Terug
Gepubliceerd op 19/07/2021

2021_CBS_05956 - District Ekeren. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05956 - District Ekeren. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2021_CBS_05956 - District Ekeren. Zones 30 - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Snelheid wordt doorgaans beschouwd als één van de belangrijkste (risico)factoren in de verkeersonveiligheid. Het beheersen van de snelheid is dan ook een belangrijk kernthema van het verkeersveiligheidsbeleid van de stad Antwerpen. Studies tonen aan dat een reductie van de gemiddelde snelheid met 1 km/u kan leiden tot 3% minder ongevallen en 5% minder verkeersslachtoffers.

Met de verdere invoering van een snelheidsbeperking van 30 km/uur in verblijfsgebieden wil het stadsbestuur de objectieve en subjectieve verkeersveiligheid van alle weggebruikers, met in het bijzonder de voetgangers en fietsers in de stad, structureel verbeteren. Bovendien beoogt de stad Antwerpen met een lagere, veilige rijsnelheid in woonstraten ook meer gebruiksvriendelijkheid, en betere verstandhouding tussen alle weggebruikers, minder luchtvervuiling en verkeerslawaai, een vlottere doorstroming en minder doorgaand verkeer.

De selectie van ontsluitingswegen (steenwegen, stadswegen en wijkwegen) zoals opgenomen in het ontwerp 'mobiliteitsplan - verbreden en verdiepen' vormt de basis en het uitgangspunt voor de afbakening van woon- en verblijfsgebieden. Hier staan het buurtleven en de woon- en verblijfskwaliteit centraal. Deze gebieden worden zones 30, waar het STOP-principe van toepassing is (prioriteit gaat naar de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, in deze volgorde: Stappers, Trappers, Openbaar vervoer en Privaat gemotoriseerd vervoer). Buurtwinkels, voorzieningen, pleintjes, zit- en speelplekken, enzovoort moeten aangenaam en veilig te voet of met de fiets bereikt kunnen worden, dankzij een fijnmazig netwerk van lokale straten.

Binnen de stedelijke context werd voor deze lokale straten een verdere onderverdeling gemaakt in hoofdstraten, buurtstraten en woonstraten. Hoofdstraten ontsluiten woonbuurten en/of centra en verwerken in principe enkel autoverkeer met herkomst of bestemming binnen de desbetreffende buurt of wijk. Het snelheidsregime is in de regel 30 km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan een snelheidsregime van 50 km/uur gelden.

In het district Ekeren worden drie bestaande zones 30 uitgebreid.

Zone 30 "Omgeving Boerendijk" en "Kern Ekeren"

De zone 30 “Omgeving Boerendijk” wordt uitgebreid met de Boerendijk en in zijn geheel opgenomen in de zone 30 “Kern Ekeren”.
Boerendijk is een lokale hoofdstraat waar vandaag nog een snelheidsregime geldt van 50km/u. Fietsers rijden er gemengd met het gemotoriseerd verkeer wegens afwezigheid van aparte fietsinfrastructuur. Om de fietsveiligheid in deze straat te verhogen, is een lagere maximumsnelheid gewenst.

Zone 30 "Donk" 

De zone 30 "Donk" wordt uitgebreid met Ten Hoge.
Ten Hoge is een korte, doodlopende woonstraat dat enkel verkeer verwerkt met een herkomst en/of bestemming in de straat zelf.

Zone 30 "Bredeweg"

De zone 30 “Bredeweg” wordt uitgebreid met het bebouwde gedeelte van de Slijkweg (tot huisnummer 22).
Dit straatsegment is een woonstraat dat enkel verkeer verwerkt met een herkomst en/of bestemming in de straat zelf. De straat ligt deels op het grondgebied van de gemeente Stabroek. De gemeente Stabroek is vragende partij om de straat op te nemen in de zone 30.

De zones 30 "Edisonwijk", "Schoonbroek" en "Rozemaai-Schoonbroek" die vroeger deels/volledig op het grondgebied van het district Antwerpen/Ekeren lagen, liggen nu volledig op het grondgebied van het district Ekeren. Vanaf 1 januari 2019 werden de straten van de desbetreffende zones overgedragen naar het district Ekeren.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Aanleiding en context

In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Onder resolutie 8 en 10 geeft het stadsbestuur aan om verder in te zetten op een heldere en leesbare wegenhiërarchie die richting geeft aan het mobiliteitsbeleid. In de onderliggende straten bedoeld voor bestemmingsverkeer, hebben de voetganger en de fietser voorrang en wordt de zone 30 stapsgewijs verder ingericht, gemarkeerd en gehandhaafd.

In zitting van 23 september 2013 (jaarnummer 497) keurde de gemeenteraad het "Verkeersveiligheidsplan - Basisplan 2013-2018" goed. De geleidelijke invoering van een zone 30 in de woongebieden tussen de grote verkeersassen, is hierin opgenomen als één van de vele actiepunten. In de straten waar een lagere maximumsnelheid geldt, wordt het algemene beeld aangepast met drempels, asverschuivingen en andere vertragende maatregelen.

In zitting van 12 december 2014 (jaarnummer 12674) keurde het college het plan van aanpak goed voor de verdere invoering van zones 30 in de woongebieden die tussen de grote verkeersassen liggen.

In zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor de stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft de stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer "Speerpunten" worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die "Speerpunten" is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 schoolomgeving in het district Ekeren werd goedgekeurd in de collegezitting van 13 december 2013 (jaarnummer 12738). Dit besluit zal ook worden aangepast.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in de districten Antwerpen en Ekeren werd goedgekeurd in de collegezitting van 5 oktober 2018 (jaarnummer 8968). Dit aanvullend reglement zal worden ingetrokken. De zone 30 "Kern Ekeren" ligt vanaf 1 januari 2019 volledig op het grondgebied Ekeren (gemeenteraadsbeslissing van 25 januari 2016, jaarnummer 19) en wordt mee opgenomen in het nieuwe aanvullend reglement voor de zones 30 in het district Ekeren.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Antwerpen werd goedgekeurd in de collegezitting van 5 oktober 2018 (jaarnummer 8967). Dit aanvullend reglement zal worden aangepast. De zones 30 "Edisonwijk", "Schoonbroek" en "Rozemaai-Schoonbroek" liggen eveneens vanaf 1 januari 2019 volledig op het grondgebied Ekeren en worden mee opgenomen in het nieuwe aanvullend reglement voor de zones 30 in het district Ekeren.

Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Ekeren werd goedgekeurd in de collegezitting van 15 juni 2018 (jaarnummer 5616). Dit aanvullend reglement wordt nu aangepast.

Op het grondgebied van het district Ekeren liggen onderstaande uitbreidingen van drie bestaande zones 30 voor:

  • de zone 30 "Omgeving Boerendijk" wordt uitgebreid met Boerendijk. Deze zone sluit hierdoor volledig aan bij de zone 30 "Kern Ekeren" en wordt daarom mee opgenomen in deze laatstgenoemde zone;
  • de zone 30 "Donk" wordt uitgebreid met Ten Hoge;
  • de zone 30 "Bredeweg" wordt uitgebreid met het bebouwde gedeelte van de Slijkweg (tot huisnummer 22).

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

districtsraad Ekeren, advies van 28 juni 2021 (jaarnummer 42) Gunstig advies
Onderwijsbeleid Gunstig advies

Geen advies ontvangen binnen de adviestermijn van een maand, dus gunstig.

De Lijn, advies van 4 mei 2021 Gunstig onder voorwaarden

De Lijn merkt het volgende op: "De Lijn kan akkoord gaan met de implementatie van de zone 30 te Ekeren op voorwaarde dat de bus als maatgevend voertuig genomen wordt in kader van ontwerpen en evt. verkeerstechnische maatregelen die volgen om de snelheid af te dwingen."

De afdeling Mobiliteit meldt dat er bij heraanleg en/of snelheidsremmende voorzieningen in deze zone 30-straten rekening zal worden gehouden met eventuele doortocht van lijnbussen.

verkeerspolitie, advies van 26 april 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Ekeren goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college  van 15 juni 2018 (jaarnummer 5616).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20210325_bijlage avr.pdf
  • 20210406_Bredeweg_plan zone 30.pdf
  • 20210408_Kern Ekeren_plan zone 30.pdf
  • 20210406_Edisonwijk_plan zone 30.pdf
  • 20210406_Schoonbroek_plan zone 30.pdf
  • 20210406_Rozemaai Schoonbroek_plan zone 30.pdf
  • 20210409_Donk_plan zone 30.pdf