Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05763 - Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan 'Benedenvliet/Grote Struisbeek tussen E19 EN A12' - Voorlopige Vaststelling. Advies - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05763 - Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan 'Benedenvliet/Grote Struisbeek tussen E19 EN A12' - Voorlopige Vaststelling. Advies - Goedkeuring 2021_CBS_05763 - Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan 'Benedenvliet/Grote Struisbeek tussen E19 EN A12' - Voorlopige Vaststelling. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

In toepassing van art 2.2.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening is het college van burgemeester en schepenen bevoegd om uiterlijk op de plenaire vergadering van 2 maart 2021 advies uit te brengen.

Argumentatie

Ten opzichte van het voorontwerp bevat het voorlopig vastgestelde gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan geen wijzigingen in de voorschriften die betrekking hebben op het grondgebied Antwerpen. 

Naar aanleiding van een vraag van de stad Antwerpen met betrekking tot de vergunbaarheid van een fietsostrade FR3 doorheen het plangebied werd op de plenaire vergadering door Departement Omgeving aangegeven dat deze vergunbaar blijft binnen het GRUP in combinatie met de VCRO. In de huidige toelichtingsnota werd een aanvulling opgenomen bij de bestemmingszone ‘erfdienstbaarheidsgebied’ (overdruk) waarin verwezen wordt naar de artikels uit de VCRO volgens dewelke de FR3 vergunbaar is. Het betreft artikel 4.4.7 §2 dat een afwijkingsmogelijkheid voorziet voor vergunningen voor handelingen van algemeen belang die een beperkte ruimtelijke impact hebben. M.a.w. is de FR3 strikt genomen enkel vergunbaar door de toepassing van een afwijking van de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en indien de impact ervan als ruimtelijk beperkt beschouwd wordt. 

Om de vergunbaarheid van de FR3 binnen het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan zelf te garanderen is het wenselijk om de handeling in het voorschrift van de bestemmingszone ‘erfdienstbaarheidsgebied’ (overdruk) toe te voegen als een toegelaten handeling. Door de FR3 in de overdruk op te nemen is ze in principe zowel in de GO- als N-bestemmingen mogelijk met respect voor de bepalingen van deze hoofdbestemmingszones.  Er dient zo maar één aanpassing te gebeuren.


Advies:

De voorgestelde herbestemmingen komen de waterveiligheid van de zuidelijke woonwijken van het district Wilrijk en het bedrijventerrein ten goede en stemmen overeen met de visie van de Stad Antwerpen m.b.t. water- en groenbeleid zoals opgenomen in het Waterplan en Groenplan. Er wordt tevens voldoende rekening gehouden met de huidige en toekomstige bedrijfsvoering van de bestaande bedrijvigheid die binnen de signaalgebieden gevestigd is. Om de geplande inrichting van de fietsostrade FR3 juridisch te garanderen is wel een beperkte aanpassing van de voorschriften wenselijk. 

Het college adviseert het voorlopig vastgestelde gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Vallei van de Benedenvliet/Grote Struisbeek tussen E19 en A12’ daarom voorwaardelijk gunstig. Als voorwaarde vraagt het college om de fietsostrade FR3 (asfaltverharding met een breedte van 4,5 meter) als een toegelaten handeling in het voorschrift van de bestemmingszone ‘erfdienstbaarheidsgebied’ (overdruk) toe te voegen. 

Juridische grond

In toepassing van art 2.2.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening stuurt de Vlaamse Regering het voorontwerp van gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en, in voorkomend geval, de ontwerpen van planmilieueffectrapport, ruimtelijk veiligheidsrapport en andere verplicht voorgeschreven of gemaakte effectbeoordelingsrapporten voor advies naar de deputatie van de betrokken provincies, de colleges van burgemeester en schepenen van de betrokken gemeenten en de door de Vlaamse Regering aangewezen adviserende diensten.

Aanleiding en context

Op 7 juni 2021 ontving de Stad Antwerpen het voorlopig vastgestelde gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Vallei van de Benedenvliet/Grote Struisbeek tussen E19 en A12’. 

Het voorgenomen plan omvat delen van het grondgebied van de gemeenten Aartselaar, Antwerpen en Kontich. Op het grondgebied van Antwerpen betreft het drie fragmenten:

1. Delen van de vallei van de Grote Struisbeek, gelegen tussen de waterloop zelf en het bedrijf Atlas Copco. Binnen dit gebied zijn 5 verschillende bestemmingszones voorgesteld:

  • Art. 1 N        natuurgebied
  • Art. 2 GO     gemengd openruimtegebied
  • Art. 6            erfdienstbaarheidsgebied
  • Art. 7            enkelvoudige leiding
  • Art. 8            weginfrastructuur


2. Een bufferstrook op het terrein van Atlas Copco, ter hoogte van de Atomiumlaan. Binnen dit gebied zijn 3 verschillende bestemmingszones voorgesteld:

  • Art. 3.1         bedrijventerrein, bufferzone I
  • Art. 3.2         bedrijventerrein, bufferzone II
  • Art. 3.3         bedrijventerrein, bufferzone II

 

3. Een deel van de vallei van de Kleine Struisbeek, ten zuiden van de waterloop en langs de Kleine Doornstraat. Binnen dit gebied is 1 bestemmingszone voorgesteld:

  • Art. 2 GO      gemengd openruimtegebied

 

De doelstellingen van het plan zijn: 

  • het vrijwaren van de open ruimte in de beekvallei voor de structuurbepalende openruimtefuncties landbouw, natuur, bos en waterberging; 
  • het vrijwaren van een overstromingsgevoelig natuurlijk valleisysteem van verdere verharding en bebouwing en het bepalen van de ontwikkelingsmogelijkheden voor bestaande bebouwing in deze vallei; 
  • het behouden en versterken van de vallei van de Benedenvliet/Grote Struisbeek en de Edegemse Beek als groenblauwe openruimteverbinding door de Antwerpse zuidrand. 

 

Het plan geeft daarmee uitvoering aan: 

  • de richtinggevende en bindende bepalingen van het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen m.b.t. de afbakening van de gebieden van de natuurlijke en agrarische structuur en de gebiedsgerichte en geïntegreerde ruimtelijke visie op landbouw, natuur en bos die voor de regio Antwerpse Gordel en Klein Brabant daarvoor is uitgewerkt; 
  • de beslissingen van de Vlaamse Regering over de herbestemming van zogenaamde ‘signaalgebieden’, zijnde overstromingsgevoelige gebieden waarvan de bestemming gewijzigd moet worden om ze als openruimtegebied te vrijwaren, meer bepaald de beslissing van de Vlaamse Regering van 24 januari 2014 over het signaalgebied Benedenvliet A12 (signaalgebied met bouwvrije opgave) en Kleine Struisbeek (verscherpte watertoets). 

 

De Stad Antwerpen gaf reeds voorgaande adviezen:

  • Op 5 maart 2021 (jaarnummer 1669) adviseerde het college het voorontwerp van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan gunstig. Er werd gevraagd om in samenwerking met de Stad Antwerpen alternatieve economische ruimte beschikbaar te maken. 
  • Op 16 november 2018 (jaarnummer 10168) adviseerde het college de startnota van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan positief. Er werd gevraagd om concrete alternatieven voor te stellen voor het verlies aan economische ruimte. 
  • Op 21 juni 2013 (jaarnummer 6010) adviseerde het college aan de Vlaamse regering om voor de signaalgebieden Benedenvliet-Ijsselaar en Kleine Struisbeek-Kleine Doornstraat een actief beleid te voeren met daaraan gekoppeld de noodzakelijke mix van actieve instrumenten (o.a. de opmaak van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan). 

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college adviseert het voorlopig vastgestelde gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Vallei van de Benedenvliet/Grote Struisbeek tussen E19 en A12’ voorwaardelijk gunstig. 

Artikel 2

Het college vraagt als voorwaarde om de fietsostrade FR3 (asfaltverharding met een breedte van 4,5 meter) als een toegelaten handeling in het voorschrift van de bestemmingszone ‘erfdienstbaarheidsgebied’ (overdruk) toe te voegen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.