Terug
Gepubliceerd op 19/07/2021

2021_CBS_05849 - Omgevingsvergunning - OMV_2021057520. Korte Sint-Rochusstraat 22. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05849 - Omgevingsvergunning - OMV_2021057520. Korte Sint-Rochusstraat 22. District Deurne - Goedkeuring 2021_CBS_05849 - Omgevingsvergunning - OMV_2021057520. Korte Sint-Rochusstraat 22. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021057520

Gegevens van de aanvrager:

BV Peppertree Invest met als adres Bordeauxstraat 10 bus 202 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Korte Sint-Rochusstraat 22 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 32 sectie B nrs. 0 en 501B3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning met gevelwijzigingen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          05/05/1965: vergunning (DE/1965/B/23194) voor het bouwen van appartementsgebouw met 8 garages.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          functie: meergezinswoning met 6 twee-slaapkamerappartementen en 8 inpandige autostalplaatsen;

-          bouwvolume: halfopen bebouwing (hoekpand) met 4 bouwlagen onder plat dak; gevelafwerking:

  • bruine gevelsteen op gelijkvloers en rode gevelsteen op de verdiepingen, overgang gemarkeerd door een horizontale druiplijst in blauwe hardsteen;
  • gevelplint, deur- en raamdorpels in blauwe hardsteen;
  • sierlijsten tussen de raamopeningen en dakrand in grijs zichtbeton;
  • buitenschrijnwerk in natuurkleur aluminium en wit metalen garagepoorten;

-          inrichting:

  • 8 inpandige garages, 6 individuele bergingen, een gemeenschappelijke inkom en meterlokaal, patio (5 m² met brandladder), buitenterras (14 m²) en onverharde tuin (26 m²) op gelijkvloers;
  • op de 3 bovenliggende verdiepingen telkens 2 twee-slaapkamerappartementen waarvan enkel de appartementen aan de oostzijde een klein terras (2 m²) hebben aan de patio;
  • bouwkundige septische put van 5.000 liter;
  • vrije hoogte op gelijkvloers 2,40 m en in de appartementen circa 2,56 m.

 

Huidige toestand

 

-          functie, bouwvolume, gevelafwerking en inrichting in overeenstemming met de vergund geachte toestand, afgezien van:

  • muur- en dakconstructie in de achtertuin;
  • nieuwe gevelopeningen achter garage 7 en 8;
  • geen muur tussen inpandige garage 7 en 8;
  • vervangen garagepoorten van garage 7 en 8 in een andere kleur en materiaal dan de vergunde garagepoorten.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: meergezinswoning met 6 twee-slaapkamerappartementen en 8 inpandige autostalplaatsen;

-          bouwvolume: halfopen bebouwing (hoekpand) met 4 bouwlagen onder plat dak;

-          gevelafwerking:

  • wit schilderwerk op de gevelsteen met behoud van de horizontale druiplijst in blauwe hardsteen en de sierlijsten tussen de raamopeningen en dakrand in grijs zichtbeton;
  • behoud van de gevelplint, deur- en raamdorpels in blauwe hardsteen;
  • nieuw buitenschrijnwerk in zwarte PVC en alle garagepoorten te herschilderen in wit;
  • zwart gemoffelde stalen balustrade aan nieuwe terrassen;

-          inrichting:

  • 8 inpandige garages, 6 individuele bergingen, een gemeenschappelijke inkom en meterlokaal, patio (5 m² met brandladder), buitenterras (14 m²) en onverharde tuin (26 m²) op gelijkvloers;
  • op de 3 bovenliggende verdiepingen telkens 2 twee-slaapkamerappartementen waarvan de appartementen aan de oostzijde een klein terras (2 m²) hebben aan de patio en de appartementen aan de westzijde een nieuw uitpandig terras krijgen (telkens circa 6,8 m²) boven het gelijkvloers garagevolume;
  • behoud bouwkundige septische put van 5.000 liter.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          wijzigen van de gevels:

  • schilderwerken;
  • bouwen van 3 uitpandige terrassen;
  • vergroten van bestaande, maken van nieuwe en dichten van enkele gevelopeningen;
  • vervangen buitenschrijnwerk;

-          uitvoeren van interne constructieve werkzaamheden;

-          afbreken van een niet-vergunde aanbouw ter herstel van de (niet-verharde) tuin.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

 

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

 

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht:

De schilderwerken op de gevel en het nieuwe buitenschrijnwerk vormen wat betreft kleurstelling en materialisatie geen harmonieus geheel het referentiebeeld in de onmiddellijke omgeving, dat overwegend bestaat uit rode gevelsteen met lichtkleurige natuur- en betonsteenaccenten en lichtkleurig buitenschrijnwerk.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)

Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging en geen aanpassing van het aantal woongelegenheden. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De werken beogen voornamelijk voorgevelwijzigingen aan het vergunde volume, het plaatsen van uitkragende terrassen aan de zijgevel en het afbreken van de niet-vergunde aanbouw achter de garages langs de Korte Sint-Rochusstraat. Verder worden de appartementen intern gewijzigd.

 

In de aanvraag blijft zowel de schaal als het ruimtegebruik gerespecteerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De aanvraag betreft het wit schilderen van de gevels en plaatsen van nieuw zwart pvc buitenschrijnwerk. De garagepoorten worden uniform geschilderd in wit. Aan de zijgevel worden  uitkragende terrassen voorzien met een zwart metalen ballustrade. Verder worden op de hoek grotere uitpandige ramen (erkers) voorzien.

 

De vergunde situatie, een gelijkvloerse plint in bruin metselwerk en de verdiepingen afgewerkt in rood metselwerk met gevelvlakken in zichtbeton, is in harmonie met de omgeving. Het volledig wit schilderen van de voorgevel, verstoort de relatie die het gebouw aangaat met zijn omgeving en het soortgelijke meergezinswoning schuin over het kruispunt. Ook de uitpandige ramen op de hoek zijn niet in harmonie met de omgeving. Deze dienen in de dagkant te worden voorzien.

 

Gelet op de beeldbepalende ligging van het gebouw wordt het wit schilderen van de voorgevel uitgesloten van vergunning en in voorwaarden wordt opgenomen de uitpandige ramen op de hoek in de dagkant te voorzien.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De interne wijzigingen, uitkragende terrassen ten voordele van de appartementen zonder buitenruimte en het afbreken van de niet-vergunde aanbouw om opnieuw als open ruimte te voorzien zijn wel aanvaardbaar. Deze werken vergroten het wooncomfort van de bestaande woonentiteiten en het gebouw in het algemeen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de ramen op de hoek van het gebouw aan de straatzijde te voorzien in de dagkant van de gevelopening;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

 

3.      het wit schilderen van de gevels.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 mei 2021

Volledig en ontvankelijk

27 mei 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 juli 2021

Verslag GOA

7 juli 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de ramen op de hoek van het gebouw aan de straatzijde te voorzien in de dagkant van de gevelopening;

2.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

 

3.      het wit schilderen van de gevels.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.