Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05685 - Bestek GAC_2020_01546. Raamovereenkomst voor het leveren, plaatsen, vervangen, verwijderen, reinigen en onderhouden van openbare afvalbakken - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05685 - Bestek GAC_2020_01546. Raamovereenkomst voor het leveren, plaatsen, vervangen, verwijderen, reinigen en onderhouden van openbare afvalbakken - Bestek en procedure - Goedkeuring 2021_CBS_05685 - Bestek GAC_2020_01546. Raamovereenkomst voor het leveren, plaatsen, vervangen, verwijderen, reinigen en onderhouden van openbare afvalbakken - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Argumentatie

De geschiktheid van de inschrijver dient te worden aangetoond als volgt :

1. Reinigen van afvalbakken, semi-ondergrondse afvalbakken en zelfpersende afvalbakken 

De inschrijver toont zijn/haar technische bekwaamheid aan door minimum 2 referenties aan te leveren, waaruit blijkt dat de inschrijver aantoonbare ervaring / expertise heeft aangaande gelijkaardige lopende of verleden opdrachten specifiek voor het reinigen van openbare afvalbakken. De referenties dienen uitgevoerd te zijn tijdens de laatste 3 jaar en hebben per referentie een minimale omzet van 300.000 € (excl. btw). Per referentie geeft de inschrijver volgende vermeldingen op:

- opdrachtgever (contactpersoon + telefoon en/of e-mailadres);

- korte omschrijving van de opdracht;

- begin- en einddatum van de opdracht;

- bedrag van de opdracht. 

2. Herstellen en onderhouden van afvalbakken en semi-ondergrondse afvalbakken 

De inschrijver toont zijn/haar technische bekwaamheid aan door minimum  2 referenties aan te leveren, waaruit blijkt dat de inschrijver aantoonbare ervaring / expertise heeft aangaande gelijkaardige lopende of verleden opdrachten specifiek voor het herstellen en onderhouden van openbare afvalbakken met een minimum van 100 afvalbakken per jaar. De referenties dienen uitgevoerd te zijn tijdens de laatste 3 jaar en hebben per referentie een minimale omzet van 250.000 €  (excl. btw) per jaar. Per referentie geeft de inschrijver volgende vermeldingen op: 

- opdrachtgever (contactpersoon + telefoon en/of e-mailadres);

- korte omschrijving van de opdracht;

- begin- en einddatum van de opdracht; 

- bedrag van de opdracht

- aantal afvalbakken per jaar 


De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria: 

  1. prijs op een totaal van 35 punten.
  2. kwaliteit van de afvalbakken en semi-ondergrondse afvalbakken op een totaal van 30 punten.
  3. esthetische waarde op een totaal van 10 punten.
  4. MVO : groene vloot (emissie/verbruik), personeelsbeleid, bescherming van het leefmilieu op een totaal van 5 punten.
  5. plan van aanpak voor het reinigen op een totaal van 10 punten.
  6. plan van aanpak voor preventief en curatief onderhoud op een totaal van 10 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Aanleiding en context

Om de Stad rein en net te houden staan op strategische plaatsen openbare afvalbakken.  De huidige raamovereenkomst voor het leveren, plaatsen, vervangen en verwijderen van openbare afvalbakken GAC_2016_03788 loopt ten einde op 7 september 2021. Om de continuïteit te verzekeren wenst de dienst Stadsbeheer hiervoor een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten.  Om deze behoefte in te vullen wenst de Gemeenschappelijke Aankoopcentrale  een openbare procedure met Europese bekenmaking uit te schrijven.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS04 - Stads- en buurtonderhoud
2WNS0403 - Propere stad
2WNS040302 - Afvalrecipiënten

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2020_01546 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren, plaatsen, vervangen, verwijderen, reinigen en onderhouden van openbare afvalbakken goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven met Europese bekendmaking;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

 

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)


Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Raamovereenkomst voor het leveren, plaatsen, vervangen, verwijderen, reinigen en onderhouden van openbare afvalbakken


budgetplaats: 5378000000
budgetpositie: 225
functiegebied: 2WNS040302A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA050309
budgetperiode: 2100, 2200, 2300, 2400, 2500 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad.

met orderbons

budgetplaats: 5378000000
budgetpositie: 61414
functiegebied: 2WNS040302A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA050309
budgetperiode: 2100, 2200, 2300, 2400, 2500 mits goedkeuring van de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan door college en gemeenteraad.



Bijlagen

  • Technische specificaties papiermanden.pdf
  • 01546_20210625_bestek.pdf
  • 01546_20210625_Inventaris.xls
  • 01546_BIJLAGEN.pdf
  • 01546_bijkomende bijlage_toelichtingen.PDF