Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05591 - Omgevingsvergunning - OMV_2021067900. Gagelveldenstraat 71A. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05591 - Omgevingsvergunning - OMV_2021067900. Gagelveldenstraat 71A. District Merksem - Goedkeuring 2021_CBS_05591 - Omgevingsvergunning - OMV_2021067900. Gagelveldenstraat 71A. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021067900

Gegevens van de aanvrager:

de heer Ronny Mathyssen met als contactadres Lievenshoeklaan 16 te 2950 Kapellen

Ligging van het project:

Gagelveldenstraat 71A te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40 sectie C nrs. 0 en 80R22

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

renoveren van het dak en de zolderklassen van een lagere school

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          9/07/2004: vergunning (103#8341) verbouwen sanitair blok en uitbreiden overdekte speelplaats;

-          19/06/1996 : vergunning (1974#8177) uitbreiding school - 30.10.95.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie en bouwvolume:

  • schoolgebouw uit 2 vleugels met één vleugel aan de Gagelveldenstraat en de andere vleugel evenwijdig met de Kluizeveldenstraat:
    • De vleugel ter hoogte van de Gagelveldenstraat beslaat drie bouwlagen.
      • Op het zolderverdiep van deze vleugel bevindt zich de refter;
      • Ter hoogte van de voorgevel zijn er vier, kleine, houten dakkapellen. In de achtergevel bevindt zicht één grote bakstenen dakkapel.
    • De vleugel ter hoogte van Kluizeveldenstraat beslaat eveneens drie bouwlagen en is gelegen in een binnen gebied.
      • Op het zolderverdiep van deze vleugel bevinden zich drie klassen;
      • In de voorgevel bevinden zich acht houten dakkapellen terug. In de achtergevel bevinden zich vier houten dakkapellen.
    • De twee vleugels zijn onderling verbonden door een tussengebouw bestaande uit drie bouwlagen. Op het zolderverdiep bevinden zich hier voornamelijk bergruimtes en één zorglokaal.
      • Aan de zijde van de Kluizeveldenstraat beschikt deze vleugel eveneens over een dakkapel.

-          gevelafwerking:

  • voorgevels en achtergevels bestaande uit bruin metselwerk, wit houten schrijnwerk en arduinen plint;
  • witgelakt kroonlijst en dakbedekking bestaat uit donkergrijze dakpan.

-          inrichting:

  • speelplaatsen in het binnengebied in een groene zone met vijver.

Huidige toestand

-          functie en bouwvolume:

  • conform de vergunde toestand.

-          gevelafwerking:

  • het schrijnwerk in de voorgevel van de vleugel Gagelveldenstraat en in de achtergevel van de Kluizeveldenstraat werd vervangen door donkergrijs aluminium schrijnwerk;

Gewenste toestand

-          functie en bouwvolume:

  • ter hoogte van de Gagelveldenstraat worden de 4 dakkapellen vervangen door dakramen;
  • aan de kopse gevel in de Gagelveldenstraat wordt een raam toegevoegd;
  • de dakkapellen ter hoogte van de achtertuinen van de Kluizeveldenstraat worden vervangen door lichtstraten;
  • wijzigen van de indeling van de klaslokalen/ruimtes;

-          gevelafwerking:

  • regulariseren van het schrijnwerk in de voorgevel van de vleugel Gagelveldenstraat en in de achtergevel van de Kluizeveldenstraat.

Inhoud van de aanvraag

-          renoveren van het bestaande dak van een lagere school:

  • isoleren en vervangen van de dakbedekking;
  • bestaande dakkapellen en dakvensters wijzigen en/of vervangen;
  • herinrichten van de klassen/ruimtes in de zolder.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

27 mei 2021

1 juli 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid

27 mei 2021

27 mei 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

27 mei 2021

27 mei 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied.De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen.(Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • 4.2.1 Toegangen, deuropeningen en deuren (art.22-26): 
    •  Bij nieuwe enkele deuren moet de ruwbouwbreedte min. 105 cm bedragen zodat na afwerking een netto vrije doorgangsbreedte min. 90 cm bedraagt.
    • Bij nieuwe dubbele deuren moet het eerste opengaande deurdeel een netto vrije doorgangsbreedte van min. 90 cm hebben.


Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.


Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 harmonie en draagkracht:
    De dakkapellen in de Gagelveldstraat maken deel uit van de kenmerkende gevel van het schoolgebouw. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is het niet wenselijk om deze te vervangen door dakramen;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    Polylokaal aan de Kluizeveldenstraat is niet voorzien van te openen gevel- of dakdeel zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden en heeft geen rechtstreeks zicht naar buiten toe.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van schoolgebouw blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Buiten het verwijderen van de dakkapellen worden er geen volumetrische wijzigingen voorzien ten opzichte van de vergunde toestand waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig is.

 

Visueel-vormelijke elementen – Cultuurhistorische aspecten

De afwijking op artikel 6 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar. Het vervangen van de dakkapellen door dakvlakvensters is aanvaardbaar.

 

De dakkappelen maakten deel uit van de kenmerkende gevel van het schoolgebouw. Zij waren uitgelijnd op de onderliggende raamverdeling in de gevel – zijde Gagelveldenstraat.

 

Echter is in de loop der tijd het buitenschrijnwerk in de voorgevel zowel in materiaal als kleur gewijzigd. Het kenmerkende witte houten buitenschrijnwerk is gewijzigd naar donkergrijs aluminium. Met het vervangen van het schrijnwerk in de gevel verdwijnt deze samenhang. 

 

Dakvlakvensters bieden meer voordelen naar afwerking en lichtinval dan de huidige bestaande dakkapellen. Door het plaatsen van dakvlakvensters kunnen koudebruggen ook voorkomen worden. Bovendien hebben de dakvlakvensters een groter glasoppervlakte dan de dakkapellen zodat er meer lichtinval mogelijk is. In dit opzicht is de wijziging aanvaardbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Naar voorwaarden wordt meegenomen dat de aanvraag moet voldoen aan artikels 22 en 26 van de verordening toegankelijkheid.

De ruimten onder het hellend dak worden heringericht. Bij nieuwe enkele deuren moet de ruwbouwbreedte min. 105 cm bedragen zodat na afwerking een netto vrije doorgangsbreedte min. 90 cm bedraagt. Bij nieuwe dubbele deuren moet het eerste opengaande deurdeel een netto vrije doorgangsbreedte van min. 90 cm hebben.

 

De afwijking op artikel 24 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

Het polylokaal aan de Kluizeveldenstraat is niet voorzien van te openen gevel- of dakdeel zodat de ruimte op natuurlijke wijze geventileerd kan worden en heeft geen rechtstreeks zicht naar buiten toe.

Dit betreft een lokaal waar niemand langdurig verblijft maar slechts korte contactmomenten plaatsvinden waardoor de noodzaak aan rechtstreeks zicht en verluchting niet noodzakelijk is.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de afmetingen van de openingen van nieuwe ‘enkele’ deuren moeten in ruwbouw een minimumbreedte hebben van 105 cm, zodat een netto vrije doorgangsbreedte van minimum 90 cm ontstaat;

3.      het eerste opengaande deurdeel van nieuwe ‘dubbele’ deuren moeten een netto vrije doorgangsbreedte hebben van minimum 90 cm.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

28 april 2021

Volledig en ontvankelijk

27 mei 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 juli 2021

Verslag GOA

5 juli 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de afmetingen van de openingen van nieuwe ‘enkele’ deuren moeten in ruwbouw een minimumbreedte hebben van 105 cm, zodat een netto vrije doorgangsbreedte van minimum 90 cm ontstaat;

3.      het eerste opengaande deurdeel van nieuwe ‘dubbele’ deuren moeten een netto vrije doorgangsbreedte hebben van minimum 90 cm.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.