Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021078060 |
Gegevens van de aanvrager: | Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Gitschottellei ZN te 2140 Borgerhout ZN (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 26 sectie B nrs. 946K en 946K2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Vegetatiewijzigingen |
Voorwerp van de aanvraag: | vellen van zes bomen in parkgebied |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 10/11/2016: vergunning (20161645) voor het vellen van 3 bomen;
- 28/08/2015: vergunning (20151505) voor het vellen van hoogstammige boom in parkgebied;
- 20/02/2015: vergunning (20143028) voor het vellen van twee bomen op het openbaar domein;
- 24/10/2014: vergunning (20142080) voor het vellen van bomen op het openbaar domein;
- 09/05/2014: vergunning (2014747) voor het vellen van een boom op openbaar domein;
- 25/01/2013: vergunning (20127461) voor het vellen van een boom.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand/ Huidige toestand
- vaststelling/bescherming (ID: 102416) van Te Boelaarpark als bouwkundig geheel;
- voormalig openbaar kasteelpark (15 hectare) met omliggende gronden.
Gewenste toestand
- vellen van één gewone esdoorn met stamomtrek
- vellen van één Amerikaanse tulpenboom met stamomtrek 1,57 meter;
- vellen van twee Californische cipressen met stamomtrek 0,80 meter en 1,07 meter;
- vellen van één Europese Lork met stamomtrek 1,64 meter;
- vellen van witte abeel met stamomtrek 2,40 meter.
Inhoud van de aanvraag
- vellen van zes bomen in parkgebied omwille van veiligheidsredenen (slechte gezondheidstoestand of afgestorven);
- vervangen van de gewone esdoorn door één winterlinde (plantmaat 18/20 cm) het eerstvolgende plantseizoen;
- andere bomen worden niet vervangen.
Omschrijving vegetatiewijzigingen
Relevante voorgeschiedenis vegetatiewijziging
- 10/11/2016: vergunning (20161645) voor het vellen van 3 bomen;
- 28/08/2015: vergunning (20151505) voor het vellen van hoogstammige boom in parkgebied;
- 20/02/2015: vergunning (20143028) voor het vellen van twee bomen op het openbaar domein;
- 24/10/2014: vergunning (20142080) voor het vellen van bomen op het openbaar domein;
- 09/05/2014: vergunning (2014747) voor het vellen van een boom op openbaar domein;
- 25/01/2013: vergunning (20127461) voor het vellen van een boom.
Inhoud van de aanvraag
- verwijderen van kleine landschapselementen (vellen van 6 bomen)
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap voor Natuur en Bos | 1 juni 2021 | 3 juni 2021 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 1 juni 2021 | 29 juni 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied.De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen.(Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De voorliggende aanvraag betreft het vellen van bomen in het Te Boelaarpark (parkgebied). Het stadspark is een aantrekkelijke groene oase met een uitgebreid padennetwerk, lig- en sportweiden en een speeltuin. Er zijn heel wat verschillende soorten bomen en struiken terug te vinden. Er wordt geoordeeld dat het kappen van de vooropgestelde bomen geen groot verlies van groenvolume met zich meebrengt.
Visueel-vormelijke elementen
De hoogstammige bomen maken deel uit van een overwegend groene omgeving welke beeldbepalend is voor de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In de voorliggende aanvraag worden zes bomen geveld. Het betreft één Acer pseudoplatanus (gewone esdoorn, stamomtrek 157cm), één Liriodenron tulipifera (Amerikaanse tulpenboom, stamomtrek 157 cm), twee Chamaecyparis lawsoniana (Californische cipres, stamomtrekken 80 cm en 107 cm), één Larix decidua (Europese lork, stamomtrek 164 cm) en één Populus alba (witte abeel, stamomtrek 240 cm). De bomen bevinden zich in slechte gezondheidstoestand of zijn afgestorven en vormen daardoor een gevaar waardoor ze om veiligheidsredenen moeten geveld worden. De Amerikaanse tulpenboom wordt ecologisch geveld. De gewone esdoorn wordt in het eerstvolgend plantseizoen vervangen door één Tilia cordata (winterlinde, plantmaat 18/20 cm). Deze boom wordt in de onmiddellijke omgeving aangeplant. De andere bomen worden niet vervangen omdat er veel natuurlijke verjonging aanwezig is. Daarnaast voorziet het beheerplan geen heraanplant voor de Californische cipressen. Het wijkoverleg van het district Borgerhout zal de buurtbewoners inlichten over de geplande ingreep.
Voor voorliggende aanvraag werd advies gevraagd aan de stedelijke groendienst en Agentschap voor Natuur en Bos. Beide instanties hebben geen bezwaar tegen de geplande werken.
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt deze visie gevolgd. De slechte condities van de bomen zorgen ervoor dat de voorliggende aanvraag gunstig beoordeeld kan worden. De vervanging van de gewone esdoorn door een winterlinde zal worden opgenomen in de voorwaarden van de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien deze aanvraag betrekking heeft op het vellen van bomen.
Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu
De te vellen bomen zijn gelegen in parkgebied. Het Te Boelaarpark is een beschermd landschap en wordt beheerd via een beheerplan.
De bomen zijn in slechte gezondheid en dienen om veiligheidsredenen geveld te worden.
De impact van het vellen van bomen heeft een beperkte impact op het groenvolume van het park. De vervanging van de gewone esdoorn door een Tilia cordata (winterlinde) remedieert het verlies aan groenvolume bijkomend. De overige bomen dienen niet vervangen te worden, gezien er op de site een voldoende natuurlijke verjonging aanwezig is.
De vegetatiewijziging wordt gunstig beoordeeld.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen en de vegetatiewijzingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 4 mei 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 1 juni 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 31 juli 2021 |
Verslag GOA | 7 juli 2021 |
naam GOA | Brenda Dierckx |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.