Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05750 - District Wilrijk. Bosheidelaan. Gebroeders De Wachterstraat. Fietsstraten. SWOU12763 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05750 - District Wilrijk. Bosheidelaan. Gebroeders De Wachterstraat. Fietsstraten. SWOU12763 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2021_CBS_05750 - District Wilrijk. Bosheidelaan. Gebroeders De Wachterstraat. Fietsstraten. SWOU12763 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 305) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.  

Bosheidelaan, Gebroeders De Wachterstraat  zijn lokale straten.

Het college is bevoegd voor mobiliteit en bovenlokale budgetten.

Argumentatie

Bosheidelaan- Gebroeders De Wachterstraat maken onderdeel uit van de langere rode loper fietsstraten die loopt van de Jozef Leemanslaan (Hoboken) tot aan de Berkenrijslaan (Wilrijk). Voor de Bosheidelaan en Gebroeders De Wachterstraat werd een ontwerp uitgewerkt. Het gaat voor deze straten om een beperkte ingreep (dus geen gevel-tot-gevel heraanleg). 

In het eerste gedeelte van de Bosheidelaan (van Valaardreef tot Papaverlei) wordt de grijze asfalt vervangen door rode asfalt. Bijkomend wordt een smalle overrijdbare middenstrook met kasseitjes voorzien, die de straat visueel opdeelt in twee rijlopers. Deze maatregel heeft geen juridische waarde, maar moet er voor zorgen dat fietsers enerzijds de volledige rijloper (durven) gebruiken, en dat anderzijds autobestuurders minder geneigd zijn fietsers in te halen.

In het tweede gedeelte (van Papaverlei tot Berkenrijslaan) wordt de verkeerssituatie sterk vereenvoudigd. Waar de rijrichting vandaag opgesplitst is in twee rijbanen, wordt enkel de noordelijke rijbaan behouden voor (doorgaand) fiets- en autoverkeer. Deze rijbaan wordt met rood asfalt ingericht als fietsstraat. Ook de locatie van de bushalte richting Wilrijk verschuift een beetje door deze reorganisatie. De zuidelijke rijbaan vervalt als rijbaan, maar wordt grotendeels omgevormd tot parkeerpocket. Waar mogelijk worden enkele bijkomende parkeerplaatsen ingericht om het huidige parkeeraanbod maximaal te behouden. De parkeercapaciteit op de hele as daalt licht: van 72 naar 67 parkeerplaatsen. Op advies van het district Wilrijk, zal ook de locatie van het voormalige sorteerstraatje in de Gebroeders De Wachterstraat omgevormd worden tot langsparkeervak om het huidige parkeeraanbod te behouden. Dit laatste moet nog toegevoegd worden aan het ontwerp.

Door de ontdubbelde rijbaan te supprimeren, is er ook een kleine wijziging in de verkeerscirculatie: autoverkeer vanuit de Gebroeders De Wachterstraat moet via het kruispunt met de Papaverlei de Bosheidelaan bereiken. Dit heeft  geen enkele impact naar vlotheid of autobereikbaarheid. De Primulalei zal niet rechtstreeks aansluiten op de fietsstraat voor gemotoriseerd verkeer. De doorsteek zal enkel toegankelijk gemaakt worden voor fietsers. De doorsteek wordt verhoogd uitgevoerd.

Het betreft echter geen volledige gevel-tot-gevelheraanleg. De huidige boordstenen worden maximaal behouden.

Daarnaast wordt ook de rotonde op de Berkenrijslaan aangepakt. De fietsveiligheid op de rotonde zal verhogen door de aanleg van een vrijliggend fietspad op de rotonde. Momenteel is hier een aanliggend fietspad aanwezig. Door de ontdubbeling van de rijbanen in de Bosheidelaan weg te werken, sluit er vanuit de oostelijke richting ook nog maar één tak aan op de rotonde, wat ze veiliger en overzichtelijker maakt. De aanpassingen aan de rotonde gebeuren met lokale middelen.

De werken aan fietsstraten en rotonden worden gecoördineerd uitgevoerd.

Omgevingsvergunning
 
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.

Aanleiding en context

Het vervolledigen van het fietsnetwerk en werk maken van leesbare - veilige fietscorridors met  voldoende ruimte blijft één van de belangrijkste opgaves voor de komende jaren. Daarom is het noodzakelijk om de juiste fietsmaatregel op de juiste plaats in te zetten. Met de fietsstraat beschikt de stad Antwerpen over een maatregel die sinds 10 januari 2012 wettelijk toepasbaar is. 

Op 2 juni 2020 besliste het college (jaarnummer 4697) om bijkomende fietsstraatassen uit te rollen. Deze fietsstraten werden in een eerste fase versneld uitgerold door middel van signalisatie en markering. De komende jaren zullen de stad en de districten de nieuwe fietsstraten ook definitief aanleggen, met een kernmerkende rode asfalt. Voor de straten die niet in onderhoud, heraanleg of rioleringswerken zitten, zal de stad instaan om de rode asfaltlaag aan te brengen. In de meerjarenbegroting van de stad Antwerpen werden middelen voorzien om stapsgewijs de rode lopers uit te rollen.

Het districtscollege van Wilrijk keurde op 28 juni 2021 (jaarnummer 128) het definitief ontwerp goed voor de fietsstraten Bosheidelaan- Gebroeders De Wachterstraat en de aanpassing van de rotonde Berkenrijslaan- Bosheidelaan- Valaarstraat, mits voorwaarden.

Algemene financiƫle opmerkingen

De nodige budgetten zijn voorzien op  2LMS010402A00000/224/5153000000/Intern/SUB_NR/2100  (gedeelte fietsstraten).

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2LMS010402M01933 - SWOU12763 Bosheidelaan, Gebroeders De Wachterstraat (fietsstraten NO_RAP)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp voor de fietsstraten Bosheidelaan- Gebroeders De Wachterstraat en de aanpassing van de rotonde Berkenrijslaan- Bosheidelaan- Valaarstraat, district Wilrijk goed mits:

  • het opnemen van een bijkomend langsparkeervak in het definitief ontwerp in de Gebroeders De Wachterstraat, ter hoogte van het voormalige sorteerstraatje;
  • toegang vanuit Primulalei tot fietsstraat afsluiten door middel van verhoogde boordsteen en fietsdoorgang.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20210603_Bosheidelaan_Fietsstraat.pdf
  • 20210617_RLBosheideln1.pdf
  • 20210617_RLBosheideln2.pdf
  • 20210617_RLBosheideln3.pdf
  • 20210617_RLBosheideln4.pdf
  • 20210622_Bosheidelaan_Fietsstraat_BT.PDF
  • 20210622_Bosheidelaan_Fietsstraat_NT.PDF