Art. 8 van het besluit van de gemeenteraad van 25 maart 2019 (jaarnummer 154): het college is bevoegd om namens de stad Antwerpen in te tekenen op projectoproepen die worden georganiseerd door een hogere overheid en om met diezelfde overheid daarover overeenkomsten te sluiten.
AG VESPA wil binnen het thema 'circulaire economie in een stedelijke context' van de EFRO/REACT-EU oproep 'groene transitie' het projectvoorstel 'circulaire perronluifels spoorpark' indienen.
De stad Antwerpen realiseert een verbindend groen spoorpark tussen de Draakplaats (Zurenborg) en het Luitenant Naeyaertplein (Borgerhout), langs het verhoogde spoor ter hoogte van het voormalige station Antwerpen-Oost. De nog aanwezige geklinknagelde stalen perronluifels hebben een hoge erfgoedwaarde, zijn sterk beeldbepalend en geven een sterke identiteit aan de plek. Ze staan net op de spoorbrug over de Plantin en Moretuslei en langs de Singel. Daar maken ze het toekomstige spoorpark zichtbaar en voelbaar vanop de begane grond. Ze herwaarderen de bestaande toegang tot de perrons en dus het toekomstige spoorpark. Ze belichamen de symbolische plek waar beide wijken, die socio-economisch en qua woonomgeving sterk verschillen, elkaar in de toekomst via een groene en veilige, conflictvrije verbinding zullen ontmoeten en waar de fysieke en mentale barrière van de drukke Plantin en Moretuslei neergehaald wordt.
Het EFRO-project 'circulaire perronluifels spoorpark' omvat het onderzoek en de uitvoering van het wegnemen van de drie aanwezige luifels en de balustrade rond perrontrap 1 en de renovatie van de best bewaarde gedeelten van de luifels en de trapbalustrade in atelier, in functie van circulair hergebruik van deze materialen en constructies. De timing is belangrijk, want door de luifels weg te nemen voor de zomer 2023 ontstaat er een voordeel voor de geplande werken van Infrabel tijdens de zomer 2023 en wordt vermeden dat luifel 2 daarbij wordt geïmpacteerd.
Nadien, met de realisatie van het park, zullen de gerenoveerde trapbalustrade rond perrontrap 1 en de gerenoveerde luifelgedeelten in een andere configuratie in het park worden teruggeplaatst. De luifels komen buiten het spoordomein te staan, en zorgen dus niet langer voor kosten, lasten en veiligheidsrisico’s langs de actieve sporen en bovenleidingen van Infrabel. In afwachting dat de luifels teruggeplaatst worden, komt er een groot werfbord en tijdelijk informatiebord met een toekomstbeeld van de luifels op ware grootte of benaderend.
Het totale projectbudget wordt geschat op 490.122,95 euro. Er kan maximaal 392.098,36 euro gesubsidieerd worden via EFRO (80%).
AG VESPA zal het project uitvoeren voor de stad Antwerpen, promotor van het projectvoorstel. De indiening van het projectvoorstel gebeurt in het elektronisch EFRO-loket van VLAIO. De begeleiding gebeurt door het EFRO-contactpunt voor de stad Antwerpen (afdeling Personeel & Organisatie/Eurodesk en fondsen).
Voor de EFRO-dossiers moet een ondertekende verklaring met betrekking tot eigendom en behoud van bestemming worden toegevoegd.
REACT-EU (Recovery Assistance for Cohesion and the Territories of Europe) is een financiële aanvulling van de traditionele cohesieprogramma’s in de nasleep van de coronacrisis. Deze REACT-EU middelen moeten gebruikt worden om concrete acties te ondersteunen ter bevordering van het crisisherstel in de context van de COVID-19-pandemie en de sociale gevolgen daarvan en ter voorbereiding van een groen, digitaal en veerkrachtig herstel van de economie. Ook het programma EFRO Vlaanderen 2014-2020 wordt uitgebreid met middelen uit REACT-EU. In deze context werd door VLAIO de oproep 'Groene transitie – Circulaire economie' gelanceerd.
Met deze oproep wordt gefocust op volgende thema’s:
Voor deze oproep wordt een budget voorzien van 4.300.000,00 euro. Het EFRO-steunpercentage bedraagt maximaal 80%. Projecten moeten voor eind 2023 gerealiseerd zijn. De deadline voor indiening van projectvoorstellen is 23 juli 2021.
Het totale budget voor het EFRO-project 'circulaire perronluifels spoorpark' wordt geschat op 490.122,95 euro. Hiervan kan maximaal 392.098,36 euro gesubsidieerd worden via EFRO (80%). De stad Antwerpen zal 98.024,59 euro (20%) zelf moeten financieren.
De noodzakelijke cofinanciering van 20% is voorzien op volgende boekingsadressen:
Indien het projectvoorstel wordt goedgekeurd zullen de subsidieontvangsten en -uitgaven via een subsidiefiche opgenomen worden in het budget.
Het college keurt de indiening van het projectvoorstel 'circulaire perronluifels spoorpark' in het kader van de EFRO-oproep 'circulaire economie in een stedelijke context' goed.