De desbetreffende zones worden nu niet langer behouden in het aanvullend verkeersreglement zones 30 in district Antwerpen, zoals goedgekeurd door het college op 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967).
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
"Verkeersveiligheidsplan - Basisplan 2013-2018" goed. De geleidelijke invoering van een zone 30 in de woongebieden tussen de grote verkeersassen, is hierin opgenomen als één van de vele actiepunten. In de straten waar een lagere maximumsnelheid geldt, wordt het algemene beeld aangepast met drempels, asverschuivingen en andere vertragende maatregelen.
In zitting van 12 december 2014 (jaarnummer 12674) keurde het college het plan van aanpak goed voor de verdere invoering van zones 30 in de woongebieden die tussen de grote verkeersassen liggen.
In zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer "Speerpunten" worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die "Speerpunten" is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in district Antwerpen werd goedgekeurd door het college op 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967).
Op 20 januari 2016 keurde de gemeenteraad de "binnengemeentelijke decentralisatie - Grenscorrectie districten Antwerpen en Ekeren" goed. De zones 30 "Edisonwijk", "Schoonbroek" en "Rozemaai-Schoonbroek" die vroeger volledig op het grondgebied van district Antwerpen lagen, liggen sinds 1 januari 2019 volledig op het grondgebied van district Ekeren. Deze zones worden niet langer behouden in het aanvullend verkeersreglement "zones 30" Antwerpen, waardoor het huidig aanvullend verkeersreglement aangepast wordt.
Gelijktijdig wordt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de "zones 30" in district Ekeren dat goedgekeurd werd in de collegezitting van 15 juni 2018 (jaarnummer 5616), aangepast.
In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Onder resolutie 8 en 10 geeft het stadsbestuur aan om verder in te zetten op een heldere en leesbare wegenhiërarchie die richting geeft aan het mobiliteitsbeleid. In de onderliggende straten bedoeld voor bestemmingsverkeer, hebben de voetganger en de fietser voorrang en wordt de zone 30 stapsgewijs verder ingericht, gemarkeerd en gehandhaafd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967), op voorwaarde dat:
De afdeling Mobiliteit antwoordt:
"De Galgenweellaan is in het stedelijk mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraat. Dit impliceert in principe ook een bijhorend snelheidsregime van 30km/u. In de huidige realiteit stemt zowel het gebruik als het wegbeeld van deze straat echter niet overeen met het gewenste gebruik en wegbeeld van een zone 30-straat. De Galgenweellaan wordt immers vandaag door gemotoriseerd verkeer voornamelijk gebruikt als short-cut tussen de Blancefloerlaan en de Beatrijslaan en dus niet louter door bestemmingsverkeer. Verder wordt de Galgenweellaan gekenmerkt door een breed straatprofiel met een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad. Met uitzonderling van de afgebakende zone ter hoogte van de Hanegraefstraat (dewelke gereglementeerd en gesignaleerd is als een zone 30 ‘schoolomgeving’), zijn er geen fysieke snelheidsremmers in de straat aanwezig. Bovendien wordt de aanwezige rijstrookverdeling (door middel van een witte onderbroken streeplijn in de as van de weg) door bestuurders eerder “geassocieerd” met een voorrangsbaan met een bijhorend snelheidsregime van minstens 50km/u, dan met een zone 30-straat.
Het invoeren van een snelheidsverlaging in de Galgenweellaan door middel van een uitbreiding van de zone 30, is in de huidige omstandigheden bijgevolg weinig geloofwaardig waardoor de kans relatief klein is dat bestuurders zich ook zullen schikken naar een lagere snelheidslimiet.
De Galgenweellaan is in het stedelijk mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraat. Dit impliceert in principe ook een bijhorend snelheidsregime van 30km/u. In de huidige realiteit stemt zowel het gebruik als het wegbeeld van deze straat echter niet overeen met het gewenste gebruik en wegbeeld van een zone 30-straat. De Galgenweellaan wordt immers vandaag door gemotoriseerd verkeer voornamelijk gebruikt als short-cut tussen de Blancefloerlaan en de Beatrijslaan en dus niet louter door bestemmingsverkeer. Verder wordt de Galgenweellaan gekenmerkt door een breed straatprofiel met een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad. Met uitzonderling van de afgebakende zone ter hoogte van de Hanegraefstraat (dewelke gereglementeerd en gesignaleerd is als een zone 30 ‘schoolomgeving’), zijn er geen fysieke snelheidsremmers in de straat aanwezig. Bovendien wordt de aanwezige rijstrookverdeling (door middel van een witte onderbroken streeplijn in de as van de weg) door bestuurders eerder “geassocieerd” met een voorrangsbaan met een bijhorend snelheidsregime van minstens 50km/u, dan met een zone 30-straat.
Het invoeren van een snelheidsverlaging in de Galgenweellaan door middel van een uitbreiding van de zone 30, is in de huidige omstandigheden bijgevolg weinig geloofwaardig waardoor de kans relatief klein is dat bestuurders zich ook zullen schikken naar een lagere snelheidslimiet."
Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Zones 30 in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967).
Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.