Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021117448 |
Gegevens van de aanvrager: | Dirk Somers met als adres Cadixstraat 39 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Demerstraat 14, Lange Lobroekstraat 149-151 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 7 sectie G nrs. 0, 254R5 en 254K6 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van twee meergezinswoningen met een loods/atelier |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 18/04/1969: vergunning (18#52111) voor een verbouwing;
- 19/02/1954: toelating (18#32037) voor de verbouwing van een garage met woning.
Vergunde/vergund geachte toestand
Demerstraat 14:
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Lange Lobroekstraat 149-151:
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Binnengebied:
- garagewerkplaats (bedrijvigheid);
- variërende bouwhoogte met een maximum van 6,45 m;
- het volledige binnengebied werd dicht gebouwd. De loods zorgt voor een verbinding tussen Demerstraat 14 en Lange Lobroekstraat 149-151.
Huidige toestand
Demerstraat 14:
- functie en aantal wooneenheden ongewijzigd;
- doorgevoerde interne constructieve werken;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Lange Lobroekstraat 149-151:
- bovenliggende verdiepingen ingericht als meergezinswoning met 2 wooneenheden. De functie van de benedenverdieping wijzigt niet;
- de woonfunctie en de loods werden voorzien van een aparte toegang;
- ter hoogte van de eerste verdieping werden extra ramen en een dakkoepel voorzien;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Binnengebied:
- functie en bouwvolume ongewijzigd;
- doorgevoerde interne constructieve werken.
Gewenste toestand
Demerstraat 14:
- kantoorruimte (bij de atelierruimte in binnengebied) met 2 bovenliggende wooneenheden;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Lange Lobroekstraat 149-151:
- functie:
- 1 studio met een netto vloeroppervlakte van circa 46,50 m² (exclusief niet-verblijfsruimten), en een buitenruimte van circa 10,55 m²;
- 1 studio met een netto vloeroppervlakte van circa 46,20 m² (exclusief niet-verblijfsruimten) en een buitenruimte van circa 3,80 m²;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Binnengebied:
- atelier (bedrijvigheid) toegankelijk langs de Lange Lobroekstraat 149-151 en intern verbonden met het kantoor in de Demerstraat 14;
- variërende bouwhoogte met een maximum van 6,65 m;
- patio met oppervlakte van 53,6m².
Inhoud van de aanvraag
- ter hoogte van het volledige projectgebied worden wijzigingen doorgevoerd aan de scheidingsmuren;
- binnen alle 3 de volumes worden interne constructieve werken doorgevoerd;
Demerstraat 14:
- wijzigen van de gelijkvloerse functie van industrie en bedrijvigheid naar kantoor;
- ontpitten van het perceel;
- aanpassen van de gevelafwerking;
- wijzigen van de bouwdiepte op de verdiepingen;
- voorzien van buitenruimte in de vorm van een dakterras (eerste verdieping) en een uitkragend terras (tweede verdieping);
Lange Lobroekstraat 149-151:
- vermeerderen van het aantal wooneenheden van 1 naar 2;
- voorzien van een aparte toegang tot de bovenliggende wooneenheden;
- doorvoeren van wijzigingen aan het bouwvolume op de eerste en tweede verdieping;
- wijzigen van de gevelafwerking;
Binnengebied:
- gedeeltelijke ophoging van het bouwvolume na het isoleren van de daken.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 10 augustus 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen) | 10 augustus 2021 | 8 september 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 10 augustus 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 10 augustus 2021 | 16 augustus 2021 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 10 augustus 2021 | 12 augustus 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 10 augustus 2021 | 17 augustus 2021 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 10 augustus 2021 | 11 augustus 2021 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vergund geacht | 10 augustus 2021 | 26 augustus 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet geen functiewijziging. De bestaande vergunde autowerkplaats wordt gerenoveerd en ingericht als atelier met bijhorende kantoorruimte. De vier bovenliggende wooneenheden in de Lange Lobroekstraat en de Demerstraat blijven behouden.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst voor ondernemen en stadmarketing. Zij geven gunstig advies.
“De woningen worden vernieuwd en de loods krijgt opnieuw een economische invulling (op basis van de plannen). Een dergelijk hergebruik kan alleen maar positief beoordeeld worden in het kader van het verweven van functies.”
De aanvraag voorziet in vier wooneenheden: twee in de Lange Lobroekstraat en twee in de Demerstraat. Voor het pand in Demerstraat bestaat een bouwtoelating voor twee wooneenheden. Er zijn geen bouwtoelatingen beschikbaar in het Felixarchief waar de indeling van de verdiepingen af te lezen is voor het pand in de Lange Lobroestraat. Daarom werd de aanvraag ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst vergund geacht. Op basis van het kadaster en oude woonkaarten wordt slechts één wooneenheid vergund geacht.
Door de vergunde samenvoeging met het pand in de Demerstraat kan hier echter wel van een meergezinswoning gesproken worden. De vermeerdering van één naar twee wooneenheden en een gemeenschappelijke ruimte onder het dak kan positief geadviseerd worden.
Plannen en beschrijvende nota spreken elkaar wel tegen over de invulling van de ruimte onder het dak. Op het plan BA_LOB_P_N_3 wordt melding gemaakt van een meditatieruimte, op de snede BA_LOB_S_N_BB van een slaapkamer en in de beschrijvende nota van een archiefruimte. In voorwaarden wordt opgenomen dat de ruimte onder dak als meditatie of archiefruimte gebruikt moet worden en niet als slaapkamer.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het volume van het pand in de Demerstraat wordt teruggebracht naar het volume van de laatst vergunde toestand. De onvergunde uitbreiding achteraan op de eerste verdieping ter hoogte van de linkerperceelsgrens wordt afgebroken en wordt opnieuw ingericht als het oorspronkelijk vergunde terras. Deze ingreep wordt geapprecieerd. Dit terras wordt afgescheiden van het linkeraanpalende perceel door een vergunde scheidingsmuur. Deze muur wordt opgetrokken zodat bij het appartement op de tweede verdieping eveneens een private buitenruimte kan worden gerealiseerd. Deze ingreep wijkt echter af van het referentiebeeld in de omgeving (bouwcode, artikel 6). De verhoging van de scheidingsmuur en bijgevolg ook het terras moeten worden uitgesloten uit de vergunning. Dit wordt in rood aangeduid op het plan BA_LOB_N_2 en de snede BA_LOB_S_N_BB.
Het conglomeraat van achterbouwen bij het pand in de Lange Lobroekstraat wordt afgebroken en voorzien van een nieuwe achterbouw op de eerste en de tweede verdieping met een hellend dak dat op kroonlijsthoogte naadloos aansluit op het bestaande hoofdvolume. De achterbouw respecteert de kenmerkende bouwdiepte en wordt gunstig beoordeeld.
De loods wordt gedeeltelijk afgebroken in functie van de realisatie van een patio die het atelier voorziet van licht en lucht. Deze ingreep voorziet bijkomend licht, lucht en zicht op groen in de quasi volledig dichtgebouwde hoek van het bouwblok. De ingreep verhoogt ook de natuurlijke waterinfiltratie, draagt bij aan de biodiversiteit en heeft een positieve invloed op de stedelijke opwarming. In de patio wordt een terras aangelegd. Er worden geen maatlijnen geplaatst bij het terras. Artikel 27 van de bouwcode bepaalt dat de oppervlakte van de verharding in een buitenruimte tot 60m² maximaal 20m² mag bedragen om de positieve gevolgen van de ontpitting, zoals hierboven opgesomd, te kunnen waarborgen. De oppervlaktebeperking van 20m² verharding moet worden opgenomen in de voorwaarden bij de vergunning.
Visueel-vormelijke elementen
Het pand in de Lange Lobroekstraat bezit nog de gevel van 19de eeuwse herenwoning, getypeerd door een gele gevelsteen met enkele groen geglazuurde bakstenen als decoratieve kleuraccenten. Deze kenmerken blijven behouden. De sectionaalpoort, niet-structurele kolom en inkomdeur op het gelijkvloers zijn toevoegingen van een latere periode en bijgevolg van beperkte waarde. Deze elementen worden vervangen door een vijfledige glazen inkompartij die overeenstemt met de architecturale opbouw van de rest van de gevel. De visueel vormelijke inpassing van de inkompartij aan de Lange Lobroekstraat is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
De voorgevel van het pand in de Demerstraat is opgetrokken uit geglazuurd gevelmetselwerk boven een arduinen plint. De opening aan de linkerkant van de plint werd oorspronkelijk voorzien van een houten accordeonpoort, deze aan de rechterkant van een statige deur die toegang verleende tot de bovengelegen appartementen. Tussenin werd een kolom geplaats, bezet met arduin. De poort moest later wijken voor een exemplaar in PVC. De plint wordt nieuw leven ingeblazen door de poort te vervangen door een glazen pui. Aan de linkerkant wordt in symmetrie met de rechterkant een nieuwe arduinen kolom geplaatst. Tussen de linkersperceelsgrens en de nieuwe kolom wordt een opengaand paneel voorzien in functie van de ventilatie van de interne ruimten. Aangezien de geglazuurde gevelstenen aan vervanging toe zijn, wordt de gevel geïsoleerd en afgewerkt met sierpleister in een lichte kleur. De raamopeningen op de verdiepingen worden vervangen door een dubbelhoog opliggend raamgeheel in aluminium.
De gevel wordt aangepast aan de achterliggende ondersteunende kantoorfunctie bij het atelier met respect voor de oorspronkelijke gevelopbouw. Het dubbelhoog raamgeheel op de verdiepingen benadrukt een verticaliteit die kenmerkend is voor de gevels in het 19de eeuwse stadsweefsel. Het gebruik van sierpleister is kenmerkend voor de omgeving. De gevelrenovatie aan de Demerstraat is visueel-vormelijk verenigbaar met de omgeving.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De scheidingsmuur achter het hoofdvolume op de tweede verdieping bij het pand in de Demerstraat wordt opgetrokken in functie van de realisatie van een private buitenruimte voor het bestaande appartement. De verhoging van de scheidingsmuur wijkt af van de kenmerkende bouwdiepte en veroorzaakt hinder naar de lichtinval bij het linkeraanpalend pand (bouwcode, 10). De verhoging van de scheidingmuur en bijgevolg ook het terras moeten worden uitgesloten uit de vergunning. Dit wordt in rood illustratief aangeduid op het plan BA_LOB_N_2 en de snede BA_LOB_S_N_BB.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst voor milieuvergunningen. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies.
“Op het dak staat een buitenunit van een warmtepomp opgesteld. Gelet op de omvang van het gebouw heeft deze waarschijnlijk een drijfkracht van meer dan 5 kW, en is deze ingedeeld in rubriek 16.3.2.
De loods blijft in het geplande project in gebruik als atelier. Welke activiteiten er zullen plaatsvinden blijkt nog niet. Afhankelijk hiervan kan het nodig zijn ook hiervoor een omgevingsproject met ingedeelde inrichtingen of activiteiten in te dienen.”
Het advies wordt bijgetreden en moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De garage/werkplaats op het gelijkvloers wordt verbouwd tot kantoren met atelier. De 4 bovenliggende wooneenheden blijven ongewijzigd. 100m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² : 100m² x 1.1/100m² = 1.1 Het atelier hoort bij de kantoren, er werken dezelfde mensen. Het atelier heeft geen bijkomende parkeerbehoefte. De werkelijke parkeerbehoefte is 1.
|
De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Er wordt 1 garage ingericht, ontsloten via de Lange Lobroekstraat.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1. Dit aantal is toereikend.
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. De garage/werkplaats voorzag in eigen parkeerbehoefte. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Voor de ondersteunende kantoorfunctie moet 1 fietsenstalling voorzien worden (100m² x 1.25/100m² = 1.25). Er wordt een fietsenstalling voor 15 fietsen ingericht op het gelijkvloers. De aanvraag is in overeenstemming met artikel 29 van de bouwcode.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de ruimte onder het dak in het pand aan de Lange Lobroekstraat moet ingericht worden als meditatie of archiefruimte;
3. de oppervlakte van de terrasverharding in de patio mag slechts 20m² bedragen;
4. voor de warmtepompen en de eventueel ingedeelde inrichtingen of activiteiten die worden ontplooid in het atelier, zal voor de start van de exploitatie een melding gedaan of vergunning gevraagd moeten worden.
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
6. de verhoging van de scheidingsmuur in het pand aan de Demerstraat zoals illustratief in rood aangeduid op het plan BA_LOB_N_2 en de snede BA_LOB_S_N_BB;
7. de inrichting van het terras op de tweede verdieping in het pand aan de Demerstraat zoals illustratief in rood aangeduid op het plan BA_LOB_N_2 en de snede BA_LOB_S_N_BB.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 9 juli 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 10 augustus 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 6 oktober 2021 |
Verslag GOA | 17 september 2021 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. de ruimte onder het dak in het pand aan de Lange Lobroekstraat moet ingericht worden als meditatie of archiefruimte;
3. de oppervlakte van de terrasverharding in de patio mag slechts 20m² bedragen;
4. voor de warmtepompen en de eventueel ingedeelde inrichtingen of activiteiten die worden ontplooid in het atelier, zal voor de start van de exploitatie een melding gedaan of vergunning gevraagd moeten worden.
5. na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Uitsluitingen
6. de verhoging van de scheidingsmuur in het pand aan de Demerstraat zoals illustratief in rood aangeduid op het plan BA_LOB_N_2 en de snede BA_LOB_S_N_BB;
7. de inrichting van het terras op de tweede verdieping in het pand aan de Demerstraat zoals illustratief in rood aangeduid op het plan BA_LOB_N_2 en de snede BA_LOB_S_N_BB.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.