Terug
Gepubliceerd op 09/11/2021

2021_CBS_08931 - District Deurne. Merksemsesteenweg, Tweemontstraat. Wegeniswerken SWOU10950 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/11/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_08931 - District Deurne. Merksemsesteenweg, Tweemontstraat. Wegeniswerken SWOU10950 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2021_CBS_08931 - District Deurne. Merksemsesteenweg, Tweemontstraat. Wegeniswerken SWOU10950 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De Merksemsesteenweg en de Tweemontstraat zijn lokale straten.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Inleiding
De Merksemsesteenweg en de Tweemontstraat zijn twee straten die gekenmerkt worden door een mix van wonen en industrie. Voor de ontsluiting van verschillende bedrijven wordt momenteel gebruik gemaakt van de Tweemontstraat en de Merksemsesteenweg. Dit heeft een negatieve impact op de (verkeers-) leefbaarheid in de wijk. Met de geplande aanleg van de Zuidelijke Kadeweg wordt een alternatieve ontsluitingsroute gecreëerd voor het industrieverkeer. Hierdoor kan de Tweemontstraat omgevormd worden tot een kwalitatieve woonstraat met meer groen. De Merksemsesteenweg zal een industriestraat blijven. Hier wordt in kader van de verkeersveiligheid wel geïnvesteerd in kwalitatieve voet- en fietspaden om conflicten met het industrieverkeer tot een minimum te beperken.

Planningscontext

Het plangebied is gelegen binnen het GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen. 
Er zijn geen actieve of geldende BPA’s of RUP’s van toepassing.
De zone is geen onderdeel van een actueel masterplan of beeldkwaliteitsplan.

Analyse
Op basis van de ingewonnen adviezen van de deskundigen werd de bestaande toestand grondig geanalyseerd en werden de knelpunten en potenties in beeld gebracht.

  • Karakter
    1. Tweemontstraat als buurtstraat, voornamelijk gesloten bebouwing bestaande uit eengezinswoningen 3 - 4 bouwlagen en- of  meergezinswoningen met plat of hellend dak.
    2. Veel bedrijfstoegangen langs de Tweemontstraat.
    3. Merksemsesteenweg als industriestraat langsheen ‘Brug van den Azijn’.
  • Groen
    1. Geen waardevolle groenelementen aanwezig in beide straten.
    2. Onverharde zone langs ‘Brug van den Azijn’ begroeid met gras.
  • Mobiliteit
    1. Tweemontstraat: 
      • zone 30;
      • enkelrichtingsverkeer (oost à west);
      • langsparkeren langs beide zijden;
      • veel inritten voor vrachtverkeer;
      • fietssuggestiestroken langs beide zijden;
      • brede voetpaden.
    2. Merksemsesteenweg: 
      • zone 50;
      • dubbelrichtingsverkeer;
      • langsparkeren langs beide zijden;
      • geen aparte fietspaden;
      • enkel voetpad langs zijde bebouwing.
    3. Veel industrieverkeer
  • Gebruik 
    1. Mix van wonen en industrie.
    2. Zeer lage belevings- en verblijfwaarde.
  • Techniek 
    1. Riolering dient vernieuwd te worden.

Algemene randvoorwaarden

  • Tweemontstraat omvormen tot volwaardige woonstraat.
  • Merksemsesteenweg behoud statuut industriestraat.
  • Straatbeeld vergroenen.
  • Oplossen overstromingsproblematiek.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • Tweemontstraat:
    1. behoud zone 30;
    2. behoud van voorrang van rechts;
    3. enkelrichting blijft behouden maar op termijn kan rijrichting aangepast worden;
    4. geen aparte fietspaden (gemengd verkeer);
    5. verhoogde inrichtingen ter hoogte van kruispunten;
    6. nood aan snelheid minderende maatregelen;
    7. streven naar neutrale parkeerbalans.
  • Merksemsesteenweg:
    1. enkelrichting over de ganse lengte;
    2. fietspaden noodzakelijk omwille van vrachtverkeer: 
      • dubbelrichtingsfietspad tussen Albertkanaal en Tweemontstraat aan kant van de bebouwing;
      • enkelrichtingsfietspaden tussen Tweemontstraat en Bisschoppenhoflaan;
    3. behoud 50km/u (scenario B1);
    4. behoud voorrang van rechts;
    5. langsparkeren aan beide zijden met in gedeelte tussen kanaal en Tweemontstraat een strook voor vrachtwagen parkeren;
    6. rijweg minimaal 4,00m breed.

Op 17 mei 2021 (jaarnummer 137) keurde het districtscollege Deurne de projectdefinitie en het concept goed onder voorwaarde dat er een dubbelrichtingsfietspad wordt voorzien aan de kant van de huizen tussen de “te bouwen” ventweg en Schijnpoortweg/Burgemeester Gabriel Theunisbrug, met bijzondere aandacht voor de fietsoversteken aan de kant van de Gabriel Theunisbrug (verhoogde oversteken) en het mengen van het verkeer verder in de straat (ter hoogte van de ventweg).

Ambitie

  • Tweemontstraat:
    1. de Tweemonstraat wordt een leesbare, (verkeers)veilige en groene woonstraat met ruimte voor de verschillende gebruiksfuncties, waar het aangenaam vertoeven is;
    2. bij de inrichting van de Tweemontstraat wordt rekening gehouden met de mogelijkheid tot een omkeer van de rijrichting op langere termijn. Er wordt gestreefd naar een neutrale parkeerbalans.
  • Merksemsesteenweg:
    1. Merksemsesteenweg omvormen tot een groene en verkeersveilige industriestraat.

Concept
Er werd een concept voorgelegd waarbij de ambitie maximaal wordt gerealiseerd, rekening houdend met de randvoorwaarden. De krachtlijnen van het concept worden hier opgesomd:

Tweemontstraat

  • Zone langs Theunisbrug
    Hier dient gezocht te worden naar een goede balans tussen parkeren, verkeersveiligheid en groenvoorzieningen. Ondanks het (beperkte) industrieverkeer in dit straatdeel wordt geopteerd voor gemengd verkeer. Langs de zijde van de bebouwing wordt een voldoende breed voetpad, een groenstrook en een parkeerstrook voorzien. Langs de zijde van de brug een smalle groenstrook met verticaal groen.
  • Tweemontstraat tussen ventweg en Merksemsesteenweg
    Zuivere woonstraat met langs beide zijden brede voetpaden en parkeerstroken. Alternerende groenvakken creëren een snelheidsremmend effect en zorgen voor een groen straatbeeld. De parkeerbalans blijft neutraal. Ter hoogte van de kruispunten en voor de school worden verhoogde inrichtingen voorzien. Om kruisende bewegingen tussen fietsers en occasioneel vrachtverkeer mogelijk te maken wordt op bepaalde stukken de rijweg beperkt verbreed.
  • Groen
    In de parkeerstroken wordt om de 30-40m een boomvak voorzien. Het totale aantal nieuwe bomen wordt geschat op 55.
    De groenstroken worden ingezaaid met een bloemenmengsel, langsheen de parkeerstrook wordt over een breedte van 0,5m een uitstapstrook in grasdals voorzien. Langs het voetpad een zuiverheidsboord van 0,5m met gras.
  • Parkeren
    In het eerste deel van de Tweemontstraat (langs de Theunisbrug) wordt 1 parkeerstrook voorzien langs de zijde van de woningen. In de rest van de straat zal langs beide zijden een parkeerstrook voorzien worden. Er wordt gestreefd naar een (bijna) neutrale parkeerbalans.

Merksemsesteenweg

  • Circulatie en profiel
    De Merksemsesteenweg wordt over haar volledige lengte omgevormd tot een enkelrichting straat (rijrichting noord naar zuid). De rijweg krijgt het profiel van een industriestraat (4,00m) met langs beide zijden langsparkeren. Het snelheidsregime van 50km/u wordt behouden. Op de kruispunten worden verhoogde inrichtingen voorzien. De inrichting van deze kruispunten wordt naar fase voorontwerp verder uitgewerkt.
  • Fietsinfrastructuur
    Tussen de vaartdijk en de Tweemontstraat wordt een dubbelrichtingsfietspad voorzien langs de zijde van de bebouwing. Vanaf de Tweemontstraat tot de N130 wordt gewerkt met enkelrichting fietspaden langs beide zijden van de rijweg. Ter hoogte van de zijstraten worden oversteekpunten voorzien gelegen op een verhoogde inrichting.
  • Parkeren
    Er wordt een neutrale of licht positieve parkeerbalans beoogd. Over de volledige lengte van de Merksemsesteenweg wordt langsparkeren aan 2 straatzijden voorzien. De zone tussen de Tweemontstraat en de Vaartdijk wordt langs de zijde van de brug voorzien van extra brede parkeervakken voor vrachtverkeer. De overige parkeerplaatsen krijgen standaard afmetingen. 

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Tweemontstraat en Merksemsesteenweg liggen in centraal gebied en hebben als dusdanig overal riolering die is aangesloten op een waterzuiveringsinstallatie.

In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

Regenwaterafvoer (RWA) en droogweerafvoer (DWA)

De bestaande RWA en DWA infrastructuur wordt volledig vernieuwd. Bij de heraanleg zal extra aandacht gaan naar het oplossen van de overstromingsproblematiek ter hoogte van de aansluiting tussen de Tweemontstraat en de Merksemsesteenweg.

Brandweer

Alle gebouwen binnen het plangebied zijn gelegen langs een uitgeruste weg waar brandweerinterventies mogelijk zijn. Bij de heraanleg van beide straten wordt rekening gehouden met de benodigde draaicirkels voor brandweerwagens.

Techniek

De nutskasten blijven zo veel mogelijk behouden op hun huidige locaties. Wanneer deze een vlotte doorgang over het voetpad bemoeilijken zullen ze verplaatst worden.

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

advies

Coördinatieoverleg Openbaar Domein 

8 februari 2021

 --

projectdefinitie en concept
goedkeuring districtscollege Deurne
17 mei 2021
137

Het districtscollege van Deurne wenst de Tweemontstraat te herprofileren tot een aangename woonstraat, met voldoende groen. De Merksemsesteenweg blijft een industriestraat, hier wordt ingezet op verkeersveiligheid, voornamelijk in functie van de zwakke weggebruiker.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en een concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

Op 17 mei 2021 (jaarnummer 137) keurde het districtscollege Deurne de projectdefinitie en het concept voor de wegeniswerken in de Merksemsesteenweg, Tweemontstraat, district Deurne, met voorwaarden goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de projectdefinitie en het concept en de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5042500000/224/2DEU010101M00158/2DE090200/2200 en 2300.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie “Tweemontstraat deel 1” (deel vanaf de ventweg tot aan de Merksemsesteenweg en de Merksemsesteenweg zelf) op voorwaarden dat:

  • onderzocht wordt op welke manier locaties zoals onder andere de schoolomgeving, het speelpleintje, de openruimte aan de Merksemsesteenweg, maar ook op enkele andere locaties in de straat, als groene ontmoetingsruimten ingericht kunnen worden;
    • Dit zal verder worden onderzocht in kader van het voorontwerp.
  • er extra aandacht gaat naar het ontwerpen van een veilige schoolomgeving ter hoogte van de basisschool;
    • Dit wordt meegenomen naar fase voorontwerp.
  • voldoende fietsenstallingen en zitgelegenheden voorzien worden in de straat;
    • Dit wordt meegenomen naar fase voorontwerp.
  • de kruispuntoplossingen verder uitgewerkt worden en onderzocht wordt of naast de as-verschuivingen ter hoogte van de kruispunten, nog bijkomend verkeersremming nodig is;
    • Dit zal verder worden onderzocht in kader van het voorontwerp.
  • de verschillende nutskasten uit de voetpadruimte verplaatst worden;
    • Dit zal verder worden onderzocht in kader van het voorontwerp.
  • in overleg met SB/GB de detaillering en boomkeuze verder uitgewerkt wordt;
    • Dit zal verder worden onderzocht in kader van het voorontwerp.
  • onderzocht wordt of bestaande private parkeerterreinen (zoals op het terrein van fluvius) kunnen ingezet worden als publieke (buurt)parkeerplaatsen;
    • Dit zal verder worden onderzocht in kader van het voorontwerp.
  • in beide straten, conform het draaiboek openbaar domein, een minimum voetpadbreedte van 1.90 m wordt nagestreefd;
    • De voetpaden zullen overal minimaal 1,90m breed zijn.
  • onderzocht wordt waar er toekomstbomen mogelijk zijn;
    • Dit zal verder worden onderzocht in kader van het voorontwerp.
  • in het kader van ruimtelijke veiligheid voldoende aandacht wordt besteed aan de zichtbaarheid vanuit de Tweemontstraat en sociale controle op het speelterrein;
    • Dit zal verder worden onderzocht in kader van het voorontwerp.
  • onderzocht wordt of er bijkomend doorwortelbaar volume onder het fietspad voorzien kan worden;
    • Dit zal verder worden onderzocht in kader van het voorontwerp.
  • Gezien er nog onvoldoende afstemming is omtrent het gewenste profiel voor “Tweemontstraat deel 2” (Tweemontstraat langs de Theunisbrug) kan het coördinatieoverleg openbaar domein geen gecoördineerd advies verlenen op het voorliggend profiel, en adviseert om verder onderzoek te doen naar het voorkeursprofiel voor dit straatdeel waarbij een grondige afweging gemaakt wordt tussen de voor- en nadelen van de verschillende mogelijke profielen.
    • Dit overleg tussen, het kabinet Mobiliteit, het district, de stadsdienst SW mobiliteit en de stadsdienst SW Publieke ruimte, heeft plaatsgevonden op 10.03.2021. Op dit overleg werd een consensus bereikt met betrekking tot het voorkeursprofiel voor dit straatdeel: een voetpad (1.90m) langs de woningen, één parkeerstrook tussen voetpad en rijweg, een rijweg van 4,80m breed met gemengd verkeer en fietssuggestiestrook in tegengestelde rijrichting, een reststrook groene ruimte langs het bruglichaam van de Theunisbrug op plaatsen waar er onvoldoende ruimte is voor een 2e parkeerstrook, een 2e parkeerstrook in de delen waar er wel voldoende plaats is. Er werd besloten de uitwerking van deze variant mee te nemen naar de fase voorontwerp. De aansluiting van de zijstraten, de overgang aan de voet van de Theunisbrug en de mogelijkheid tot verticaal groen langs de brugwand zijn elementen die naar fase VO nog grondig onderzocht dienen te worden.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0101 - Een leefbaar Deurne
2DEU010101 - Grijs, straatmeubilair en verkeersveiligheid
2DEU010101M00158 - SWOU10950 Merksemsesteenweg, Tweemontstraat (heraanleg - Riolering)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (8 februari 2021) voor wegeniswerken in de Merksemsesteenweg, Tweemontstraat, SWOU10950, district Deurne.

Artikel 2

Het college neemt kennis van de voorwaarden van het districtscollege Deurne om een dubbelrichtingsfietspad te voorzien aan de kant van de huizen tussen de “te bouwen” ventweg en Schijnpoortweg/Burgemeester Gabriel Theunisbrug, met bijzondere aandacht voor de fietsoversteken aan de kant van de Gabriel Theunisbrug (verhoogde oversteken) en het mengen van het verkeer verder in de straat (ter hoogte van de ventweg).

Artikel 3

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20210128_10950_Merksemsesteenweg_PD.PDF
  • 20210128_10950_Tweemontstraat_PD_EDIT.PDF
  • T501038-Tweemontstraat NZ-Bovenbouw OF1.pdf