Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05541 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021045680. Scheldelaan 600. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05541 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021045680. Scheldelaan 600. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_05541 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Voorwaardelijk gunstig advies - OMV_2021045680. Scheldelaan 600. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2021045680

Gegevens van de aanvrager:

NV BASF Antwerpen met als adres Scheldelaan 600 te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Scheldelaan 600 te 2040 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 20 sectie D nr. 14W3

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Tijdelijk plaatsen en in dienst stellen van 46 geschakelde bureelcontainers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-     14/11/2019: omgevingsvergunning (OMV_2019104510) voor het aanleggen van een asfaltverharding voor een parkeerterrein en toegangswegen (B310); 

-     25/10/2018: omgevingsvergunning (OMV_2018073618) voor het bouwen en exploiteren van een nieuw labogebouw (B310); 

-     17/04/2015: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/2015562) voor het bouwen van een nieuw portiersgebouw (B301) en het slopen van een gebouw A330;

-     13/06/2014: stedenbouwkundige vergunning (HVN/B/2014852) voor het gedeeltelijk slopen van gebouw A330. 

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag betreft het regulariseren van tijdelijke bureelcontainers met bijhorende verhardingen voor parking en toegangswegen. De vergunning wordt aangevraagd voor een duur van 24 maanden.

Argumentatie

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het goed is gelegen in het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) Afbakening zeehavengebied Antwerpen (Besluit van de Vlaamse regering van 30 april 2013), binnen de afbakeningslijn.

De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het zeehavengebied Antwerpen.

Met uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften onverminderd van toepassing.

 

Het goed is volgens voornoemd gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd als Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.

Zulk gebied is bestemd om te functioneren als Vlaams havengebied als onderdeel van de haven van Antwerpen. Het is bestemd voor zeehavengebonden en zeehavengerelateerde industriële en logistieke activiteiten en distributie-, opslag- en overslagactiviteiten die gebruikmaken van en aangewezen zijn op de zeehaveninfrastructuur.

Alle handelingen die nodig of nuttig zijn voor de realisatie van de bestemming en voor de exploitatie van de haven en de bedrijven zijn toegelaten.

Daartoe worden ook de volgende werken, handelingen, voorzieningen, en wijzigingen gerekend:

- de aanleg en het onderhoud van infrastructuur die nodig is voor de toegankelijkheid of voor verbindingen langs de waterzijde en langs de landszijde;

- het laguneren of op een andere wijze bergen of verwerken van baggerspecie.

Daarnaast is de ontwikkeling, het herstel en de instandhouding van tijdelijke ecologische infrastructuur toegelaten.

In het gebied zijn eveneens gebouwen of lokalen voor bewakingspersoneel toegelaten.

In het gebied zijn kantoorgebouwen niet toegelaten, tenzij ze noodzakelijk zijn voor en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van haven en industriële activiteiten. De bestaande kantoorgebouwen kunnen behouden blijven binnen het bestaande bouwvolume op het moment van definitieve vaststelling van dit gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Uitbreidingen zijn niet toegelaten.

 

De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

In de bureelcontainers worden kantoren, vergaderzalen, een keuken, sanitair, technische ruimte en een fietsenberging ondergebracht. In de aanvraag wordt niet verantwoord waarom er bijkomende kantoren noodzakelijk zijn. Er kan momenteel enkel worden vermoed dat de kantoor- en vergaderruimten noodzakelijk zijn en inherent onderdeel uitmaken van de industriële exploitatie gezien:

-     de bureelcontainers voorzien worden op een grootschalige industriële site en hiermee het aandeel industrie en bedrijvigheid nog steeds primeert op de site;

-     de kantoorcontainers reeds initieel werden geplaatst met een tijdelijk karakter maar blijkbaar toch een extra periode (24 maanden) dienen blijven te staan; 

Indien de aanvrager kan motiveren waarom de kantoorruimtes noodzakelijk zijn en een inherent onderdeel zijn van de exploitatie van de industriële activiteiten is de aanvraag in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Voor een straal van 500 meter rond de aanvraag is het voormelde GRUP tevens van toepassing. Hier gelden de bestemmingsvoorschriften Gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven en – voor de Scheldelaan en de Oudedijkweg – Gebied voor verkeers- en vervoersinfrastructuur. Parallel met de Scheldelaan loopt een overdruk met als aanduiding Leidingstraat. Aan de overzijde van de Scheldelaan loopt eveneens een overdruk met als aanduiding Hoogspanningsleiding.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

Hemelwater: Het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag daar het hemelwater volgens de aanvrager op natuurlijke wijze naast en onder de overdekte constructies op eigen terrein in de bodem kan infiltreren. De constructies worden door een ruime groenzone omringd.

Als aandachtspunt wordt nog meegegeven dat gelet op de grote oppervlakte aan bijkomende dakoppervlakte en de aanwezigheid hierbij van sanitaire voorzieningen in de bureelcontainers er ook over hergebruik van hemelwater kan nagedacht worden.

 

Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid.

De verordening toegankelijkheid is van toepassing op de aanvraag. De publiek toegankelijke oppervlakte bedraagt minder dan 150 m² (de vergaderzalen, het sanitair en de circulatieruimtes hier naartoe). Zodoende dient enkel de toegangsdeur en het toegangspad naar deze deur te voldoen aan de gewestelijke verordening toegankelijkheid. In toepassing van artikel 27 moeten er minimaal twee aangepaste en voorbehouden parkeerplaatsen (zes procent van het totale aantal parkeerplaatsen) worden voorzien op het parkeerterrein bij de bureelcontainers. Echter wordt er maar één aangepaste en voorbehouden parkeerplaats voorzien in voorliggende aanvraag. Deze parkeerplaatsen moeten zo dicht mogelijk bij de inkom van de bureelcontainers worden ingeplant. De normbepalingen van hoofdstuk III van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (vastgesteld bij Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 meermaals gewijzigd) dienen te worden nageleefd, conform artikel 11 van deze gewestelijke verordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

In het zuiden van een grootschalige industriële bedrijfssite worden ten westen van een bestaand labo (B310) op blokveld B300 tijdelijke bureelcontainers met bijhorende verhardingen voor parking en toegangswegen geregulariseerd. De containers werden reeds geplaatst met initieel een tijdelijk karakter. Deze aanvraag kadert in het gebruik voor een extra periode van 24 maanden.

 

De aanvraag betreft 46 geschakelde bureelcontainers met een totale grondoppervlakte van circa 828 m² (12 meter x 69 meter) en een hoogte van 3 meter. De constructie bestaat uit één bouwlaag. De containers hebben een vrije hoogte van slechts 2,5 meter en zijn ingericht met kantoren, vergaderzalen, een keuken, sanitair, een technische ruimte en een fietsenberging.

Een ruimte die langdurig gebruikt wordt als werkplaats dient voor haar gebruikers en bewoners voldoende kwalitatief te zijn. Een voldoende vrije hoogte voor verblijfsruimten garandeert dat elk vertrek over een minimale verblijfskwaliteit beschikt. Bovendien zijn gebouwen met een grotere vrije hoogte meer flexibel naar toekomstige aanpassing, hergebruik of functiewijziging. De functionele levensduur van gebouwen met lagere verdiepingshoogte dan 2,60 meter voor verblijfsruimten is beperkter. Aangezien het om een tijdelijke constructie gaat en de periode van ingebruikname beperkt blijft tot maximum 2 jaar, is flexibiliteit minder aan de orde en is de 2,5 meter vrije hoogte verantwoord. De plaats van de werken dient nadien in de oorspronkelijk toestand hersteld te worden.

 

In het noorden van de bureelcontainers worden nieuwe verhardingen aangelegd in functie van een parking voor 37 auto’s. De parkeerplaatsen worden aangelegd in freesasfalt en de wegenis wordt aangelegd in asfalt. De totale nieuwe oppervlakte verharding betreft circa 990 m² (55 meter x 18 meter).

 

De aanvraag is functioneel inpasbaar op de bedrijfssite op voorwaarde dat het inherent onderdeel uitmaakt van de industriële hoofdactiviteit.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Daar de bureelcontainers slechts tijdelijk worden aangevraagd voor een periode van twee jaar en zich bevinden op een grootschalig industrieterrein, zijn de werken aanvaardbaar binnen de gegeven context van een industriegebied.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bureelcontainers betreffen prefab containers die opgetrokken zijn in staal en afgewerkt met beige aluminium wanden en zwart buitenschrijnwerk in pvc. Dit gevelmateriaal is neutraal en dus aanvaardbaar voor een tijdelijk kantoorgebouw in deze industriële omgeving. De materialen en vormgeving vormen op architecturaal vlak weinig meerwaarde, maar is aanvaardbaar gezien de ligging op grote afstand van het openbaar domein.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De vergunningverlenende overheid heeft het advies ingewonnen van de brandweer/risicobeheer/preventie. Dit advies is op datum van opstelling van dit verslag nog niet uitgebracht. Ook de lokale overheid hecht belang aan het brandweeradvies.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Er worden 37 autoparkeerplaatsen gecreëerd, waarvan één aangepast en voorbehouden voor mindervaliden. Een fietsenberging met 10 fietsparkeerplaatsen wordt intern in de bureelcontainers voorzien. Tevens is er nog een bestaande parking, gelegen ten zuiden van de aanvraag.

Er is geen informatie in het aanvraagdossier terug te vinden over hoeveel bijkomende werknemers er op de site aanwezig zullen zijn en wat de te verwachte modal split van het personeel is. De verkeersgeneratie wordt niet gekwantificeerd. Ook al is het maar tijdelijk, moet er wel de nodige aandacht naartoe gaan. Er wordt vanuit gegaan dat dit een correcte inschatting van het aantal parkeerplaatsen is van de aanvrager. Het is een groot terrein. De bouwheer heeft voldoende ruimte om op eigen terrein met de bestaande en geplande infrastructuur de nodige (organisatorische) acties te ondernemen met het oog op een vlotte interne verkeersdoorstroming, opdat er geen hinder op de openbare weg ontstaat.

 

Advies van het college

Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot tijdelijke omgevingsvergunning onder voorwaarden en voor zover het advies van de brandweer gunstig is of voorwaardelijk gunstig met uitvoerbare voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-     Aan te tonen dat de kantoorruimte noodzakelijk is en inherent onderdeel is van de industriële activiteiten;

-     de normbepalingen van hoofdstuk III van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (vastgesteld bij Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 meermaals gewijzigd) dienen te worden nageleefd, conform artikel 11 van deze gewestelijke verordening; in het bijzonder dienen er twee aangepaste en voorbehouden parkeerplaatsen voorzien te worden;

-     de plaats van de werken dient na het verlopen van de vergunning in oorspronkelijke toestand hersteld te worden. Bij de afbraak dienen alle ondergrondse constructies afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen. Uitzondering hierop zijn funderingspalen dewelke moeten worden weggebroken tot op ten minste 2 meter onder de paalkop. De niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond verwijderd te worden.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

11 juni 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

11 juli 2021

Onderzoek

De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.


Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

-     Aan te tonen dat de kantoorruimte noodzakelijk is en inherent onderdeel is van de industriële activiteiten;

-     de normbepalingen van hoofdstuk III van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (vastgesteld bij Besluit van de Vlaamse Regering van 5 juni 2009 meermaals gewijzigd) dienen te worden nageleefd, conform artikel 11 van deze gewestelijke verordening; in het bijzonder dienen er twee aangepaste en voorbehouden parkeerplaatsen voorzien te worden;

-     de plaats van de werken dient na het verlopen van de vergunning in oorspronkelijke toestand hersteld te worden. Bij de afbraak dienen alle ondergrondse constructies afgebroken te worden, met inbegrip van de funderingszolen. Uitzondering hierop zijn funderingspalen dewelke moeten worden weggebroken tot op ten minste 2 meter onder de paalkop. De niet meer te gebruiken rioleringen en andere leidingen dienen uit de ondergrond verwijderd te worden.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/V/

Het advies te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.