Terug
Gepubliceerd op 27/09/2021

2021_CBS_07609 - Omgevingsvergunning - OMV_2021111992. Van Aerdtstraat 7-9. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/09/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker

Afwezig

Serge Muyters, korpschef; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_07609 - Omgevingsvergunning - OMV_2021111992. Van Aerdtstraat 7-9. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_07609 - Omgevingsvergunning - OMV_2021111992. Van Aerdtstraat 7-9. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021111992

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Sabine Heylen met als contactadres Van Aerdtstraat 33 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Van Aerdtstraat 7-9 te 2060 Antwerpen

Kadastrale gegevens:

afdeling 7 sectie G nrs. 0, 1301Y4 en 1301X5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van bestaande bouwvolumes en bouwen van een meergezinswoning van 5 woonentiteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          Van Aertstraat 7:

  • 18/03/1985: vergunning (19851435) voor verbouwen woning - 12.2.1985.

-          Van Aertstraat 9:

  • 17/10/2016: proces-verbaal (VPV 11002_2016_2549_VPV);
  • 10/06/1927: toelating (1927#27075) voor binnenveranderingen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • Van Aertstraat 7:

-          1 woongelegenheid op gelijkvloerse –en 1ste verdieping;

-          7 kamerwoningen op verdiepingen;

  • Van Aertstraat 9:

-          meergezinswoning met 3 woonentiteiten.

-          bouwvolume:

  • Van Aertstraat 7:

-          besloten bebouwing;

-          3 bouwlagen;

-          hoofdgebouw: zadeldak;

-          uitbouwen: platte daken;

-          bouwdiepte hoofdgebouw: circa 9,4 m;

-          bouwdiepte gelijkvloers: circa 16,67 m;

-          bouwdiepte 1ste en 2de verdieping: circa 16,67 m (uitbouw langs linker perceelgrens);

  • Van Aertstraat 9:

-          besloten bebouwing;

-          hoofdgebouw:

  • 3 bouwlagen;
  • zadeldak en uitbouw met plat dak;
  • bouwdiepte hoofdgebouw: circa 9 m;
  • bouwdiepte gelijkvloers: maximaal circa 20,23 m;

-          bijgebouw:

  • achteraan op de perceelsgrenzen;
  • 2 bouwlagen;
  • lessenaarsdak;
  • kroonlijsthoogte: circa 5,55 m;
  • nokhoogte: circa 6,70 m;
  • volière op verdieping met inpandige passerelle.

Huidige toestand

-          hoofdgebouwen: niet relevant gezien de aanvraag handelt over een sloop en nieuwbouw;

-          bijgebouw Van Aertstraat 9:

  • bouwvolume ongewijzigd;
  • verdieping dicht gebouwd;
  • gewijzigde gevelopeningen.

Gewenste toestand

-          functie:

  • Van Aertstraat 7 & 9: meergezinswoning van 5 wooneenheden:

-          verdieping 0: 1 drie-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 112,8 m²;

-          verdieping 1: 1 drie-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 111,5 m²;

-          verdieping 2: 1 drie-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 111,5 m²;

-          verdieping 3: 1 twee-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 87 m²;

-          verdieping 4: 1 een-slaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 68 m².

  • bijgebouw:

-          achterhuis.

-          bouwvolume:

  • hoofdgebouw:

-          besloten bebouwing;

-          5 bovengrondse bouwlagen en kelderverdieping;

-          platte daken;

-          kroonlijsthoogte: circa 16,66 m (gemeten vanaf de straatpas);

-          bouwdiepte:

  • gelijkvloers: 17,30 m;
  • 1ste en 2de verdiepingen: 13,89 m;
  • 3de verdieping: links 12,49 m, rechts 9,30 m;
  • 4de verdieping: 9,30 m;

-          uitpandige terrassen op elke verdieping.

  • bijgebouw:

-          ongewijzigd t.o.v. huidige toestand.

-          gevelafwerking:

  • polychroom metselwerk, voornamelijk uit geel genuanceerd baksteenparement, met geel/grijs/groene baksteenparement als ornamentering;
  • grijs genuanceerde betonnen plint, dorpel en horizontale lijst op de eerste en de vierde verdieping en als dakrand;
  • grijskleurig genuanceerd aluminium buitenschrijnwerk met op de verdiepingen een natuurlijk vergrijzend hardhouten beglaasde balustrade;
  • in de buitenste raamopeningen telkens een natuurlijk vergrijzend hardhouten blokkader;
  • grijskleurig genuanceerd metalen hekwerk als afsluiting van de inkomnis;
  • groengrijs genuanceerd aluminium poort met bovenlicht.

-          inrichting:

  • totale perceeloppervlakte van circa 288 m²:

-          onbebouwde oppervlakte van circa 89 m² aansluitend aan het hoofdbouwvolume (circa 31% van het perceel onbebouwd);

-          (terras)verharding (circa 23 m²) en bestaande bijbouw (circa 15 m²) met een gezamenlijke oppervlakte van circa 38 m² in de tuinzone van circa 102 m² (circa 37% van de totale tuinoppervlakte bebouwd en verhard);

  • garage met 1 autostaanplaats centraal op de gelijkvloerse verdieping.

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van bestaande hoofdgebouwen;

-          bouwen van een meergezinswoning van 5 woonentiteiten;

-          het ophogen van de scheidingsmuren;

-          regulariseren van handelingen aan bijgebouw:

  • dichtbouwen van verdieping;
  • wijzigen van gevelopeningen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

9 augustus 2021

24 augustus 2021

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

9 augustus 2021

16 augustus 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

9 augustus 2021

16 augustus 2021

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

9 augustus 2021

17 augustus 2021

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

9 augustus 2021

16 augustus 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 27 Open ruimte:
    §3. Verhardingen (terras, tuinhuis) in tuinen groter dan 60 vierkante meter zijn slechts toegestaan over maximum 1/3 van de totale tuinoppervlakte, de achtertuin wordt over circa 37% verhard;
  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    §3. Indien de stal- en parkeerplaatsen ondergronds gerealiseerd worden moeten deze via een goed toegankelijke helling, een trap met fietsgoot of een lift bereikbaar zijn. Op de plannen is geen fietsgoot voorzien;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    De nieuwbouw genereert een parkeerbehoefte van 5 autostaanplaatsen. Er wordt slechts één parkeerplaats voorzien.
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    §3.4. de zichtbaar blijvende onderdelen van de scheidingsmuur moeten esthetisch verantwoord en volgens de regels der kunst afgewerkt worden. De aanvraag bevat te weinig informatie omtrent de afwerking van de scheidingsmuren;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    §1. Elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat. Het rioolstelsel wordt niet gescheiden aangeboden;
  • artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:
    §1.3. De vloeidiepte van de huisaansluitingen op de perceelgrens mag niet meer bedragen dan 0,80 meter onder het straatniveau. De aanvraag bevat te weinig informatie om vast te stellen of wordt voldaan aan de bepalingen van dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
 

Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)

-          BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen wordt betrokken bij de beoordeling van de verenigbaarheid van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De omgeving wordt gekenmerkt door één - en meergezinswoningen in gesloten bebouwing, De beoogde meergezinswoning is functioneel inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Door het voorzien van 5 ruime entiteiten  wordt de draagkracht van de site niet overschreden. Het voorgestelde project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het straatbeeld in de onmiddellijke omgeving wordt bepaald door hoofdzakelijk gevelafwerkingen in baksteen in licht gele en beige tinten in combinatie met afwerkdetails in blauwe hardsteen.

Voor de nieuwe gevelafwerking wordt een geel genuanceerde gevelsteen voorgesteld met accenten in geel-grijs-groen. De raamdorpels, de lijsten en plint onderaan de gevel worden in grijskleurig beton voorzien. Het buitenschrijnwerk zal voorzien worden in grijs genuanceerd aluminium. De voorgestelde materialisatie is aanvaardbaar gezien de stedelijke context van het gebouw. Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en geleding zodat het nieuwe gebouw zich integreert in de bestaande omgeving. Bijgevolg kan gesteld dat de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Archeologische Aspecten

Het projectgebied bevindt zich binnen een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte onder de 300 m² (290 m²) en een ingreep boven de 100 m² (ca. 160 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor geen archeologienota verplicht.

 

Het projectgebied situeert zich net op het tracé de contrescarpe van de Spaanse Omwalling uit de 16de eeuw. Het is dus niet uitgesloten dat hier alsnog resten van worden aangetroffen tijdens de geplande werkzaamheden van de sloop en de uitgraving (- 50 cm onder niveau huidige kelder) van het ondergrondse bouwvolume. Om deze reden wordt er extra nadruk gelegd op de vondstmelding (Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4). Restanten van muurwerk waarvan de bouwheer redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologische relevant zijn, dienen gemeld te worden onder de vondstmeldingsplicht. De dienst archeologie van de stad Antwerpen kan de noodzaak en waarde steeds komen inschatten.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Strijdig met de bouwcode is de tuin voor 37% verhard of meer dan 1/3de. Gezien dit een beperkt verschil betreft en er nog voldoende open en onverharde ruimte rest kan een afwijking op basis van art.3 van de bouwcode worden toegestaan.

 

De plannen voorzien, strijdig met de bouwcode, geen gescheiden rioolstelsel. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan en zal in voorwaarde worden opgelegd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw van een meergezinswoning met 5 appartementen.

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

5 appartementen : parkeerbehoefte = 5

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 5

 

De plannen voorzien in 1 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

De grootte en/of vorm van het perceel laten het bouwen van het totaal aantal te realiseren plaatsen niet toe.’

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 4 – 5 = -1 = 0

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4 ( = 5 – 1 ).

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

 

In Van Aerdtstraat 7 zijn er in de laatst vergunde toestand 7 kamerwoningen en 1 appartement.

In Van Aerdtstraat 9 zijn er 3 appartementen.

 

De parkeerbehoefte van de 4 appartementen is 4

De parkeerbehoefte van de 7 kamerwoningen is 1 (7 x 0.15 = 1.05)

 

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 5

 

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 5 parkeerplaatsen.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan

4 – 5 = -1 = 0

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de appartementen moeten voldoende fietsenstallingen voorzien worden.

3 appartementen met 3 slaapkamers : 3 x 4 = 12

1 appartement met 2 slaapkamers : 1 x 3 = 3

1 appartement met 1 slaapkamer : 1 x 2 = 2

In totaal moeten 17 fietsenstallingen voorzien worden (12 + 3 + 2 = 17)

 

Er wordt een fietsenstalling ingericht in de kelder voor 16 fietsen.

 

De trap naar de fietsenberging moet voorzien worden van een fietsgoot.

De deur op het gelijkvloers  naar de fietsenstalling moet automatisch open gaan zodat de fietsenstalling vlot bereikbaar is. Er is tussen trap en deur immers onvoldoende ruimte voor het zetten van een fiets.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      De voorwaarden uit het advies van Fluvius moet worden nagekomen;

3.      De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn (muren), deze te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerend erfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan de waarde steeds komen inschatten;

4.      De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de archeologische werkzaamheden aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be);

5.      De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

6.      Er moet een gescheiden rioleringsstelsel worden voorzien. RWA en DWA moeten gescheiden worden aangeboden aan de straat in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode;

7.      Er moeten 17 fietsen gestald kunnen worden in de fietsenstalling;

8.      De trap naar de fietsenstalling moer voorzien worden van een fietsgoot;

9.      De deuren naar de fietsenstalling moeten automatisch open gaan;

10.  Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

9 juli 2021

Volledig en ontvankelijk

9 augustus 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

6 oktober 2021

Verslag GOA

17 september 2021

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Verminking van Antwerpen: het bezwaar tegen de sloop van de bestaande gebouwen. De bezwaarindiener vind de aanvraag een aanslag op het pittoresk patrimonium van Antwerpen waarbij twee charmante woningen voor de bijl gaan en plaats moeten ruimen voor afzichtelijke, smaakloze en koele nieuwbouw.

Beoordeling: De panden bevinden zich niet in CHE-gebied, werden noch geïnventariseerd als waardevol waaruit geconcludeerd kan worden dat deze onvoldoende erfgoedwaarde hebben om behoud voorop te stellen. Het bezwaar is ongegrond;

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      De voorwaarden uit het advies van Fluvius moet worden nagekomen;

3.      De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn (muren), deze te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerend erfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4). De dienst archeologie kan de waarde steeds komen inschatten;

4.      De bouwheer meldt 2 weken voor aanvang de start van de archeologische werkzaamheden aan de stedelijke dienst archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be);

5.      De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen;

6.      Er moet een gescheiden rioleringsstelsel worden voorzien. RWA en DWA moeten gescheiden worden aangeboden aan de straat in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode;

7.      Er moeten 17 fietsen gestald kunnen worden in de fietsenstalling;

8.      De trap naar de fietsenstalling moer voorzien worden van een fietsgoot;

9.      De deuren naar de fietsenstalling moeten automatisch open gaan;

10.  Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.