Terug
Gepubliceerd op 19/07/2021

2021_CBS_05900 - Bestek GAC_2020_01412. Raamovereenkomst voor het leveren, onderhouden en herstellen op afroep van transpalletten (inclusief wisselstukkencontract voor 10 jaar) - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 16/07/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05900 - Bestek GAC_2020_01412. Raamovereenkomst voor het leveren, onderhouden en herstellen op afroep van transpalletten (inclusief wisselstukkencontract voor 10 jaar) - Bestek en procedure - Goedkeuring 2021_CBS_05900 - Bestek GAC_2020_01412. Raamovereenkomst voor het leveren, onderhouden en herstellen op afroep van transpalletten (inclusief wisselstukkencontract voor 10 jaar) - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.

Argumentatie

Voor perceel 1 wordt de geschiktheid van de inschrijver aangetoond aan de hand van minimum 1 referentie die betrekking heeft op het leveren van dezelfde transpalletten als deze die aangeboden worden in de inventaris van de inschrijver, en die geleverd werden tijdens de voorbije 3 jaar. Bijkomend verwacht de aanbestedende overheid minstens 1 referentie voor herstellingen en/of onderhoud aan de aangeboden transpalletten in de inventaris.

Voor perceel 2 wordt de geschiktheid van de kandidaat beoordeeld aan de hand van minimum 1 referentie met betrekking tot onderhouden van diverse transpalletten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijk een waarde van minimaal 8.000 euro (exclusief btw.)

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de  volgende gunningscriteria: 

Perceel 1: Het leveren van verschillende types transpalletten

  1. prijs op een totaal van 60 punten;
  2. kwaliteit van de transpalletten op een totaal van 20 punten;
  3. leveringstermijn op een totaal van 5 punten;
  4. waarborgtermijn op een totaal van 5 punten;
  5. reactietermijn herstellingen op een totaal van 5 punten;
  6. leveringstermijn wisselstukken op een totaal van 5 punten.

Perceel 2: Herstellingen en onderhoud op afroep van verschillende transpalletten/stapelaars/vorkliften

  1. prijs op een totaal van 75 punten;
  2. waarborgtermijn op een totaal van 10 punten;
  3. reactietermijn herstellingen op een totaal van 10 punten;
  4. leveringstermijn wisselstukken op een totaal van 5 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht (zonder belasting over de toegevoegde waarde) lager ligt dan de door het artikel 11, eerste lid, 3° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 bepaalde drempel van 214.000,00 EUR.

In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Aanleiding en context

De stedelijke bedrijfseenheid Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal ondersteunt jaarlijks zo’n 7.000 evenementen. Voor elk evenement zijn er steeds een aantal bewegingen nodig met verschillende transpalletten. Zo gebruikt het magazijn elektrische transpalletten, stapelaars en manuale transpalletten om al het materiaal klaar te zetten voor afhaling. Elke afdeling gebruikt deze materialen zeer intensief, waardoor ze onderhevig zijn aan slijtage. De huidige raamovereenkomst GAC_2016_4349 voor de aankoop en onderhoud van deze transpalletten loopt ten einde op 16 september 2021. Om de continuïteit te garanderen dient tijdig een nieuwe overeenkomst te worden afgesloten.  

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor deze aankopen vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2020_01412 uit te schrijven.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Deze overeenkomst voorziet in de aankoop van transpalletten. Deze kosten worden afgerekend op investeringskredieten. Naast de aankoop van transpalletten wordt ook in een onderhoudscontract en/of wisselstukkencontract voorzien voor een periode van 10 jaar vanaf de betreffende aankoop (dit is de gemiddelde economische levensduur van dergelijke producten). Deze uitgaven worden verrekend op exploitatiekredieten.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2020_01412 voor het leveren, onderhouden en herstellen op afroep van transpalletten (inclusief wisselstukkencontract voor 10 jaar) goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)


Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Aankoop transpalletten   budgetplaats: 5372000000
budgetpositie: 231
functiegebied: 2WNS040105A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA050309
budgetperiode: 2100
met orderbons
Aankoop transpalletten

budgetplaats: 5372000000
budgetpositie: 231
functiegebied: 2WNS040105A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA050309
budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad
met orderbons
Onderhoud en herstellingen transpalletten
budgetplaats: 5372000000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 2WNS040105A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA050309
budgetperiode: 2100
met orderbons
Onderhoud en herstellingen transpalletten

budgetplaats: 5372000000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 2WNS040105A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA050309
budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900, 3000, 3100, 3200, 3300, 3400, 3500 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad
met orderbons



Bijlagen

  • 01412_Inventaris_perceel 1.xls
  • 01412_Inventaris_perceel 2.xls
  • 01412_20210331_bestek.pdf
  • 01412_20210401_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf