Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05691 - Selectieleidraad GAC_2021_01729 - Raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05691 - Selectieleidraad GAC_2021_01729 - Raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring 2021_CBS_05691 - Selectieleidraad GAC_2021_01729 - Raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen - Selectieleidraad en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

Perceel 1: 

  • De kandidaat toont zijn financiële en economische draagkracht aan door omzetcijfers voor te leggen van de periode 2018-2020 waaruit een netto omzet blijkt van minimaal 2.000.000 euro in minimaal 1 referentiejaar.
  • De kandidaat toont zijn technische bekwaamheid aan door:
  1. minimaal 5 contracten voor te leggen van minimaal 100.000 euro per contract, uitgevoerd de laatste 3 jaren (minimale eis);
  2. 5 afgeronde opdrachten voor alle mediatypes, waarvan minimaal één internationale opdracht en minimaal één case met online en social media, waaruit zijn ervaring blijkt op vlak van media planning, media buying en analyse en rapportage.

Perceel 2:

  • De kandidaat toont zijn financiële en economische draagkracht aan door omzetcijfers voor te leggen van de periode 2018-2020 waaruit een netto omzet blijkt van minimaal 500.000 euro in minimaal 1 referentiejaar.
  • De kandidaat toont zijn technische bekwaamheid aan door:
  1. minimaal 5 contracten voor te leggen van minimaal 10.000 euro per contract, uitgevoerd de laatste 3 jaren (minimale eis);
  2. 4 afgeronde opdrachten voor lokale mediatypes, waaruit zijn ervaring blijkt op vlak van media planning, media buying en analyse en rapportage.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38, §1, eerste lid, 1°, c) van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij mededingingsprocedure met onderhandeling omdat de opdracht niet kan worden gegund zonder voorafgaande onderhandelingen wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s.

In toepassing van artikel 38, §3, derde lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 38, §3, derde lid bepaalde termijn van ten minste 30 dagen voor ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Aanleiding en context

Om in de periode 2022-2026 de externe communicatie van de stad Antwerpen naar bewoners, bedrijven, bezoekers en studenten verder te zetten, wil de stad Antwerpen een beroep doen op één of meerdere externe partners op het vlak van mediastrategie, -planning en -aankoop. De mediapartner werkt samen met de externe bureaus door de stad aangesteld om het marketing-en communicatiebeleid te ondersteunen door middel van het uitwerken van een mediastrategie, mediaplanning en door media-aankoop.

Voor elke campagne wordt bepaald tot wie ze zich richt en wat het gewenste bereik is. Dit kan zich beperken tot een lokale campagne op districts- of stadsniveau maar ook over de stadsgrenzen heen gaan tot regio WAK (Waasland Antwerpen Kempen), of de gehele provincie Antwerpen. Voor bepaalde campagnes wordt een nationaal of zelfs internationaal bereik beoogd, telkens gericht op één of meerdere doelgroepen. Daarnaast zet de stad Antwerpen sterk in op digitale vernieuwing en sociale media, wat zich ook in de communicatie- en mediamix en campagnes laat merken.

Hiervoor wordt de specifieke expertise en ervaring van één of meerdere mediapartners gezocht en wordt de opdracht tevens opgedeeld in 2 percelen:

  1. Perceel 1: uitwerken van een mediastrategie + tactische mediaplanning & -aankoop van grote, positionerende campagnes.
  2. Perceel 2: mediaplanning en -aankoop voor kleine, lokale campagnes. 

De raamovereenkomsten GAC/2017/5021 en GAC/2017/4508 vervallen op 16 februari 2022 en worden via deze opdracht hernieuwd.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie
2SBS0601 - De stad bouwt een onderscheidende merkstrategie uit die gedragen is door haar stakeholders en een daarop gebaseerde toegankelijke communicatie
2SBS060105 - De stad zet in op toekomstgerichte contentstrategie en een stadsbreed markting- en communicatieplan waarbij de belangrijkste communicatiemomenten jaarlijks vastgelegd en gebudgetteerd worden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt selectieleidraad GAC_2021_01729 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor de planning en aankoop van mediaruimte voor de groep Antwerpen goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandelingen wordt uitgeschreven met Europese bekendmaking;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Planning en aankoop van mediaruimte 2022 tot en met 2026 - perceel 1


budgetplaats: diverse
budgetpositie: 6141
functiegebied: diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: diverse
budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500, 2600 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad.

met orderbons
Planning en aankoop van mediaruimte 2022 tot en met 2026 - perceel 2

budgetplaats: diverse
budgetpositie: 6141
functiegebied: diverse
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: diverse
budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500, 2600 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad.
met orderbons
Forfaitaire vergoedingen van de inschrijvers voor perceel 1

budgetplaats: 5317600000
budgetpositie:  613
functiegebied:  2SBS060105A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:  2SA080119
budgetperiode: 2200 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad.
Bij gunning



Bijlagen

  • 01729_20210625_selectieleidraad.pdf