De voorgaande jaren is er veel voorbereidend werk verricht vanuit de bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing (Business en Innovatie, Strategie en Marktonderzoek, Visit Antwerpen,… ) om tot een gezamenlijk strategisch marketingplan te komen dat alle doelgroepen behelst en alle stakeholders uit de diamant- en juwelenindustrie opneemt en verbindt. De eerste terugkoppeling van alle werkzaamheden met de stakeholders (B&I, Visit Antwerpen, Marketing en Communicatie, Toerisme Vlaanderen, DIVA, AWDC) vond plaats op 9 maart 2020. Dit begin van strategisch overleg werd op verzoek van AWDC opgeschort naar 2021 gezien de COVID19 pandemie een zware economische impact had op de sector en ook het toeristisch potentieel van de stad Antwerpen en de diamantnijverheid en – beleving on hold zette. Het strategisch overleg werd begin 2021 terug opgepakt en - om alle marketing - en communicatieacties op elkaar af te stemmen – werden er twee werkgroepen samengesteld. Een projectgroep die het voorgestelde marketing- en communicatieplan in detail bespreekt en verder uitwerkt tot een finale ontwerpversie. En een stuurgroep die de ontwerpversies, en vervolgens het strategisch marketingplan verder bespreekt en finaal goedkeurt.
Om vanaf het begin voldoende draagvlak te krijgen bij de stakeholders voor een lange termijn strategie diamant is er gewerkt met een meer uitgebreide projectgroep dan in 2020 bestaande uit :
Projectgroep:
Daarnaast is er ook een stuurgroep samengesteld die de voorbereidende stappen van de projectgroep afstemt binnen de betrokken bedrijfseenheden van de stad Antwerpen:
Stuurgroep:
De strategie vertrekt vanuit de belangrijke rol die diamant heeft in de Antwerpse economie en is gebaseerd op vier bouwstenen:
Aan de hand van deze bouwstenen is er een duidelijke positionering voor de stad Antwerpen als diamantstad naar voor gekomen met één overkoepelend verhaal en een eigen positionering per doelgroep. Vervolgens zijn deze verder verfijnd naar actielijnen om tot slot volgende 10 collectieve actiepunten over te houden om samen met de stakeholders aan te werken.
B2B (ondernemers)
B2B/B2G (externe relaties)
B2C (publiekswerking)
Talentontwikkeling
De stuurgroep keurde op vrijdag 11 juni 2021 het door de projectgroep voorgestelde strategisch marketing- en communicatieplan diamant goed.
Elke stakeholder werd gevraagd de integrale marketingstrategie diamant te laten valideren binnen zijn bevoegd beslissingsorgaan. De individuele marketing- en communicatieplannen worden door elke stakeholder afzonderlijk verder uitgewerkt, alsook de individuele KPI’s op basis van de 10 collectieve actiepunten die zullen fungeren als meetinstrument voor 2021/2022.
Het gebruik van de gezamenlijke communicatielijn ‘Antwerp Diamond Capital since 1447’ (voor sommige formats ook te gebruiken zonder ‘since 1447’) zal verder worden besproken.
Een halfjaarlijks overleg met de verschillende stakeholders zal dienen om de marketing- en communicatieplannen op elkaar af te stemmen, deze uit te voeren en de 10 collectieve actiepunten op de agenda houden.
Op 28 januari 2020 (jaarnummer 52) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en het Antwerp World Diamond Centre goed.
Op 20 september 2013 (jaarnummer 9365) keurde het college de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad, AWDC, FOD Economie en de vzw Hoge Raad voor Juwelen en Uurwerken goed en nam het college kennis van het rapport van de haalbaarheids- en conceptstudie omtrent het kwaliteitslabel 'Antwerp's most brilliant'.
Op 20 januari 2021 (jaarnummer 8) keurde het managementteam de stadsbrede visie en bouwstenen voor de stedelijke organisatie voor marketing en communicatie goed.
Op 1 maart 2019 (jaarnummer 1365) keurde het college de modelovereenkomst voor licentienemers van het merk 'In Antwerp We Speak Diamond' en de Engelse vertaling van de modelovereenkomst die gebruikt zal worden voor het specifieke doelpubliek goed.
Op 11 september 2015 (jaarnummer ) keurde het college goed om tussen september 2017 en juni 2018 een themajaar rond diamant te organiseren dat Antwerpen als diamantstad meer zichtbaarheid geeft en hiervoor haar bestaande communicatiemiddelen maximaal in te zetten.
Op 17 december 2019 (jaarnummer 710) keurde de gemeenteraad het meerjarenplan 2020-2025 goed. Hierin zijn volgende doelstellingen relevant en terzake:
Bovendien zijn diamanten een iconisch facet van de reputatie en het imago van de stad Antwerpen. De sector heeft een uitgesproken internationaal karakter. De kritische massa in handelsvolumes moet behouden en versterkt worden. Compliance, innovatie en technologische verbeteringen zullen de diamantbedrijven van onderuit versterken en future-proof maken. Diamant is naast een cruciale economische stuwmotor voor de stad Antwerpen en Vlaanderen ook een belangrijke Unique Selling Proposition (USP) in internationale Antwerpse citymarketing.
Het beleid van de stad Antwerpen dat betrekking heeft op het voorwerp van deze overeenkomst is onder meer omschreven in hoofdstuk 5 (48-63) van het bestuursakkoord 2019-2025 en daaruit voorvloeiend de doelstellingen:
2LWS0701: Diamanthoofdstad van de wereld:
De bedrijfseenheid Ondernemen en Stadsmarketing werd gevraagd om een marketingstrategie voor diamant op te maken die past binnen het meerjarenplan 2020-2025 en die gedragen wordt door alle interne en externe stakeholders. De strategie heeft als doelstelling om samen met de stakeholders Antwerpen verder te positioneren als de nummer 1 diamanthoofdstad aan de hand van 10 collectieve actiepunten.
Het college neemt kennis van de marketingstrategie diamant.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Ondernemen en Stadsmarketing | De marketingstrategie diamant samen met de stakeholders verder uitrollen aan de hand van de 10 collectieve actiepunten wat past binnen de realisatie van het meerjarenplan 2020-2025. |