Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05610 - Omgevingsvergunning - OMV_2021054681. Oudestraat 94. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05610 - Omgevingsvergunning - OMV_2021054681. Oudestraat 94. District Wilrijk - Goedkeuring 2021_CBS_05610 - Omgevingsvergunning - OMV_2021054681. Oudestraat 94. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021054681

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Lilian Briki met als adres Oudestraat_WI 94 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Oudestraat 94 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 44 sectie D nr. 344G8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

regulariseren van het uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/04/2019: proces-verbaal (11002_2019_9129_APO) van rechtzetting van aanvankelijk proces verbaal van doorbreking met nummer AN.66.LB.143549/2017;

-          20/10/2017: vervallen vergunning (20171721) voor het regulariseren van een eengezinswoning;

-          11/10/2017: proces-verbaal (AN.66.LB.143549/2017) van doorbreking van stakingsbevel vervat in aanvankelijk proces verbaal met nummer AN.66.LB.092771/2014;

-          9/07/2014: proces-verbaal (AN.66.LB.092771/2014) voor het uitbreiden van een eengezinswoning zonder vergunning;

-          12/08/1991: vergunning (222#8008) voor het bouwen van een bergplaats;

-          20/09/1948: vergunning (238#6586) voor het bouwen van een huis.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing met een bouwdiepte van circa 15 m op het gelijkvloers, een bouwdiepte van circa 13,32 m op de eerste verdieping en een kroonlijsthoogte van circa 6,79 m;

-          voorgevel afgewerkt met rode baksteen, dorpels en plint in blauwe hardsteen, dakrand en sierlijsten in simili en houten buitenschrijnwerk;

-          poort in de voorgevel geeft toegang tot de achterliggende inkomhal en magazijn.

Huidige toestand

-          vloerplaat van de eerste verdieping verhoogd van circa 2,64 m boven het maaiveld tot circa 3,08 m boven het maaiveld;

-          plat dak verhoogd van circa 5,77 m boven het maaiveld tot circa 6,11 m boven het maaiveld;

-          voorgevel op het gelijkvloers afgewerkt met blauwe hardsteen;

-          dakrand gewijzigd naar wit geschilderd hout;

-          gewijzigde indeling van het buitenschrijnwerk in de voorgevel en in het wit geschilderd;

-          volledige voortuin betegeld.

Gewenste toestand

-          uitbreiden van de eerste verdieping tot een bouwdiepte van circa 15 m;

-          regulariseren van het uitbreiden van de woning in de hoogte;

-          supprimeren van de trap naar de tuin en verlagen van de tuinmuur ter hoogte van de trap;

-          wijzigen van de daklichten ter hoogte van de traphal en de nachthal en het plaatsen van een nieuw daklicht ter hoogte van de nieuwe badkamer;

-          regulariseren van de bestaande voorgevel;

-          wijzigen van de garagepoort naar een raam met borstwering en wijzigen van de voordeur;

-          ontpitten van de voortuin en behouden van een pad naar de voordeur met een breedte van circa 1,7 m.

Inhoud van de aanvraag

-          regulariseren van het uitbreiden van een eengezinswoning.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    de slaapkamer links achteraan op de eerste verdieping heeft geen rechtstreekse toetreding van daglicht en zicht;
  • artikel 27 Open ruimte, §4:
    het toegangspad in de voortuin wordt uitgevoerd met een breedte van circa 1,7 m waar dit maximaal 1,5 m mag zijn;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren, 3.3:
    er wordt niet over de gehele lengte van het verhoogde plat dak een dakopstand van minimaal 0,3 m voorzien;
  • artikel 38 Groendaken, 1:
    gezien de woning van een nieuw hoger dak is voorzien dient dit aangelegd te worden als een groendak.
     

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Op de eerste verdieping worden drie slaapkamers voorzien. De slaapkamer aan de tuinzijde wordt afgesloten van natuurlijk licht en zicht door een dressing. Bijkomend kan deze ruimte niet geventileerd worden. In de vergunde toestand was deze dressing een overdekt terras. In voorwaarde zal opgenomen worden om ter hoogte van de slaapkamer deze vergunde toestand te behouden en geen dressing te voorzien (met uitzondering van de uitbreiding van de badkamer). Op deze manier beschikt de slaapkamer wel over voldoende daglicht en zicht en voldoet deze aan artikel 24 van de bouwcode.

 

De plannen voorzien een vergroening van de voortuin waarbij de verharding die in bestaande toestand dienst deed als een parkeerplaats wordt uitgebroken. Het voorziene pad naar de voordeur heeft een breedte van 1,7 meter waar dit volgens artikel 27 van de bouwcode slechts een breedte mag hebben van 1,50 meter. In voorwaarde zal opgenomen worden om aan de rechterzijde van het pad een strook van 0,20 meter onverhard te voorzien zodat er tussen beide percelen een groene afsluiting kan komen.

 

Het nieuwe platte dak (tegenover de vergunde situatie) heeft een oppervlakte van circa 86 m² en wordt niet aangelegd als een groendak. Vanuit duurzaamheid heeft een groendak een aantal belangrijke voordelen ten opzichte van een gewoon dak. Ze zorgen voor een kleinere hoeveelheid afgevoerd regenwater en beperken gelijktijdig het piekdebiet bij stortbuien. Ook verminderen ze het “urban heat island” effect en werken ze als (extra) dakisolatie tegen oververhitting. Ze capteren fijn stof, en zorgen voor meer biodiversiteit in de stad. Omwille van dit positief effect is het verplicht om alle nieuwe platte daken ten minste als extensief groendak aan te leggen. Dit wordt dan ook opgelegd als voorwaarde bij het verlenen van deze vergunning.

 

De scheimuur met de aanpalende bebouwing werd niet uitgevoerd met een opstand van 30cm ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Dit is strijdig met artikel 34 van de bouwcode. Van dit voorschrift kan, met het oog op het voorkomen van brandoverslag, niet afgeweken worden. Deze opstand is echter niet vereist indien er tussen de scheidingswand en de vegetatie een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed aanwezig is. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Op het gelijkvloers wordt een magazijn en inkomhal mee betrokken bij de bewoonbare oppervlakte van de eengezinswoning. Het magazijn supprimeren om zo een open verblijfsruimte (zonder tussenmuren) tot aan de voorgevel te voorzien met een dubbele oriëntatie (doorzon-typologie) is aanvaardbaar. Het gelijkvloers wordt ingericht met een leefruimte, eetkamer, keuken en een berging. Op de eerste verdieping worden drie slaapkamers, een badkamer en een grote centraal gelegen dressing voorzien. In de tuinzone wordt de buitentrap verwijderd en de tuinmuren verlaagd. Er wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzigingen aan de voorgevel beperken zich tot het aanpassen van de indeling en kleur (wit) van het buitenschrijnwerk en het wit schilderen van de dakrand. De bestaande voorgevel uit rood gevelmetselwerk en een blauwe hardstenen plint wordt behouden. Op die manier blijft het pand zich inpassen in het bouwblok waar gevels met gelijkaardige detaillering kenmerkend zijn.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven. Door de verbouwingen wordt er geen inpandige parkeerplaats gesupprimeerd. In het vergunde magazijn was geen parkeerplaats aanwezig.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      Het dak gelegen naast het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

2.      ter hoogte van de slaapkamer achteraan de eerste verdieping is de vergunde toestand te behouden en geen dressing te voorzien (met uitzondering van de uitbreiding van de badkamer). Op deze manier beschikt de slaapkamer wel over voldoende daglicht en zicht en voldoet deze aan artikel 24 van de bouwcode;

3.      aan de rechterzijde van het pad naar de voordeur moet een strook van 0,20 meter onverhard voorzien worden zodat er tussen beide percelen een groene afsluiting kan komen. Het pad mag maximaal 1,50 meter breed zijn conform de voorschriften van artikel 27 van de bouwcode;

4.      het nieuwe platte dak moet ten minste als extensief groendak aangelegd worden conform de voorschriften van artikel 38 van de bouwcode;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

6.      geen vergunning wordt verleend voor het uitbreiden van de eerste verdieping met een dressing ter hoogte van het overdekt terras.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 april 2021

Volledig en ontvankelijk

18 mei 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 juli 2021

Verslag GOA

1 juli 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Gevels: de bezwaarindieners geven aan dat ze een bezwaar hebben tegen de voor- en achtergevel.
    Beoordeling:
    Het ingediende bezwaar bevat onvoldoende informatie om dit te beoordelen en is bijgevolg onontvankelijk. Wel kan meegegeven worden dat het aanpassen van de voorgevel naar de nieuwe interne indeling van de woning aanvaardbaar is. De voorziene materialisatie van de voorgevel zorgt er voor dat het pand zich blijft inpassen in de straat. De achtergevel wordt eveneens aangepast waarbij deze beperkt wordt uitgebreid in functie van de uitbreiding op de eerste verdieping. De aanwezige buitentrap wordt verwijderd. Ook deze aanpassingen zijn aanvaardbaar.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      Het dak gelegen naast het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) dat geen opstand heeft van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand;

2.      ter hoogte van de slaapkamer achteraan de eerste verdieping is de vergunde toestand te behouden en geen dressing te voorzien (met uitzondering van de uitbreiding van de badkamer). Op deze manier beschikt de slaapkamer wel over voldoende daglicht en zicht en voldoet deze aan artikel 24 van de bouwcode;

3.      aan de rechterzijde van het pad naar de voordeur moet een strook van 0,20 meter onverhard voorzien worden zodat er tussen beide percelen een groene afsluiting kan komen. Het pad mag maximaal 1,50 meter breed zijn conform de voorschriften van artikel 27 van de bouwcode;

4.      het nieuwe platte dak moet ten minste als extensief groendak aangelegd worden conform de voorschriften van artikel 38 van de bouwcode;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

6.      geen vergunning wordt verleend voor het uitbreiden van de eerste verdieping met een dressing ter hoogte van het overdekt terras.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.