Terug
Gepubliceerd op 19/07/2021

2021_CBS_05825 - Omgevingsvergunning - OMV_2021075297. Harmoniestraat 132. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05825 - Omgevingsvergunning - OMV_2021075297. Harmoniestraat 132. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_05825 - Omgevingsvergunning - OMV_2021075297. Harmoniestraat 132. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021075297

Gegevens van de aanvrager:

de heer William Thys met als adres De Burletlaan 14 te 2650 Edegem

Ligging van het project:

Harmoniestraat 132 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 10 sectie K nrs. 0 en 1574W2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

oprichten van een meergezinswoning na sloop

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

-          03/09/1888: vergunning (1888#1150) voor veranderen van keuken in atelier en feestzaal.

 

Vergunde en huidige toestand 

-          eengezinswoning van 3 bouwlagen onder zadeldak.

 

Gewenste toestand 

-          sloop van het bestaand volume;

-          nieuwbouw van 4 bouwlagen onder plat dak;

-          meergezinswoning met 3 appartementen waarvan:

  • 1 drie-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van circa 134 m²;
  • 2 studio’s met een netto-vloeroppervlakte van circa 50 m²;

-          inrichting:

  • triplex met privé tuin op gelijkvloers en eerste verdieping samen met de half ingegraven kelderverdieping achteraan:
  • bovenliggend 2 studio’s met uitpandig terras voor- en achteraan;
  • gemeenschappelijke fietsenberging en privé bergruimtes vooraan in de kelderverdieping;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel afgewerkt met roodoranje baksteen en aluminium buitenschrijnwerk in metaalkleur;
  • deel rechter zijgevel vooraan derde verdieping afgewerkt met translucente glasdals.

 

Inhoud van de aanvraag 

-          slopen van bestaande bebouwing;

-          oprichten van een meergezinswoning met 3 woongelegenheden.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

28 mei 2021

24 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

28 mei 2021

4 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

28 mei 2021

28 juni 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

28 mei 2021

31 mei 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De Harmoniestraat wordt gekenmerkt door historische eengezinswoningen en recenter opgetrokken meergezinswoningen. De voorgestelde woonfunctie in de vorm van een meergezinswoning met drie woonentiteiten is functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De bestaande eengezinswoning van drie bouwlagen met zadeldak wordt gesloopt en vervangen door een nieuwbouwvolume, aansluitend aan de linkerbuur, bestaande uit vier bouwlagen. De bouwdiepte van de nieuwbouw komt grotendeels overeen met deze van de huidige eengezinswoning en bedraagt 17 m ter hoogte van het gelijkvloers en 15 m op de hoger gelegen verdiepingen. De kroonlijsthoogte van 13,60 m zoekt aansluiting bij de bouwhoogte van de panden links.

 

Het volume past zich op een harmonieuze manier in zijn omgeving in en kan bijgevolg positief geadviseerd worden.


Qua programma stelt de aanvraag een eengezinswoning van 133 m2, gespreid over drie bouwlagen waarbij gewerkt wordt met splitlevels, en twee hoger gelegen studioappartementen van ca. 50 m² voor.

 

Het voorgestelde programma overschrijdt de draagkracht van het perceel niet. Het project is in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten


De meergezinswoning past zich visueel in de straat in door zijn hedendaagse vertaling van een klassieke herenwoning. Het verhoogd gelijkvloers wordt voorzien als verdiepingshoge plint in lichtgrijs zichtbeton. De bovenliggende verdiepingen worden afgewerkt in roodoranje paramentsteen met centraal een erkervolume in hetzelfde lichtgrijs zichtbeton als de plint. De raamverdeling volgt de klassieke driedeling waarbij in de erker gewerkt wordt met verdiepingshoge ramen die terugspringen en een balkon vormen. Het schrijnwerk alsook de spijlenbalustrades worden voorzien in geanodiseerd aluminium in metaalkleur.
De zijgevel die door de verspringende rooilijn bij de rechterburen prominent in het straatbeeld aanwezig is, wordt afgewerkt in dezelfde materialisatie met details in glasdals.

De achtergevel wordt voorzien in dezelfde roodoranje paramentsteen en kent dezelfde driedeling qua raamopeningen. Boven de uitspringende gelijkvloerse verdieping wordt een ruim terras voorzien en de bovengelegen woonentiteiten hebben een uitpandig terras dat als centraal detail in de achtergevel fungeert.


De aanvraag kan positief geadviseerd worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag voorziet in appartementen die allemaal voldoen aan de hedendaagse eisen qua woonkwaliteit. Ze genieten allen van voldoende lichttoetreding en hebben elks een privatieve buitenruimte naast de ruime tuin. Door de hoge ramen nemen de appartementen zicht op het overgelegen park.


De aanvraag kan positief geadviseerd worden.

 

Mobiliteitsimpact

 

Toetsing parkeerbehoefte

 

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op het nieuw bouwen van een meergezinswoning.

De bestaande ééngezinswoning wordt gesloopt en er komen 3 appartementen.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

De werkelijke parkeerbehoefte is 3. 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12 §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3 – 0 = 3.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 1 parkeerplaats.

De bestaande behoefte van de ééngezinswoning is 1. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3 – 1 = 2.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 2 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

 

Er moeten voor de 3 appartementen 8 fietsstalplaatsen voorzien worden:

-          2 appartementen met 1 slaapkamer = 2 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 4;

-          1 appartement met 3 slaapkamers = 1 x 4 (3 slaapkamers + 1 extra) = 4.

 

Er worden in de kelder 10 fietsstalplaatsen voorzien. Deze zijn te bereiken via een lift of via de trap. Er moet op de trap wel een fietsgoot voorzien worden.

Het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit wordt integraal bijgetreden en de gestelde voorwaarde wordt overgenomen en als voorwaarde bij de vergunning geformuleerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden 

1.      de trap naar de kelder moet voorzien worden van een fietsgoot;

2.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

4.      de voorwaarden uit bijgevoegd advies van Fluvius zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 april 2021

Volledig en ontvankelijk

28 mei 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 juli 2021

Verslag GOA

8 juli 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

 

  1. Ontbreken MER-screeningsnota: Het bezwaar stelt dat een MER-screeningsnota ontbreekt in het aanvraagdossier waardoor de aanvraag niet volledig is en correcte beoordeling niet mogelijk is door de vergunningsverlenende instanties.
    Beoordeling: Als onderdeel van de vergunningsprocedure werd dit dossier volledig verklaard. Hiermee bevestigt het stadsbestuur dat de voorziene documenten volstaan voor een gepaste en gegronde beoordeling van dit dossier. Op basis van de ingediende gegevens wordt geoordeeld dat de eventueel te verwachte milieueffecten voor dergelijk project beperkt zijn.

Het bezwaar is ongegrond.

  1. Rechten op gemene muren: Het bezwaar stelt dat er niet voldaan is aan bepaalde burgerlijke rechten.

Beoordeling: Overeenkomstig artikel 4.2.22. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening hebben stedenbouwkundige vergunningen een zakelijk karakter en worden ze  verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten. Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard.

Het bezwaar is ongegrond.

  1. Tekort aan parkeerplaatsen: Er worden geen parkeerplaatsen voorzien. Wegens de beperkte parkeercapaciteit in de buurt wordt verwacht dat dit de parkeerdruk in de buurt zal verhogen en zo de leefbaarheid in het gedrang komt.
    Beoordeling: De stedelijke dienst Mobiliteit geeft een gunstig advies voor deze aanvraag. Ten opzichte van de bestaande eengezinswoning ontbreken er twee parkeerplaatsen voor de studio’s, wat qua aantal een beperkte impact op de omgeving geeft. Er wordt voor de twee ontbrekende plaatsen een parkeerretributie toegepast. Het specifieke perceel laat door zijn beperkte gevelbreedte immers niet toe om deze parkeerplaatsen op het eigen terrein te voorzien.

Het bezwaar is ongegrond.

  1. Buitenruimte: Het bezwaar stelt dat bepaalde woonentiteiten niet voorzien in een voldoende grote buitenruimte.
    Beoordeling: Het is de taak van de vergunningverlenende overheid om de aanvraag af te toetsen aan de geldende wetgeving en de goede ruimtelijke ordening. De afwezigheid van grote terrassen wordt gecompenseerd door voldoende grote ramen aan weerszijden van de woonkamers en de aanwezigheid van een gemeenschappelijke tuin.

Het bezwaar is ongegrond.

  1. Harmonie: het bezwaar stelt dat het gebouw niet in harmonie is met de omgeving. De bezwaarindiener meldt dat het gebouw niet visueel inpasbaar is.

Beoordeling: Het is de taak van de vergunningverlenende overheid om de aanvraag af te toetsen aan de geldende wetgeving en de goede ruimtelijke ordening, waaronder de visuele inpasbaarheid, te beoordelen. Het gebouw zoekt aansluiting bij de bestaande bebouwing zonder historiserend te zijn.

Het bezwaar is ongegrond.

  1. Overschrijding van de draagkracht van het perceel: Het bezwaar is gekant tegen het overschrijden van de draagkracht van het perceel door het voorzien van twee een-slaapkamerappartementen die niet voldoen aan de minimale oppervlakte uit de beleidsmatig gewenste ontwikkeling.

Beoordeling: Het is de taak van de vergunningverlenende overheid om de aanvraag af te toetsen aan de geldende wetgeving en de goede ruimtelijke ordening, waaronder de stedelijke beleidsvisie rond wonen. De twee bovenste woonentiteiten dienen beschouwd te worden als studiowoning en niet als een-slaapkamerwoning en voldoen dus qua woonoppervlakte aan de minimale oppervlakte van 35 m² netto voor studio’s.

Het bezwaar is ongegrond.

  1. Schenden van de privacy: Vanop de terrassen wordt de privacy geschonden van de aangrenzende woningen. De uitkragende terrassen in de achtergevel maken inkijk mogelijk op het perceel van de buren.
    Beoordeling: Overeenkomstig artikel 4.2.22. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening hebben stedenbouwkundige vergunningen een zakelijk karakter en worden ze  verleend onder voorbehoud van de op het onroerend goed betrokken burgerlijke rechten. Het bezwaar is niet van stedenbouwkundige aard. Op vlak van de goede ruimtelijke ordening wordt geoordeeld dat door de inplanting en afstanden van de terrassen de hinderaspecten aanvaardbaar zijn en het goed nabuurschap gerespecteerd blijft.

Het bezwaar is ongegrond.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden 

1.      de trap naar de kelder moet voorzien worden van een fietsgoot;

2.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

3.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

4.      de voorwaarden uit bijgevoegd advies van Fluvius zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.