Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05771 - District Antwerpen. Cadixstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05771 - District Antwerpen. Cadixstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2021_CBS_05771 - District Antwerpen. Cadixstraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • twee parkeerplaatsen werden voorzien voorbehouden voor autodelers (artikel 2).
    Stad Antwerpen wil autodelen faciliteren, onder meer door het aantal parkeerplaatsen te verhogen.
    Autodelen levert in de praktijk een grote ruimtebesparing op. Al naargelang de context worden er volgens onderzoek 4 tot 8 parkeerplaatsen per deelwagen bespaard. Het aanbod van autodelen in de buurt zal bovendien de buurtbewoners extra stimuleren om er gebruik van te maken. Om deze redenen en in het kader van duurzame mobiliteit wordt het autodelen in stad Antwerpen dan ook gestimuleerd. De autodeelsector en technologische mogelijkheden daarbinnen zijn in constante evolutie. Binnen het autodelen zien we een sterke digitalisering opkomen die gebruik maakt van smartphones. Hierdoor kunnen wagens free floating geplaatst worden in de stad waarbij een applicatie de locatie kenbaar maakt. Daarnaast is de parkeerdruk in het stadcentrum hoog en trachten we maximaal flexibel gebruik van parkeerplaatsen te behouden. Het voorbehouden voor een deelwagenaanbieder geeft veel leegstand wanneer de wagen gebruikt wordt. Om dit te vermijden, voorzien we enkel nog voorbehouden plaatsen voor particuliere autodeelgroepen. Voor de bestaande aanbieder die destijds opgestart is met vaste standplaatsen, kunnen we de reeds voorziene standplaatsen behouden. De groei van de vloot dient te gebeuren met free floating, net zoals de andere deelaanbieders. Enkel binnen de ring zijn er nog enkele blinde vlekken waar er geen vaste deelwagen aangeboden wordt. Hier kan nog een uitbreiding met vaste plaatsen komen. De Cadixstraat is één (1) van deze locaties;
  • één parkeerplaats voorbehouden voor personen met een handicap werd voorzien (artikel 1).

Het zichtbaar verlies aan publieke parkeerplaatsen (pp) kadert binnen het overkoepelend stadsproject Cadix. Aanvankelijk werd er een aanname gemaakt van de aanwezige parkeerplaatsen (1037pp), waarna het ontwerp openbaar domein (553pp) werd afgestemd met het te realiseren programma in de wijk (parkeren op te nemen op eigen terrein – volgens parkeernormen RUP Eilandje). De parkeerbalans van 2014 toonde binnen de wijk een parkeerbehoefte van 433 parkeerplaatsen op het openbaar domein. Een berekende bijsturing om de buffer enigszins te vergroten om programma’s in de rand te kunnen blijven faciliteren (TNA, Campus Cadix, jachthaven, enzovoort) resulteerde in een aanbod aan publiek parkeren (inclusief dwarsparkeren in enkele straten) van 665 parkeerplaatsen.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Aanleiding en context

De Cadixstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer, dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad van 26 februari 1979 (jaarnummer 232);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Cadix";
  • maakt in het gedeelte gelegen tussen de Kattendijkdok-Oostkaai en de Napelsstraat deel uit van de voetgangerszone "Schengenplein", zoals goedgekeurd door het college van 8 juni 2018 (jaarnummer 5342);
  • de wijk "Cadix" is niet toegankelijk voor voertuigen met een massa van meer dan 3,50 ton;
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het Eilandje transformeerde door de jaren heen van een industrieel havengebied naar een residentiële woonzone dicht bij de stadskern. Deze ruimtelijke ontwikkeling vroeg een aangepast circulatieplan en een aangepaste inrichting van het openbaar domein. In het college van 13 februari 2009 werd het "Programma Eilandje" goedgekeurd (jaarnummer 1697) waarin de volgende krijtlijnen werden uitgetekend: 

  • de wijk bestaat uit één wijkontsluitingsas (Kattendijkdok-Oostkaai / 50km/u), drie dokranden (autoluw met uitzondering van de Kempischdok-Westkaai) en een homogeen raster van woonstraten (30km/u);
  • alle straten die uitgeven op de Londenstraat worden afgesloten om doorgaand verkeer in de wijk te vermijden. Eveneens wordt de Bombaystraat afgesloten van de Kattendijkdok-Oostkaai.

De Cadixstraat werd recent aangelegd en ingericht volgens de zone 30 principes (verhoogde inrichting aan de kruispunten, versmald wegprofiel, voetpaduitstulpingen, aangepaste licht- en groenstructuur). Cambio autodelen stelde de vraag om bijkomende autodeelplaatsen in te richten omdat de buurt heel wat interesse toont.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Antwerpen, advies van 21 juni 2021 (jaarnummer 107) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Cadixstraat in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 februari 1979 (jaarnummer 232).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen