Terug
Gepubliceerd op 09/11/2021

2021_CBS_08882 - Ondersteuning - Marketing en communicatie. Stadsmarketingfonds. Modefilm van Arts of Fashion Foundation - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/11/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_08882 - Ondersteuning - Marketing en communicatie. Stadsmarketingfonds. Modefilm van Arts of Fashion Foundation - Goedkeuring 2021_CBS_08882 - Ondersteuning - Marketing en communicatie. Stadsmarketingfonds. Modefilm van Arts of Fashion Foundation - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Argumentatie

De bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing oordeelde dat dit dossier in aanmerking komt om in te dienen, vermits het voldoet aan de vooropgestelde beoordelingscriteria volgens artikel 9 van het reglement.

In lijn met het reglement, heeft de aanvrager het volledige dossier opgemaakt teneinde dit voor de ondersteuning door het college te laten goedkeuren.

  • ondersteuning stadsbrede merkstrategie: het project past in onze merkstrategie creatieve stad. Het ondersteunt het imago van de stad Antwerpen als modestad;
  • ondersteuning bestuursakkoord: mode is niet alleen een unieke troef voor de stad Antwerpen nationaal en internationaal, maar ook een creatieve groeicluster die bijdraagt aan het sociaal, cultureel, toeristisch, onderwijskundig en economisch weefsel van de stad Antwerpen, en de regio. De ambitie om een langetermijnvisie voor mode uit te werken werd ook uitgesproken in het bestuursakkoord. Deze langetermijnvisie werd intussen gevalideerd  en opgestart;
  • return voor de stad: een economische return voor de stad Antwerpen zal er eerder beperkt zijn, de return zal er meer op communicatief vlak zijn. De stad Antwerpen zal uitvoerig in beeld gebracht worden en in alle communicatie vermeld worden. Dit project reikt zeker de juiste doelgroep aan bij wie de stad Antwerpen gepositioneerd moet worden als Modestad (belevers, ondernemers en talent). De crew zal hoofdzakelijk uit lokale medewerkers bestaan;
  • samenwerking: de film wordt voornamelijk met lokale crew en modellen, stylisten,... worden gemaakt. Het kan een impuls betekenen voor de Antwerpse creatieve sector; 
  • vernieuwing: op het vlak van vernieuwing scoort dit dossier minder. Het concept is immers niet vernieuwend;
  • haalbaarheid: het project is haalbaar.

Op basis van het reglement wordt een eerste schijf van 11.950,00 EUR uitbetaald binnen 30 dagen na goedkeuring door het college. De overige 11.950,00 EUR wordt uitbetaald na een gunstige beoordeling van het (financieel) eindverslag na afloop van het project.

Als voorwaarde voor de ondersteuning vraagt de stad Antwerpen het engagement om in persberichten, interviews,… de samenwerking met de stad Antwerpen en de ondersteuning van het stadsmarketingfonds expliciet te vermelden en maximaal aan bod te laten komen. Het pers- en communicatiedossier zal in overleg met de persdienst van de stad Antwerpen opgesteld worden.

Bijkomende voorwaarde voor de ondersteuning is dat de stad Antwerpen de beelden van de film mag hergebruiken.

Juridische grond

De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen is van toepassing.

Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) dat het reglement op de toelagen vastlegt.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad het nieuwe toelagereglement van het stadsmarketingfonds goed, dat in werking trad vanaf 1 januari 2020. Artikel 9 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college beslist over de al dan niet toekenning van de toelage.

Aanleiding en context

De stad Antwerpen heeft de ambitie om door middel van een relevante en onderscheidende marketing en communicatie het streven te versterken om van de stad Antwerpen de best mogelijke leef-, leer-, werk- en beleefstad te maken. Het stadsmarketingfonds biedt een kader om projecten te stimuleren en financieel te ondersteunen die, in lijn met het stadsbrede merkstrategie, bijdragen aan deze doelstelling.

Op 2 mei 2018 (jaarnummer 236) keurde de gemeenteraad het 'Reglement Stadsmarketingfonds' en de 'Financiële richtlijnen Stadsmarketingfonds' goed. 

Op 16 december 2019 (jaarnummer 794) keurde de gemeenteraad een tweede, vernieuwde versie van het reglement goed. Artikel 7.01 van dit vernieuwde reglement bepaalt dat het college oordeelt of de kandidaat-aanvrager in aanmerking komt om het dossier in te dienen. Het college delegeert deze bevoegdheid aan de algemeen directeur.

Op 28 januari 2020 (jaarnummer 178) keurde de algemeen directeur goed dat deze bevoegdheid gedelegeerd wordt aan de bedrijfsdirecteur Ondernemen en Stadsmarketing.

Op 31 mei 2021 (jaarnummer 319) keurde de gemeenteraad aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.

Modefilm

Het project is een digitale modepresentatie (video) van de Arts of Fashion Competition 2021 waarbij 50 internationale modefinalisten hun creaties tonen met de stad Antwerpen als decor en Antwerpenaren in de jury. Het team (videotechniekers, modellen, kleedsters, vrijwilligers,…) zal ook Antwerps zijn. 

Met locaties als het MAS en het Eilandje, het Zuid,… als achtergrond van de video-catwalk onderstrepen de makers het belang van Antwerpen als modehoofdstad. De stad Antwerpen wordt in de video ook stilistisch getoond met beelden zonder de fotomodellen. 

De première van de video is op 14 december in het Asian Art Museum in San Francisco waar de acht genomineerden bekend gemaakt worden. Op dat ogenblik zal de stad Antwerpen ook gepromoot worden. De film zal nadien nog op evenementen naar aanleiding van het 20-jarig bestaan van Arts of Fashion Foundation getoond worden en de stad Antwerpen zal telkens vermeld worden. 

Verder wil Arts of Fashion Foundation de film in voorjaar 2022 in museums tonen zoals Cristobal Balenciaga Museum in Spanje, Yves Saint Laurent Museum in Marrakech, Musée des Arts Décoratifs in Parijs en in de stad Antwerpen, bij voorkeur het MoMu. 

Naast de hoofdvideo met de wedstrijd, wordt per deelnemer een video van 1,5 minuten gemaakt om zijn/haar project individueel te tonen op een Antwerpse locatie. Deze 50 kortfilms worden op de website, Facebook en Twitter getoond met vermelding van de specifieke locaties.

Voor dit project kent het stadsmarketingfonds een ondersteuning van 23.900,00 EUR toe. De totale kost van dit project bedraagt 47.800,00 EUR.

Algemene financiële opmerkingen

Een ondersteuning zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist om een ondersteuning van 23.900,00 EUR toe te kennen aan Arts of Fashion Foundation, 580 California street 1200, CA 94104 San Francisco, ondernemingsnummer EIN 37 1429243, voor het project 'Modefilm van Arts of Fashion Foundation'.

Artikel 2

Het college keurt de uitbetaling van de ondersteuning van 23.900,00 EUR voor het project 'Modefilm van Arts of Fashion Foundation' aan Arts of Fashion Foundation, 580 California street 1200, CA 94104 San Francisco, ondernemingsnummer EIN 37 1429243, goed. 

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

Uitbetaling ondersteuning aan
Arts of Fashion Foundation
580 California street 1200
CA 94104 San Francisco
ondernemingsnummer EIN 37 1429243 
rekeningnummer 325056405648 (Bank of America)


23.900,00 EUR budgetplaats: 5317600000
budgetpositie: 6496600
functiegebied: 2SBS060103A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2SA080119
budgetperiode: 2100
4505129698