Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05577 - Omgevingsvergunning - OMV_2021069481. Turnhoutsebaan 343. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05577 - Omgevingsvergunning - OMV_2021069481. Turnhoutsebaan 343. District Borgerhout - Goedkeuring 2021_CBS_05577 - Omgevingsvergunning - OMV_2021069481. Turnhoutsebaan 343. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021069481

Gegevens van de aanvrager:

de heer jean berahino met als adres Wimpelstraat 23 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Turnhoutsebaan 343 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 25 sectie A nrs. 0 en 106K

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

herstellen van de voorgevel in originele staat, slopen van een uitbouw op de eerste verdieping en regulariseren van de vergunde toestand met handelsruimte en eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          03/04/2020: weigering (2020312) voor het regulariseren van een uitbouw op de eerste verdieping;

-          6/6/2018: proces-verbaal (11002_2018_6759_APO) voor het wijzigen van de voorgevel en vermeerderen van het aantal woongelegenheden;

-          30/04/2015: deels vergund en deels geweigerd (2015509) voor het wijzigen van de gevel van een handelspand.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • eengezinswoning met complementaire functie van winkel op de gelijkvloerse verdieping aan Turnhoutsebaan;
  • opslagruimte in achterhuis.

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder schuin dak met entresol rechts;
  • achterhuis van 2 bouwlagen onder schuin dak;
  • perceel volledig dichtgebouwd.

-          inrichting:

  • winkelruimte van meer dan 300 m².

Huidige toestand

-          functie:

  • meergezinswoning van 3 woongelegenheden en winkel op de gelijkvloerse verdieping aan Turnhoutsebaan;
  • meergezinswoning met studio en appartement in het achterhuis;

-          bouwvolume:

  • inname plat dak met koepel voor toevoeging berging op 1ste verdieping links achteraan.

-          gevelafwerking:

  • gele gevelsteen en wit geschilderde houten winkelpui op hardstenen plint;
  • voorzetrolluik;
  • op verdiepingen witte pvc ramen.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning met winkelruimte op de gelijkvloerse verdieping;

-          opengemaakte winkelruimte centraal op het perceel;

-          achterhuis opnieuw in gebruik als opslagruimte bij winkel;

-          slopen van de berging links achteraan de 1ste verdieping en aanleggen als een terras.

Inhoud van de aanvraag

-          verminderen van het aantal woongelegenheden in het voor- en achterhuis conform laatst vergunde toestand;

-          achterhuis opnieuw in gebruik als opslagruimte bij winkel;

-          verhogen van de scheidingsmuur ter hoogte van de 1ste verdieping;

-          slopen van de berging links achteraan de 1ste verdieping en aanleggen als een terras.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

18 mei 2021

17 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

18 mei 2021

16 juni 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag betreft het omvormen van een meergezinswoning, in de bestaande toestand, naar een eengezinswoning. Door de reductie van het aantal woongelegenheden, zowel in het hoofdvolume als in het achterhuis, wordt de functie van eengezinswoning terug hersteld conform de laatst vergunde toestand. In het achterhuis dat vergund werd als opslagruimte bij de winkel, werden in de bestaande toestand 2 woongelegenheden voorzien die met deze aanvraag verdwijnen. Het achterhuis zal opnieuw in gebruik genomen worden als opslagruimte bij de winkel. De handelsfunctie op het gelijkvloers blijft behouden.

De functie van handelshuis wordt met deze aanvraag teruggebracht en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woon- en handelsfuncties in de Turnhoutsebaan.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het nieuwe terras op de 1ste verdieping, achteraan het hoofvolume, wordt naast de opgehoogde linker scheimuur voorzien. In de bestaande toestand werd zonder voorafgaandelijke vergunning een uitbouw van het hoofdvolume voorzien waarin een berging is ondergebracht. De bestaande verhoogde scheimuur zou nu behouden worden om in de plaats van deze verwijderde berging een terras te voorzien. Er wordt bijgevolg vanop het terras geen storende zichten gecreëerd naar de aangrenzende eigendommen. Het terras is niet storend voor de privacy en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

De bouwdiepte van de entresol wordt hiermee perceelsbreed voorzien. Deze volume-uitbreiding is beperkt en ruimtelijk aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De vormgeving van de gevelpui wordt hersteld conform de vergunde historische toestand. De afgeronde etalage en de indeling van het schrijnwerk houden opnieuw rekening met de architectuur van het pand. Het houten buitenschrijnwerk wordt in het donkergrijs geschilderd. Als voorwaarde bij vergunning wordt opgelegd om de gevelpui in een lichte kleurstelling te voorzien omwille van de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld.

Boven de gevelpui wordt ruimte voorzien voor zaakgebonden publiciteit en dit over de volledige perceelsbreedte. Publiciteit dient minstens op 60 cm van de perceelsgrens verwijderd te blijven. Omdat er precieze intekening van de publiciteit is toegevoegd kan niet geoordeeld worden of deze conform de bouwcode wordt ingericht. Dit zal als voorwaarde worden opgenomen. De ruimte die niet wordt ingenomen door publiciteit dient in dezelfde materialisering als de zijkanten van de gevelpui te worden uitgevoerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Voorliggende aanvraag voorziet in het openwerken van de winkelruimte op het gelijkvloers. Hierbij verdwijnen het bureel en de sanitaire ruimte en er worden 2 nieuwe toiletten voorzien aan de linkerperceelsgrens. Het openwerken van de winkelruimte verhoogt het gebruiksgenot hiervan.

Echter het opsplitsen van het magazijngebouw van deze winkelruimte in 2 onafhankelijke functionerende delen komt het gebruiksgenot hiervan niet ten goede. Als voorwaarde bij vergunning wordt daarom opgelegd om de afscheiding tussen de opslagruimte op het gelijkvloers en de traphal naar de bovenliggende verdieping te verwijderen, conform de vergunde toestand. 

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning met handelsgelijkvloers waarbij de functies en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het vergunde ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de gevelpui dient in lichte kleurstelling voorzien te worden;

3.      de zaakgebonden publiciteit in het gevelvlak in te richten conform artikel 33 van de bouwcode;

4.      de muren in het magazijngebouw, tussen de opslagruimte op het gelijkvloers en de traphal naar de bovenliggende verdieping, moet verwijderd worden conform de vergunde toestand;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 april 2021

Volledig en ontvankelijk

18 mei 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 juli 2021

Verslag GOA

1 juli 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      de gevelpui dient in lichte kleurstelling voorzien te worden;

3.      de zaakgebonden publiciteit in het gevelvlak in te richten conform artikel 33 van de bouwcode;

4.      de muren in het magazijngebouw, tussen de opslagruimte op het gelijkvloers en de traphal naar de bovenliggende verdieping, moet verwijderd worden conform de vergunde toestand;

5.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.