Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021023015 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Fabien Schiettecatte met als adres sint-pietersvliet 6 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Sint-Pietersvliet 6 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 1 sectie A nrs. 0 en 1955K |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de functie van atelierruimte naar kantoorruimte |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 08/07/2011: vergunning (20112516) voor het verbouwen van een kantoorruimte tot kunstenaarsatelier;
- 06/10/2011: vergunning (20112349) voor het verbouwen en ophogen van een vergund appartementsgebouw;
- 23/07/2010: vergunning (20103160) voor het verbouwen van een appartement en kantoorruimte;
- 20/11/2009: vergunning (20094560) voor het verbouwen van een kantoor tot appartementen en kantoorruimte.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie en bouwvolume: meergezinswoning met op de gelijkvloerse verdieping een atelierruimte met patio en wintertuin, vooraan is er een inpandige garage voorzien;
- gevelafwerking: gevelpui in blauwe hardsteen met buitenschrijnwerk in aluminium antracietkleur.
Huidige toestand
- functie en bouwvolume:
- gevelafwerking: conform vergunde toestand.
Gewenste toestand
- functie en bouwvolume:
- gevelafwerking: conform vergunde toestand.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie van een atelierruimte naar een kantoorruimte op de gelijkvloerse verdieping;
- regulariseren van de interne trap aan de bibliotheek achteraan.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 10 maart 2021 | 20 mei 2021 | Geen advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen) | 10 maart 2021 | 2 april 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator | 10 maart 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
PROXIMUS | 10 maart 2021 | 7 april 2021 | Geen advies |
TELENET | 10 maart 2021 | 29 april 2021 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 10 maart 2021 | 23 maart 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 10 maart 2021 | 23 maart 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: algemene voorschriften, culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 2: zone voor wonen - (wo2).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- 3. Bijzondere voorschriften (bestemming art. 2. Zone voor wonen W02): er is voor kantoorruimten een maximum bruto-vloeroppervlakte toegelaten van 500 m². De kantoorruimte uit de aanvraag heeft een brutovloeroppervlakte van circa 570 m².
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
- artikel 22 algemene bepalingen:
toegangsdeuren van de vergaderruimtes en toiletten hebben geen vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90 cm;
- artikel 24 draairuimte:
toegangsdeuren van de vergaderruimtes en toiletten hebben geen vrije en vlakke draairuimte;
- artikel 25 vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast deur:
toegangsdeuren van de vergaderruimtes hebben geen vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 50 cm;
- artikel 29/2 publiek toegankelijke toiletten en doucheruimtes:
onduidelijk of de toiletten ook toegankelijk zijn voor publiek/klanten. Normaliter dient er dan minstens één aangepast toilet voorzien te worden.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m² groot is. Deze is niet voorzien.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft een functiewijziging van een kunstenaarsatelier naar kantoor en is functioneel inpasbaar. Het advies van de stedelijke dienst Business en innovatie is gunstig.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De aanvraag heeft geen impact op het volume van het gebouw.
De gelijkvloerse unit heeft een bruto-vloeroppervlakte van meer dan 500 m². Met aftrek van circulatieruimten blijft een kantooroppervlakte van minder dan 500 m² over waardoor aan de voorschriften van het RUP Binnenstad (artikel 2) voldaan wordt.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Er zijn geen wijzigingen aan het uiterlijk van het gebouw.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
Het is niet duidelijk of het kantoor publiek toegankelijk is. De delen van het gebouw waar klanten kunnen ontvangen worden moeten voldoen aan de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid, meer bepaald:
- artikel 22 algemene bepalingen en artikel 24 draairuimte:
toegangsdeuren van de vergaderruimtes en toiletten moeten een vrije en vlakke doorgangsbreedte hebben van minstens 90 cm;
- artikel 25 vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast deur:
toegangsdeuren van de vergaderruimtes moeten een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte hebben van minstens 50 cm;
- artikel 29/2 publiek toegankelijke toiletten en doucheruimtes:
publiek toegankelijke toiletten moeten voorzien worden van minstens één toegankelijk toilet.
Deze voorwaarden worden bij de vergunning opgenomen.
Om te voldoen aan de bouwcode artikel 26 ‘Afvalverzameling’, moet een afzonderlijke afvalberging van minimaal 4 m² voorzien worden. Dit wordt eveneens als voorwaarde opgelegd.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar kantoor. 457 m² kantoren met parkeernorm 1,1/100 m²: 457 m² x 1,1/100 m² = 5. De werkelijke parkeerbehoefte is 5.
|
De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaats.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.
De werken situeren zich in een bestaand vergund gebouw waar vroeger reeds een kantoorfunctie aanwezig was. Er is een garage aanwezig in het gebouw. Het overblijvende deel van de voorgevel, met inkom en kantoorruimte, heeft een breedte van +/-7,90 m. Het is verder technisch en ruimtelijk niet mogelijk om extra parkeerplaatsen aan te leggen zonder te raken aan de levendige plint.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 4.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5 – 1 = 4. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 4 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Voor de kantoren moeten 6 fietsenstallingen voorzien worden.
457 m² x 1,25/100 m² = 5,7, afgerond 6 .
Het pand is ruim genoeg om te voorzien in 6 fietsstalplaatsen. Dit wordt als voorwaarde opgelegd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de delen van het gebouw die publiek toegankelijk zijn of waar klanten kunnen ontvangen worden moeten voldoen aan de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid, meer bepaald:
- artikel 22 algemene bepalingen en artikel 24 draairuimte:
toegangsdeuren van de vergaderruimtes en toiletten moeten een vrije en vlakke doorgangsbreedte hebben van minstens 90 cm;
- artikel 25 vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast deur:
toegangsdeuren van de vergaderruimtes moeten een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte hebben van minstens 50 cm;
- artikel 29/2 publiek toegankelijke toiletten en doucheruimtes:
publiek toegankelijke toiletten moeten voorzien worden van minstens één toegankelijk toilet;
3. er moet een afzonderlijke afvalberging van minimaal 4 m² voorzien worden conform artikel 26 van de bouwcode;
4. voor de kantoren moeten 6 fietsenstallingen voorzien worden conform artikel 29 van de bouwcode.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 10 februari 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 10 maart 2021 |
Start 1e openbaar onderzoek | 22 maart 2021 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 20 april 2021 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 29 april 2021 |
Start laatste openbaar onderzoek | 10 mei 2021 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 8 juni 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 22 augustus 2021 |
Verslag GOA | 7 juli 2021 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Administratieve lus
Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
De aanplakking is niet correct gebeurd waardoor het openbaar onderzoek moet worden overgedaan.
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
22 maart 2021 | 20 april 2021 | 1 | 0 | 0 | 0 |
10 mei 2021 | 8 juni 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Er is één bezwaarschrift dat kan worden samengevat als volgt:
Zolang de functiewijziging geen (al dan niet impliciete) gevolgen heeft voor wijziging van het gebouw (bijvoorbeeld plaatsing van een dakterras of een verdieping hoger mogen bouwen) of een effect heeft op hinder (bijvoorbeeld geluidshinder van een airconditioningsysteem), dan heb ik geen bezwaar.
Beoordeling: De functiewijziging is niet van die aard dat er hinder verwacht wordt voor de omwonenden. Er is geen volumewijziging, er wordt geen dakterras of airco aangevraagd.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de delen van het gebouw die publiek toegankelijk zijn of waar klanten kunnen ontvangen worden moeten voldoen aan de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid, meer bepaald:
- artikel 22 algemene bepalingen en artikel 24 draairuimte:
toegangsdeuren van de vergaderruimtes en toiletten moeten een vrije en vlakke doorgangsbreedte hebben van minstens 90 cm;
- artikel 25 vrije en vlakke wand- en vloerbreedte naast deur:
toegangsdeuren van de vergaderruimtes moeten een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte hebben van minstens 50 cm;
- artikel 29/2 publiek toegankelijke toiletten en doucheruimtes:
publiek toegankelijke toiletten moeten voorzien worden van minstens één toegankelijk toilet;
3. er moet een afzonderlijke afvalberging van minimaal 4 m² voorzien worden conform artikel 26 van de bouwcode;
4. voor de kantoren moeten 6 fietsenstallingen voorzien worden conform artikel 29 van de bouwcode.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
sw_mvk_.secretariaat@antwerpen.be;Invest@antwerpen.be