Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05757 - District Antwerpen. Ommeganckstraat - Wegeniswerken - SWOU12182 - Voorontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05757 - District Antwerpen. Ommeganckstraat - Wegeniswerken - SWOU12182 - Voorontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2021_CBS_05757 - District Antwerpen. Ommeganckstraat - Wegeniswerken - SWOU12182 - Voorontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Ommeganckstraat is een lokale straat. Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Met de heraanleg van de Ommeganckstraat wil district Antwerpen inzetten op de verbetering van de leefomgeving, en de verhoging van het comfort voor zowel voetgangers als fietsers. Door het verbreden van de rijbaan wordt er naast de tramsporen meer ruimte gecreëerd voor de fietsers. De bestaande kasseien in de rijweg worden vervangen door asfalt. Zo wordt het comfort voor de fietsers verhoogd, en wordt de geluidsoverlast in de straat beperkt.  

Er wordt bij de heraanleg gekeken naar de veiligheid voor de verschillende modi, en de vlotte doorstroming van het openbaar vervoer. Er wordt meer ruimte voorzien voor voetgangers en fietsers waardoor de parkeerplaatsen die momenteel aanwezig zijn, niet opnieuw geïntegreerd kunnen worden in het project. 

Aangezien de straat een beperkte breedte heeft, wordt er maximaal ingezet op het elimineren van niet essentiële obstakels. Eén van de aanwezige obstakels in de bestaande toestand, zijn de masten voor de bovenleiding van de tram. Deze zullen waar mogelijk gesupprimeerd worden, en vervangen worden door systemen waarbij een mast niet langer nodig is. 

Ten slotte wordt er ingezet op de vergroening van de straat. Er werd in het ontwerp bestudeerd hoe er zo veel mogelijk groenvolume gecreëerd kan worden, binnen de beperkte ruimte die aanwezig is. Binnen de heraanleg zal daarom een verticale groenwand gecreëerd worden ter hoogte van de lagere gevel van de Zoo. Deze groenwand zorgt voor de aanwezigheid van groen over een lengte van meer dan 80 meter, met een maximale hoogte van 5 meter. De zone die onthard wordt voor de aanplant van de gevelbeplanting, wordt eveneens ingezet als infiltratiezone voor regenwater. 

Mobiliteitsvoorwaarden 

  • snelheidsregime: zone 30;
  • gemengd verkeer;
  • enkelrichting van Carnotstraat naar Provinciestraat;
  • dubbelrichting voor fietsers en tram;
  • zebrapaden op de hoeken. 

Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een ontwerp waarbij ervoor wordt gekozen om naar een parkeervrije straat te gaan. De straat is te smal om op een veilige manier parkeerplaatsen te voorzien. Er wordt gekozen om maximaal in te zetten op het verbeteren van de veiligheid en het comfort voor de verschillende gebruikers van de straat. 

Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positief groenvolume voor de straat, door de aanplant van een groenscherm in het noordelijke deel van de straat. Deze verticale groenwand creëert met een beperkte inname van de breedte van het profiel, toch een zeer groen beeld in de straat. Dit draagt bij tot een klimaat-robuustere omgeving.  

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken. Door te ontharden ter hoogte van het verticale groen, kan er ingezet worden op plaatselijke infiltratie. 

Inspraak

  • Inspraakmoment: 22 januari 2020

Aanleiding en context

faseactiedatum
adviesInspraakmoment22 januari 2020
adviezenCoördinatieoverleg Openbaar Domein6 april 2021
Voorontwerp district Antwerpengoedkeuring21 juni 2021
395

Met de heraanleg van de Ommeganckstraat wil district Antwerpen inzetten op het verbeteren van het fiets- en rijcomfort in de straat en inzetten op een aangenamere omgeving die ruimte biedt aan voetgangers en groen.

Op 21 juni 2021 (jaarnummer 395) keurde het districtscollege van Antwerpen het voorontwerp goed, op voorwaarde dat er een extra onderzoek gebeurd naar de ondergrondse ruimte in functie van extra groen en er een markering inzake snelheidsbeperking bekeken wordt.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte het voorontwerp op en legt deze ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2ANT010204M01242.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Advies Coördinatieoverleg Openbaar Domein 

  • 6 april 2021
  • Gunstig met voorwaarden

 Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorgestelde definitief ontwerp op voorwaarde dat:

  • bijkomend onderzoek verricht wordt naar de mogelijkheid om enkele bomen in de voetpadruimte te voorzien (zijde Zoo), en in functie hiervan proefsleuven uit te voeren om een beter beeld te krijgen over de werkelijke beschikbare doorwortelbare ondergrond;
    • er wordt een coördinatievergadering en proefsleuven gepland om dit verder in beeld te brengen
  • de nodige wegmarkeringen conform het draaiboek openbaar domein worden toegepast; 
    • de markeringen werden aangepast op de plannen van het voorontwerp.
  • bijkomend fietsenstalling wordt voorzien ter hoogte van de tramhalte; 
    • wordt verder onderzocht in het definitief ontwerp. 
  • de inrichting van de aansluiting met de Carnotstraat (gewestweg) in overleg met AWV verder uitgewerkt wordt naar definitief ontwerp; 
    • wordt verder afgestemd in het definitief ontwerp. 
  • het type hekwerk en detaillering van het groenscherm (zijde Zoo) in overleg met SB/Groen en SW/PUBLIEKE RUIMTE verder uitgewerkt wordt, in functie van het toekomstig beheer ervan;
    • wordt verder uitgewerkt in het definitief ontwerp. 

 

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0102 - District innoveert (innovatie)
2ANT010204 - Trappen & stappen
2ANT010204M01242 - SWOU12182 Ommeganckstraat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van het voorontwerp van 11 juni 2021 voor de wegeniswerken in de Ommeganckstraat, district Antwerpen.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20210406_COD_12182.pdf
  • 20200122_verslag_inspraakmoment_Ommeganckstraat.pdf
  • 20210611_12182_VO_BT_NT.pdf