Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021115102 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA Stevens Invest met als adres Pothoekstraat 6 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: | Eggestraat 2-4 en Pothoekstraat 6-8 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 5 sectie E nrs. 0, 864K13 en 864B15 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | omvormen, verbouwen en uitbreiden van een industrieel pand en een woning naar een meergezinswoning met 8 appartementen en een garage |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Pothoekstraat 6-8 / Eggestraat 2-4:
- 30/11/1956: toelating (18#36185) voor veranderingswerken;
- 28/09/1956: toelating (18#35925) voor vergrotingswerken;
Pothoekstraat 10 (voorgevel Eggestraat 4 en Pothoekstraat 8):
- 03/10/1947: toelating (18#23454) voor herbouwing;
Eggestraat 2:
- 05/04/1946: toelating (18#20566) voor gevelverandering;
- 20/09/1937: toelating (18#8652) voor gevel- en binnenveranderingen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Huidige toestand
In overeenstemming met de vergund geachte toestand, afgezien van:
- Eggestraat 2-4:
- Pothoekstraat 6-8:
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- bouwen 3de en 4de bouwlaag op gebouw Eggestraat;
- bouwen 4de bouwlaag op gebouw Pothoekstraat 6-8;
- uitbreiden volume gebouwen;
- interne constructieve wijzigingen;
- vermeerderen aantal wooneenheden van 1 naar 8;
- slopen magazijn in binnengebied;
- wijzigen functie als magazijn/werkplaats naar woonfunctie;
- wijzigen gevels;
- aanleggen nieuwe verhardingen in achtertuin.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 5 augustus 2021 | 8 september 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 5 augustus 2021 | 16 augustus 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 5 augustus 2021 | 16 augustus 2021 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 5 augustus 2021 | 12 augustus 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 5 augustus 2021 | 19 augustus 2021 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vergund geacht | 5 augustus 2021 | 12 augustus 2021 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) | 5 augustus 2021 | 6 augustus 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- 1 Algemene voorschriften
1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: Het talrijkst in de omgeving zijn panden met een gevelafwerking in pleisterwerk of gevelsteen. Een gevelafwerking in donkerbruine aluminium is bijgevolg niet kenmerkend.
- 1 Algemene voorschriften
1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: Het talrijkst in de omgeving is een kroonlijst van circa 10m. Een kroonlijsthoogte van 14m35 is bijgevolg niet kenmerkend.
- 1 Algemene voorschriften
1.3 Harmonieregel en referentiebeeld: De voorgestelde nieuwe invulling van de gelijkvloerse pui in de Pothoekstraat is niet afgestemd op de architectuur van het bestaande pand, alsook niet de positie, geleding, materialisatie, kleur en de raamopeningen van de optopping. Hierdoor bestaat er geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur.
Ook de optopping in de Eggestraat manifesteert zich zeer zwaar in relatie tot het hoekpand, in relatie tot de aanpalende en tegenoverliggende panden alsook tot het bestaande pand zelf. Hierdoor bestaat er geen kwaliteitsvolle relatie tussen de oude en nieuwe architectuur en het bestaande weefsel.
- 1 Algemene voorschriften
1.6 Mobiliteit
1.6.2 Stallen en parkeren: In voorliggend project worden meer dan twee auto’s bovengronds georganiseerd op het perceel.
- 1 Algemene voorschriften
1.9 Bestaande vergunde activiteiten in ambachten, opslag en ateliers
1.9.2 Functiewijziging van bestaande vergunde activiteiten in ambachten, opslag en ateliers in binnengebied: Wonen in binnengebied is niet toegelaten. Door het omvormen van de volumes op 5 meter van de achterste perceelgrens naar afvalberging en stal- en parkeerplaatsen voor voorliggende woonontwikkeling, wordt dit in voorliggend project wel voorgesteld.
- 2 Bijzondere voorschriften
Artikel 1 Zone voor wonen – (Wo)
1.2 Inrichting
1.2.1 Bouwdiepte: Ter hoogte van de fietsenberging en afvalberging in de Eggestraat wordt geen afstand voorzien van de achterste perceelsgrens.
Ter hoogte van de garage in de Eggestraat wordt deels een afstand van slechts 4,54m voorzien van de achterste perceelsgrens.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het Rooilijndecreet.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt is er geen principieel bezwaar tegen het supprimeren van de werkplaats op deze locatie. Dit vanzelfsprekend op voorwaarde dat voldaan wordt aan de verordenende voorschriften en de actuele vereisten inzake visueel-vormelijke elementen, gebruiksgenot en woonkwaliteit verzekerd kunnen worden.
Zoals reeds vermeld, is de aanvraag echter strijdig met verschillende verordenende voorschriften.
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid, Visueel-vormelijke elementen, Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Gelet op de afwijkende architectuur in de Eggestraat werd het advies ingewonnen van de kwaliteitskamer. Deze adviseert ongunstig met volgende beoordeling en conclusie: ‘De kwaliteitskamer apprecieert het behoud van het industriële pand in de Eggestraat, maar is van mening dat de optopping zich zeer zwaar manifesteert in relatie tot het hoekpand (hoekaccent), in relatie tot de aanpalende en tegenoverliggende panden alsook tot het bestaande pand zelf.
De tweelaagse optopping plaatst zich in het voorgevelvlak en wordt afgewerkt in een donkere kleur waardoor de daklaag de industriële onderbouw, alsook het hoekpand, zwaar overtreft.
Een verder onderzoek om de daklaag te verschalen en de aansluiting op de omgeving én op de onderbouw te nuanceren, dringt zich op.
Aanbevolen wordt hierbij om te streven naar een daklaag bestaande uit een teruggetrokken daklaag (1 bouwlaag) of te streven naar een meer genuanceerd volume dat een zachte overgang bewerkstelligd naar de aanpalende bebouwing (bv 4 bouwlagen naast de hoek en 3 bouwlagen ter hoogte van de linker aanpalende).
Ook het materiaalgebruik als het kleurgebruik vergt nog verder onderzoek. Hierbij kan een materiaalanalyse van de oorspronkelijke toestand van het industriële pand (onder de witte schildering) richtinggevend zijn voor de introductie van een nieuw gevelmateriaal en het kleurgebruik.
De voorkeur van de kwaliteitskamer gaat uit naar lichte, zachte tinten naar analogie met het witte/beige straatbeeld van de Eggestraat.
Wat de planopbouw wordt opgemerkt dat de eenzijdig georiënteerde woningen aan de zijde van het binnengebied weinig woonkwaliteit bezitten. Een doordachte planopbouw met doorzontypologie dringt zich op.
Voor de Pothoekstraat vraagt de kwaliteitskamer om de nieuwe invulling van de gelijkvloerse pui meer af te stemmen de architectuur van het bestaande pand. Hetzelfde geldt voor de positie, geleding, materialisatie, kleur en de raamopeningen van de optopping.
Conclusie
- Waardering behoud bestaand pand Eggestraat mist verder onderzoek naar implementatie nieuwe volumetrie (1 terugspringende laag of afbouwen naar linker aanpalende);
- Onderzoek naar materiaal en kleurstelling met voorkeur voor lichte tinten (~ straatbeeld);
- Pothoekstraat: onderzoek naar volume, positie, materiaal en kleurgebruik daklaag en invulling gelijkvloerse pui afstemmen op de bestaande architectuur van het pand;
- Planopbouw; streven naar doorzoentypologie ifv meer woonkwaliteit.’
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 9 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. In de laatst vergunde toestand is er 1 wooneenheid en een werkplaats met magazijn en 1 bijhorende parkeerplaats. Dit wordt verbouwd tot 8 appartementen. Er is een uitbreiding met 7 appartementen. 5 bijkomende appartementen tussen 60m² en 90m² met parkeernorm 1.2 : 5 x 1.2 = 6 2 bijkomende appartementen > 90m² met parkeernorm 1.35 : 2 x 1.35 = 2.7 De werkelijke parkeerbehoefte is 9 (6 + 2.7 = 8.7 afgerond 9)
|
De plannen voorzien in 10 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 9.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 5 juli 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 2 augustus 2021 |
Start openbaar onderzoek | 14 augustus 2021 |
Einde openbaar onderzoek | 12 september 2021 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 15 november 2021 |
Verslag GOA | 25 oktober 2021 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
14 augustus 2021 | 12 september 2021 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Beoordeling: Het spreekt voor zich dat de uitvoering op mekaar dient afgestemd te worden. Dit staat een eventuele omgevingsvergunning niet in de weg.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling: De werkelijke parkeerbehoefte van voorliggende aanvraag betreft 9 staanplaatsen en er worden 10 staanplaatsen voorzien op eigen terrein.
Het bezwaar is ongegrond.
Het is echter onduidelijk uit het bezwaarschrift op te maken waarom de luchtkwaliteit en de algemene gezondheid door voorliggend voorstel onaanvaardbaar negatief beïnvloed zullen worden
Het bezwaar is deels gegrond.
Beoordeling: De bestemmingszone voor het perceel is volgens het gewestplan woongebied en volgens het RUP een zone voor wonen. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.
Bovendien is dit bezwaar gebaseerd op een eigen aanvoelen en niet onderbouwd door cijfers die aantonen dat er in de ruime omgeving reeds voldoende wooneenheden zijn.
Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling: Per woongelegenheid staat het aantal slaapkamers in verhouding met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner waardoor de woongelegenheden voldoende wooncomfort bieden.
Bovendien is het puur hypothetisch om te veronderstellen dat de aanvrager maximale huuropbrengsten beoogt indien dit al een beoordelingsgrond betreft van een aanvraag tot omgevingsvergunning.
Het bezwaar is ongegrond.
Het bezwaar is gegrond.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.