Terug
Gepubliceerd op 27/09/2021

2021_CBS_07771 - District Berchem. Fietsostrade F11 Antwerpen - Lier: zone Groenenhoek - SWOU12708 - Voorontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 24/09/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Karin De Craecker

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_07771 - District Berchem. Fietsostrade F11 Antwerpen - Lier: zone Groenenhoek - SWOU12708 - Voorontwerp - Goedkeuring 2021_CBS_07771 - District Berchem. Fietsostrade F11 Antwerpen - Lier: zone Groenenhoek - SWOU12708 - Voorontwerp - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 5153000000/2LMS010104M01879/224/2100/2200/2300/2400/2500.

Dit project komt in aanmerking voor subsidiëring onder het subsidiereglement van het fietsfonds voor de aanleg van de fietsostrades.

De subsidie voor de realisatie van de werken en de aankoop van gronden bedraagt 100% van de kosten. De subsidie voor het ereloon wordt beperkt tot maximum van 5% op de subsidieerbare werken binnen de reglementering van het Fietsfonds (reglement Fietsostrades).

De provincie levert een subsidiebelofte af voor de gunning van de werken. In de overeenkomst tussen stad Antwerpen en stad Mortsel werd opgenomen dat indien geen subsidie wordt verleend het dossier kan worden stopgezet.

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.

De geplande fietsinfrastructuur vormt nieuw openbaar domein.
De Fietsostrade maakt geen deel uit van de wegenis van de Saffierstraat en is een bovenlokale bevoegdheid.

Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten en budgetten.

Inspraak

De info voor de bewoners ging door op 11 mei 2021.

Aanleiding en context

fase
actie
datum
jaarnummer
samenwerkingsovereenkomstgoedkeuring college5 juli 20195703
samenwerkingsovereenkomst
opgemaakt door stad Mortsel
studieopdracht - Antwerpen en stad Mortsel
goedkeuring gemeenteraad stad Mortsel
goedkeuring college
15 december 2020
18 december 2020

10646
projectdefinitie en conceptgoedkeuring college
advies districtsraad Berchem
goedkeuring college stad Mortsel
5 februari 2021
23 maart 2021
15 februari 2021
1076
14
119
info bewoners
11 mei 2021
adviescoördinatieoverleg openbaar domein14 juni 2021

Het college keurde in zitting van 5 februari 2021 (jaarnummer 1076) de projectdefinitie en concept, de mobiliteitsvoorwaarden voor de aanleg van de F11, Fietsostrade Antwerpen - Lier ter hoogte van de Saffierstraat, district Berchem, goed.

Het college van stad Mortsel keurde in zitting van 15 februari 2021 (jaarnummer 119) de projectdefinitie goed.

Het studiebureau Arcadis heeft in opdracht van de provincie Antwerpen het concept vertaald in een voorontwerp. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het voorontwerp ter goedkeuring voor.

Argumentatie

Het studiebureau Arcadis maakte in opdracht van de provincie Antwerpen een voorontwerp op. Er werd ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht:

  • de aansluiting met het ringfietspad is aangepast naar een afdaling parallel aan het Ringfietspad. Hierdoor wordt er minder ruimte ingenomen richting de Saffierstraat en Edgar Tinelstraat en wordt het groen in de Saffierstraat verbonden met het groen van het Ringpark. De doortrekking van F11 over Ring en Singel blijft mogelijk, er wordt rekening gehouden met een brugdek op +12,50m Tweede Algemene Waterpassing (TAW);
  • de overspanningen van de bruggen over de Arbeidersstraat, Ter Nieuwerbrugge en Vosstraat worden verkort;
  • de elementen uit Park Groenenhoek die invloed hebben op de stabiliteit van het talud werden toegevoegd: fietsenstallingen, zitplaatsen/tribunes, luie trap gecombineerd met moestuinbakken;
  • de helling van het talud is vastgelegd met een maximale steile helling van 4/4 met waar mogelijk glooiingen met minder steile hellingen. Dit in functie van het ontwerp van de parkzone waardoor de parkruimte wordt gemaximaliseerd;
  • de toegang vanuit de Vosstraat is ingetekend;
  • de drukverdeelconstructie ter bescherming van de kastanjebomen is principieel uitgewerkt;
  • er is een bomenplan opgemaakt. Hierdoor zijn volgende gegevens af te lezen: ID-nummer, kroondiameter, kroonhoogte, stamomtrek en mate van aantasting door de kastanjebloedingsziekte.

Bomenbalans
Het voorontwerp van de F11 resulteert samen met het ontwerp van de parkzone in een neutrale bomenbalans. Er werd uitvoerig onderzoek gedaan naar maatregelen om de rij van 72 kastanjebomen in de straat te bewaren. Als resultaat is een drukverdeelconstructie op palen ontworpen waarop het talud gebouwd zal worden. Hierdoor worden de wortels van de kastanjebomen niet belast door de Fietsostrade. Overal waar het nieuwe talud tussen 6 en 11m van de kastanjebomen komt, zal deze drukverdeelconstructie toegepast worden. Deze constructie zal, samen met de beschermingsmaatregelen die tijdens de werkzaamheden worden genomen, de rij laanbomen maximaal beschermen.

Enkele bomen in de straat komen pal in of onder de nieuwe constructie te staan. Hier is rooien de enige mogelijkheid. In totaal zullen er acht bomen gerooid worden:

  • drie kastanjes verdwijnen ter hoogte van de Lodewijk van Berckenlaan omdat zij te dicht bij het nieuwe talud staan, deze bomen staan aan het einde van de rij kastanjes naast de Saffierstraat;
  • drie kastanjes verdwijnen aan de brug ter hoogte van Ter Nieuwerbrugge omdat zij recht onder de nieuwe fietsersbrug staan. Eén daarvan staat in de rij kastanjes naast de Saffierstraat, twee kleinere kastanjes daarvan met stamdiameter 15cm staan onderaan het bestaande talud in Ter Nieuwerbrugge;
  • twee platanen verdwijnen in de Deurnestraat (stad Mortsel) omdat ze recht onder de nieuwe fietsersbrug staan.

Gelijktijdig met dit project wordt de groenzone langs de Saffierstraat ontworpen (SWOU11656). Hierin zullen nieuwe bomen geplant worden waardoor er over beide projecten samen minstens een neutrale bomenbalans bereikt wordt. In de fase definitief ontwerp zal een gecombineerd ontwerp gepresenteerd worden.

De zone ter hoogte van de aansluiting met het Ringfietspad wordt momenteel onderzocht. Er wordt gestreefd naar maximaal behoud van de bestaande berm met groenscherm.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Er wordt onderzocht hoe het regenwater van de Fietsostrade F11 gebruikt kan worden voor de bevloeiing van het tweede maaiveld onder de drukverdeelconstructie.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

14 juni 2021

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies mits volgende voorwaarden:

  • het ontwerp van de fiets-o-strade wordt afgestemd op het ontwerp van de Saffierstraat en de aanliggende parkstrip, in functie van een samenhangende inrichting, materialisering, beplanting en verlichting van de parkzone en het talud;
  • verduidelijkt wordt op welke manier de groene buffer ruimte met het Ringfietspad zal ingericht en beplant worden;
  • de integratie in de helling en detaillering van de fietsenstallingen in overleg met SW/Publieke Ruimte verder wordt uitgewerkt;
  • de beplantingskeuzes en de uitwerking van het beplantingsplan in overleg met Stadsbeheer/Groen verder uitgewerkt wordt;
  • in overleg met Stadsbeheer/GROEN naar uitvoeringsmethode onderzocht wordt op welke manier het talud uitgevoerd kan worden zonder de kastanjebomen te beschadigen;
  • de technische uitwerking van het talud, de ondergrondse infrastructuur en  de boombeschermingsmaatregelen verder uitgewerkt worden, in functie van een kwalitatief behoud van de bomen;
  • de bestaande groenstructuur in het definitief ontwerp realistisch en duidelijk op de plannen wordt weergegeven;
  • de bereikbaarheid van de Fietsostrade in functie van onderhoud en reiniging wordt teruggekoppeld met Stadsbeheer en onderhoud;
  • de bufferzone/in- en uitvoegzone naast de Fietsostrade minimum 2m obstakelvrij voorzien wordt;
  • de aansluiting op het Ringfietspad in overleg met de betrokken diensten verder uitgewerkt wordt, rekening houdend met de oplossingen en suggesties uit de studieopdracht omtrent de inrichting van het Ringfietspad;
  • het wandelpad niet doorgetrokken wordt in de verhoogde Fietsostrade (FOS) richting Saffierstraat;
  • de architectuur en detaillering van de bruggen en de landhoofden in overleg met SW/Publieke Ruimte verder uitgewerkt wordt, waarbij de hoogte en de terugkerende kenmerken en detaillering van de bestaande bruggen maximaal worden doorgetrokken.

Deze adviezen worden mee opgenomen bij de opmaak van het definitief ontwerp.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010104 - Ambitieuze Modal Split (OV + fiets)
2LMS010104M01879 - SWOU12708 Saffierstraat (F11 Fietsostrade langs Saffierstraat)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het voorontwerp (3 juni 2021) voor de aanleg van de F11, Fietsostrade Antwerpen - Lier ter hoogte van de Saffierstraat, district Berchem, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

diensttaak
SW/PR/ONTopdracht geven aan het studiebureau om het voorontwerp uit ter werken tot een definitief ontwerp
SW/Mobiliteitdraft signalisatieplan opmaken

Bijlagen

  • 15000652_1_C3D_OT-1.pdf
  • 15000652_tp1_c1-1.pdf
  • 15000652_tp1_c1-2.pdf
  • 15000652_tp1_c1-3.pdf
  • 15000652_tp1_c1-4.pdf
  • Presentatie COD 20210614.pdf