Terug
Gepubliceerd op 09/11/2021

2021_CBS_08781 - Omgevingsvergunning - OMV_2021129510. Lange Elzenstraat 55. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/11/2021 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_08781 - Omgevingsvergunning - OMV_2021129510. Lange Elzenstraat 55. District Antwerpen - Goedkeuring 2021_CBS_08781 - Omgevingsvergunning - OMV_2021129510. Lange Elzenstraat 55. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021129510

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Lisa Van Passel met als adres Bredestraat 11-13 te 2000 Antwerpen en de heer Thomas Struyf met als adres Lange Elzenstraat 55 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Elzenstraat 55 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nrs. 0 en 1750G7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/02/1967: vergunning (18#82854) voor de voorgevel;

-          08/08/1872: toelating (1872#754) voor Twee huizen en stal.

Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
  • bouwdiepte hoofdgebouw: 8,6 m
  • bouwdiepte achterbouw aan linker perceelsgrens: tot 18 m;
  • de vrije hoogte in de uitbouw is 2,45 m op het gelijkvloers en 2,50 m op de eerste verdieping;

-          gevelafwerking:

  • wit geschilderde gevelsteen met gevelplint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • achtergevel in rood-oranje gevelsteen op het gelijkvloers en wit geschilderde gevelsteen op verdieping;
  • wit pvc buitenschrijnwerk;

-          indeling:

  • buitenruimte op het maaiveld van circa 50,4 m²;

Huidige toestand

-          overeenkomstig de vergund geachte toestand, afgezien van:

  • gelijkvloerse uitbouw tot 16,6 m bouwdiepte aan de rechterperceelgrens met een vrije hoogte van 2,45 m;
  • de buitenruimte op het maaiveld is verkleind tot circa 33,4 m²;
  • achteruitbouw in rode gevelsteen met wit pvc buitenschrijnwerk.

Gewenste toestand

-          functie en bouwvolume overeenkomstig vergund geachte toestand, afgezien van:

  • gelijkvloerse, perceelsbrede achterbouw tot 16,6 m met een vrije hoogte minder dan 2,6 m;
  • inrichten van een bureau op de eerste verdieping in de uitbouw met vrije hoogte 2,50 m;

-          gevelafwerking:

  • verhoogde raam- en deuropeningen en nieuwe dakvlakramen;
  • nieuw buitenschrijnwerk in natuurkleurig hout;
  • achtergevel van de uitbouw in witte crepi op buitenisolatie met wit aluminium buitenschrijnwerk.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume op het gelijkvloers;

-          slopen van een deel van de achterbouw en wijzigen van de achtergevel;

-          wijzigen van de voorgevel:

-          uitvoeren van interne constructieve werken;

-          aanleggen van nieuwe verharding in de tuin.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vergund geacht

15 september 2021

23 september 2021

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    de vrije hoogte in de uitbouw is onvoldoende voor het inrichten van verblijfsruimtes en dit zowel op het gelijkvloers als de eerste verdieping;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    de slaapkamers onder het dak krijgen onvoldoende licht omdat de dakvlakramen voor het grootste deel boven de 2 m hoogte boven de vloerpas liggen;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    er kan niet worden gecontroleerd of ter hoogte van alle scheimuren een dakopstand van minstens 30 cm is gegarandeerd ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak;
  • artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:
    de afvoerleidingen RWA en DWA liggen niet minimum 0,20 m en maximum 0,50 m uit elkaar. De aansluiting van de verticale RWA-leiding is niet inpandig voorzien. Er zijn geen toezichtsputten voorzien op eigen perceel en zo dicht mogelijk bij de voorste perceelgrens;
  • artikel 43 Septische putten:

het volume van de septische put is niet gespecificeerd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag betreft het verbouwen van een eengezinswoning. De bestaande woonfunctie blijft behouden en is in overeenstemming met de kenmerkende functies in de Lange Elzenstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Volgens het advies van de dienst Geacht Vergund kan het rechter gedeelte van de gelijkvloerse achteruitbouw (vanaf de bouwdiepte van 8,6 m tot en met 16,6 m) niet als vergund geacht beschouwd worden en moet dit volume bijgevolg als een nieuwe toevoeging beoordeeld worden. Op zich is een uitbreiding tot op de voorgestelde diepte ruimtelijk aanvaardbaar. Echter, doordat deze ruimte één aaneengesloten geheel vormt met de bestaande achterbouw wordt ook in dit nieuwe volume de interne vrije hoogte beperkt tot 2,45 m, overeenkomstig de bestaande linker uitbouw. Dit is te laag om te voldoen aan de huidige woonkwaliteitseisen (bouwcode, art. 21).

De gelijkvloerse uitbouw, ingericht als verblijfsruimte, kan enkel in aanmerking komen van vergunning indien het dak verhoogd wordt zodat er binnenin een vrije hoogte van minstens 2,60 m wordt bekomen. Gezien het onlosmakelijk verband (volume en inrichting) van de rechter uitbouw met de linker uitbouw in functie van een kwalitatieve en duurzame oplossing, wordt geadviseerd om deze volumeuitbreiding uit te sluiten van vergunning.

 

De nieuwe terrasverharding in de achtertuin voldoet aan artikel 27 van de bouwcode.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Zowel de leefkeuken op het gelijkvloers als de bureauruimte op de 1ste verdieping is onvoldoende hoog(bouwcode, art. 21). Met een vrije hoogte van 2,45 m op het gelijkvloers en 2,50 m op verdieping is de linker achteruitbouw niet geschikt voor het inrichten van verblijfsruimtes.

Omwille van deze onverenigbaarheid met de stedenbouwkundige verordening en een goede ruimtelijke ordening kunnen de wijzigingen aan de achterbouw niet gunstig beoordeeld worden. Deze worden dan ook uitgesloten van vergunning

 

De aanvraag wijkt af van artikel 34 van de bouwcode. Er kan niet worden gecontroleerd of ter hoogte van alle scheimuren een dakopstand van minstens 30 cm is gegarandeerd ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakvlak. Om dit te kunnen beoordelen dient het gabarit van beide buren ingetekend te worden op het terreinprofiel, dient een dwarse snede over de uitbouw aangeleverd te worden en/of dienen de dakpakketten en plafond- en vloerniveaus op de geveltekeningen aangeduid te worden.

De aanvraag wijkt af artikel 41 van de bouwcode; de afvoerleidingen RWA en DWA liggen niet minimum 0,20 m en maximum 0,50 m uit elkaar. Ook is de aansluiting van de verticale RWA-leiding niet inpandig voorzien. Daarnaast zijn er geen toezichtsputten voorzien op eigen perceel en zo dicht mogelijk bij de voorste perceelgrens. Gezien deze zaken in de kelder voorzien kunnen worden, is men verplicht zich in regel te stellen.

De aanvraag wijkt af van artikel 43 van de bouwcode; het volume van de septische put is niet gespecificeerd. De septische put dient een inhoud te hebben van minstens 2000 liter.

Indien een nieuwe aanvraag wordt ingediend voor de achterbouw, die voorzien is van voldoende plafondhoogte, dient deze zich ook in regel te stellen met artikel 34, 41 en 43 van de bouwcode.

 

Tot slot wordt opgemerkt dat de slaapkamers onder het dak krijgen onvoldoende licht omdat de dakvlakramen voor het grootste deel boven de 2 m hoogte boven de vloerpas liggen (bouwcode, art. 24). Bijgevolg is de dakverdieping niet geschikt voor het inrichten van verblijfsruimtes. Daarom wordt in voorwaarde opgelegd dat de zolderruimten enkel ingericht kunnen worden als verblijfsruimten indien dakvlakramen voorzien worden, conform artikel 24 van de bouwcode.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voor- en achtergevel worden gewijzigd in het kader van het verbeteren van de lichtinval en de relatie met de achtertuin, als ook het plaatselijk energetisch verduurzamen van de buitenschil.

In de voorgevel worden de gelijkvloerse raam- en deuropening verhoogd, met behoud van de gevelafwerking in wit geschilderde gevelsteen met gevelplint en dorpels in blauwe hardsteen. In het dak worden nieuwe dakvlakramen aangebracht. Het buitenschrijnwerk wordt in de voorgevel vervangen door natuurkleurig hout en in de gelijkvloerse achtergevel in wit aluminium. De achtergevel wordt op het gelijkvloers geïsoleerd aan de buitenzijde en afgewerkt in witte crepi.

De lichte kleurstelling van de gevels is gunstig te adviseren omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld. De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

2.      de zolderruimten enkel in te richten en te gebruiken als verblijfsruimten indien de dakvlakramen voldoen aan artikel 24 van de bouwcode;

Uitsluitingen

3.      alle handelingen, werken en wijzigingen aan de achterbouw.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 augustus 2021

Volledig en ontvankelijk

15 september 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 november 2021

Verslag GOA

28 oktober 2021

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1.      na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;

2.      de zolderruimten enkel in te richten en te gebruiken als verblijfsruimten indien de dakvlakramen voldoen aan artikel 24 van de bouwcode;

Uitsluitingen

3.      alle handelingen, werken en wijzigingen aan de achterbouw.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.