Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05573 - Omgevingsvergunning - OMV_2021060879. Lambert Briesstraat 39. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05573 - Omgevingsvergunning - OMV_2021060879. Lambert Briesstraat 39. District Berchem - Goedkeuring 2021_CBS_05573 - Omgevingsvergunning - OMV_2021060879. Lambert Briesstraat 39. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021060879

Gegevens van de aanvrager:

de heer Rachid Mohand Hamed met als adres Spoorwegstraat 86 te 2600 Antwerpen

Ligging van het project:

Lambert Briesstraat 39 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 22 sectie A nrs. 0 en 323E2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de gelijkvloerse winkel naar een recazaak

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          23/06/2020: proces-verbaal  (11002_2020_12596_VPV) voor het wijzigen van de hoofdfunctie zonder omgevingsvergunning;

-          20/03/1989: vergunning (18/73085-89/034/B/ # 19891162) voor het oprichten winkel + appartementen.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          functie: meergezinswoning met 2 wooneenheden en gelijkvloerse voorraad- en winkelruimte;

-          bouwvolume: hoekpand met 3 bouwlagen onder gedeeltelijk hellend en gedeeltelijk plat dak met halve kelderverdieping en kruipkelder;

-          gevelafwerking:

  • bruine gevelsteen met doorlopende horizontale strekse laag boven de gelijkvloerse raamopeningen, deur- en raamdorpels in blauwe hardsteen, arrière corps in beton naar linker buur;
  • wit buitenschrijnwerk;
  • zwarte dakpannen;

-          inrichting:

  • aparte inkom appartementen en opslagruimte in oostgevel, inkom winkel in zuidgevel;
  • twee-slaapkamerappartement op de eerste verdieping, drie-slaapkamerduplexappartement op de tweede verdieping;
  • vrije hoogte op alle verdiepingen 2,50 m;
  • kelder horende bij appartementen.

 

Huidige toestand

 

-          functie: meergezinswoning met gelijkvloerse voorraad- en recazaak;

-          bouwvolume: ongewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • roodbruine gevelsteen en arrière corps in roodbruine baksteen naar linker buur, met behoud van dorpels in blauwe hardsteen;
  • staande regenpijp en kroonlijst in zink, rode dakpannen;
  • wit aluminium buitenschrijnwerk met nieuwe indeling, witte voorzetrolluiken voor gelijkvloers buitenschrijnwerk en zonnewering boven de gelijkvloerse pui in de zuidgevel;

-          inrichting:

  • aparte inkom appartementen, opslagruimte en recazaak in oostgevel;
  • volledig verharde voortuin;
  • broodautomaat in de voortuin.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: meergezinswoning waarbij de gelijkvloerse winkel omgevormd werd naar een recazaak;

-          bouwvolume: ongewijzigd;

-          gevelafwerking:

  • roodbruine gevelsteen en arrière corps in roodbruine baksteen naar linker buur, met behoud van dorpels in blauwe hardsteen;
  • staande regenpijp en kroonlijst in zink, rode dakpannen;
  • behoud van het nieuwe witte aluminium buitenschrijnwerk, verwijderen van de voorzetrolluiken en de zonnewering op het gelijkvloers;

-          inrichting:

  • aparte inkom voor appartementen, opslagruimte en recazaak in oostgevel;
  • verharding in de voortuin maakt geen onderdeel uit van de aanvraag;
  • broodautomaat in de voortuin.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          regulariseren van het wijzigen van de gelijkvloerse winkel naar een recazaak;

-          regulariseren van het wijzigen van het buitenschrijnwerk;

-          regulariseren van het supprimeren van twee raamopeningen in de voorgevel;

-          verwijderen van de gelijkvloerse voorzetrolluiken en zonnewering;

-          plaatsen van een broodautomaat in de voortuin.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

27 mei 2021

22 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

27 mei 2021

8 juni 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

27 mei 2021

8 juni 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

 

  • artikel 18: het niveauverschil tussen binnen en buiten ter hoogte van de nieuwe inkomdeur is 15 cm. Niveauverschillen tot en met 18 cm moeten met een helling overbrugd worden;
  • artikel 19: de helling om een hoogteverschil van 15 cm te overbruggen mag maximaal 8,3% bedragen. Hellingen van meer dan 4% moeten boven- en onderaan een vrije en vlakke draairuimte hebben en een breedte van minstens 145 cm. Er dient aan de open zijkanten van de helling een afrijdbeveiliging van minstens 5 cm hoogte te worden voorzien;
  • artikel 22: vrije en vlakke doorgangsbreedte van de toegangsdeur bedraagt na afwerking minder dan 90 cm;
  • artikel 24: voor en achter de toegangsdeur dient een vrije en vlakke draairuimte te worden voorzien, die maximaal 2% in één richting helt in functie van de afwatering.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:

de recaruimte heeft <2,60 m vrije hoogte;

  • artikel 26 Afvalverzameling:
    de recafunctie is niet voorzien van een afgescheiden, verluchte afvalberging van minstens 4 m²;
  • artikel 27 Open ruimte:
    in de voortuinzone is een broodautomaat aanwezig;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

er werd geen fietsstalplaats voor bezoekers voorzien;

  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    er werden geen autostalplaatsen voorzien. De parkeerbehoefte zal op maat worden berekend.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)

Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

 

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Toegankelijkheid

 

De reca-zaak betreft een publiek toegankelijke verbruiksruimte. De afwijkingen ten opzichte van de verordening toegankelijkheid zijn niet aanvaardbaar. Het voldoen aan de verordening toegankelijkheid wordt in voorwaarden opgelegd.

 

Hinderaspecten – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag betreft enkel de functiewijziging. De overige delen van het gebouw vormen geen onderdeel van de aanvraag. De afwijkingen op de bouwcode inzake de vrije hoogte (artikel 21) en de afvalberging (artikel 26) zijn aanvaardbaar.

 

De vrije hoogte van 2,5 m is bestaand en betreft geen verergering van de leefkwaliteit. Bijkomend beschikt deze kleine ruimte over zeer grote ramen, waardoor de daglichttoetreding en verblijfsgenot voldoende gegarandeerd blijft.

Het opleggen om een afvalberging te voorzien, zou niet in proportie staan tot de aangevraagde werken.

 

De voorwaarden uit het advies van de brandweer dienen stipt te worden nageleefd.

 

Functionele inpasbaarheid

 

De aanvraag betreft het regulariseren van de reca-zaak op de hoek van de Jan De Graefstraat en de Lambert Briesstraat. De reca-zaak betreft enkel het oppervlakte van de voormalige handelszaak. De afzonderlijk functionerende opslagruimte en de gemeenschappelijke delen blijven ongewijzigd.

 

Gelet op de functiewijziging werd het advies van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing – Business en Innovatie gevraagd. Hieruit volgde een gunstig advies:

 

“Gunstig advies voor het wijzigen van de functie handel naar reca op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone verspreide bewinkeling. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie ervan gunstig wordt geadviseerd.”

 

Het pand is gelegen in woongebied. De kleine reca-zaak is inpasbaar binnen de schaal van de woonwijk.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Het bouwvolume wordt niet uitgebreid. De verharde voortuin maakt geen onderdeel uit van de aanvraag en wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Op de grondplannen is ook een broodautomaat te zien in de voortuin. Het voorzien van dergelijke technische aangelegenheden in de voortuinstrook is niet aanvaardbaar. Dit wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

Het vitrineraam en de inkomdeur van de handelszaak langs de kant van de Jan De Graefstraat werden samengevoegd tot een nieuw vitrineraam. Alle ramen in deze gevel werden gewijzigd naar wit aluminium. Dit is inpasbaar binnen het straatbeeld.

 

Het linker vitrineraam in de gevel langs de Lambert Briesstraat werd omgevormd tot een nieuwe inkomdeur (links) met kleinere vitrine (rechts). Ook hier werden alle ramen gewijzigd naar wit aluminium. Dit is inpasbaar binnen het straatbeeld.

 

De voorzetrolluiken en zonneweringen werden verwijderd. Dit komt de beeldkwaliteit van de voorgevel ten goede.

 

Mobiliteitsimpact

 

Toetsing parkeerbehoefte

 

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van winkel naar reca.

Vermits de recazaak slechts 40 m² is en zich op de onmiddellijke omgeving richt, is er geen parkeerbehoefte.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

 

Er dienen geen extra fietsstalplaatsen voorzien te worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het project moet voorzien worden conform de verordening toegankelijkheid. De reca-zaak moet onder meer voldoen aan artikel 18, artikel 19, artikel 22 en artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

 

4.      Het verharden van de voortuin wordt uitgesloten uit de vergunning;

5.      het plaatsen van een broodautomaat in de voortuin wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 april 2021

Volledig en ontvankelijk

27 mei 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

26 juli 2021

Verslag GOA

5 juli 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

 

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      het project moet voorzien worden conform de verordening toegankelijkheid. De reca-zaak moet onder meer voldoen aan artikel 18, artikel 19, artikel 22 en artikel 24 van de verordening toegankelijkheid;

3.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Uitsluitingen

 

4.      Het verharden van de voortuin wordt uitgesloten uit de vergunning;

5.      het plaatsen van een broodautomaat in de voortuin wordt uitgesloten uit de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.