Terug
Gepubliceerd op 09/11/2021

2021_CBS_08798 - Omgevingsvergunning - OMV_2021134862. Boekenberglei 134. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 05/11/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_08798 - Omgevingsvergunning - OMV_2021134862. Boekenberglei 134. District Deurne - Weigering 2021_CBS_08798 - Omgevingsvergunning - OMV_2021134862. Boekenberglei 134. District Deurne - Weigering

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021134862

Gegevens van de aanvrager:

Francis Vertommen met als adres Steenbokstraat 32 bus 001 te 2018 Antwerpen en hilde Van Walleghem met als adres Steenbokstraat 32 bus 001 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Boekenberglei 134 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nrs. 0 en 965X8

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

opname van 2 woonentiteiten in het vergunningenregister en regulariseren van een uitbouw op de gelijkvloerse en 1ste verdieping

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          07/10/1937: toelating (329#15107) voor het bouwen van een huis met garage.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          functie: eengezinswoning met inpandige garage;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 2 bouwlagen onder plat dak;
  • bouwdiepte van 17 m op het gelijkvloers en circa 14,5 m op de eerste verdieping.

 

Huidige toestand

 

-          functie: meergezinswoning met 2 wooneenheden waarbij de inpandige garage is verdwenen:

  • op de gelijkvloerse verdieping een een-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van circa 87 m², aansluitend aan de tuin;
  • op de 1ste verdieping is een een-slaapkamerappartement met een netto-vloeroppervlakte van circa 65 m² met een dakterras van circa 11 m²;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 2 bouwlagen onder plat dak met kelderverdieping;
  • gelijkvloerse bouwdiepte van 22,5 m tegen de linker perceelgrens;
  • 1ste verdieping met een bouwdiepte van circa 14,5 m met aansluitend terras;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in geelbruine gevelsteen met dorpels en plint in blauwe hardsteen;
  • oorspronkelijke voordeur in antraciet geschilderd hout;
  • nieuw buitenschrijnwerk in antracietkleurige PVC;
  • achtergevel in blauwe crepi op het gelijkvloers en lichtkleurig op verdieping met buitenschrijnwerk in witte PVC;

-          inrichting: 141,5 m² totale tuinoppervlakte, waarvan 60 m² verharding en tuinberging.

 

Gewenste toestand

 

-          in overeenstemming met de bestaande toestand (volledige regularisatie), afgezien van dat de achtergevel ook op het gelijkvloers wordt voorzien in een lichtkleurige crepi.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          regulariseren van het opdelen van een woning in 2 woonentiteiten;

-          regulariseren van het supprimeren van de bestaande garage;

-          regulariseren van een uitbouw op het gelijkvloers;

-          regulariseren van het wijzigen van de gevels;

-          regulariseren van het aanleggen van de tuin en het bijbouwen van een tuinhuis.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

14 september 2021

5 oktober 2021

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

14 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

14 september 2021

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vergund geacht

14 september 2021

14 september 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:

de bouwdiepte van de gelijkvloerse uitbouw is niet in harmonie met de omgeving;

  • artikel 12 Levendige plint:
    het gebouw beschikt op het gelijkvloers aan de straatzijde niet over een levendige verblijfsfunctie (slaapkamers vallen hier niet onder) om een regelmatig contact tussen de bewoners en de straat te bekomen;
  • artikel 23 Opdelen van een woning:

het opdelen van een woning met een buitenruimte van meer dan 15 m² in meerdere woongelegenheden is principieel niet toegelaten, tenzij na opdeling tenminste één woongelegenheid met een netto-vloeroppervlakte van minstens 100 m² met een aansluitende buitenruimte van minstens 15 m² behouden blijft. Het grootste appartement (op het gelijkvloers) heeft een netto-vloeroppervlakte van slechts circa 87,5 m²;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:
    er worden geen fietsstalplaatsen ingericht;
  • artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:
    de bestaande inpandige garage wordt ingenomen door de gelijkvloerse wooneenheid;
  • artikel 38 Groendaken:

het dak van de gelijkvloerse aanbouw is niet aangelegd als groendak;

  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    de woning beschikt niet over een privaat gescheiden rioolstelsel, aangeboden aan de straat conform artikel 41 van de bouwcode;
  • artikel 43 Septische putten:
    het is niet duidelijk of de septische put voldoende groot is.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag betreft een regularisatieaanvraag. De bestaande eengezinswoning werd opgesplitst in een meergezinswoning met twee kleinere wooneenheden, waarbij de bestaande garage werd gesupprimeerd, en een uitbouw werd voorzien op de gelijkvloerse en eerste verdieping.

 

De bestaande woonfunctie blijft behouden en is in overeenstemming met de kenmerkende functie in de Boekenberglei.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Wat betreft het aantal wooneenheden en de constructie werd het volgende advies verleend door de stedelijke dienst Geacht Vergund:

 

“Op basis van kadaster en de afwezigheid van bewijs in het voordeel:

-          Gunstig voor het volume op de eerste verdieping.

-          Gedeeltelijk gunstig voor gelijkvloers: tot een bouwdiepte van 17 m. Ongunstig voor het gelijkvloers voorbij bouwdiepte 17 m.

-          Voor dit pand zijn twee woningen zeker aanvaardbaar als geacht vergund aantal.”

 

De bestaande twee bouwlagen hoge hoofdbouw onder plat dak blijft behouden. De achterbouw wordt op het gelijkvloers geacht vergund tot een bouwdiepte van 17 m en op de eerste verdieping zoals op plan aangegeven, tot een bouwdiepte van 14,5 m.

 

Op vandaag is de gelijkvloerse bouwdiepte circa 22,5 m tegen de linker perceelgrens, hetgeen strijdig is met artikel 6 en 10 van de bouwcode. De bouwdiepte van de gelijkvloerse uitbouw is niet in harmonie met de omgeving. Deze heeft negatieve gevolgen voor de bezonning en daglichttoetreding van de naastliggende percelen en gebouwen, waardoor deze uitbreiding niet kan worden geregulariseerd en de vergunning wordt geweigerd.

 

De hoogte van het bijgebouwde tuinhuis in de achtertuin is niet gekend. Zodoende worden de werken, handelingen en wijzigingen aan het tuinhuis uitgesloten uit de vergunning.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De voorgevel in geelbruine gevelsteen met dorpels en plint in blauwe hardsteen en de oorspronkelijke voordeur in antraciet geschilderd hout blijven behouden. Het overige schrijnwerk en de garagepoort worden vervangen door nieuw buitenschrijnwerk in antracietkleurige PVC.

De achtergevel wordt afgewerkt in lichtkleurige bepleistering met buitenschrijnwerk in witte PVC.

 

De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel. De lichte kleurstelling van de achtergevel is gunstig te adviseren omwille van de stedelijke opwarming en de beeldkwaliteit.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag wijkt af van artikel 12 van de bouwcode. Het gebouw beschikt op het gelijkvloers aan de straatzijde niet over een levendige verblijfsfunctie (slaapkamers vallen hier niet onder) om een regelmatig contact tussen de bewoners en de straat te bekomen.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 38 van de bouwcode. Het dak van de gelijkvloerse aanbouw is niet aangelegd als groendak. Nieuwe en te regulariseren platte daken groter dan 20 m² moeten aangelegd worden als groendak, met in acht name van de voorschriften van artikel 34 van de bouwcode. Enkel de delen die aangelegd zijn als terras zijn uitgesloten van deze verplichting.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 40 en 41 van de bouwcode. De woning beschikt niet over een privaat gescheiden rioolstelsel, aangeboden aan de straat conform artikel 41 van de bouwcode.

 

De aanvraag wijkt af van artikel 43 van de bouwcode. Het is niet duidelijk of de septische put voldoende groot is.

 

Er wordt vastgesteld dat het dakterras op de eerste verdieping het goed nabuurschap schendt. De scheidingsmuur is hier lager dan 1,90 m, waardoor vanop dit terras rechte zichten gegenereerd worden op het perceel van de rechterbuur. Om dit te voorkomen moet de scheimuur opgetrokken worden, of moet op de rechter perceelgrens een ondoorzichtig, lichtdoorlatend scherm van 1,90 m hoogte geplaatst worden op eigen perceel.

 

Eveneens kan vanaf het dakterras horende bij de wooneenheid op de eerste verdieping, via de daklichtkoepel binnengekeken worden in de verblijfsruimtes van de gelijkvloerse wooneenheid, hetgeen afbreuk doet aan de onderlinge privacy.

 

Mobiliteitsimpact

 

Toetsing parkeerbehoefte

 

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 2 parkeerplaatsen.

 

De eengezinswoning wordt omgevormd tot meergezinswoning met 2 wooneenheden. De bestaande inpandige garage verdwijnt.

De werkelijke parkeerbehoefte is 2.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden. Hoewel de gevel slechts circa 5,7 m breedte heeft, zou opnieuw één inpandige parkeerplaats kunnen voorzien worden, aangezien de historische garagepoort behouden wordt.

 

De bestaande autostalplaats moet op het eigen perceel worden gerealiseerd.

 

 

Fietsstalplaatsen

 

Er zijn geen fietsstalplaatsen voorzien.
Voor 2 een-slaapkamerappartementen moeten 2 x (1+1) = 4 fietsstalplaatsen voorzien worden volgens de voorschriften van artikel 29 van de bouwcode.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

22 augustus 2021

Volledig en ontvankelijk

14 september 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 november 2021

Verslag GOA

21 oktober 2021

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.