Terug
Gepubliceerd op 19/07/2021

2021_CBS_05942 - District Antwerpen. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05942 - District Antwerpen. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2021_CBS_05942 - District Antwerpen. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

De zones 30 "Edisonwijk", "Schoonbroek" en "Rozemaai-Schoonbroek" die vroeger deels/volledig op het grondgebied van district Antwerpen/Ekeren lagen, liggen nu volledig op het grondgebied van district Ekeren. Vanaf 1 januari 2019 werden de straten van de desbetreffende zones overgedragen naar district Ekeren.

De desbetreffende zones worden nu niet langer behouden in het aanvullend verkeersreglement zones 30 in district Antwerpen, zoals goedgekeurd door het college op 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967).

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  •  Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd. 
  •  

Aanleiding en context

"Verkeersveiligheidsplan - Basisplan 2013-2018" goed. De geleidelijke invoering van een zone 30 in de woongebieden tussen de grote verkeersassen, is hierin opgenomen als één van de vele actiepunten. In de straten waar een lagere maximumsnelheid geldt, wordt het algemene beeld aangepast met drempels, asverschuivingen en andere vertragende maatregelen. 

In zitting van 12 december 2014 (jaarnummer 12674) keurde het college het plan van aanpak goed voor de verdere invoering van zones 30 in de woongebieden die tussen de grote verkeersassen liggen. 

In zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer "Speerpunten" worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die "Speerpunten" is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in district Antwerpen werd goedgekeurd door het college op 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967).

Op 20 januari 2016 keurde de gemeenteraad de "binnengemeentelijke decentralisatie - Grenscorrectie districten Antwerpen en Ekeren" goed. De zones 30 "Edisonwijk", "Schoonbroek" en "Rozemaai-Schoonbroek" die vroeger volledig op het grondgebied van district Antwerpen lagen, liggen sinds 1 januari 2019 volledig op het grondgebied van district Ekeren. Deze zones worden niet langer behouden in het aanvullend verkeersreglement "zones 30" Antwerpen, waardoor het huidig aanvullend verkeersreglement aangepast wordt.
Gelijktijdig wordt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de "zones 30" in district Ekeren dat goedgekeurd werd in de collegezitting van 15 juni 2018 (jaarnummer 5616), aangepast.  

In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Onder resolutie 8 en 10 geeft het stadsbestuur aan om verder in te zetten op een heldere en leesbare wegenhiërarchie die richting geeft aan het mobiliteitsbeleid. In de onderliggende straten bedoeld voor bestemmingsverkeer, hebben de voetganger en de fietser voorrang en wordt de zone 30 stapsgewijs verder ingericht, gemarkeerd en gehandhaafd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Antwerpen, advies van 21 juni 2021 (jaarnummer 101) Gunstig onder voorwaarden

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967), op voorwaarde dat:

  • de Galgenweellaan ook opgenomen wordt als zone 30. 

De afdeling Mobiliteit antwoordt:

"De Galgenweellaan is in het stedelijk mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraat. Dit impliceert in principe ook een bijhorend snelheidsregime van 30km/u. In de huidige realiteit stemt zowel het gebruik als het wegbeeld van deze straat echter niet overeen met het gewenste gebruik en wegbeeld van een zone 30-straat. De Galgenweellaan wordt immers vandaag door gemotoriseerd verkeer voornamelijk gebruikt als short-cut tussen de Blancefloerlaan en de Beatrijslaan en dus niet louter door bestemmingsverkeer. Verder wordt de Galgenweellaan gekenmerkt door een breed straatprofiel met een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad. Met uitzonderling van de afgebakende zone ter hoogte van de Hanegraefstraat (dewelke gereglementeerd en gesignaleerd is als een zone 30 ‘schoolomgeving’), zijn er geen fysieke snelheidsremmers in de straat aanwezig. Bovendien wordt de aanwezige rijstrookverdeling (door middel van een witte onderbroken streeplijn in de as van de weg) door bestuurders eerder “geassocieerd” met een voorrangsbaan met een bijhorend snelheidsregime van minstens 50km/u, dan met een zone 30-straat.

Het invoeren van een snelheidsverlaging in de Galgenweellaan door middel van een uitbreiding van de zone 30, is in de huidige omstandigheden bijgevolg weinig geloofwaardig waardoor de kans relatief klein is dat bestuurders zich ook zullen schikken naar een lagere snelheidslimiet.

De Galgenweellaan is in het stedelijk mobiliteitsplan geselecteerd als lokale woonstraat. Dit impliceert in principe ook een bijhorend snelheidsregime van 30km/u. In de huidige realiteit stemt zowel het gebruik als het wegbeeld van deze straat echter niet overeen met het gewenste gebruik en wegbeeld van een zone 30-straat. De Galgenweellaan wordt immers vandaag door gemotoriseerd verkeer voornamelijk gebruikt als short-cut tussen de Blancefloerlaan en de Beatrijslaan en dus niet louter door bestemmingsverkeer. Verder wordt de Galgenweellaan gekenmerkt door een breed straatprofiel met een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad. Met uitzonderling van de afgebakende zone ter hoogte van de Hanegraefstraat (dewelke gereglementeerd en gesignaleerd is als een zone 30 ‘schoolomgeving’), zijn er geen fysieke snelheidsremmers in de straat aanwezig. Bovendien wordt de aanwezige rijstrookverdeling (door middel van een witte onderbroken streeplijn in de as van de weg) door bestuurders eerder “geassocieerd” met een voorrangsbaan met een bijhorend snelheidsregime van minstens 50km/u, dan met een zone 30-straat.

Het invoeren van een snelheidsverlaging in de Galgenweellaan door middel van een uitbreiding van de zone 30, is in de huidige omstandigheden bijgevolg weinig geloofwaardig waardoor de kans relatief klein is dat bestuurders zich ook zullen schikken naar een lagere snelheidslimiet."

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Zones 30 in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.