Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021080027 |
Gegevens van de aanvrager: | BV FIMMO Projecten met als contactadres Dorpsstraat 11 te 2940 Stabroek |
Ligging van het project: | Bosstraat 26 te 2040 Berendrecht (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 19 sectie C nrs. 0, 103/2 R, 104G en 104K |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van apprtement 2.1 en het wijzigen van gevel ten opzichte van de de vergunning bij dossier 20203945 |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21/02/2021: vergunning (20203945) voor het afbreken van de bestaande bebouwingen en bouwen van een appartementsgebouw met 11 woongelegenheden.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- een appartementsgebouw met 11 woongelegenheden;
- het vrijstaand appartementsgebouw heeft 1 tot 3 bouwlagen met platte daken;
- het rechtse deel van het appartementsgebouw heeft een bouwdiepte van 17 m en het linkse deel 19 m;
- rechts heeft het appartementsgebouw een bouwhoogte van 3,60 m, links een bouwhoogte van 7,25 m en in het midden 9,60 m;
- het appartementsgebouw wordt opgetrokken in beige genuanceerde gevelsteen;
- de gevels van de derde bouwlaag worden afgewerkt met donkerbruin hout;
- het buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in donkerbrons kleurig aluminium;
- de terrassen worden uitgevoerd in prefabbeton.
Huidige toestand
- Bosstraat 22/1: eengezinswoning met 1 bouwlaag en een zadeldak in een halfopen bebouwing;
- Bosstraat 26:
- de twee woningen zijn opgetrokken in rode gevelsteen;
- het magazijn is opgetrokken in bruin genuanceerde gevelsteen.
Gewenste toestand
- de wijzigingen gebeuren enkel aan appartement 2.1 op de tweede verdieping ten opzichte van reeds verkregen vergunning OMV_2020148539:
Inhoud van de aanvraag
- het verbouwen van appartement 2.1 op de tweede verdieping ten opzichte van reeds verkregen vergunning OMV_2020148539.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
§1. Het dak boven het aangepaste appartement is niet voorzien als groendak.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De Bosstraat is voornamelijk gekenmerkt door woonfuncties. De voorliggende aanvraag betreft het wijzigen van één woongelegenheid in een nog op te richten meergezinswoning. Het appartementsgebouw waarvoor reeds een vergunning werd verkregen (OMV_2020148539) blijft ook na de gevraagde aanpassing inpasbaar in de omgeving.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
De reeds verkregen vergunning met nummer OMV_2020148539 betreft de sloop van twee eengezinswoningen en een feestzaal en bijbehorende verhardingen. Er wordt een appartementencomplex gebouwd met maximum 3 bouwlagen en een ondergrondse garage. Door een afstand te voorzien van 6 m aan de linkerzijde van het perceel en 3 m aan de rechterzijde van het perceel ontstaan er doorzichten naar achteren toe. Daar wordt een gemeenschappelijke tuin aangelegd. De nodige afstand blijft gerespecteerd tegenover de aanpalende woningen.
De voorliggende aanvraag betreft de wijziging van appartement 2.1 op de tweede verdieping. Door het terras te verplaatsen naar de zuidzijde wordt de volumetrie van het gebouw gewijzigd. De inhoud van het volume blijft echter hetzelfde. Na het doorvoeren van de aangevraagde wijzigingen blijft het voorliggende project een aangenaam woonproject in een groene omgeving.
Visueel-vormelijke elementen
In voorliggende aanvraag worden geen materialen gewijzigd. Wel worden de gevels gewijzigd in functie van de nieuwe planindeling van appartement 2,1. Het raam met dubbele vleugel in de linkergevel wordt gewijzigd naar een groter vast raam met een enkele opengaande vleugel. In de rechtergevel verdwijnen twee ramen. Ter hoogte van het nieuwe terras worden net zoals in de voorgaande vergunning twee grote schuiframen voorzien. De aangepaste gevelindelingen zijn gunstig te beoordelen.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag betreft enkel het wijzigen van appartement 2,1. Er wordt een nieuwe planindeling voorzien waarbij het terras een andere locatie krijgt. De voorliggende aanvraag blijft een ruimtelijk kwalitatief ontwerp met voldoende aandacht voor de gezondheid en het gebruiksgenot van de gebruikers.
Betreffende de toegankelijkheid voldoet het aangepaste appartement niet aan artikel 24 van de verordening. Zo is er aan de publieke zijde van de voordeur geen vrije en vlakke draairuimte. Deze vrije en vlakke draairuimte dient voorzien te worden conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid.
Het dak op de bovenste verdieping wordt aangepast in functie van de nieuwe locatie van het terras. Er wordt opgemerkt dat dit dak niet voorzien is als groendak, waardoor de aanvraag strijdig is met artikel 38 van de bouwcode. Een groendak is een dak bedekt met vegetatie en een aantal onderliggende lagen die nodig zijn voor de ontwikkeling van deze vegetatie en de opslag van regenwater. Zowel vanuit duurzaamheid als vanuit beeldkwaliteit heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie. Daarom wordt als voorwaarde opgelegd om ook het dak van de bovenste verdieping als groendak aan te leggen. Ook de andere voorwaarden die toegevoegd werden aan de voorgaande omgevingsvergunning (OMV_2020148539) blijven van toepassing.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de meergezinswoning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
2. het platte dak van de bovenste verdieping aan te leggen als groendak, conform artikel 38 van de bouwcode;
3. de publieke zijde van de voordeur van het appartement dient voorzien te worden van een vrije en vlakke draairuimte, conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;
4. de opgelegde voorwaarden uit de voorgaande vergunning (OMV_2020148539) dienen gevolgd te worden.
Uitsluitingen
5. de aanvraag betreft enkel de wijzigingen aan appartement 2.1 op de tweede verdieping. Eventuele andere wijzigingen aan de meergezinswoning zijn uitgesloten uit de vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 6 mei 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 2 juni 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 1 augustus 2021 |
Verslag GOA | 7 juli 2021 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
2. het platte dak van de bovenste verdieping aan te leggen als groendak, conform artikel 38 van de bouwcode;
3. de publieke zijde van de voordeur van het appartement dient voorzien te worden van een vrije en vlakke draairuimte, conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;
4. de opgelegde voorwaarden uit de voorgaande vergunning (OMV_2020148539) dienen gevolgd te worden.
Uitsluitingen
5. de aanvraag betreft enkel de wijzigingen aan appartement 2.1 op de tweede verdieping. Eventuele andere wijzigingen aan de meergezinswoning zijn uitgesloten uit de vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.