Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021043891 |
Gegevens van de aanvrager: | BV RETAIL CAPITAL met als adres Napoleonkaai 19 bus 301 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Baron Dhanislaan 6 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 11 sectie L nrs. 0 en 3743K |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden van een meergezinswoning met 6 entiteiten |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 03/10/1969: vergunning (18#52381) voor een flatgebouw.
Vergunde/vergund geachte toestand
- meergezinsgebouw met 6 entiteiten;
- bouwvolume:
- 15,3m aan linkerzijde met uitkragend balkon;
- 10,3m aan rechterzijde;
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- gewijzigde raamindeling;
- daklaag bekleed met hout;
- verbreed terras op 1ste verdieping (tot tegen linkerperceelsgrens).
Gewenste toestand
- meergezinsgebouw met 6 entiteiten;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- vergroten van het dakvolume (voor- en achteraan);
- wijzigen van de scheimuren;
- vergroten van de uitkragende balkons;
- plaatsen van terrassen op platte daken;
- wijzigen van de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen) | 9 april 2021 | 30 april 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 9 april 2021 | 21 mei 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 1: zone voor wonen - (wo1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgend punt:
- Artikel 2.1.9 dakvormen en dakkapellen:
Indien teruggetrokken daken mogelijk zijn volgens de harmonieregel, dient de teruggetrokken bovenste bouwlaag minstens 3 m achter het voor- en achtergevelvlak te liggen. De teruggetrokken daklaag werd op 3 m van een geveluitkraging aan de voorzijde geplaatst.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
er worden glazen balustrades voorzien die net achter de perceelsgrenzen staan. Ze staan niet onder een hoek van 45°, dus zichtbaar en voorzien in een materiaal niet kenmerkend voor de omgeving.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voert enkele aanpassingen en verbouwingswerken door aan een meergezinswoning. Het aantal wooneenheden (6) blijft ongewijzigd en wonen is functioneel inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Een teruggetrokken daklaag is niet in harmonie met het referentiebeeld, maar werd reeds vergund tot een beperkte bouwdiepte. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is het aanvaardbaar om de daklaag uit te breiden, indien deze zich terugtrekt tot een afstand van 3 m van het voor- en achtergevelvlak (RUP, art. 2.1.9). De daklaag werd 3 m van de geveluitkraging aan de voorzijde geplaatst waardoor de uitbreiding strijdig is met artikel 2.1.9 van het RUP.
Een afwijking op dit artikel 2.1.9 is echter niet aanvaardbaar. Als voorwaarde wordt opgenomen om de uitbreiding van de daklaag te beperken tot 3 m vanaf het voorgevelvlak. Dit werd verduidelijkt op het plan BA_2106_P_N_8_niveau 6_PLAN_IN_ROOD.
De terrassen aan de achterzijde worden vergroot. Dit is aanvaardbaar aangezien de private buitenruimtes reeds werden vergund en er nu een bruikbaardere buitenruimte ontstaat.
Op het platte dak achter de wooneenheid op de 1ste verdieping wordt een private buitenruimte geplaatst. De bouwdiepte is dieper dan wat maximaal aanvaardbaar is. In voorwaarden wordt opgenomen om het terras te beperken tot een bouwdiepte van 2 m. Hierdoor is het terras gelegen binnen een denkbeeldige lijn van 45°, gemeten vanaf de perceelgrens ter hoogte van de achtergevel. Dit werd ter verduidelijking aangeduid op het plan BA_2106_P_N_3_niveau 1_PLAN_IN_ROOD.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
Het platte dak aan de voorzijde benutten als dakterras is aanvaardbaar. Opgemerkt wordt dat de glazen borstwering op het gevelvlak wordt geplaatst. De glazen borstwering is waarneembaar vanaf het straatbeeld wat niet wenselijk is. Hierdoor zijn de borstweringen strijdig met artikel 11 van de bouwcode. In voorwaarden wordt opgenomen om de borstwering binnen een denkbeeldige hoek van 45° te brengen. Indien er voldaan is aan deze voorwaarde dan is de impact van de gevelwijziging op het straatbeeld nihil en stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De voorgestelde aanpassingen zijn een algemene verbetering voor de woonkwaliteit op het perceel.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het terras op het platte dak achter de wooneenheid op de 1ste verdieping te beperken tot een diepte van 2 m. Dit werd aangeduid op het plan BA_2106_P_N_3_niveau 1_PLAN_IN_ROOD;
3. de uitbreiding van de daklaag te beperken tot 3 meter vanaf het voorgevelvlak, overeenkomstig artikel 2.1.9 van het RUP. Dit werd verduidelijkt op het plan BA_2106_P_N_8_niveau 6_PLAN_IN_ROOD;
4. de glazen borstwering en alle aanhorigheden van het dakterras aan de voorzijde dienen beperkt te blijven binnen een denkbeeldige lijn van 45°, vertrekkende vanaf de kroonlijst;
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 11 maart 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 9 april 2021 |
Start openbaar onderzoek | 20 april 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 19 mei 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 23 juli 2021 |
Verslag GOA | 1 juli 2021 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
20 april 2021 | 19 mei 2021 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Er werd één bezwaarschrift ingediend, voornamelijk handelend over.
Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De voorgestelde interne verbouwingswerken zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar en verhogen de algemene woonkwaliteit van de bestaande appartementen. De voorgestelde verbouwingswerken hoeft een goed nabuurschap niet in de weg te staan. Bovendien wordt geluidsoverlast politioneel afgehandeld.
Beoordeling; Het bezwaar is ongegrond, doch ontslaat dit de eigenaar van Baron Dhanislaan 6 er niet van om zijn/haar eigendom te onderhouden en in te staan voor reparaties die levensbedreigende situaties kunnen veroorzaken. Het verwijderen van de asbestleien is voor mens en milieu wenselijk en dient vakkundig te gebeuren.
Beoordeling: Het bezwaar is gegrond. De bouwdiepte van het voorgestelde terras is te diep waardoor inkijk kan ontstaan naar de achtertuin van de linkerbuur. In voorwaarden wordt opgenomen om het terras te beperken tot een diepte van 2 m. Hierdoor is het terras gelegen binnen een denkbeeldige hoek gemeten vanaf de perceelgrens van de linkerbuur ter hoogte van de achtergevel.
Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond aangezien de septische put reeds werd vergund en geen deel uitmaakt van de aanvraag. Het bezwaar is niet stedenbouwkundig van aard.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het terras op het platte dak achter de wooneenheid op de 1ste verdieping te beperken tot een diepte van 2 m. Dit werd aangeduid op het plan BA_2106_P_N_3_niveau 1_PLAN_IN_ROOD;
3. de uitbreiding van de daklaag te beperken tot 3 meter vanaf het voorgevelvlak, overeenkomstig artikel 2.1.9 van het RUP. Dit werd verduidelijkt op het plan BA_2106_P_N_8_niveau 6_PLAN_IN_ROOD;
4. de glazen borstwering en alle aanhorigheden van het dakterras aan de voorzijde dienen beperkt te blijven binnen een denkbeeldige lijn van 45°, vertrekkende vanaf de kroonlijst;
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.