Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05538 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2021017785. Frans Tijsmanstunnel 1. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05538 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2021017785. Frans Tijsmanstunnel 1. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_05538 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2021017785. Frans Tijsmanstunnel 1. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2021017785

Gegevens van de aanvrager:

NV Evonik Antwerpen met als contactadres Tijsmanstunnel-West zn te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Frans Tijsmanstunnel 1 te 2040 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 18 sectie F nr. 114R

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Aanleggen van verharding aan twee tanks met luifel en Ecabine

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     03/11/2017: omgevingsvergunning (OMV_2017003780) voor het vervangen van twee betonnen tanks;

-     06/05/2011: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/20111228) voor de bouw van twee grote betontanks met pompplaat;

-     30/01/2009: stedenbouwkundige vergunning (HVN/2008/B/0195) voor de uitbreiding van een elektrostation; 

-     07/01/1999: stedenbouwkundige vergunning (HV/1999/B/0001) voor het bouwen van een NA-OH tankpark met pompenkamer.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft:

-     het slopen van een verharding; 

-     het aanleggen van een verharding; 

-     het bouwen van een luifel; 

-     het plaatsen van een elektriciteitscabine. 

Argumentatie

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Water-link

27 mei 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 








Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden volgende bestemmingsvoorschriften: 

-     Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven;

-     Gebied voor waterweginfrastructuur voor het Kanaaldok B2;

-     Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur voor de R2 en de Tijsmanstunnel West; 

-     drie overdrukken met als aanduiding Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur; 

-     een overdruk met als aanduiding Verbinding voor fietsers; 

-     drie overdrukken met als aanduiding Leidingstraat; 

 

Binnen de straal van 500 meter is tevens het GRUP Liefkenshoek spoortunnel van toepassing (Besluit van de Vlaamse regering van 9 mei 2008). Volgens dit GRUP bevindt er zich een overdruk op circa 90 meter ten zuiden van de aanvraag met als aanduiding Gebied voor ongelijkvloerse verkeers- en vervoersinfrastructuur.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is van toepassing op de aanvraag. Er wordt een afwijking op de gewestelijke hemelwaterverordening aangevraagd. Volgens artikel 13 van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater, kan het vergunningverlenende bestuursorgaan bij de beoordeling van de aanvraag in uitzonderlijke gevallen afwijkingen toestaan van de verplichtingen van dit besluit als dat om specifieke redenen met betrekking tot de mogelijkheden van hergebruik of plaatselijke terreinkenmerken verantwoord of noodzakelijk is.

De aanvrager vraagt een afwijking op de aspecten hergebruik en infiltratie. Aangezien er geen mogelijkheden tot recuperatie zijn (onder andere wordt er aangegeven dat het spoelen van de leidingen en trucks niet met gewoon hemelwater mag gebeuren omdat dit niet voldoet aan de vereiste kwaliteit), wordt er geen hemelwaterput voorzien. Daarnaast is volgens de aanvraag infiltratie niet toepasbaar omwille van: 

-     de aanvraag bevindt zich in een zone waar infiltratie weinig meerwaarde biedt vermits er weinig invloed is op grondwaterkwaliteit en grondwaterreserves (bron: “Onderzoek over de toepassing van het hemelwaterbesluit in het Antwerps havengebied op de rechteroever, in het bijzonder de mogelijke rol van infiltratie in het tegengaan van de verzilting van het grondwater, IMDC 2012”);

-     de aanleg van een infiltratievoorziening biedt praktisch weinig meerwaarde door de hoge grondwaterstanden. Volgens de aanvraag blijkt op basis van uitgevoerde bodemonderzoeken dat de grondwaterdiepte op circa 1 tot 3 meter onder maaiveld gesitueerd kan worden (concrete gegevens en metingen ontbreken echter). Hierdoor is de grondwaterstand mogelijk hoger dan de bodem van de infiltratievoorziening waardoor geen infiltratie meer mogelijk zal zijn;

-     er is een gebrek aan grondwaterwinningen in de directe omgeving. Er zijn geen grondwinningen binnen een straal van 500 meter van de terreingrens en er liggen binnen een straal van 2 kilometer ook geen drinkwatervoorzieningen, waterwingebieden en beschermingszones types I, II of III; 

-     op het terrein is een bodemverontreiniging gekend. In het laatste oriënterend bodemonderzoek van Evonik Antwerpen werd ter hoogte van de betonnen opslagtanks een verhoogde concentratie met kalium in het vaste deel van de aarde en met onder andere kalium en zwavel in het grondwater vastgesteld. Omwille van het risico op het verspreiden van deze verontreinigingen, is infiltratie in deze zone niet aangewezen; 

-     het gebrek aan plaats nabij de installatielocatie en infiltratie bij hoge grondwaterstand geeft extra risico’s bij latere interventies met mobiele hijstoestellen.

Het hemelwater zal via het algemene regenwaterafvoersysteem op het terrein afgevoerd worden naar het Kanaaldok, dat als bufferbekken optreedt (bron: IMDC 2012). De gevraagde afwijkingen kunnen gunstig worden geadviseerd.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De gewestelijke verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Aan de oostzijde van een grootschalige industriële bedrijfssite, ter hoogte van kaai 611, wordt een verharding met bijhorende luifel en elektriciteitscabine aangelegd in functie van een laadzone voor vrachtwagens nabij twee bestaande tanks. Op 3 november 2017 werd door de deputatie een vergunning verleend voor het vervangen van de twee betonnen tanks door twee roestvaste stalen tanks. In de tanks worden Bluesulphate en Agrali opgeslagen, twee producten die gebruikt worden als bodemverbeteraar. Bij de betonnen tanks werden de producten via buizen langs de leidingbrug verdeeld over de verschillende locaties op de site. Om het onderhoud aan deze buizen te vermijden en de afname te centraliseren, zullen vrachtwagens de producten aan de tanks zelf komen laden.

 

Hiervoor worden eerst de bestaande grind- en asfaltverhardingen, respectievelijk 1.545 m² en 154 m² groot, uitgebroken. Ter vervanging zal, voor de laadzone, nieuwe verharding aangelegd worden met een totale oppervlakte van 2.195 m². Dit betekent dat een beperkte oppervlakte groenzone mee verhard wordt (in functie van de bereikbaarheid van de beladingszone onder de luifel). Er wordt 288 m² betonverharding aangelegd die gebruikt zal worden als wachtzone voor de vrachtwagens. De overige verharding wordt aangelegd in asfalt.

 

Ten noorden van de tanks wordt op de nieuwe asfaltverharding een luifel gebouwd die gebruikt zal worden om op een veilige en droge manier de vrachtwagens te vullen. De luifel heeft een oppervlakte van circa 168 m² (12 meter x 14 meter) en een maximale hoogte van 9 meter. Onder de luifel worden twee inkuipingen in beton voorzien die een afwatering hebben naar een nieuwe opvangput die regelmatig geledigd zal worden.

 

Ten zuiden van de nieuwe luifel wordt tevens een elektrische cabine voor laagspanning geplaatst. De cabine heeft een oppervlakte van 15 m² (5 meter x 3 meter) en een hoogte van 3,6 meter. De cabine is bereikbaar via twee externe trappen.

 

De nieuwe verhardingen en constructies maken de verdere exploitatie van het bestaand industrieel bedrijf mogelijk. Rondom de aanvraag bevinden er zich reeds andere industriële constructies. Bijgevolg past de aanvraag zich functioneel in binnen het industrieveld.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken worden uitgevoerd op een grootschalig industrieterrein temidden van allerhande industriële installaties en gebouwen en staan in functie van de bestaande bedrijvigheid. De aanvraag is in overeenstemming en verenigbaar met de ruimtelijke context van het havengebied waarbinnen deze aanvraag is gesitueerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De luifel wordt opgebouwd met een staalstructuur en, voor de gesloten delen, bekleed met witte geprofileerde staalplaten. De luifel blijft langs alle zijden, uitgezonderd de noordelijke gevel, deels open tot op een hoogte van 5,5 meter.

De elektriciteitscabine wordt opgetrokken in beton en afgewerkt met groene structuurverf. De deur wordt uitgevoerd in metaal (groen) en de trap in staal (grijs).

Deze gevelmaterialen zijn neutraal en dus aanvaardbaar in deze industriële omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de Brandweerzone Antwerpen. Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig. Ook de lokale overheid hecht belang aan het brandweeradvies.

 

Wegens de nabijheid van een hoofdwaterleiding werd het advies ingewonnen van de beheerder van deze leiding. Water-link heeft echter geen tijdig advies uitgebracht. De aanvrager is wettelijk verplicht om voor de start van de werken een klip-klim melding uit te voeren.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

De aanvraag genereert volgens de aanvrager geen bijkomende parkeerbehoefte en geen significante toename van het aantal verkeersbewegingen. Gelet op de ligging diep op het bedrijfsterrein wordt geen invloed op het openbaar domein verwacht.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

26 mei 2021

Start openbaar onderzoek

4 juni 2021

Einde openbaar onderzoek

3 juli 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

15 juli 2021

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

4 juni 2021

3 juli 2021

0

0

0

0

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/V/

Het advies te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.


Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.