De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
20 april 2021 | 19 mei 2021 | 0 | 0 | 0 | 1 |
13 juli 2021 | 11 augustus 2021 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Er werd binnen de looptermijn van beide openbare onderzoeken 1 digitaal bezwaarschrift ingediend (specifiek tijdens de eerste uitvoering ervan), dat zich als volgt laat samenvatten:
Beoordeling:
De vergunningverlenende overheid dient bij dit type van aanvraag, met hooguit 6 geplande woningen, de parkeerbehoefte individueel te bekijken en kan zonder meer juridisch geen koppeling maken met andere en reeds gegunde dossiers. Op basis van de gekende informatie zal er hier sprake zijn van 6 eengezinswoningen en dit op 6 individuele kavels – alle betreffende kavels beschikken over een maatvoering die meer dan voldoende ruim is om ervoor te zorgen dat de effectief berekende parkeerbehoefte, 1 wagen per kavel, eenduidig op eigen terrein zal voorzien worden. Er valt dan ook geen bijkomende parkeeroverlast te verwachten.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling:
De onregelmatigheid van vermeld openbaar onderzoek werd intussen officieel vastgesteld en er werd dienaangaande een administratieve lus uitgevoerd, met de organisatie van een tweede openbaar onderzoek. Van dit laatste werd zonder meer geconstateerd dat het correct en volgens de vormvereisten werd uitgevoerd, zonder onregelmatigheden. Bijkomend kan ervan uitgegaan worden dat, door de indiening van het bewuste bezwaarschrift, de bezwaarindiener op zijn minst zijdelings op de hoogte werd gebracht. Zonder meer werd het bezwaarschrift in beschouwing genomen en inhoudelijk behandeld maar uiteindelijk blijkt er geen sprake meer te zijn van een procedurefout.
Het bezwaar is ongegrond.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer : | OMV_2021053393 |
Gegevens van de aanvrager: | Bart Palmers met als contactadres Hoevensebaan 48 te 2950 Kapellen |
Eigenaars: | Elisa Vranckx met als adres Selsaetenstraat 50 te 2160 Wommelgem |
Kadastrale gegevens: | afdeling 33 sectie H nrs. 0, 306B2, 306Y, 306Z en 306A2 |
Vergunningsplichten: | verkavelen van gronden |
Voorwerp van de aanvraag: | afbreken van vier woningen en verkavelen van een terrein in zes loten voor woningbouw |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
- 14 maart 1988: vergunning (1988393) voor een voorgevelverbouwing, Klein Heiken 86;
- 23 januari 1989: vergunning (19898633) voor het vervangen van een betonnen hofmuur, Klein Heiken 80;
- 9 maart 2018: verkavelingsvergunning (2017309) voor 8 loten, voor woningbouw, op het naastgelegen terrein, Klein Heiken 100.
Vergunde/vergund geachte toestand
- vier woningen, Klein Heiken 80 – 86.
Huidige toestand
- terrein met een oppervlakte van 2.020 m² (± 61 meter straatbreedte en ± 33 meter diepte);
- de achterste perceelsgrens raakt aan een weiland en is tevens de grens met het agrarische gebied;
- deels bebouwd terrein met de woningen Klein Heiken 80, 82, 84 en 86, met bergplaatsen;
- deels onbebouwd terrein aan de rechterzijde, ingericht als tuin met struiken en enkele bomen;
- er zijn geen markante reliëfverschillen;
- Klein Heiken heeft een wegverharding in asfalt, met aan de zijde van de verkaveling een fietspad in betonstraatstenen, aan de overzijde een parkeerstrook in betonstraatstenen en aan weerszijden een voetpad in betontegels. Ter hoogte van de verkaveling bevindt zich een verkeersdrempel in betonstraatstenen.
Gewenste toestand
- afgebroken woningen, op huisnummers 80 tot en met 86;
- creëren van zes loten voor woningbouw:
Inhoud van de aanvraag
- afbreken van vier woningen;
- verkavelen van een terrein, in zes loten voor woningbouw.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 12 april 2021 | 11 mei 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 12 april 2021 | 22 april 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
PROXIMUS/ Proximus | 12 april 2021 | 20 april 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
TELENET/ Omgevingsloket Telenet | 12 april 2021 | 6 mei 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu | 12 april 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) | 12 april 2021 | 28 april 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- artikel 6 – Harmonie en draagkracht: door als eerste kavel niet te kiezen voor een aansluiting op de scheidsmuur van nummer 78 wordt, op deze wijze, in feite een open typologie gecreëerd met een onafgewerkte en naakte scheidsmuur ernaast – iets wat in de rest van de aanvraag, en in de ernaast reeds goedgekeurde verkaveling, niet voorkomend is, noch in de omgeving. Op deze manier wordt ook een unieke en kwalitatief beperkte zijtuinstrook ontworpen, dewelke zich tussen twee hogere muren zal bevinden;
- artikel 10 – Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: door, zoals in vorig punt aangehaald, niet te kiezen voor een start vanaf de bestaande scheidsmuur, ontstaat een vreemde invulling aan de linker zijde van de verkaveling en een niet wenselijke opstelling met een open bebouwing met scheidsmuur aan één kant en een halfopen typologie die aan 1 zijde niet over een gespiegelde zijtuinstrook beschikt maar een onbebouwd stuk grond tussen 2 gebouwen – laatstgenoemde is ruimtelijk niet aanvaardbaar, noch voorkomend in de ruime omgeving;
- artikel 19§1 – Tuinafsluitingen: de hoogte van de voortuinafsluiting dient zowel op de rooilijn (ter hoogte van het openbaar domein) als tussen de voortuinen onderling beperkt te worden tot een maximale hoogte van 1 meter. Laatstgenoemde is hier niet expliciet het geval en betreffende zal dan ook in de eindvoorwaarden worden opgenomen.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een sociaal of bescheiden woonaanbod
Niet van toepassing.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Er zijn geen gegronde redenen om af te wijken van de geldende voorschriften.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag beoogt het verkavelen van verschillende gronden in 6 loten voor woningbouw en gelet op de gehele ligging daarvan in een voldoende ontwikkeld woongebied, is er in deze dan ook effectief sprake van een correcte functionele inpasbaarheid.
Mobiliteitsimpact
De mobiliteitsimpact dient afgemeten te worden aan de te verwachten berekende parkeerbehoefte en gelet op het feit dat er hier sprake zal zijn van 6 afzonderlijke loten met telkens niet meer dan 1 eengezinswoning, is het gefundeerd te stellen dat elk lot louter 1 parkeerplaats op eigen terrein zal dienen te voorzien. Gelet op de maatvoering van de individuele loten, dewelke meer dan ruim genoeg wordt beoordeeld om vermelde parkeerbehoefte op te lossen, kan dan ook principieel gunstig advies verleend worden voor dit aspect van de aanvraag.
Gewenste ruimtelijke structuur en schaal - ruimtegebruik
Gebaseerd op de bestaande ruimtelijke structuur van dit deel en aan deze zijde van de straat Klein Heiken, en met een gegarandeerd doorzicht (naar het achterliggende agrarische gebied) of ontbrekende massiviteit tussen de volumes onderling in het achterhoofd, wordt een typologie van telkens halfopen panden voorzien, met daartussen sporadisch een deel rijbebouwing – dit laatste zonder de opeenvolging te massief te laten geworden en deze te beperken en af te wisselen met voldoende ruime openingen ertussenin.
Het ontwerp voldoet hier grotendeels aan; echter druist het opzet hier aan de linkerzijde geheel tegenin, door het voorzien van een halfopen woning naast een identiek type, zonder er echter op aan te sluiten. Hierdoor ontstaat enerzijds een open bebouwing met een scheidsmuur en anderzijds een opening tussen twee opeenvolgende panden die ruim onvoldoende breed is en niet voldoet aan de gestelde uitgangspunten.
Gelet op de ruime maatvoering van het terrein zal dan ook in voorwaarde worden opgenomen de opdeling van de loten aan te passen als volgt: lot 1 en 2 telkens als gesloten bebouwing (breedte: 8,50 m), afsluitend met lot 3 als halfopen bebouwing (breedte: 11,80 m), waarbij lot 1 op dezelfde voorgevelbouwlijn als nummer 78 dient gebouwd te worden. Loten 4 tot en met 6 kunnen als dusdanig behouden blijven maar met een respectievelijk breedte van 11,80 m, 8,50 m en 11,84 m.
Op deze wijze worden het uitgangspunt, het aantal loten en de grootteorde van de verkaveling gerespecteerd, evenals de op te richten gabariten en blijft de maatvoering voldoende groot om het mobiliteitsaspect op eigen terrein op te richten. Bijkomend wordt wel een duidelijkere ruimtelijke invulling voorzien.
Het advies voor dit deelaspect van de aanvraag is dan ook voorwaardelijk gunstig.
Advies aan het college
Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde voorwaarden
Lasten
Vooraleer onderhavige verkavelingsvergunning kan worden uitgevoerd dient de verkavelaar aan volgende lasten te voldoen:
Indien voor de realisatie van de verkaveling uitbreiding of aanpassing van één of meer distributienetten noodzakelijk is, zal hij hiervoor alle kosten en waarborgen dragen.
Hij zal voor dit alles contact opnemen met de maatschappijen die voor de distributie instaan en zich volgens hun richtlijnen gedragen, ook wat een eventuele eigendomstoewijzing van de leidingen betreft na hun realisatie.
De verkavelaar dient in de onderhandse en authentieke akten betreffende de verkoop van percelen in de verkaveling melding te maken of te laten maken van het feit dat de nodige leidingen voor de aansluiting van de betrokken percelen op de verschillende distributienetten zijn aangebracht, of dat deze leidingen nog dienen aangebracht en dat geen omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen zal verleend worden dan nadat deze leidingen effectief zijn aangebracht of dat de borg hiervoor is betaald;
Dit houdt in dat zolang aan deze lastvoorwaarden niet voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot de uitvoering van de verkregen verkavelingsvergunning en tot de verkoop van de kavels in de zin van artikel 4.2.16 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 24 maart 2021 |
Volledig- en ontvankelijk | 12 april 2021 |
Start 1e openbaar onderzoek | 20 april 2021 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 19 mei 2021 |
Beslissing toepassing administratieve lus | 5 juli 2021 |
Start laatste openbaar onderzoek | 13 juli 2021 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 11 augustus 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 24 september 2021 |
Verslag GOA | 2 september 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Administratieve lus
Op de aanvraag wordt een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):
datum aanplakking werd niet gemeld op het omgevingsloket
De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn, werden opnieuw uitgevoerd, om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren , die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Voorwaarden
Lasten
Vooraleer onderhavige verkavelingsvergunning kan worden uitgevoerd dient de verkavelaar aan volgende lasten te voldoen:
Indien voor de realisatie van de verkaveling uitbreiding of aanpassing van één of meer distributienetten noodzakelijk is, zal hij hiervoor alle kosten en waarborgen dragen.
Hij zal voor dit alles contact opnemen met de maatschappijen die voor de distributie instaan en zich volgens hun richtlijnen gedragen, ook wat een eventuele eigendomstoewijzing van de leidingen betreft na hun realisatie.
De verkavelaar dient in de onderhandse en authentieke akten betreffende de verkoop van percelen in de verkaveling melding te maken of te laten maken van het feit dat de nodige leidingen voor de aansluiting van de betrokken percelen op de verschillende distributienetten zijn aangebracht, of dat deze leidingen nog dienen aangebracht en dat geen omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen zal verleend worden dan nadat deze leidingen effectief zijn aangebracht of dat de borg hiervoor is betaald;
Dit houdt in dat zolang aan deze lastvoorwaarden niet voldaan is, de verkavelaar niet kan overgaan tot de uitvoering van de verkregen verkavelingsvergunning en tot de verkoop van de kavels in de zin van artikel 4.2.16 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het college beslist de bijgevoegde plannen goed te keuren.