Terug
Gepubliceerd op 19/01/2021

2021_DRAN_00009 - District Antwerpen. Cobdenstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

districtsraad Antwerpen
ma 18/01/2021 - 20:00 Virtueel via Zoom
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad; Anne Poppe, districtsraadslid; Christophe Wuyts, districtsraadslid; Samuel Markowitz, districtsschepen; Paul Cordy, districtsburgemeester; Tom Van den Borne, districtsschepen; Regina Verstraeten, districtsraadslid; Adrjen Boeckmans, districtsraadslid; Jan Braeckmans, districtsraadslid; Fauzaya Talhaoui, districtsraadslid; Maya Detiège, districtsraadslid; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Annelies Thoelen, districtsraadslid; Ebubekir Dogan, districtsraadslid; Sascha Luyckx, districtsraadslid; Laura Delmas, districtsraadslid; Tannicka Bogaert, districtsraadslid; Babette Dehaen, districtsraadslid; Freek Niesten, districtsraadslid; Annemie Demeyer, districtsraadslid; Cedric Cornelissen, districtsraadslid; Stella Vansummeren, districtsraadslid; Nana Touré, districtsraadslid; Amber Paris, districtsraadslid; Simon Verreet, districtsraadslid; Marie Vrelust, districtsraadslid; Farid Darmach, districtsraadslid; Sah Gulhan, districtsraadslid; Bart Steyaert, districtsraadslid; Lutgardis van Craenenbroeck, ; Herald Claeys, districtssecretaris; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Nadine Peeters, districtsraadslid; Morad Ramachi, districtsraadslid

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Marita Wuyts, voorzitter districtsraad
2021_DRAN_00009 - District Antwerpen. Cobdenstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring 2021_DRAN_00009 - District Antwerpen. Cobdenstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.

Aanleiding en context

De Cobdenstraat in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 26 april 2004 (jaarnummer 571);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "omgeving Boomgaardstraat"; 
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Het college keurde op 2 juni 2020 (jaarnummer 4697) de uitrol van "Fietsinfrastructuur - Onderzoek en uitrollen van rode lopers" goed.
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.

De Cobdenstraat maakt deel uit van een tangentiele fietsstraat-as (intra muros, binnen de R1). Deze as vormt de kleinere zus van de districtenfietsroute. Zij wordt als fietsstraat ingericht.
Op 7 september 2020 werd de vraag gesteld door het district Berchem om de onduidelijke situatie ter hoogte van de Stanleystraat te verduidelijken. Er wordt voorgesteld om het verkeersbord D1f (verplicht rechtsaf te slaan) te vervangen door het verkeersbord C31a (verbod aan het volgend kruispunt af te slaan in de richting door de pijl aangegeven).
Bij het aflopen van de straat, blijkt de stopstreep nog niet gereglementeerd te zijn. Dit wordt nu rechtgetrokken.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • de Cobdenstraat is onderdeel van de fietslus segment 3. Fietsers en bestuurders van speed pedelecs mogen de gehele breedte gebruiken. Motorvoertuigen hebben toegang tot de fietsstraat. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur. Een gevolg hiervan is dat de fietsstraat ook een voorrangsweg wordt (artikel 1);  
  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te fietsen (artikel 2);
  • het verbod wordt opgelegd links af te rijden ter hoogte van de Stanleystraat, dit om het verkeer toe te laten rechtdoor naar de Guldenvliesstraat te rijden (artikel 3);
  • een stopstreep voor de verkeerslichten wordt aangebracht (artikel 5);
  • de Cobdenstraat wordt ingericht als fietsstraat (artikel 6).

 De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019  (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 18 december 2020 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

De districtsraad Antwerpen keurt eenparig het volgende besluit goed.
De districtsraad antwerpen beslist:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Cobdenstraat in het district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 april 2004 (jaarnummer 571).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen