Terug
Gepubliceerd op 09/11/2021

2021_CBS_08784 - Omgevingsvergunning - OMV_2021108757. Mutsaardstraat 17. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 05/11/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_08784 - Omgevingsvergunning - OMV_2021108757. Mutsaardstraat 17. District Antwerpen - Weigering 2021_CBS_08784 - Omgevingsvergunning - OMV_2021108757. Mutsaardstraat 17. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021108757

Gegevens van de aanvrager:

NV D & H met als adres Italiëlei 70 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Mutsaardstraat 17 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 2 sectie B nrs. 0 en 704D

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/08/1927: toelating voor bureelen veranderen (1927#27614);

-          17/07/1860: toelating voor Verbouwen (1860#457).

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning met een complementaire kantoorruimte (toelating 1927).

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder plat dak met kelderverdieping;
  • bouwdiepte van 13,71 m op het gelijkvloers en 10,43 m op verdiepingen;
  • kroonlijsthoogte 13,7 m;

-          gevelafwerking:

  • witte bepleistering;
  • smeedwerk voor raam en deur op de gelijkvloerse verdieping;
  • dorpels en plint in blauwe hardsteen;

-          inrichting:

  • 19de-eeuwse kamerstructuur op bovenliggende verdiepingen;
  • L-vormig perceel met koer van circa 20,8 m² en bebouwing achter aanpalend perceel.

Huidige toestand

-          eengezinswoning met een bruto vloeroppervlakte van circa 174 m²;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder zadeldak met kelderverdieping;
  • bouwdiepte: 10,62 m, de gelijkvloerse uitbouw werd verwijderd;
  • bouwhoogtes:

-          kroonlijshoogte: 12,9 m (voorgevel) en 9,20 m (achtergevel);

-          nokhoogte: 14,73 m;

-          gevelafwerking:

  • witte bepleistering;
  • zwart smeedwerk voor raam en deur op de gelijkvloerse verdieping;
  • dorpels en plint in blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk in bruin geschilderd hout;
  • dakafwerking in bitumen.

-          inrichting:

  • L-vormig perceel, gedeeltelijk afgestaan aan rechterbuur;
  • koer (deels overdekt) in open verbinding met koer van achterbuur; buitenspiltrap naar bovenliggende verdiepingen.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning met een bruto vloeroppervlakte van circa 191,3 m² (3 slaapkamers);

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen onder mansarde-zadeldak met kelderverdieping;
  • bouwdiepte: 10,62m (drie bouwlagen).
  • bouwhoogtes:

-          kroonlijshoogte: 12,9m (voorgevel) en 11,70m (achtergevel);

-          nokhoogte: 17,95m.

-          gevelafwerking:

  • witte bepleistering;
  • smeedwerk voor raam en deur op de gelijkvloerse verdieping;
  • dorpels en plint in blauwe hardsteen;
  • nieuw buitenschrijnwerk in zwart aluminium in voor- en achtergevel;
  • dakafwerking in keramische dakpannen (antraciet).

-          inrichting:

  • L-vormig perceel met koer en bebouwing achter aanpalend perceel;
  • nieuwe steektrap binnen hoofdvolume met behoud van de kamerstructuur en schouwen op de verdiepingen.

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van nieuwe binnentrappen;

-          plaatsen van een nieuwe vloerplaat (gedeeltelijk);

-          wijzigen van de achtergevel:

  • ophogen van de kroonlijsthoogte;
  • wijzigen van de raamopeningen;
  • aanbrengen van buitenisolatie en een nieuwe gevelafwerking;

-          wijzigen van de dakvorm;

-          regulariseren van het slopen van de achterbouw;

-          vernieuwen van het buitenschrijnwerk.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vergund geacht

3 augustus 2021

4 augustus 2021

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

3 augustus 2021

18 oktober 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad op volgende punten:

-          artikel 2.1.2 en 2.1.3 Harmonieregel en bouwvolume:

de bouwdiepte van het bestaande pand is reeds afwijkend van het referentiebeeld. Het ophogen van de achtergevel doet afbreuk aan de kwaliteit van de lichtinval, bezonning en leefbaarheid binnen het bouwblok.

-          artikel 2.1.4 en 2.1.4.2 Hoogte van het gebouw en kroonlijsthoogte van de achtergevels:
het hoogteverschil tussen de bouwhoogte en de nieuwe kroonlijsthoogte van de achtergevel bedraagt meer dan de maximum toegelaten 6 m;

-          artikel 2.1.6 en 2.1.9 Gevelgeleding en dakkapellen:

De geleding van de bestaande onderbouw wordt niet doorgetrokken in de positionering van de dakkapellen;

-          artikel 2.1.9 Dakvorm:
De vorm en de helling van het nieuwe dak is niet in harmonie met het referentiebeeld.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:

de nieuwe dakvorm is aan de achterzijde niet in harmonie met het referentiebeeld;

  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:

de nieuwe kroonlijsthoogte in de achtergevel heeft negatieve gevolgen voor de bezonning van de naburige percelen;

  • artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:

er werden geen toezichtsputten RWA en DWA op eigen perceel en zo dicht mogelijk bij de voorste perceelgrens geplaatst.

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

In de omgeving komen naast enkele platte daken en mansardedaken hoofdzakelijk zadeldaken voor. De voorgestelde dakvorm houdt het midden tussen een zadeldak en een mansardedak en kan bezwaarlijk kenmerkend worden genoemd. Omwille van de hybride dakvorm bevindt de nok zich ver vooraan en is het hoogteverschil tussen de nok en de kroonlijsthoogte achteraan, strijdig met het RUP, groter dan 6 meter.

Bovendien wordt de bestaande, weinig kenmerkende, te grote bouwdiepte achteraan opgetrokken wat een negatieve impact heeft op de daglichttoetreding in aanpalende panden en in de achterliggende open ruimte.

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan om deze reden  niet ingestemd worden met het volume zoals voorgesteld. De geplande werken zijn storend voor de omgeving en niet in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

Visueel-vormelijke elementen

De ramen van de 2de verdieping staan op het voorgevelplan van de nieuwe toestand, in tegenstelling tot de ramen op het voorgevelplan van de bestaande toestand niet boven de ramen van de 1ste verdieping. Het is onduidelijk of dit een tekenfout is dan wel een te beoordelen wijziging betreft. Het verplaatsen van deze ramen is niet aanvaardbaar en dient uitgesloten te worden van vergunning.

Ook de ramen in de dakvorm zijn niet uitgelijnd op deze in de onderliggende gevel wat verstorend werkt.  Bij een eventuele vergunning dient te worden opgelegd dat alle ramen op elkaar uitgelijnd dienen te worden.

 

Cultuurhistorische aspecten

Het pand is gelegen in CHE-gebied en opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. Opname in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed betekent voor elk van de erfgoedobjecten dat zij een vorm van vrijwaring voor de toekomst genieten. Daarom wordt de wijziging van de bestaande toestand ervan onderworpen aan de wenselijkheid van behoud.  Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur. Aan de stedelijke dienst monumentenzorg werd in dit kader advies gevraagd. Zij stellen dat:

“De woning is het resultaat van een 19de-eeuwse verbouwing van een pand met oudere kern (tongewelfde kelders, ankers in de achtergevel, voorgevel?). Op dat ogenblik werd de trap- of puntgevel omgevormd of vervangen door een lijstgevel en kreeg het interieur zijn afwerking. In 1929 werd het loket op het gelijkvloers aangebracht en kreeg de gevelpui zijn huidig uitzicht (ramen en voordeur). In de 20ste-eeuw vonden er nog enkele kleinere ingrepen plaats waaronder het plaatsen van de sanitaire cel op het gelijkvloers en het wijzigen van het schrijnwerk in de achtergevel van het gelijkvloers.

 

Men wenst het pand te verbouwen. Het project werd voorbesproken en is conform de meegegeven randvoorwaarden.

 

Omwille van het beeldondersteunend karakter van het pand worden er randvoorwaarden opgelegd voor de gevel. Zo wordt er geopteerd voor aluminium schrijnwerk met t-verdeling. Vanuit oogpunt monumentenzorg vragen wij houten geschilderd schrijnwerk. Schrijnwerk is immers een erfgoedkenmerk bij uitstek aangezien het essentieel bijdraagt tot de belevingswaarde van de voorgevel. Om geen afbreuk te doen aan de historiciteit pleiten wij in de eerste plaats voor het behoud van het oorspronkelijk schrijnwerk. Authenticiteit is immers een belangrijk uitgangspunt in de monumentenzorg. Om toch aan betere comforteisen tegemoet te komen wordt er vaak wel toegelaten om dubbel glas te plaatsen in de bestaande sponning. Wanneer het oorspronkelijk schrijnwerk niet meer aanwezig is, kan er geopteerd worden voor de vervanging van het schrijnwerk naar oorspronkelijk model, dit zowel wat betreft materiaalgebruik, profilering, detaillering en afwerking. Neoklassieke panden waren in oorsprong voorzien van houten, geprofileerd en geschilderd schrijnwerk dat de architecturale uitwerking van deze stijl ondersteunt. De keuze voor een ander materiaal doet afbreuk aan de erfgoedwaarde, zelfs in een kwalitatieve uitvoering die qua vormgeving dicht in de buurt van het oorspronkelijk schrijnwerk komt.  Pvc of aluminium zijn immers atypische materialen voor de laat 19de-eeuwse vormentaal en kunnen omwille van de eigenheid van het materiaal nooit de profilering en historische detaillering van het oorspronkelijk houten schrijnwerk evenaren. De intrinsieke waarde van hout als materiaal is dan ook essentieel. De schildering van het hout geeft het schrijnwerk het verfijnde en typische uitzicht. Detailtekeningen voor te leggen of te bekomen bij de stedelijke dienst monumentenzorg.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan dit advies worden gevolgd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het is onduidelijk of er in overeenstemming met de bouwcode toezichtsputten zullen worden voorzien. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan en zal bij een eventuele vergunning in voorwaarde worden opgelegd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 juli 2021

Volledig en ontvankelijk

3 augustus 2021

Start openbaar onderzoek

11 augustus 2021

Einde openbaar onderzoek

9 september 2021

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 november 2021

Verslag GOA

28 oktober 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

11 augustus 2021

9 september 2021

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.