Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Merksemsesteenweg en de Tweemontstraat zijn lokale straten.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
Inleiding
De Merksemsesteenweg en de Tweemontstraat zijn twee straten die gekenmerkt worden door een mix van wonen en industrie. Voor de ontsluiting van verschillende bedrijven wordt momenteel gebruik gemaakt van de Tweemontstraat en de Merksemsesteenweg. Dit heeft een negatieve impact op de (verkeers-) leefbaarheid in de wijk. Met de geplande aanleg van de Zuidelijke Kadeweg wordt een alternatieve ontsluitingsroute gecreëerd voor het industrieverkeer. Hierdoor kan de Tweemontstraat omgevormd worden tot een kwalitatieve woonstraat met meer groen. De Merksemsesteenweg zal een industriestraat blijven. Hier wordt in kader van de verkeersveiligheid wel geïnvesteerd in kwalitatieve voet- en fietspaden om conflicten met het industrieverkeer tot een minimum te beperken.
Planningscontext
Het plangebied is gelegen binnen het GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen.
Er zijn geen actieve of geldende BPA’s of RUP’s van toepassing.
De zone is geen onderdeel van een actueel masterplan of beeldkwaliteitsplan.
Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.
Algemene randvoorwaarden
Mobiliteitsvoorwaarden
Op 17 mei 2021 (jaarnummer 137) keurde het districtscollege Deurne de projectdefinitie en het concept goed onder voorwaarde dat er een dubbelrichtingsfietspad wordt voorzien aan de kant van de huizen tussen de “te bouwen” ventweg en Schijnpoortweg/Burgemeester Gabriel Theunisbrug, met bijzondere aandacht voor de fietsoversteken aan de kant van de Gabriel Theunisbrug (verhoogde oversteken) en het mengen van het verkeer verder in de straat (ter hoogte van de ventweg).
Ambitie
Concept
Er werd een concept voorgelegd waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:
Tweemontstraat
Merksemsesteenweg
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Tweemontstraat en Merksemsesteenweg liggen in centraal gebied en hebben als dusdanig overal riolering die is aangesloten op een waterzuiveringsinstallatie.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.
Regenwaterafvoer (RWA) en droogweerafvoer (DWA)
De bestaande RWA en DWA infrastructuur wordt volledig vernieuwd. Bij de heraanleg zal extra aandacht gaan naar het oplossen van de overstromingsproblematiek ter hoogte van de aansluiting tussen de Tweemontstraat en de Merksemsesteenweg.
Brandweer
Alle gebouwen binnen het plangebied zijn gelegen langs een uitgeruste weg waar brandweerinterventies mogelijk zijn. Bij de heraanleg van beide straten wordt rekening gehouden met de benodigde draaicirkels voor brandweerwagens.
Techniek
De nutskasten blijven zo veel mogelijk behouden op hun huidige locaties. Wanneer deze een vlotte doorgang over het voetpad bemoeilijken zullen ze verplaatst worden.
fase | actie | datum | jaarnummer |
advies | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 8 februari 2021 | -- |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Deurne | 17 mei 2021 | 137 |
Het districtscollege van Deurne wenst de Tweemontstraat te herprofileren tot een aangename woonstraat, met voldoende groen. De Merksemsesteenweg blijft een industriestraat, hier wordt ingezet op verkeersveiligheid, voornamelijk in functie van de zwakke weggebruiker.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.
Op 17 mei 2021 (jaarnummer 137) keurde het districtscollege Deurne de projectdefinitie en het concept voor de wegeniswerken in de Merksemsesteenweg, Tweemontstraat, district Deurne, met voorwaarden goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept en de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5042500000/224/2DEU010101M00158/2DE090200/2200 en 2300.
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie “Tweemontstraat deel 1” (deel vanaf de ventweg tot aan de Merksemsesteenweg en de Merksemsesteenweg zelf) op voorwaarden dat:
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (8 februari 2021) voor wegeniswerken in de Merksemsesteenweg, Tweemontstraat, SWOU10950, district Deurne.
Het college neemt kennis van de voorwaarden van het districtscollege Deurne om een dubbelrichtingsfietspad te voorzien aan de kant van de huizen tussen de “te bouwen” ventweg en Schijnpoortweg/Burgemeester Gabriel Theunisbrug, met bijzondere aandacht voor de fietsoversteken aan de kant van de Gabriel Theunisbrug (verhoogde oversteken) en het mengen van het verkeer verder in de straat (ter hoogte van de ventweg).
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.