Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021037834 |
Gegevens van de aanvrager: | Charlotte en Ewout Van Nuffel - Callens met als adres Boerhaavestraat 90 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: | Boerhaavestraat 90 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 5 sectie E nrs. 0 en 392V4 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van een eengezinswoning met nieuwe daklaag en dakterras |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden (de plannen in het archief zijn niet de plannen van deze woning).
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- functie en volume overeenkomstig vergund;
- buitenschrijnwerk in groene kleur;
- gevelbepleistering in pastelgroen.
Gewenste toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- vervangen van het zadeldak door nieuw volume onder plat dak;
- inrichten van een dakterras;
- voorzien van een toegang met trap naar dakterras;
- wijzigen van het schrijnwerk van de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- artikel 1.3. Harmonieregel en referentiebeeld:
de omgeving wordt gekenmerkt door schuine daken of mansardedaken. De extra bouwlaag wordt voorzien als extra volume met rechte gevelafwerking en bekleed met metalen platen. Deze is niet kenmerkend voor de omgeving.
Bovendien zijn er vanop het dak, dat ingericht wordt als terras, rechtstreekse zichten op omliggende percelen die de privacy schenden.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de omgeving wordt gekenmerkt door schuine daken of mansardedaken. De extra bouwlaag wordt voorzien als extra volume met rechte gevelafwerking en bekleed met metalen platen. Deze is niet kenmerkend voor de omgeving.
de typologie van de 19de, vroeg 20ste eeuwse bepleisterde gevel met kenmerkende houten ramen, wordt verstoord door het vervangen van de ramen door pvc grijze ramen en deur in strakke vormgeving;
het nieuwe rechte dakvolume is niet herkenbaar qua dakvorm;
snede G_N_A geeft een binnenhoogte voor de slaapkamer aan van 2,52m, deze is in tegenstrijdigheid met de binnenhoogte aangegeven op de snede (2,6m);
het is op de plannen onduidelijk of de slaapkamer aan de achtergevel voorzien wordt van opengaande ramen.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Boerhaavestraat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het volume van de eengezinswoning wijzigt enkel door het bestaande zadeldak te vervangen door een plat dak met daar bovenop een dakterras. De kroonlijst in de voor- en achtergevel blijft daarbij behouden. Het dakterras wordt stedenbouwkundig gezien als een extra bouwlaag. De onmiddellijke omgeving is voornamelijk gekenmerkt door bouwvolumes met in totaal 3 bouwlagen, zowel met plat dak als zadeldak. In de Boerhaavestraat is het vermeerderen van 3 bouwlagen naar 4 bouwlagen niet kenmerkend en niet wenselijk. Omdat een dakterras de enige mogelijkheid is om een buitenruimte te creëren op het voorliggende perceel kan een dakterras eventueel worden toegelaten mits de bovenste bouwlaag voldoet aan de bouwcode en de privacy niet in het gedrang komt.
Visueel-vormelijke elementen
Een rechte afwerking van de 3de bouwlaag is niet kenmerkend in de onmiddellijke omgeving, waar voornamelijk zadeldaken aanwezig zijn. Echter zijn er verderop in de straat enkele platte daken aanwezig met een rechte afwerking op de 3de bouwlaag. Bijgevolg kan er worden afgeweken van een zadeldak.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Vanop het dakterras zijn er rechtstreekse zichten naar de achtergelegen achtergevels van de woningen in de Touwstraat. De aanvrager voorziet aan de voor- en achterzijde een groenwand met een opgetekende hoogte van 1,90 m. Deze groenwand is niet voldoende om rechtstreekse zichten te vermijden richting de Touwstraat en omliggende percelen. Deze groenwand moet de juiste dichtheid en hoogte vanaf dat het dakterras in gebruik genomen wordt.
Tijdens de beoordeling van de aanvraag wordt een tegenstrijdigheid opgemerkt inzake de vrije hoogte van de slaapkamers op de 2de verdieping. Een snede geeft een vrije hoogte van 2,52 m aan terwijl een andere snede een vrije hoogte van 2,60 m aangeeft op dezelfde verdieping. De vrije hoogte kan bijgevolg niet worden beoordeeld. In voorwaarde wordt opgenomen te voldoen aan artikel 21 van de bouwcode en 2,6 m vrije hoogte te voorzien.
Minimaal 1 raam op een slaapkamer dient opengaand te zijn, zodat de slaapkamer voldoende verlucht kan worden. Het is onduidelijk of de achterste slaapkamer op de 2de verdieping een opengaand raam heeft. Dit zal in voorwaarde opgenomen worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 11 maart 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 9 april 2021 |
Start openbaar onderzoek | 19 april 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 18 mei 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 23 juli 2021 |
Verslag GOA | 1 juli 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
19 april 2021 | 18 mei 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.