Terug
Gepubliceerd op 19/07/2021

2021_CBS_05836 - Omgevingsvergunning - OMV_2021052933. Statiestraat 33. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05836 - Omgevingsvergunning - OMV_2021052933. Statiestraat 33. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_05836 - Omgevingsvergunning - OMV_2021052933. Statiestraat 33. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021052933

Gegevens van de aanvrager:

BVBA ANTWERP CONGRES HOTEL met als adres Square Elsa Frison 25 te 1070 Brussel en Gerda Hermans met als adres Square elsa Frison 25 te 1070 brussel

Ligging van het project:

Statiestraat 33 te 2018 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 8 sectie H nrs. 0 en 963G9

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning met een complementaire handelsfunctie

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          16/11/2000: vergunning (DROV/AN3/97/B/0530) voor het uitvoeren van verbouwingswerken (maken van een terras, plaatsen van een kroonlijst en eliminatie van bijkomende ingang);

-          25/02/1991: vergunning (18/76650-90/400/B/ # 19908647) voor de regularisatie verbouwing van een handelspand - 29.5.90 - vergel. overtr.;

-          04/08/1986: vergunning (18/67988-18702/B/ # 1986389) voor een verbouwing van een winkelpui en luifel;

-          20/07/1972: vergunning (18/54837-8703/B/ # 1972344) voor een verbouwing.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          1 geheel met het pand nr. 35;

-          functie: eengezinswoning met gelijkvloerse recafunctie (frituur), magazijn en kantoor op de verdieping;

-          bouwvolume nr. 33:

  • gesloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak met kelderverdieping;
  • terras op plat dak van nr. 35;
  • gelijkvloers en verdieping bebouwd over de volledige diepte;
  • bouwdiepte verdieping 2 en 3 tot 8 m;

-          bouwvolume nr. 35:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder plat dak met kelderverdieping;
  • gelijkvloers en verdieping bebouwd over de volledige diepte;
  • bouwdiepte verdieping 2 tot 8 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in witte geveltegels op de verdiepingen en plint in witte steen met houten schrijnwerk vitrine, gebogen luifels in kunststof boven gelijkvloers;
  • deur- en raamdorpels in blauwe hardsteen;
  • pvc schrijnwerk op de verdiepingen;
  • kroonlijst in pvc;

-          inrichting:

  • gelijkvloers frituur met verbruiksruimte in nr. 35;
  • twee-slaapkamerwoning op de 1ste, 2de en 3de verdieping met buitenruimte op het dak van nr. 35;
  • berging, opslagruimte en kantoor op de verdiepingen van nr. 35;
  • toegang woning gebeurd achteraan het commerciële gelijkvloers;
  • de panden hebben een gezamenlijke bruto-vloeroppervlakte van 447 m².

 

Huidige toestand

 

-          gebouw in 2008 grotendeels afgebrand;

-          achterbouw op de 1ste verdieping vernield en gesloopt;

-          verdiepingen nog bebouwd tot een bouwdiepte van 8 m;

-          perceel nr. 35 is afgesplitst en maakt geen deel uit van het renovatieproject.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: eengezinswoning met gelijkvloerse recafunctie (frituur);

-          bouwvolume: gesloten bebouwing van 4 bouwlagen onder plat dak met kelderverdieping;

  • gelijkvloers volledig bebouwd;
  • verdiepingen bebouwd tot een bouwdiepte van 8 m;
  • dakterras van 16 m² op het plat dak van het gelijkvloers;

-          gevelafwerking:

  • nieuwe gelijkvloerse gevelbekleding in natuursteen, behoud van witte geveltegels op de verdiepingen;
  • deur- en raamdorpels in blauwe hardsteen;
  • nieuw aluminium buitenschrijnwerk;
  • geïntegreerde zonnewering boven de gelijkvloerse pui in de voorgevel;
  • kroonlijst in zink (wit);

-          inrichting:

  • gelijkvloers frituur met verbruiksruimte en keuken achteraan;
  • woning met 3 slaapkamers en aparte bureauruimte;
  • aparte inkom met fietsenstalling voor woonfunctie met doorgang naar de recafunctie;
  • het pand heeft een bruto-vloeroppervlakte van 264 m².

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          verbouwen van een door brand geteisterde woning met recagelijkvloers:

  • inrichten reca op het gelijkvloers en bovenliggende drie-slaapkamerwoning;
  • interne constructieve wijzigingen;
  • wijzigen van de voor- en achtergevel;
  • vervangen van het buitenschrijnwerk met nieuwe indeling op het gelijkvloers;
  • aanbrengen van een geïntegreerde zonnewering op het gelijkvloers aan de straatzijde;
  • aanleggen van een dakterras aan de achterzijde.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

28 mei 2021

22 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

28 mei 2021

8 juni 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

28 mei 2021

31 mei 2021

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

28 mei 2021

17 juni 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

 

  • artikel 18: het niveauverschil tussen binnen en buiten ter hoogte van de nieuwe inkomdeur naar de handelsruimte is 18 cm. Niveauverschillen tot en met 18 cm moeten met een helling overbrugd worden;
  • artikel 24: voor en achter de toegangsdeur dient een vrije en vlakke draairuimte te worden voorzien, die maximaal 2% in één richting helt in functie van de afwatering. Bij manueel te bedienen deuren moet de buitenste rand van de draairuimte aan de trekzijde van de deur het draaivlak van de deur raken en moet de buitenste rand van de vrije en vlakke draairuimte aan de duwzijde van de deur het gesloten deurvlak raken. De voorgestelde binneninrichting belemmert de vrije en vlakke draairuimte.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 16 Technische uitsprongen:

de aanvraag bevat geen informatie over de positionering van de technische installaties;

  • artikel 27 Open ruimte:

er wordt geen 20% open ruimte voorzien ondanks de herbouw van het gelijkvloers.
 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Zowel de woonfunctie als de reca-functie zijn functioneel inpasbaar in de omgeving.

Het advies van de dienst Ondernemen en Stadsmarketing kan als volgt worden samengevat:

 

“De aanvraag omvat de renovatiewerken aan een vergund horecagelijkvloers met bovenliggende woonruimte. Het horecagelijkvloers, voormalige frituur, wordt opnieuw als frituur ingericht na de renovatie. Het pand is gelegen in de strategische horecakern Centraal Station. Behoud en optimalisatie van de bestaande horeca-invulling is in deze zones gunstig te beoordelen.”

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Ten opzichte van de vergunde toestand werd het perceel afgesplitst van nr. 35 in een L-vorm.

Het pand op nr. 35 maakt geen deel uit van de aanvraag.

 

De achterbouw op het gelijkvloers en de 1ste verdieping werden door de brand verwoest.

Het gelijkvloers wordt opnieuw volledig bebouwd. Het ontbreken van 20% open ruimte is in strijd met artikel 27 van de bouwcode. Aangezien de oppervlakte van het perceel beperkt is, er geen woonfunctie op het gelijkvloers wordt voorzien en het dak deels als groendak wordt aangelegd is een afwijking van de bouwcode aanvaardbaar.

 

Het voorzien van een volwaardige toegang voor de woning op de verdiepingen is een verbetering van de woonkwaliteit.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

Voorgestelde materialisatie van de voorgevel is aanvaardbaar in de stedelijke context van het pand. Aangezien huisnummer 33 en 35 van elkaar werden gesplitst zal in voorwaarden worden opgelegd dat op het gelijkvloers de arrière corps tussen de 2 gebouwen moet worden hersteld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag bevat het voorzien van een terras op het openbaar domein.

De inname van het openbaar domein kan echter niet worden geregeld met een omgevingvergunning. Hiervoor moet een aparte terrastoelating worden bekomen.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid:

Het pasverschil tussen het voetpad en het frituur is meer dan 2 cm en wordt niet overbrugd met een helling. Gelet op de omvang van de werken zal in voorwaarden worden opgelegd dat het pasverschil maximaal 2 cm mag bedragen.

De inrichting van de zaal van de frituur laat geen vrije en vlakke draairuimte toe achter de toegangsdeur. In voorwaarden zal worden opgelegd dat deze moet worden voorzien volgens de bepalingen van artikel 24 van de verordening toegankelijkheid.

 

In voorwaarden zal worden opgelegd dat de technische installaties moeten worden voorzien volgens de bepalingen van artikel 16 van de bouwcode.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. Het betreft een renovatie van een bestaande eengezinswoning met frituur op het gelijkvloers. Er is geen functiewijziging en geen uitbreiding van het aantal wooneenheden. De vergunde toestand wordt gerenoveerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de arrière-corps (verticale voeg tussen 2 gebouwen) op het gelijkvloers te herstellen;

3.      aan aparte terrastoelating te bekomen voor het terras op het openbaar domein;

4.      maximaal een pasverschil van 2 cm te voorzien tussen het voetpad en de binnenpas van het frituur;

5.      een vrije en vlakke draaicirkel te voorzien achter de toegangsdeur conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;

6.      de technische installaties te voorzien conform artikel 16 van de bouwcode;

7.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 april 2021

Volledig en ontvankelijk

28 mei 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 juli 2021

Verslag GOA

7 juli 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de arrière-corps (verticale voeg tussen 2 gebouwen) op het gelijkvloers te herstellen;

3.      aan aparte terrastoelating te bekomen voor het terras op het openbaar domein;

4.      maximaal een pasverschil van 2 cm te voorzien tussen het voetpad en de binnenpas van het frituur;

5.      een vrije en vlakke draaicirkel te voorzien achter de toegangsdeur conform artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;

6.      de technische installaties te voorzien conform artikel 16 van de bouwcode;

7.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.