter niet van dien aard dat de bewoonbaarheid in het gedrang komt, noch dat deze vermindering het gevolg is van een volume dan onaanvaardbaar is.

Het bezwaarschrift is ongegrond.

 

  1. Scheidingsmuur, waterdichting: Volgens de bezwaarindiener zal er waterdichting moeten voorzien worden aan zijn terras, omwille van het verhogen van de scheidingsmuur. Momenteel is de muur maar circa 1 m hoog en heeft het terras geen waterdichting.

Beoordeling: Het is onduidelijk uit het bezwaarschrift op te maken waarom een waterdichting bij de huidige hoogte van scheidingsmuur niet noodzakelijk was.

Het bezwaar is ongegrond.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de scheimuur op te hogen met eenzelfde dikte en enkel ‘te verbreden’ in functie van de afwerking in samenspraak met de aanpalenden;

3.      de opening tussen de keuken en de slaapruimte op het gelijkvloers en de eerste verdieping niet te verkleinen en niet te voorzien van een deur;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.