Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021118039 |
Gegevens van de aanvrager: | BV KANDU-Z met als contactadres Brederodestraat 184 bus C te 2018 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | BV KANDU-Z (0762638843) met als contactadres Brederodestraat 184 bus C te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Brederodestraat 184-188 te 2018 Antwerpen |
Kadastrale gegevens: | afdeling 11 sectie L nrs. 0 en 3829N2 |
Inrichtingsnummer: | 20210609-0079 (Konduz Market) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de functie kantoor naar handel, wijzigen van de gevel, aanbrengen van publiciteit en de exploitatie van een supermarkt |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/09/2017: vergunning (20171003) voor het renoveren van de zuidgevel van een appartementsgebouw;
- 10/03/1972: vergunning (18#82332) voor het bouwen van een appartementsgebouw.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: appartementsgebouw met gelijkvloerse kantoren en handelsruimtes;
- bouwvolume: vrijstaand gebouw van 21 bouwlagen met teruggetrokken daklaag onder plat dak;
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- functie: gedeelte gelijkvloers omgevormd van kantoor naar detailhandel;
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen functie van kantoor naar detailhandel;
- plaatsen zaakgebonden gevelreclame;
- wijzigen inkomdeuren.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
Huidige aanvraag betreft de exploitatie van een verkooppunt voor voedingswaren, voorzien van koelinstallatie en stroomtransformator.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; | 1x 250,00 kVA |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 85,00 kW |
45.4.d) | verkooppunten van vlees, vis en gevogelte; | 1 verkooppunt |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 9 augustus 2021 | 16 augustus 2021 | Geen advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 9 augustus 2021 | 27 augustus 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 9 augustus 2021 | 16 augustus 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 9 augustus 2021 | 17 augustus 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
een doorgangsbreedte van minstens 120 cm moet aan de kassa’s gegarandeerd worden;
het niveauverschil tussen straat en inkom mag niet meer bedragen dan 2 cm. Dit is momenteel 5 cm;
de toiletten moeten voldoen aan artikel 29/2.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m² groot is;
de aanvraag voorziet geen fietsstalplaatsen.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Beleidsrichtlijnen in het kader van goede ruimtelijke ordening (overeenkomstig artikel 4.3.1, §2, 2° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening)
- BGO Wonen: de beleidsmatig gewenste ontwikkeling woninggrootte, woningmix en beschermen van eengezinswoningen (verder genoemd BGO Wonen), goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 24 juni 2019.
(De BGO Wonen kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De BGO Wonen is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Toegankelijkheid
De aanvrager wenst een publiektoegankelijke ruimte in te richten. Hierdoor werd de aanvraag getoetst aan de verordening inzake toegankelijkheid.
- Opgemerkt wordt dat de doorgangbreedte aan de kassa’s niet voldoet aan artikel 15 omdat de doorgangbreedte minimaal 120 cm moet zijn. Dit wordt opgelegd als voorwaarde voor vergunning.
- Het niveauverschil tussen het openbaar domein en de toegang naar de winkel moet drempelloos voorzien worden conform artikel 18 van de verordening. De voorgestelde drempel is 5 cm hoog en dit mag maximaal 2 cm zijn. Als voorwaarde wordt opgenomen om de toegang naar de winkel conform artikel 18 van de verordening inzake toegankelijkheid te voorzien.
- De voorziene publiek toegankelijke toiletten moeten voldoen aan artikel 29/2 van de verordening inzake toegankelijkheid. Dit wordt als voorwaarde opgenomen.
Functionele inpasbaarheid
De aanvrager wenst de ruimte aan de Brederodestraat 184C te wijzigingen van kantoor naar handel. De voorgestelde functiewijziging is ruimtelijk aanvaardbaar en inpasbaar in de omgeving.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Het bouwvolume blijft ongewijzigd.
Visueel-vormelijke elementen
Aan de voorgevel wordt zaakgebonden publiciteit aangebracht. Dit is stedenbouwkundig aanvaardbaar. De indeling en het materiaal blijft ongewijzigd ten opzichte van de bestaande toestand.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag voorziet geen afvalberging conform artikel 26 van de bouwcode. Als voorwaarde wordt opgenomen om een afvalberging conform deze bepalingen te voorzien.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van kantoor naar handel. De kantoorfunctie op het gelijkvloers wordt ingericht als detailhandel. Het gaat om een oppervlakte van 468m². Gezien de ligging in de winkelstraat Brederodestraat moeten er geen parkeerplaatsen voorzien worden. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
|
Fietsvoorzieningen
De nieuwe handelszaak heeft een bruto vloeroppervlakte van 468 m² en moet daardoor drie fietsen voor het personeel voorzien overeenkomstig artikel 29 van de bouwcode. Als voorwaarde wordt opgenomen om drie fietsstalplaatsen voor het personeel te voorzien.
Laden en lossen
De stedelijke Mobiliteitsdienst bracht advies uit over het laden en lossen van de nieuwe handelszaak:
“Het is niet duidelijk waar de leveringen zullen gebeuren. Voor de winkel is er enkel een voetpad en op straat zijn er tramsporen aanwezig. De leveringen mogen niet op het voetpad gebeuren en ook de tram kan niet gehinderd worden. Om de hoek ligt een fietspad, ook hier kan men niet stilstaan om te leveren.
Er moet een oplossing komen voor de leveringen die geen impact heeft op de voetgangers, fietsers en de tram.”
Dit advies wordt bijgetreden. Laden en lossen op het openbaar domein veroorzaakt hinder voor verkeersgebruikers en passanten. Als voorwaarde wordt opgenomen om een plek te voorzien voor het laden en lossen zonder dat passanten worden verhinderd. Voetgangers, fietsers, het openbaar vervoer en de weggebruikers mogen niet gehinderd worden bij leveringen.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De gelijkvloerse verdieping van het kantoorgebouw gelegen aan de Brederodestraat 184C wordt gewijzigd naar handel. In het handelspand zal er onder meer een voedingswinkel geëxploiteerd worden. Voor de uitbating van de supermarkt worden diverse koelinrichtingen voorzien:
Het waterverbruik wordt ingeschat op 200 m³/jaar. De lozing van huishoudelijk afvalwater is bijgevolg niet meldingsplichtig.
De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.
Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.
De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. een afvalberging conform artikel 26 van de bouwcode te voorzien;
3. drie fietsstalplaatsen voor het personeel conform artikel 29 van de bouwcode te voorzien;
4. een plek te voorzien voor het laden en lossen zonder dat passanten worden verhinderd. Voetgangers, fietsers, het openbaar vervoer en de weggebruikers mogen niet gehinderd worden bij leveringen;
5. de doorgangbreedte aan de kassa’s moet conform artikel 15 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid minimaal 120 cm zijn;
6. de toegang naar de winkel conform artikel 18 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid met een drempel van maximum 2 cm te voorzien;
7. de publiek toegankelijke toiletten conform artikel 29/2 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid te voorzien.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Aan het college wordt voorgesteld de gemelde ingedeelde inrichtingen of activiteiten te akteren.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; | 1x 250,00 kVA |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 85,00 kW |
45.4.d) | verkooppunten van vlees, vis en gevogelte; | 1 verkooppunt |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 9 juli 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 9 augustus 2021 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 6 oktober 2021 |
Verslag GOA | 17 september 2021 |
naam GOA | Katrine Leemans en Bieke Geypens |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. een afvalberging conform artikel 26 van de bouwcode te voorzien;
3. drie fietsstalplaatsen voor het personeel conform artikel 29 van de bouwcode te voorzien;
4. een plek te voorzien voor het laden en lossen zonder dat passanten worden verhinderd. Voetgangers, fietsers, het openbaar vervoer en de weggebruikers mogen niet gehinderd worden bij leveringen;
5. de doorgangbreedte aan de kassa’s moet conform artikel 15 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid minimaal 120 cm zijn;
6. de toegang naar de winkel conform artikel 18 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid met een drempel van maximum 2 cm te voorzien;
7. de publiek toegankelijke toiletten conform artikel 29/2 van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid te voorzien.
Brandweervoorwaarden
de brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/RVDE/2021/G.00554.A7.0006 die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
12.2.1° | transformatoren (gebruik van) met een individueel nominaal vermogen van 100 kVA tot en met 1.000 kVA; | 1x 250,00 kVA |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 85,00 kW |
45.4.d) | verkooppunten van vlees, vis en gevogelte; | 1 verkooppunt |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.