Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021062689 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA Dierenartsenpraktijk ANIMORETUS met als adres Jules Moretuslei 171 te 2610 Antwerpen en mevrouw Helga De Wilde met als contactadres Jules Moretuslei 171 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Jules Moretuslei 169-171 te 2610 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 43 sectie A nrs. 0, 200D16 en 200W10 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | uitbreiden van dierenartspraktijk |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/07/2009: vergunning (20092741) voor het verbouwen van een handelszaak naar dierenartspraktijk (huisnummer 171);
- 19/09/2008: vergunning (20083014) voor het verbouwen van een appartement met handelszaak op het gelijkvloers (huisnummer 169).
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
Huidige toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- aanvraag heeft enkel betrekking op de gelijkvloerse verdiepingen van huisnummers 169 en 171;
- uitbreiden van dierenartsenpraktijk:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer | 21 mei 2021 | 9 juni 2021 | Gunstig |
AQUAFIN NV | 21 mei 2021 | 28 juni 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen) | 21 mei 2021 | 11 juni 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 21 mei 2021 | 31 mei 2021 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 21 mei 2021 | 27 mei 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 21 mei 2021 | 25 mei 2021 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 21 mei 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
bij een manueel te bedienen deurmoet naast de krukzijde voor een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte worden gezorgd, met een ruwbouwmaat van minstens 45 cm, zodat na de afwerking een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 50 cm gegarandeerd wordt. Dit is niet het geval bij de toegang tot: hospi 2, echo & consultatie en consultatie 3;
er wordt geen aangepast toilet voorzien.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. Hieronder vallen ook consultatieruimtes;
er is geen afgescheiden ruimte voor afvalberging voorzien. Deze berging moet worden verlucht en minimaal 4 m2 groot zijn.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het ontwerp wijkt af van de verordening toegankelijkheid. Aangezien een toegankelijke leefomgeving vandaag zijn uitgegroeid tot een basisrecht, kan hier geen afwijking op worden toegestaan. Het ontwerp moet voldoen aan deze verordening, dit zal in voorwaarde worden opgenomen.
De ‘echo & consultatieruimte’ en de centraal gelegen ‘consultatieruimte 2’ beschikken niet over rechtstreekse lichtinval en luchttoevoer. Echter kan aangenomen worden dat deze ruimtes net op deze locaties worden ingetekend om tijdens het gebruik zo weinig mogelijk natuurlijk licht en prikkels te ontvangen. Verluchting van de ruimtes kan gebeuren via de circulatieruimtes. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is het echter niet mogelijk een vergunning te verlenen voor deze ruimtes als verblijfsruimte. Dit wordt opgenomen in de voorwaarden.
De plannen voorzien geen ruimte voor afvalverzameling zoals opgenomen in artikel 26 van de bouwcode. In voorwaarde wordt opgenomen hier aan te voldoen en een ruimte van minimaal 4 m² te voorzien.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag omvat het samenvoegen van het gelijkvloers van twee panden in functie van het uitbreiden van een dierenartsenpraktijk. Deze functie is aanvaardbaar en in harmonie met de andere publiekstrekkende functies in dit deel van de Jules Moretuslei.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst ondernemen en stadsmarketing – business en innovatie, zij verleenden een gunstig advies.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken in functie van de uitbreiding van de dierenartsenpraktijk situeren zich binnen het bestaande volume. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.
Achteraan het pand met huisnummer 171 (bestaande praktijk) is er tegenover de vergunde toestand een afdak toegevoegd. Dit afdak bestaat uit een houten roostering met transparante dakplaten. Dit is aanvaardbaar als dit een niet-verwarmde en niet-geïsoleerde buitenruimte is in uitbreiding van de praktijk. Op deze manier kan dit afdak aanzien worden als een tussenruimte tussen de praktijk en de open ruimte.
In de vergunde toestand uit 2009 voor het pand met huisnummer 171 is er een overdekte opslagruimte voorzien ter hoogte van de R11. Deze ruimte kan nu gebruikt worden als overdekte parkeerplaats. De open ruimte dient vrij gehouden te worden van gemotoriseerd verkeer. De tweede parkeerplaats zal bijgevolg worden uitgesloten van vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
De wijzigingen aan de voorgevels beperken zich tot het aanpassen van het buitenschrijnwerk op het gelijkvloers van het linkse pand. Hier wordt de inkomdeur van de handelsruimte vervangen door een draaikipraam. De bestaande voorgevels uit gevelbaksteen plaketten en aluminium schrijnwerk (links) en witgrijze emailsteen met aluminium schrijnwerk (rechts) blijven behouden. Op die manier blijven beide panden zich inpassen in het bouwblok waar gevels met gelijkaardige detaillering kenmerkend zijn.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De overige delen van de twee panden maken geen deel uit van de aanvraag. Daarom zullen alle handelingen, werken en wijzigingen buiten de handelingen, werken en wijzigingen in functie van de uitbreiding van de praktijk (interne aanpassingen op het gelijkvloers, gevelwijziging op het gelijkvloers, afdak achteraan nummer 171 en omvorming van overdekte opslagruimte naar parkeerplaats), rekening houdend met de voorwaarden, worden uitgesloten.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging.
In nr 169 is op het gelijkvloers een vergunde toestand van winkelruimte. Op nr 171 is reeds een dierenartsenpraktijk. De gelijkvloerse ruimte van nr 169 wordt bijgevoegd bij de bestaande praktijk. Het aantal behandelkamers neemt toe van 2 naar 3.
De Crow kent geen norm voor dierenartsen. We stellen voor om de norm van gewoon huisarts toe te passen ook op dierenartsenpraktijk. De norm voor huisartsen (niet huisartsarm gebied) is in centrumgebied 1.
De werkelijke parkeerbehoefte is dus 1 behandelkamer x 1 = 1 parkeerplaats.
|
De plannen voorzien in 2 bijkomende nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
De vergunde overdekte opslagruimte en buitenruimte aan de zijde van de R11 wordt aangepast naar een ruimte waar het mogelijk is om 2 wagens te stallen voor het personeel van de dierenartsenpraktijk.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.
De parkeerbehoefte van de aanvraag bedraagt 1 omdat er 1 bijkomende consultatieruimte wordt voorzien. In de vergunde toestand uit 2009 is er een overdekte opslagruimte voorzien ter hoogte van de R11. Deze ruimte kan nu gebruikt worden als overdekte parkeerplaats. De open ruimte dient vrij gehouden te worden van gemotoriseerd verkeer.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 1 = 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 1 = 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het ontwerp moet voldoen aan de verordening toegankelijkheid;
3. een ruimte voor afvalverzameling te voorzien die voldoet aan de voorschriften van artikel 26 van de bouwcode;
Uitsluitingen
4. geen vergunning wordt verleend voor de ‘echo & consultatieruimte’ en de centraal gelegen ‘consultatieruimte 2’ als verblijfsruimte;
5. geen vergunning wordt verleend voor de tweede parkeerplaats die zich in open lucht bevindt. Deze ruimte dient behouden in ingericht te worden als een open ruimte en moet vrij zijn van gemotoriseerd verkeer;
6. alle handelingen, werken en wijzigingen buiten de handelingen, werken en wijzigingen in functie van de uitbreiding van de praktijk (interne aanpassingen op het gelijkvloers, gevelwijziging op het gelijkvloers, afdak achteraan nummer 171 en omvorming van overdekte opslagruimte naar parkeerplaats), rekening houdend met de voorwaarden, worden uitgesloten.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 24 april 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 21 mei 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 20 juli 2021 |
Verslag GOA | 1 juli 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. het ontwerp moet voldoen aan de verordening toegankelijkheid;
3. een ruimte voor afvalverzameling te voorzien die voldoet aan de voorschriften van artikel 26 van de bouwcode;
Uitsluitingen
4. geen vergunning wordt verleend voor de ‘echo & consultatieruimte’ en de centraal gelegen ‘consultatieruimte 2’ als verblijfsruimte;
5. geen vergunning wordt verleend voor de tweede parkeerplaats die zich in open lucht bevindt. Deze ruimte dient behouden in ingericht te worden als een open ruimte en moet vrij zijn van gemotoriseerd verkeer;
6. alle handelingen, werken en wijzigingen buiten de handelingen, werken en wijzigingen in functie van de uitbreiding van de praktijk (interne aanpassingen op het gelijkvloers, gevelwijziging op het gelijkvloers, afdak achteraan nummer 171 en omvorming van overdekte opslagruimte naar parkeerplaats), rekening houdend met de voorwaarden, worden uitgesloten.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.