Terug
Gepubliceerd op 22/11/2021

2021_CBS_09119 - Omgevingsvergunning - OMV_2021137773. Niellonstraat 15. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 19/11/2021 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Claude Marinower, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Koen Kennis, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2021_CBS_09119 - Omgevingsvergunning - OMV_2021137773. Niellonstraat 15. District Berchem - Goedkeuring 2021_CBS_09119 - Omgevingsvergunning - OMV_2021137773. Niellonstraat 15. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021137773

Gegevens van de aanvrager:

de heer Christophe Lenders met als adres Niellonstraat 15 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Ligging van het project:

Niellonstraat 15 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie C nrs. 0 en 283X4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          12/08/1970: vergunning (961#3095 en 961#11725) voor verbouwingswerken;

-          09/05/1956: toelating (957#4189) voor veranda;

-          01/02/1939: toelating (1275#5245) voor huis bouwen;

-          14/10/1938: toelating (1275#5164) voor huis bouwen.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder plat dak met een lager gelegen niveau met garage en kelder;

-          ondergrondse indeling:

  • kelder en garage met vrije hoogte van 2,10 meter.

Huidige toestand

-          eengezinswoning van 2 bouwlagen onder plat dak met een lager gelegen niveau met garage en kelder;

-          ondergrondse indeling:

  • kelders en garages met vrije hoogtes van respectievelijk 1,89 meter en 2,09 meter.

Gewenste toestand

-          eengezinswoning van 3 bouwlagen onder plat dak in gesloten bebouwing;

  • bijkomende bouwlaag inrichtten voor bijkomende slaapkamers;
  • vooraan de nieuwe bouwlaag wordt een terras ingericht;

-          ondergrondse indeling:

  • kelders en garages met vooraan een gemiddelde vrije hoogte van 2,10 meter (2,07 meter tot 2,13 meter) en behoud bestaande kelder achteraan (onder eetruimte) met vrije hoogte van 1,89 meter;
  • uitbreiding kelderverdieping achteraan (met vrije hoogte van circa 1,95 meter).

Inhoud van de aanvraag

-          bijbouwen van een extra bouwlaag onder een plat dak met vooraan een terras;

-          uitbreiden kelderverdieping achteraan;

-          gewijzigde indeling en constructieve wijzigingen.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de vrije hoogte van de doorgang naar de kelder via de tuin bedraagt 1,95 meter in plaats va de minimale hoogte van 2,20 meter en delen van de bestaande kelderverdieping werden gewijzigd met vrije hoogte lager dan 2,20 meter.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De kelderverdieping wordt achteraan uitgebreid. Achteraan de eerste verdieping wordt het terras beperkt verhoogd en uitgebreid tot een oppervlakte van circa 27,5 m². Hierdoor heeft de gelijkvloerse keuken een drempelloze overgang tot de buitenruimte. Dit heeft een gunstige invloed op de leefkwaliteit van de woning.

 

De Niellonstraat wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door woningen met 2 bouwlagen (met bijkomende kelderverdieping) onder plat dak tot woningen met 3 bouwlagen (met bijkomende kelderverdieping) onder plat dak.

 

De eengezinswoning wordt uitgebreid met een teruggetrokken daklaag met vooraan een dakterras. De kroonlijst van de bestaande voorgevel blijft hierbij behouden. Het bouwvolume sluit voldoende aan bij de woningen in de omgeving en overschrijdt de draagkracht van het perceel niet. Dit wordt gunstig beoordeeld.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande voorgevel betreft een baksteengevel met detaillering in natuursteen. Deze sluit voldoende aan bij de eengezinswoningen in de omgeving.

 

De voorgevel en blinde zijgevel van de daklaag wordt voorzien in grijze gevelleien. Het schrijnwerk en de dakrand wordt voorzien in zwart aluminium, conform het schrijnwerk van de onderliggende verdiepingen. De balustrade van het dakterras wordt voorzien in zwart staal. Dit sluit voldoende aan bij de eengezinswoningen in de omgeving en wordt gunstig geadviseerd.

 

De volledige achtergevel (inclusief daklaag) wordt afgewerkt in lichtgrijze bepleistering met ramen in zwart aluminium buitenschrijnwerk. Gelet op de stedelijke context van de achtergevel wordt dit gunstig geadviseerd.

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Bouwcode artikel 21

De bestaande kelder werd beperkt anders uitgevoerd dan de vergunning uit 1970. Hierbij bleef de vrije hoogte gemiddeld nog steeds in de grootteorde van de vergunde kelderruimtes. Gelet op de totale schaal van de kelder wordt geoordeeld dat dit de leefkwaliteit van de woning niet onaanvaardbaar gehinderd wordt. Er wordt geen bezwaar geformuleerd tegen de beperkte vrije hoogte van de kelder van deze eengezinswoning.

 

Achteraan de kelder wordt een nieuwe doorgang voorzien met een vrije hoogte van circa 1,95 meter. Gelet op het feit dat dit een bijkomende toegang (en dus niet de hoofdtoegang tot de kelder) betreft, wordt geen bezwaar geformuleerd tegen deze afwijkende vrije hoogte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Fasering

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 september 2021

Volledig en ontvankelijk

29 september 2021

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 november 2021

Verslag GOA

9 november 2021

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.