Het studiebureau Tractebel maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp van 27 november 2017 volgende wijzigingen aangebracht:
Voorwaarden districtscollege:
- voetpaden worden aangelegd in betontegels met slijtlaag in natuursteen granulaten in plaats van graniet (in gedeelte zone 30);
- comfortabele overgangen voor fietsers (zie ook plan details)
:
- de aansluitingen van en naar het fietspad worden drempelloos uitgevoerd met plaatselijke onderbreking van goot en boordsteen;
- aansluitingen op verhoogde zijstraten en doorlopende voetpaden worden uitgevoerd met onderbreking van de goot en een naadloze overgang ter hoogte van de boordsteen (afschuining maximaal 10%). De boordstenen (graniet) worden gefrijnd in functie van een grotere stroefheid;
- de aansluiting op het deel ten westen van de Sint-Katelijnevest wordt opgesloten met boordstenen zonder hoogteverschil ten opzichte van het rijweggedeelte. De boordstenen (graniet) worden gefrijnd in functie van een grotere stroefheid;
- behoud bestaande bomen. Een boom ter hoogte van de Jezusstraat moet verplant worden om de draaicirkel mogelijk te maken naar de Lange Nieuwstraat;
- integratie oversteekplaats met opstelruimte voor fietsers ter hoogte van Kipdorpbrug;
- er zijn geen obstakels voorzien naast de tramzone in gedeelte ten westen van Sint-Katelijnevest.
Wijzigingen ten behoeve van brandweer:
- in het voorontwerp werd een aangepaste lichtenregeling voorzien opdat brandweervoertuigen in tegenrichting via de Sint-Jacobsmarkt (in oostelijke richting) zouden kunnen uitrukken. In het definitief ontwerp is dit aangepast en zal de route verlopen via de Apostelstraat en de Lange Nieuwstraat omdat brandweer niet akkoord kan gaan met de eerder voorgestelde oplossing (verhoogde kans op conflicten, risico op belemmering van de route, verantwoordelijkheden chauffeurs…);
- om de draaicirkel vanuit de Apostelstraat naar de Lange Nieuwstraat mogelijk te maken werd plaatselijk een kleine bochtverbreding voorzien in de Lange Nieuwstraat;
- de verkeerslichten werden aangepast opdat het sas tot Kipdorpbrug bij een uitrukbeweging ontruimd wordt van auto- en tramverkeer en dat een vrije doorgang naar de Apostelstraat gevrijwaard wordt;
- nodige bijkomende signalisatie en camera’s zullen nog uitgewerkt worden in samenspraak met brandweer en hiermee wordt ook rekening gehouden in het uitvoeringsdossier;
- er zijn ook aanpassingen nodig aan de Apostelstraat (gelijkgrondse aanleg). Dit is niet opgenomen in dit definitief ontwerp en wordt afzonderlijk opgestart.
Wijzigingen naar aanleiding van de adviezen (inspraakmoment (6 maart 2018), digitale enquête (mei 2020), seniorenraad en districtsraad):
- waar mogelijk werden nog extra bomen voorzien. Er werden 17 bomen extra toegevoegd na het eerste inspraakmoment en nog vier bijkomend na de digitale enquête. Er zijn in totaal 41 extra bomen ten opzichte van de bestaande toestand;
- waar mogelijk (buiten de looplijnen) werden open plantvakken voorzien of reeds voorziene vakken uitgebreid;
- er werden 44 extra fietsbeugels voorzien ten opzichte van het voorontwerp. In totaal zijn er 98 fietsbeugels voorzien;
- optimalisatie voetpaden en opstelruimte ter hoogte van de aansluiting van Kipdorp met Sint-Katelijnevest en Minderbroedersrui;
- een gedeelte van de Sudermanstraat en Oude Beurs werden als woonerf in het ontwerp mee opgenomen;
- taxiplaatsen werden verplaatst van de Korte Koepoortstraat naar de Lange Koepoortstraat om conflicten te vermijden in combinatie met het tramverkeer;
- er werden extra laad- en loszones voorzien. Deze zones werden ook breder ingericht (2m50) om conflicten met tram en/of fietsers te vermijden;
- er was veel vraag naar het behoud van de tramhalte in de Wolstraat. Deze werd daarom terug opgenomen in het ontwerp. Deze halte kan weliswaar niet integraal toegankelijk zijn omdat het straatprofiel hiervoor te smal is.
Aanpassingen wijzigingen verkeerscirculatie
- in maart 2020 werden een aantal circulatiemaatregelen doorgevoerd in de universiteitsbuurt. Omdat hierbij de Jan Van Lierstraat en Prinsesstraat van rijrichting zijn gewijzigd, werd de bochtstraal ter hoogte van deze straten aangepast;
- in het voorontwerp werd voorgesteld om de rijrichting van de Borzestraat om te draaien als terugkeermogelijkheid voor de bewoners om zo de lichtengeregelde kruispunten met de Sint-Katelijnevest te vermijden. Deze wijziging werd niet weerhouden in het definitief ontwerp omdat deze woonstraat ook oneigenlijk als parkeerroute zal gebruikt worden. Met de gewijzigde circulatiemaatregelen in de universiteitsbuurt heeft dit ook geen nadelige impact op de bewoners omdat met die nieuwe situatie een alternatieve route via de Keizerstraat – Prinsesstraat – Sint-Jacobsstraat mogelijk is;
- de Parochiaanstraat (enkel toegankelijk voor plaatselijk verkeer) wordt van rijrichting omgedraaid omwille van een betere toegankelijkheid voor hulpdiensten en brandweer;
- de Apostelstraat behoudt zijn huidige rijrichting (richting Lange Nieuwstraat) omwille van de aangepaste uitrijroute brandweer (zie boven).
Aangepaste mobiliteitsvoorwaarden
- gedeelte ten westen van Sint-Katelijnevest: gelijkgrondse aanleg met statuut verboden toegang uitgezonderd plaatselijk verkeer, fietsers en bromfietsen klasse A (in plaats van woonerf, wijziging zoals opgenomen in het ‘Kaderplan (woon)erven in de 16e-eeuwse binnenstad’);
- gedeelte ten oosten van Sint-Katelijnevest: inrichting als zone 30;
- aparte enkelrichtingfietspaden binnen zone 30;
- omdraaien rijrichting van volgende straten:
- lus gevormd door Sint-Jacobsmarkt, Kipdorp, Wijngaardbrug, Wolstraat, Korte Koepoortstraat, Melkmarkt (gedeelte tussen Wijngaardstraat/Kaasrui en Korte Nieuwstraat), Korte Nieuwstraat en Lange Nieuwstraat;
- Pruynenstraat, Korte Klarenstraat en Lange Klarenstraat (in functie van ontsluiting P-route en nodige draaicirkels);
- Parochiaanstraat (betere toegankelijkheid voor hulpdiensten en brandweer);
- verplaatsing taxiplaatsen Korte Koepoortstraat naar einde Lange Koepoortstraat (betere zichtbaarheid en vermijden conflict met tram);
- onderdeel P-route.
Parkeerbalans
In de bestaande toestand zijn er circa 52 parkeerplaatsen.
In de nieuwe toestand zijn er:
- 21 parkeerplaatsen, waarvan drie mindervalide parkeerplaatsen (hetzelfde als de bestaande toestand);
- vijf laad- en loszones (=inname van circa 20 parkeerplaatsen);
- vier parkeerplaatsen voor brandweer.
Het verlies aan parkeerplaatsen is een gevolg van de extra laad- en loszones, de aanleg van integraal toegankelijke halteplaatsen, fietsenstallingen, extra groen, uitwijkzone voor brandweervoertuigen en het veilig in zicht brengen van de fietsers ter hoogte van de zijstraten.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 42 extra bomen aangeplant:
- 6 Ginkgo Biloba Tremonia;
- 8 Fagus Sylvatica ‘Dawyck’;
- 10 Quercus robur 'Fastigiate Koster';
- 3 Corylus Colurna;
- 1 Malus baccata ‘streetparade’;
- 6 Gleditsia triacanthos ‘Skyline’;
- 2 Liriodendron tulpifera;
- 2 Carpinus Betulus;
- 2 Prunus Avium;
- 2 Tilia cordata ‘Bohlje’
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De straten liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Dit gescheiden stelsel kan enkel voorzien worden waar het straatprofiel dit toelaat. Er wordt in de mate van het mogelijke een systeem met buffering voorgesteld, en waar mogelijk infiltratie in plantvakken en de parkeerstrook.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.