Terug
Gepubliceerd op 09/11/2021

2021_CBS_08778 - Omgevingsvergunning - OMV_2021133991. Geuzenstraat 7. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/11/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_08778 - Omgevingsvergunning - OMV_2021133991. Geuzenstraat 7. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_08778 - Omgevingsvergunning - OMV_2021133991. Geuzenstraat 7. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021133991

Gegevens van de aanvrager:

de heer Marnik Verdonck met als contactadres Tabakvest 33 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Geuzenstraat 7 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nrs. 0 en 3501F

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel van een meergezinswoning met handelsgelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          25/02/2021: aktename van een melding (2021756) voor het doorvoeren van interne constructieve wijzigingen en dichtmaken van raamopeningen aan de achtergevel;

-          12/05/2021: proces-verbaal (11002_2021_14087_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke vergunning;

-          01/09/2017: vergunning (20171239) voor het regulariseren van een dakconstructie tijdens uitvoering van vergunde werken;

-          - 3/04/2015: vergunning (2015255) voor het regulariseren en verbouwen van een meergezinswoning met 3 appartementen en een gelijkvloerse handelsruimte.

Vergunde toestand

-          meergezinsgebouw: gelijkvloerse winkelruimte en 4 bovenliggende wooneenheden;

-          4 bouwlagen onder mansardedak in gesloten bebouwing;

-          gelijkvloerse gevelpui in donkergrijze tegels met bovenliggend een geel geschilderde bepleistering, gevelbrede onderdorpel in blauwe hardsteen, originele houten kroonlijst.

Huidige toestand

-          kamerbreed raam in achtergevel op derde verdieping kleiner uitgevoerd, hetgeen werd opgelegd als compensatie voor het ontbreken van een buitenruimte bij de bijbehorende wooneenheid (vergunning 2017);

-          interne wijzigingen in de wooneenheden op de eerste, tweede en derde verdieping, waarbij de kleine badkamerramen in de achtergevel op alle verdiepingen verwijderd werden.

Gewenste toestand

-          gelijkvloers schrijnwerkgeheel in de voorgevel wordt gewijzigd naar zwart aluminium en pleisterwerk op de gevels wordt wit geschilderd;

-          regulariseren van de doorgevoerde wijzigingen in de huidige toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de gevels:

  • nieuwe gelijkvloerse schrijnwerkgehelen;
  • wijzigen van de gelijkvloerse gevelafwerking in donkerkleurige tegels;
  • schilderen van het pleisterwerk in wit;
  • verkleinen van kamerbreed raam achteraan, op 3de verdieping;

-          de overige delen van het pand maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

15 september 2021

23 september 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

15 september 2021

5 oktober 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:
    het kamerbrede openschuifbaar raam in de achtergevel op de derde verdieping, dat ter compensatie van het ontbreken van een buitenruimte werd opgelegd in een voorgaande vergunning, werd niet als dusdanig uitgevoerd. Zodoende beschikt de wooneenheid op de derde verdieping niet over een buitenruimte.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.


-         Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
      (Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > 

      Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
      Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De wijzigingen hebben betrekking op een woongebouw met vier wooneenheden en een winkelfunctie op het gelijkvloers. De functies wijzigen niet en blijven inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aangevraagde wijzigingen hebben geen betrekking op het bouwvolume van het gebouw.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het gebouw is gelegen in CHE-gebied. Aan de stedelijke dienst monumentenzorg werd advies gevraagd. Zij stellen het volgende:

 

“De aanvraag heeft betrekking op een 19de-eeuws of vroeg 20ste-eeuws pand in de Geuzenstraat. De Geuzenstraat maakt deel uit van de originele verkaveling van de Zuidwijk, daterend van 1875. De straat verbindt de Kronenbrugstraat en de Volksstraat met de Marnixplaats.

De straten die in stervorm rond de Marnixplaats zijn geschikt, zijn architectuurhistorisch van belang voor het Zuid. Ze werden door de Société Anonyme du Sud d’Anvers in 1878 uitgekozen als locatie voor de bouw van 51 burgerhuizen voor eigen rekening van de Société. Met deze investering trachtte men de stagnerende huizenbouw op het Zuid op te krikken. Vanuit de idee dat straten die niet meer volledig onbebouwd waren, aantrekkelijker zouden zijn voor kandidaat-kopers, verspreidde men de woningen over de Tolstraat, de Scheldestraat, de Verbondstraat en de toenmalige Geuzenstraat. De Société koos zeven verschillende architecten uit, om te voorkomen dat het publiek zou merken dat het niet om privé-investeringen ging. Deze bouwmeesters dienden ontwerpen te leveren "d'un certain caractère architectural", waardoor deze woningen als modelwoningen voor het Zuid kunnen gezien worden.

 

Nummer 7 betreft een burgerhuis van drie traveeën en vier bouwlagen onder een zadeldak, met een voorgevel die op een sobere, klassieke neoclassicistische manier zijn vormgegeven. Op de tweede verdieping bevindt zich een centraal balkon op gedecoreerde consoles en met een versierde gietijzeren borstwering. De gevelornamentiek werd verwijderd (cfr buurpand links). Het gelijkvloers werd aangepast met een recente en banale winkelpui. De gevelopeningen zijn rechthoekig, het oorspronkelijk schrijnwerk is vervangen door niet-passend recent schrijnwerk. De originele kroonlijst werd vrijgelegd. Het oorspronkelijk schrijnwerk is vervangen door niet-passend recent schrijnwerk.

 

Het object is beeldondersteunend omdat de stedenbouwkundige en/of architecturale waarde hoog is. Het pand bepaalt mee de uitstraling van het plangebied. Het draagt bij aan de architecturale context door haar vormgeving en materiaalgebruik. Het draagt bij aan de stedenbouwkundige context door haar vorm, inplanting, homogeniteit of dynamiek in het straatbeeld en haar contextwaarde. Deze bebouwing is waardevol als element van een geheel.

 

Men wenst de beeldverstorende pui aan te passen en de gevel wit te schilderen.

De gevelopeningen worden verhoogd tot tegen een bestaande poutrel, de gevel wordt afgewerkt tot onder de ramen van de eerste verdieping met zwarte tegels conform het buurpand.

Op zich is het verhogen van de gevelopeningen positief voor zowel de gevelverhoudingen van het pand zelf als voor het straatbeeld, net zoals het wit schilderen van de bovengevel.

De gevelafwerking van het buurpand is geen referentie, gelet op de detaillering waarbij de kopse kanten van de tegels zichtbaar zijn. We gaan ervan uit dat het gevelmateriaal op een kwalitatieve manier geplaatst wordt.”

 

Dit voorwaardelijk gunstig advies wordt bijgetreden vanuit ruimtelijk oogpunt. De wijzigingen aan de pui zijn aanvaardbaar en het is noodzakelijk dat de bekleding van de pui vakkundig en met de nodig aandacht naar hoekafwerkingen van de tegels gebeurt. Het wit-schilderen van de bepleistering is aanvaardbaar. Geadviseerd wordt om op termijn het schrijnwerk te wijzigen naar historisch model.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Opgemerkt wordt dat er enkele wijzigingen zijn doorgevoerd aan de wooneenheden t.o.v. de laatst vergunde toestand. Deze aanpassingen zijn niet wenselijk omdat deze ingaan tegen een voorwaarde die werd opgelegd in een vergunning uit 2017.

Het gevelbreed raam van woning 3.1 aan de achterzijde werd niet uitgevoerd overeenkomstig opgelegde voorwaarde. Hierdoor is de woning niet voorzien van een buitenruimte en is de aanvraag strijdig me artikel 28 van de bouwcode.

 

Alle andere handelingen werken en wijzigingen in en aan het gebouw die geen betrekking hebben op de voorgevel worden uitgesloten in deze vergunning.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      op termijn correct historisch geprofileerd buitenschrijnwerk te plaatsen in de gevelopeningen van de voorgevel;

3.      de bekleding van de plint vakkundig en kwaliteitsvol uitvoeren;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

Uitsluitingen

5.      alle handelingen, werken en wijzigingen, in en aan het gebouw die geen betrekking hebben op de voorgevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 augustus 2021

Volledig en ontvankelijk

15 september 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 november 2021

Verslag GOA

25 oktober 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2.      op termijn correct historisch geprofileerd buitenschrijnwerk te plaatsen in de gevelopeningen van de voorgevel;

3.      de bekleding van de plint vakkundig en kwaliteitsvol uitvoeren;

4.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

Uitsluitingen

5.      alle handelingen, werken en wijzigingen, in en aan het gebouw die geen betrekking hebben op de voorgevel.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.