Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05748 - District Antwerpen. Kipdorp, Korte Koepoortstraat, Korte Nieuwstraat, Lange Nieuwstraat, Melkmarkt, Sint-Jacobsmarkt, Wijngaardbrug, Wolstraat, Borzestraat en Sudermanstraat. Wegeniswerken. SWOU10115 - Definitief ontwerp en aangepaste mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05748 - District Antwerpen. Kipdorp, Korte Koepoortstraat, Korte Nieuwstraat, Lange Nieuwstraat, Melkmarkt, Sint-Jacobsmarkt, Wijngaardbrug, Wolstraat, Borzestraat en Sudermanstraat. Wegeniswerken. SWOU10115 - Definitief ontwerp en aangepaste mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2021_CBS_05748 - District Antwerpen. Kipdorp, Korte Koepoortstraat, Korte Nieuwstraat, Lange Nieuwstraat, Melkmarkt, Sint-Jacobsmarkt, Wijngaardbrug, Wolstraat, Borzestraat en Sudermanstraat. Wegeniswerken. SWOU10115 - Definitief ontwerp en aangepaste mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.

De Melkmarkt is een bovenlokale straat.

Argumentatie

Het studiebureau Tractebel maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp van 27 november 2017 volgende wijzigingen aangebracht:

Voorwaarden districtscollege:

  • voetpaden worden aangelegd in betontegels met slijtlaag in natuursteen granulaten in plaats van graniet (in gedeelte zone 30);
  • comfortabele overgangen voor fietsers (zie ook plan details) :
    • de aansluitingen van en naar het fietspad worden drempelloos uitgevoerd met  plaatselijke onderbreking van goot en boordsteen;
    • aansluitingen op verhoogde zijstraten en doorlopende voetpaden worden uitgevoerd met onderbreking van de goot en een naadloze overgang ter hoogte van de boordsteen (afschuining maximaal 10%). De boordstenen (graniet) worden gefrijnd in functie van een grotere stroefheid;
    • de aansluiting op het deel ten westen van de Sint-Katelijnevest wordt opgesloten met boordstenen zonder hoogteverschil ten opzichte van het rijweggedeelte. De boordstenen (graniet) worden gefrijnd in functie van een grotere stroefheid;
  • behoud bestaande bomen. Een boom ter hoogte van de Jezusstraat moet verplant worden om de draaicirkel mogelijk te maken naar de Lange Nieuwstraat;
  • integratie oversteekplaats met opstelruimte voor fietsers ter hoogte van Kipdorpbrug;
  • er zijn geen obstakels voorzien naast de tramzone in gedeelte ten westen van Sint-Katelijnevest.

Wijzigingen ten behoeve van brandweer:

  • in het voorontwerp werd een aangepaste lichtenregeling voorzien opdat brandweervoertuigen in tegenrichting via de Sint-Jacobsmarkt (in oostelijke richting) zouden kunnen uitrukken. In het definitief ontwerp is dit aangepast en zal de route verlopen via de Apostelstraat en de Lange Nieuwstraat omdat brandweer niet akkoord kan gaan met de eerder voorgestelde oplossing (verhoogde kans op conflicten, risico op belemmering van de route, verantwoordelijkheden chauffeurs…);
  • om de draaicirkel vanuit de Apostelstraat naar de Lange Nieuwstraat mogelijk te maken werd plaatselijk een kleine bochtverbreding voorzien in de Lange Nieuwstraat;
  • de verkeerslichten werden aangepast opdat het sas tot Kipdorpbrug bij een uitrukbeweging ontruimd wordt van auto- en tramverkeer en dat een vrije doorgang naar de Apostelstraat gevrijwaard wordt;
  • nodige bijkomende signalisatie en camera’s zullen nog uitgewerkt worden in samenspraak met brandweer en hiermee wordt ook rekening gehouden in het uitvoeringsdossier;
  • er zijn ook aanpassingen nodig aan de Apostelstraat (gelijkgrondse aanleg). Dit is niet opgenomen in dit definitief ontwerp en wordt afzonderlijk opgestart.

Wijzigingen naar aanleiding van de adviezen (inspraakmoment (6 maart 2018), digitale enquête (mei 2020), seniorenraad en districtsraad):

  • waar mogelijk werden nog extra bomen voorzien. Er werden 17 bomen extra toegevoegd na het eerste inspraakmoment en nog vier bijkomend na de digitale enquête. Er zijn in totaal 41 extra bomen ten opzichte van de bestaande toestand;
  • waar mogelijk (buiten de looplijnen) werden open plantvakken voorzien of reeds voorziene vakken uitgebreid;
  • er werden 44 extra fietsbeugels voorzien ten opzichte van het voorontwerp. In totaal zijn er 98 fietsbeugels voorzien;
  • optimalisatie voetpaden en opstelruimte ter hoogte van de aansluiting van Kipdorp met Sint-Katelijnevest en Minderbroedersrui;
  • een gedeelte van de Sudermanstraat en Oude Beurs werden als woonerf in het ontwerp mee opgenomen;
  • taxiplaatsen werden verplaatst van de Korte Koepoortstraat naar de Lange Koepoortstraat om conflicten te vermijden in combinatie met het tramverkeer;
  • er werden extra laad- en loszones voorzien. Deze zones werden ook breder ingericht (2m50) om conflicten met tram en/of fietsers te vermijden;
  • er was veel vraag naar het behoud van de tramhalte in de Wolstraat. Deze werd daarom terug opgenomen in het ontwerp. Deze halte kan weliswaar niet integraal toegankelijk zijn omdat het straatprofiel hiervoor te smal is.

Aanpassingen wijzigingen verkeerscirculatie

  • in maart 2020 werden een aantal circulatiemaatregelen doorgevoerd in de universiteitsbuurt. Omdat hierbij de Jan Van Lierstraat en Prinsesstraat van rijrichting zijn gewijzigd, werd de bochtstraal ter hoogte van deze straten aangepast;
  • in het voorontwerp werd voorgesteld om de rijrichting van de Borzestraat om te draaien als terugkeermogelijkheid voor de bewoners om zo de lichtengeregelde kruispunten met de Sint-Katelijnevest te vermijden. Deze wijziging werd niet weerhouden in het definitief ontwerp omdat deze woonstraat ook oneigenlijk als parkeerroute zal gebruikt worden. Met de gewijzigde circulatiemaatregelen in de universiteitsbuurt heeft dit ook geen nadelige impact op de bewoners omdat met die nieuwe situatie een alternatieve route via de Keizerstraat – Prinsesstraat – Sint-Jacobsstraat mogelijk is;
  • de Parochiaanstraat (enkel toegankelijk voor plaatselijk verkeer) wordt van rijrichting omgedraaid omwille van een betere toegankelijkheid voor hulpdiensten en brandweer;
  • de Apostelstraat behoudt zijn huidige rijrichting (richting Lange Nieuwstraat) omwille van de aangepaste uitrijroute brandweer (zie boven).

Aangepaste mobiliteitsvoorwaarden

  • gedeelte ten westen van Sint-Katelijnevest: gelijkgrondse aanleg met statuut verboden toegang uitgezonderd plaatselijk verkeer, fietsers en bromfietsen klasse A (in plaats van woonerf, wijziging zoals opgenomen in het ‘Kaderplan (woon)erven in de 16e-eeuwse binnenstad’);
  • gedeelte ten oosten van Sint-Katelijnevest: inrichting als zone 30;
  • aparte enkelrichtingfietspaden binnen zone 30;
  • omdraaien rijrichting van volgende straten:
    • lus gevormd door Sint-Jacobsmarkt, Kipdorp, Wijngaardbrug, Wolstraat, Korte Koepoortstraat, Melkmarkt (gedeelte tussen Wijngaardstraat/Kaasrui en Korte Nieuwstraat), Korte Nieuwstraat en Lange Nieuwstraat;
    • Pruynenstraat, Korte Klarenstraat en Lange Klarenstraat (in functie van ontsluiting P-route en nodige draaicirkels);
    • Parochiaanstraat (betere toegankelijkheid voor hulpdiensten en brandweer);
  • verplaatsing taxiplaatsen Korte Koepoortstraat naar einde Lange Koepoortstraat (betere zichtbaarheid en vermijden conflict met tram);
  • onderdeel P-route.

Parkeerbalans

In de bestaande toestand zijn er circa 52 parkeerplaatsen.

In de nieuwe toestand zijn er:

  • 21 parkeerplaatsen, waarvan drie mindervalide parkeerplaatsen (hetzelfde als de bestaande toestand);
  • vijf laad- en loszones (=inname van circa 20 parkeerplaatsen);
  • vier parkeerplaatsen voor brandweer.

Het verlies aan parkeerplaatsen is een gevolg van de extra laad- en loszones, de aanleg van integraal toegankelijke halteplaatsen, fietsenstallingen, extra groen, uitwijkzone voor brandweervoertuigen en het veilig in zicht brengen van de fietsers ter hoogte van de zijstraten.

Bomenbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 42 extra bomen aangeplant:

  • 6 Ginkgo Biloba Tremonia;
  • 8 Fagus Sylvatica ‘Dawyck’;
  • 10 Quercus robur 'Fastigiate Koster';
  • 3 Corylus Colurna;
  • 1 Malus baccata ‘streetparade’;
  • 6 Gleditsia triacanthos ‘Skyline’;
  • 2 Liriodendron tulpifera;
  • 2 Carpinus Betulus;
  • 2 Prunus Avium;
  • 2 Tilia cordata ‘Bohlje’

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
 
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De straten liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Dit gescheiden stelsel kan enkel voorzien worden waar het straatprofiel dit toelaat. Er wordt in de mate van het mogelijke een systeem met buffering voorgesteld, en waar mogelijk infiltratie in plantvakken en de parkeerstrook.


Omgevingsvergunning

Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Inspraak

Een eerste inspraakmoment voor de bewoners ging door op 6 maart 2018. In mei 2020 werd een digitale enquête gehouden met een aangepast ontwerp. 

Aanleiding en context


faseactiedatumjaarnummer
projectdefinitie en collegiale briefgoedkeuring districtscollege Antwerpen12 juli 2012161
adviescoördinatieoverleg openbaar domein21 augustus 2017---
voorontwerpgoedkeuring districtscollege Antwerpen27 november 2017755
adviesseniorenraad12 december 2017---
mobiliteitsvoorwaarden+voorontwerpgoedkeuring college 15 december 201710994
adviesinspraakmoment6 maart 2018---
aangepast ontwerppresentatie districtscollege17 februari 2020---
adviesdigitale enquêtemei 2020---
adviesbijzondere raadscommissie8 december 2020---

Het districtscollege keurde in zitting van 27 november 2017 (jaarnummer 755) het voorontwerp voor de heraanleg van Kipdorp, Korte Koepoortstraat, Korte Nieuwstraat, Lange Nieuwstraat, Melkmarkt, Sint-Jacobsmarkt, Wijngaardbrug en Wolstraat, district Antwerpen, goed mits volgende voorwaarden:

  • Materialisatie:
    • voetpaden te voorzien in betontegels met slijtlaag in natuursteen granulaten in plaats van graniet;
    • toepassing lijnvormige elementen bij voorkeur niet in natuursteen (greppels, boordstenen en treden): bij afwerking en vormgeving rekening te houden dat voldoende stroefheid gegarandeerd wordt in functie van veilig en comfortabel fiets- en voetgangersverkeer.
  • goede drempelloze oversteken van en naar de fietspaden ter hoogte van alle verbindingsstraten tussen Lange Nieuwstraat en Sint-Jacobsmarkt/Kipdorp (Apostelstraat, Parochiaanstraat, Sint-Jacobstraat, Markgravestraat, Borzestraat);
  • behoud van alle bestaande bomen, ook ter hoogte van de aansluiting Kipdorpbrug en Jezusstraat (waar noodzakelijk en/of wenselijk en/of mogelijk mits verplanten);
  • in het deel ten westen van de Sint-Katelijnevest de ruimte tussen tram(spoor) en straatobjecten ruim genoeg houden om fietsers voldoende doorgang te bieden;
  • ter hoogte van kruispunt Kipdorpbrug de nodige aansluiting faciliteren voor een veilige en reglementaire fietsverbinding van en naar de zijstraten;
  • afslagbewegingen voor fietsers vanuit Sint-Katelijnevest en Minderbroedersrui naar de Wolstraat en de Korte Nieuwstraat drempelloos/gelijkgronds laten verlopen.

Het college nam kennis in zitting van 15 december 2017 (jaarnummer 10994) het voorontwerp voor de heraanleg van Kipdorp, Korte Koepoortstraat, Korte Nieuwstraat, Lange Nieuwstraat, Melkmarkt, Sint-Jacobsmarkt, Wijngaardbrug en Wolstraat, district Antwerpen, en keurde de mobiliteitsvoorwaarden goed mits volgende voorwaarden:

  • het gedeelte ten westen van de Sint-Katelijnevest het statuut krijgt van woonerf in plaats van voetgangersgebied;

  • de bestaande parkeerplaatsen voor taxi’s behouden blijven in de Korte Koepoortstraat.

Het studiebureau (Tractebel) heeft het voorontwerp vertaald in een definitief ontwerp.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5002500000/224/2ANT010506M01720 /2AN090200/2200 en op SUB_NR/INTERN/5153000000/224/2LMS010104M01720.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010506 - Investeringsplan fietsen
2ANT010506M01720 - SWOU10115 Kipdorp, Korte Koepoortstraat, Korte Nieuwstraat, Lange Nieuwstraat, Melkmarkt, Sint-Jacobsmarkt, Wijngaardbrug, Wolstraat (PREFIN stadslus)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010104 - Ambitieuze Modal Split (OV + fiets)
2LMS010104M01720 - SWOU10115 Kipdorp, Korte Koepoortstraat, Korte Nieuwstraat, Lange Nieuwstraat, Melkmarkt, Sint-Jacobsmarkt, Wijngaardbrug, Wolstraat (PREFIN stadslus)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp (15 juni 2021) voor de heraanleg Kipdorp, Kipdorpbrug, Korte Koepoortstraat, Korte Nieuwstraat, Lange Nieuwstraat, Melkmarkt, Sint-Jacobsmarkt, Wijngaardbrug, Wolstraat, Borzestraat en Sudermanstraat, district Antwerpen, goed. 

Artikel 2

Het college keurt de aangepaste mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

diensttaak
SW/PR/UIT
opdrachtdocumenten opmaken

Bijlagen

  • 20200730_10115_DO_details.pdf
  • 20200730_10115_DO_snedes_A-E.pdf
  • 20200730_10115_DO_snedes_F-J.pdf
  • 20210615_10115_DO_grondplan_def.pdf