Terug
Gepubliceerd op 13/07/2021

2021_CBS_05589 - Omgevingsvergunning - OMV_2021071914. Burgemeester Leon Cornettepad 2. District Merksem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/07/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_05589 - Omgevingsvergunning - OMV_2021071914. Burgemeester Leon Cornettepad 2. District Merksem - Goedkeuring 2021_CBS_05589 - Omgevingsvergunning - OMV_2021071914. Burgemeester Leon Cornettepad 2. District Merksem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021071914

Gegevens van de aanvrager:

VZW Villa Vip met als adres Romeinselaan(Kor) 11 te 8500 Kortrijk

Ligging van het project:

Burgemeester Leon Cornettepad 2 te 2170 Merksem (Antwerpen)

Kadastrale gegevens:

afdeling 40 sectie C nrs. 0 en 102L

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

inrichten van 10 kamers en een zorgwoning in een vleugel van het complex Runcvoorthof

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          08/01/2018: vergunning (20172138) voor het herbestemmen, restaureren en renoveren van het Runcvoorthof;

-          07/11/1978: vergunning (103#2778) voor verbouwingswerken aan het “Runcvoorthof”.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          oude kloostervleugel van twee bouwlagen onder zadeldak;

-          halfverheven kelderverdieping;

-          terras achteraan;

-          de oude kloostervleugel aaneengesloten met kasteelvleugel en het dienstgebouw;

-          gevelafwerking:

  • roodbruin gevelmetselwerk;
  • ter hoogte van kelder lichtgrijs gepleisterd metselwerk;
  • vergrijsd houten schrijnwerk;
  • donkergrijs dak in natuurleien.

-          in kelder: fietsenberging en de slaap- en wasvertrekken van vier woningen;

-          gelijkvloerse verdieping:

  • leefruimtes van vier woningen;
  • gemeenschappelijke ruimte boven de fietsenberging;
  • terrassen aan zijgevels en achtergevel.

-          eerste en tweede verdieping:

  • drie duplex woongelegenheden;
  • terras op eerste verdieping in zijgevel D.

Huidige toestand

-          vaststelling (ID:104107) van Huis Runcvoort bij school Virgo Maria als bouwkundig erfgoed;

-          bescherming (ID:7061) van Kasteel Runcvoort als monument;

-          bescherming (ID:7066) van Kasteel Runcvoort met omgeving als stads- of dorpsgezicht;

-          werken buitenschil in uitvoering.

Gewenste toestand

-          woning voor 10 personen met een beperking en een woning voor een zorgkoppel;

-          verhoging terras achteraan met 0,20 m;

-          verlagen verdiepingsvloer van de rolstoelberging/ vestiaire naar vloerpas inkomdeur;

-          in kelder:

  • links: twee slaapkamers, badkamer en twee bergruimtes van zorgwoning;
  • fietsenberging, wasberging en atelier.

-          gelijkvloerse verdieping:

  • links gedeelte: leefruimte en slaapkamer met badkamer van zorgwoning;
  • rechterkant: leefruimte van zorginstelling 4 woningen;
  • integratie lift.

-          eerste verdieping:

  • twee kleine slaapkamers van de zorgwoning en zes ruimere slaapkamers voor de zorgbehoevende bewoners;
  • twee badkamers.

-          tweede verdieping:

  • vier slaapkamers;
  • een badkamer.

Inhoud van de aanvraag

-          inrichten van een voormalige kloostervleugel tot een woning voor 10 personen met een beperking en een woning voor een zorgkoppel;

-          verhogen van het terras achteraan.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)

21 mei 2021

17 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator

21 mei 2021

2 juni 2021

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

21 mei 2021

10 juni 2021

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

21 mei 2021

16 juni 2021

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

21 mei 2021

28 juni 2021

Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties

21 mei 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid

21 mei 2021

25 mei 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

21 mei 2021

25 mei 2021

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

21 mei 2021

2 juni 2021

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

21 mei 2021

9 juni 2021

stadsontwikkeling/ publieke ruimte

21 mei 2021

9 juni 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig.Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk.Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg.Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening.(Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 21: Minimale hoogte van ruimten: de verblijfruimtes in de kelder hebben onvoldoende plafondhoogte;
  • Artikel 26: Afvalverzameling: in het gebouw is geen afvalberging voorzien. Eén van de bergingen in de kelder kan daarvoor dienst doen;
  • Artikel 41: Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel: de regenwaterputten liggen voor het gebouw op openbaar domein;

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
De vergunning wordt geweigerd.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat een functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning wordt gewijzigd naar gemeenschapsvoorziening/zorgwoning. De aanvraag is daarmee in harmonie met de kenmerkende functies in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Buiten het verhogen van het terras aan de achterzijde, worden er geen volumetrische wijzigingen voorzien ten opzichte van de vergunde toestand waardoor het advies inzake schaal en ruimtegebruik gunstig is.

 

Cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de dienst monumentenzorg. De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

Van het Runcvoorthof is de kasteelvleugel beschermd als monument.  De kloostervleugel werd niet als monument beschermd, maar maakt samen met het omliggende park wel deel uit van een bij besluit van de Vlaamse Executieve van 10 juli 1984 beschermd stadsgezicht. De kloostervleugel is opgenomen op de bij ministerieel besluit van 14 maart 2019 vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. De meeste aanpassingen die het onderwerp uitmaken van deze aanvraag werden vooraf met de dienst monumentenzorg besproken.

 

Het voorwerp van deze aanvraag, de herbestemming van de kloostervleugel naar een woonproject voor mensen met een verstandelijke en/of fysische beperking, is een aanpassing van de vergunning die in 2017 verleend werd voor het complex. De werken aan de buitenschil en de structurele werken in het gebouw werden reeds uitgevoerd.

 

De wijziging in het programma van 7 duplexwoningen met polyvalente ruimte en een fietsenkelder naar een woning voor 10 personen met een beperking en een woning voor een zorgkoppel heeft geen fundamentele impact op de erfgoedaspecten van het project. Het inrichten van de kloostervleugel past binnen de herbestemming van het Runcvoorthof.

 

De gevelaanpassingen die in voorliggende aanvraag zijn opgenomen zijn beperkt ten overstaande van de reeds vergunde toestand en zijn daarenboven reeds uitgevoerd. Door de sloop van de kapel is het verhoogde gelijkvloers in de noordoostelijke hoek van de kloostervleugel een belangrijk deel van zijn betekenis verloren. Er is daarom geen bezwaar om de verdiepingsvloer hier gelijk te trekken met de rest van deze vleugel. Bijzondere aandacht dient wel te gaan naar de opvulling van de raamopening die verkleind dient te worden. Deze aanpassing blijft best afleesbaar in de gevel. We betreuren de aanpassing in de voorgevel en op de gelijkgrondse verdieping, maar begrijpen dat de rolstoeltoegankelijkheid in het project essentieel is.

 

Het aspect in verband met het verlagen van de vloer – van de rolstoelberging/ vestiaire op de gelijkvloerse verdieping – en het wijzigen van de raamopening wordt hieronder hernomen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De afwijking op artikel 21 van de bouwcode is stedenbouwkundig aanvaardbaar. De verblijfruimtes in de kelder hebben onvoldoende plafondhoogte. Ze hebben geen minimale vrije hoogte voor verblijfsruimtes van 2,60 m. Echter omwille van bestaande vloerpassen van het bestaande beschermd kasteel zijn grotere hoogte hier niet haalbaar.

 

Naar voorwaarden wordt meegenomen om één van de bergingen in te richten als afvalberging, conform artikel 26 van de bouwcode.

 

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de dienst beheer en onderhoud. De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@antwerpen.be , betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op:

https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken

 

Vermits het om een privéeigendom gaat, geeft SW/O&U stadsontwikkeling, ontwerp en uitvoering – publieke ruimte enkel advies op de aansluiting van privégebied aan het openbaar domein. Er zijn geen opmerkingen.”

 

De voorwaarden geformuleerd in dit advies zullen als voorwaarden bij de omgevingsvergunning worden opgelegd.

 

De aanvraag is voor advies opgestuurd naar de dienst AG Vespa en Vastgoed. De dienst adviseert voorwaardelijk gunstig met volgende beoordeling:

“AG VESPA en Vastgoed geven voorwaardelijk gunstig advies voor deze omgevingsvergunning, op voorwaarde dat er rekening wordt gehouden met volgende opmerkingen;

- De vloer in de rolstoelberging/ vestiaire op niveau 0 is verlaagd tov huidige situatie en loopt door de ramen. Voor ons kan dit niet. In eerder mailverkeer gaven ze aan hier een uitsparing te maken met een balustrade, maar dan is de brandcompartimentering tussen -1 en 0 niet in orde. Onze grootste bezorgdheid in deze is dat er uiteindelijk iets zal moeten wijzigen aan die twee kelderramen en dat zou jammer zijn voor het uitzicht. Nu is er een mooie continuïteit in de plint.

- De regenwaterrecuperatie staat ingetekend op de verkeerde plaats. Die komt terug binnen daar waar de aansluiting van het water is. Op de tekening de groene wachtbuis”

 

Het aspect in verband met het verlagen van de vloer – van de rolstoelberging/ vestiaire op de gelijkvloerse verdieping – en het wijzigen van de raamopening wordt hieronder hernomen.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 41 van de bouwcode. De regenwaterputten liggen voor het gebouw op openbaar domein. En volgens het advies van AG Vespa en Vastgoed is de locatie verkeerd opgetekend.

Naar voorwaarden wordt meegenomen om de regenwaterputten te plaatsen op eigen perceel, en in onderlinge afspraak met AG Vespa en Vastgoed.

 

Om het ruimtecomfort van een woning te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is het geval in het voorliggend project, waardoor de woning van het zorgkoppel en het begeleid wonen over voldoende wooncomfort beschikken.

 

Visueel-vormelijke elementen

De raamverdeling in de voorgevel wordt gewijzigd. Door het intern verlagen van de vloerpas van de rolstoelberging/ vestiaire verdwijnen er mogelijks 2 raamopeningen in de plint. Dit is niet duidelijk weergegeven op plan of gevelaanzicht.

Deze ingreep is aanvaardbaar omwille van de noodzaak van de rolstoeltoegankelijkheid. Echter is het vanuit esthetisch aspect wel wenselijk om deze raamopeningen te behouden zodat de continuïteit in de plint bewaard blijft. Een oplossing dient gezocht te worden. Mogelijks moeten de raamopeningen verkleind worden. Of worden dichtgemetseld maar met behoud van het silhouet. Dit wordt meegenomen naar de voorwaarden.

 

Verder worden er geen wijzigingen aangebracht aan de voorgevel ten opzichte van vergunde toestand waardoor het advies inzake visuele-vormelijke elementen gunstig is.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op functiewijziging van wonen naar gemeenschapsvoorziening/zorgwoning.

 

In de bestaande kloostervleugel werden 7 wooneenheden vergund. Deze worden nu heringericht tot een zorgwoning met 10 kamers voor mensen met een beperking en een woning voor een gezin dat in staat voor de begeleiding. De bewoners van de zorgwoning beschikken niet over een eigen wagen. Omdat er wel bezoek kan komen voor de zorgwoning hanteren we de norm van kamers nl. 0,15 ppl/kamer wat voor de 10 kamers neerkomt op 2 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte voor de woning van de begeleiders is 1.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 3 (2 + 1)

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0 .

 

‘De voorliggende aanvraag heeft betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed of ligt in een beschermd stad- en dorpsgezicht. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 – 9 = 0 .

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2 – 0 = 2 . Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 9 parkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

 

In de vorige vergunning werd voor het gehele klooster een parkeerbehoefte opgelegd van 19 parkeerplaatsen voor 13 wooneenheden. Het gedeelte dat nu van functie wijzigt gaat over 7 van die woningen. De bestaande behoefte van deze 7 wooneenheden is 9 (7 x 1,35).

 

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 9 .

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 2 – 9 = 0 .

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor de woning van de begeleiders moeten er 4 fietsstalplaatsen voorzien worden:

1 woning met 3 slaapkamers = 1 x 4 (3 slaapkamers + 1 extra) = 4

 

In de kelder is er een fietsenberging voorzien waar ruimte is voor 4 fietsen. Deze is te bereiken via een helling. Het ontwerp is aanvaardbaar.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een afvalberging conform artikel 26 van de bouwcode, moet worden voorzien;

3.      de bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@antwerpen.be , betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op:

https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken ;

4.      de regenwaterputten moet men plaatsen op de vergunde locatie, in samenspraak met AG Vespa en Vastgoed;

5.      de raamopeningen in de plint ter hoogte van de rolstoelberging moet men esthetisch afwerken zodat de continuïteit van de plint behouden blijft; 

6.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 april 2021

Volledig en ontvankelijk

21 mei 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 juli 2021

Verslag GOA

30 juni 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.


Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      een afvalberging conform artikel 26 van de bouwcode, moet worden voorzien;

3.      de bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@antwerpen.be , betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op:

https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken ;

4.      de regenwaterputten moet men plaatsen op de vergunde locatie, in samenspraak met AG Vespa en Vastgoed;

5.      de raamopeningen in de plint ter hoogte van de rolstoelberging moet men esthetisch afwerken zodat de continuïteit van de plint behouden blijft;

6.      na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.